Spoelen en condensatoren voor Pioneers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Wil iemand uit het objectieve kamp mij aflossen? :D
:lol: Ik heb besloten niet of nauwelijks meer te reageren op zaken die er volgens de objectivist niet toe doen en 'tussen de oren zitten'. Ik krijg sterk de indruk dat ik er niemand plezier mee doe, het roept slechts weerstand op. Vooral als je mensen vraagt hun eigen waarneming in twijfel te trekken en serieuzer te testen zijn de rapen gaar. Voor je het weet heb je zowat ruzie met mensen die je erg graag mag.
Als er rechtstreekse vragen aan me gesteld worden, zoals laatst door HansV in het condensatorvergelijk, maak ik een uitzondering. Wat condensators betreft, helaas heb ik na verdere bestudering van het ClarityCap paper moeten concluderen dat ik dit beneden de maat vind. Het zou me zeer verbazen als dit door IEEE wordt geaccepteerd, maar er gebeuren wel vaker rare dingen. Sorry, het is niet anders en geloof me, ik bedoel dit echt niet vervelend. Het is gewoon een afgesloten hoofdstuk voor me. Ik zal eensluidend antwoorden in de guru vragenlijst.

Hopelijk roept deze post niet al teveel weerstand op, dat is het gevaar als je toch weer eens je mening over dit onderwerp geeft. :?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

jeroen_d schreef:
Het is gewoon een afgesloten hoofdstuk voor me. Ik zal eensluidend antwoorden in de guru vragenlijst.
En die Speaker Guru antwoorden zet ik dan ook zonder problemen op mijn site :) . Dank je voor je antwoord! Je gaat alleen veel te serieus op mijn grap in, waarin ik om aflossing uit de objectivisten hoek vroeg in de antwoorden op duboracle zijn queste naar de heilige graal op hifi gebeid.

Maar goed, het mocht allemaal niet baten. Duboracle blijft stug doorwerken aan zijn Nautilus slasher project. De eerste B&W's zijn al gesneuveld....

Groet Roland
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik mag alleen evidence based handelen tijdens mijn studie! Alles mag, zolang er bewijs is dat het beter is of niet schaadt! 8)

Op het Ht forum heb ik mijn avater inmiddels aangepast naar een Elko.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Roland schreef:
Afbeelding

Maar dan met Mundorf supreme caps en foliespoelen. Ik geef het op, ik wens je veel succes met je hobby!
Niet deze speakers snuggere.
Maar de duurste van pioneer
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Theduboracle schreef:
Roland schreef:
Afbeelding

Maar dan met Mundorf supreme caps en foliespoelen. Ik geef het op, ik wens je veel succes met je hobby!
Niet deze speakers snuggere.
Maar de duurste van pioneer
Als je zo forumgebruikers gaat aanspreken :shock:. Niet goed bezig !! Ik ga hier ook geen tijd en moeite meer in steken !

Tot zover "De duurste van Pioneer"
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ok,

Sorry. De duurste van Pioneer. Ik ben niet zo thuis in compoland. Anyway veel succes gewenst!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

@ Duboracle: ik vind niet dat je met respect omgaat met medeforumgebruikers. Je hebt nu van mij de eerste waarschuwing gekregen.

Please, je houding is niet gewenst in dit forum. Mischien dat er andere fora zijn waar het anders loopt en kan, maar hier hoor je wat meer repect te hebben voor de andere leden.

Wowly
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Het zijn deze voor de duidelijkheid.
Niet de van bouwplaat, voor de test, snel in elkaar gezette goedkoopste pioneers, deze horen meer thuis op een bouwplaats en zien er niet uit.
Het lijkt wel op niks, maar dat is niet zo.

