Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker
Moderator: Beheerdersteam
Ik ookWowly schreef:tsja............................................IK OOK!!!
Ik vind hem ook mooi, ik wil hem ook etc etc.
ben benieuwd hoeveel pecunia het filter gaat kosten. Zal niet mis zijn en ben dan ook HEEL erg benieuwd naar de klank!
Jan
Maar ik heb al wel een luistersessie gehad.
Nu al erg mooi, terwijl er nog wat verbeteringen in komen kwa filter en de 15 inch zat er ook nog niet in.
Onderdelen welke nodig zijn zit een levertijd op, dus nog een paar weken voordat ik weer kan gaan luisteren.
Kan bijna niet wachten.
Maar goed ik ben ook iets van 18 maanden bezig geweest met de kasten bouwen, dus een paar maandjes kan er nog wel bij.
Rond Kerst kunnen er wel een paar mensen komen luisteren.
Grt R
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Ik ben nog aan het fine-tunen, maar globaal gezegd klinkt het heel open en gedetailleerd maar tegelijkertijd met enorm veel rust. Dit komt denk ik door de extreem lage vervorming (met name in het laag), de grote konus oppervlaktes en het grote dynamisch bereik. Als je hem harder zet, wordt het alleen harder, compressie treedt niet op. Het laag is indrukwekkend vanzelfsprekend. Geen overrommpelend gedonder, maar gewoon strak en fysiek laag als er om gevraagd wordt.Martijn M schreef:Tony,
Hoe klinkt de speaker nu? Met welke van de modellen die je op je humble site hebt staan is deze speaker kwalitatief vergelijkbaar?
Vergeleken met HHH-speakers moet je denk ik kwa laag denken aan de Andromeda maar dan nog beter en voor de rest niets. Deze speaker is van een totaal ander concept dan wat ik tot nu toe op HHH heb geplaatst. Misschien dat die openheid en resolutie vergelijkbaar is met die van de Humble Statement, maar hij heeft een heel ander karakter.
Ik heb hierdoor mijn onderschrift gewijzigd.
- Geenius
- Contacteer:
Jeroen, de slaat de spijker precies op z'n kop! Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor grote woofers, maar wat jij zegt is waar het volgens mij precies om draait. De laagste toon op een 4-snarige contrabas is de E met een frequentie van 41,2Hz. Op zich niet super laag, maar weergegeven door een 15" woofer klinkt het zo veel natuurlijker en vanzelfsprekender dan weergegeven door een 8" woofer.jeroen_d schreef:Tony, als ik die contrabas erachter zie, dan zijn die woofers eigenlijk nog steeds te klein........
- Geenius
- Contacteer:
Uiteindelijk ook voor onze woonkamer nogal aanwezig.Martijn M schreef:Een beetje offtopic..![]()
Het is me nooit duidelijk geworden waarom die geweldige subs van je in de verkoop zijn gegaan. Die gaven toch ook effortless laag?
Helemaal geen bezwaar, ben wel benieuwd naar de meningen van anderen.Geenius schreef:Als ToTo geen bezwaar heeft, mogen mensen ook alvast bij mij komen luisteren......jeroen_d schreef:Dit is echt een gaaf project!Moeten we zeker eens gaan beluisteren.
Maar als ze af zijn kan er bij mij ook geluisterd worden hoor.
- Geenius
- Contacteer:
Het filter nadert inmiddels de eind-fase. Mijn oorspronkelijke idee om de PHL-drivers en de tweeter als een 3-weg te filteren en als dat naar tevredenheid klaar was, de 15" daar bij te mengen is niet geworden wat ik wilde. Ik heb eindeloos veel filter varianten voor de 15" geprobeerd, met de fase gespeeld, maar telkens had het net niet "dat ene". Op een gegeven moment zat ik met een 3e-orde laagdoorlaat op de 15" bestaande uit 18mH / 600uF / 10mH. Voor mij is naadloze coherentie één van de belangrijkste dingen bij een speaker. De speaker klonk al fantastisch maar dat vonkje sprong bij mij niet over. Ik heb het hier over mieren-fornicatie niveau, maar toch.
Uiteindelijk had ik van het weekend het idee om de 15"en de 12" maar gewoon parallel met elkaar te schakelen en van een gezamelijk laagdoorlaat filter te voorzien. Na wat spelen met de waardes: bingo! In dit geval gaat "less-is-more" duidelijk op. De luidspreker heeft nu complete coherentie en eenheid, enorme detaillering van hoog tot de laagste oktaven en een zeer goede ruimtelijke weergave. Hij verbergt niets maar heeft tegelijkertijd veel rust en vanzelfsprekendheid. Wat bijna beangstigend is, is de dynamiek: ik was gisteravond aan het luisteren naar de Hudson Music DVD sampler "Drums on DVD 2007" - alsof je erbij bent!
Mijn voorversterker heeft een digitale aanduiding voor het volume, bij deze speakers is normaal nivo rond 100, als het wat harder gaat dan richting 120. Tijdens één van de vele drum-solo's draaide ik het nivo omhoog naar 175 (hij kan tot maximaal 200). WOW
Ik moest hardop lachen, wat was dat kicken! De enorme slamm en fysieke aanwezigheid van een drumstel krijg je alleen met dit konus-oppervlak.
Lekker Tony, ik kan niet wachten om weer een keer te komen luisteren.Geenius schreef:Het filter nadert inmiddels de eind-fase. Mijn oorspronkelijke idee om de PHL-drivers en de tweeter als een 3-weg te filteren en als dat naar tevredenheid klaar was, de 15" daar bij te mengen is niet geworden wat ik wilde. Ik heb eindeloos veel filter varianten voor de 15" geprobeerd, met de fase gespeeld, maar telkens had het net niet "dat ene". Op een gegeven moment zat ik met een 3e-orde laagdoorlaat op de 15" bestaande uit 18mH / 600uF / 10mH. Voor mij is naadloze coherentie één van de belangrijkste dingen bij een speaker. De speaker klonk al fantastisch maar dat vonkje sprong bij mij niet over. Ik heb het hier over mieren-fornicatie niveau, maar toch.
Uiteindelijk had ik van het weekend het idee om de 15"en de 12" maar gewoon parallel met elkaar te schakelen en van een gezamelijk laagdoorlaat filter te voorzien. Na wat spelen met de waardes: bingo! In dit geval gaat "less-is-more" duidelijk op. De luidspreker heeft nu complete coherentie en eenheid, enorme detaillering van hoog tot de laagste oktaven en een zeer goede ruimtelijke weergave. Hij verbergt niets maar heeft tegelijkertijd veel rust en vanzelfsprekendheid. Wat bijna beangstigend is, is de dynamiek: ik was gisteravond aan het luisteren naar de Hudson Music DVD sampler "Drums on DVD 2007" - alsof je erbij bent!Mijn voorversterker heeft een digitale aanduiding voor het volume, bij deze speakers is normaal nivo rond 100, als het wat harder gaat dan richting 120. Tijdens één van de vele drum-solo's draaide ik het nivo omhoog naar 175 (hij kan tot maximaal 200). WOW
Ik moest hardop lachen, wat was dat kicken! De enorme slamm en fysieke aanwezigheid van een drumstel krijg je alleen met dit konus-oppervlak.
Heb je al bevestiging van de levertijd van de bestelde onderdelen gekregen?
- Geenius
- Contacteer:
Naast het toevoegen van extra konus oppervlakte, heeft hij toch een iets ander karakter. De output van beide woofers in het lage midden gebied is ongeveer gelijk, dus de PHL 4531 bepaalt toch voor zo een 50% het karakter. De konus van de 12" weegt ruim minder dan de helft van de 15" en de acceleratie factor is een stuk hoger. Daarnaast heb je natuurlijk nog de visuele aspecten.fgroen schreef:Zou je eigenlijk kunnen stellen dat de 12" in dit concept een beetje overbodig is, of voegt-ie toch wel wat toe?