En nog dit.
Iedereen heeft een eigen idee van wat goed is of het beste is op hi-fi gebied op deze site.
De een zweert bij het een en de andere weer bij het andere.
Als je goede resultaten wil behalen zal je je eigen kennis en inzicht moetten opbouwen, en je laten moetten lijden wat door je eigen ervaring en inzicht.
Ik kan mij niet blind laten leiden door iemand die beweerd dat die luidspreker of kabel het beste is.
Ik blijf mijn eigen leiding volgen, al wordt die hier voor dom versleten.
Het resultaat is wel dat ik straks met zeer goede luidsprekers zit, en wat jullie thuis hebben blijft een raadsel van mij.
Ik kan er niks aan doen dat ik de B&W CM7 minder vind klinken dan mijn pioneers, het is echt waar.
Je gelooft het of niet, maar ik zou het maar wel doen, en ook die pioneers kopen.
En wat is serieus met HI-FI bezig vraag ik mij hier af, als ik vervolgens verhalen lees over het aansluiten van 220 bedrading, en of andere andere snoerren die op de bouwmarkt te kopen zijn.
Bijlagen
Pioneer-TS-C171PRS.jpg
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Ola!
Theduboracle schreef:
Iedereen heeft een eigen idee van wat goed is of het beste is op hi-fi gebied op deze site.
De een zweert bij het een en de andere weer bij het andere.
Dat is het mooie van een forum, iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Theduboracle schreef:
Als je goede resultaten wil behalen zal je je eigen kennis en inzicht moetten opbouwen, en je laten moetten lijden wat door je eigen ervaring en inzicht. Ik kan mij niet blind laten leiden door iemand die beweerd dat die luidspreker of kabel het beste is.
Tot op zekere hoogte is dat natuurlijk waar, aan de andere kant is er niets mis mee open te staan voor adviezen van andere mensen, want wellicht zit er iets bij waarmee je je uiteindelijke resultaten eerder behaalt.
Theduboracle schreef:
Ik kan er niks aan doen dat ik de B&W CM7 minder vind klinken dan mijn pioneers, het is echt waar.
Mooi toch, het scheelt je waarschijnlijk een boel duiten ;-)
Theduboracle schreef:
En wat is serieus met HI-FI bezig vraag ik mij hier af, als ik vervolgens verhalen lees over het aansluiten van 220 bedrading, en of andere andere snoerren die op de bouwmarkt te kopen zijn.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, maar als je het over speakerkabel hebt, geldt wat mij betreft dat koper=koper (dan ga ik het niet over eventuele zuiverheidsverschillen hebben) en zolang je dat aanstuurt met een goede spanningsbron en draad neemt met een lage weerstand is er volgens mij niets mis met snoer uit de bouwmarkt :) Maar dat kan natuurlijk ook aan het feit liggen dat mijn spanningsbron niet goed genoeg is... ;-)

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Theduboracle schreef:
Niet deze speakers snuggere.
Maar de duurste van pioneer
Goh,, en ik maar denken dat de ODR lijn de duurste was ](*,)

http://www.pioneer.nl/nl/content/press/odr.html

eerst luisteren voordat je iets luchtsledig schrijf :wink:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Maurice01 schreef:
Theduboracle schreef:
Niet deze speakers snuggere.
Maar de duurste van pioneer
Goh,, en ik maar denken dat de ODR lijn de duurste was ](*,)

http://www.pioneer.nl/nl/content/press/odr.html

eerst luisteren voordat je iets luchtsledig schrijf :wink:
Als dit op zijn minst niet oog strelend is kan ik zeker zeggen.
Ik wist niet dat er duurdere waren, bedankt voor de tip.
Mijn poromonee laat ook niet alles toe, maar anders.
De tweeter is prachtig, maar wel weer van titanium, ik hoop dat dat geen gevolg heeft voor eventueele resonantie op high hats ed.
De midden toners en woofers spreken mij minder aan, als dat terecht is kan ik niet zeggen.
Ik kan er ook niet in geloven dat hij in zo een kleine gesloten kast goed kan functioneren.
Mijn kef middentoners zitten ook in een kleine kast en ze klinken gewoon rotter dan rot daardoor.
Ik zit er ook aan te denken om ze in een open kast te monteren, een kast die aan de achterkant open is dus.

Waar kun je in hemelsnaam dat ding even beluisteren ?
Er is hier zeker geen winkel die ze heeft staan, het water loopt mij in de mond van dat ding, ik hoop dat het terecht is.
Bijlagen
odr05.jpg
odr05.jpg (10.49 KiB) 2207 keer bekeken
odr06.jpg
odr06.jpg (9.1 KiB) 2195 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Theduboracle op do 18 sep 2008, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Op alle vragen,, ja die zijn echt echt enorm goed.
Maar dan moet al het andere er omheen ook goed zijn.

Maar het is erg kostbaar, en dan is er ook relatief goedkoper gelijkwaardig te koop.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Inderdaad, dat ze maar net zo goed klinken als dat ze eruit zien hoop ik.
Ik ga morgen het even het goed uitpluizen.

Ik had het over resonantie van metal dome tweeters, maar die kon wel eens totaal verdwenen zijn bij deze tweeter, omdat het een bolle ring is, en daardoor het oppervlak vele malen kleiner is.
Een velletje papier resoneerd ook meer dan een ringetje papier zo te zeggen.
Niet dat ik alle metal dome tweeters wil afkraken hier, maar de mijne klonken allemaal iets metalig, terwijl de pioneer tweeters dat totaal niet hebben en ook meer frequenties weergeven.

Dat ik mijn filter componenten maar snel krijg, ze zijn helemaal super.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoe je drivers gaan klinken hangt veel meer van de waarde van de filtercomponenten af dan van het type. Het filterontwerp, niet de prijs van condensator of spoel, maakt of breekt de luidspreker en is zelfs belangrijker dan wat voor woofer en tweeter je hebt gekocht. Dit zet ook je luisterervaring in een ander licht. De verschillen die je hebt gehoord liggen veel meer aan het filter dan aan iets anders. Tegenwoordig zijn bijna alle drivers erg goed, zeker in de prijsklasse waarin jij hebt geluisterd. Moderne metal dome tweeters klinken alleen metalig/resonerend als ze verkeerd zijn gefilterd. Hun resonantie ligt tegenwoordig namelijk ver boven de gehoorgrens. Zo niet, dan is het gewoon geen goede tweeter. Die van B&W zijn zeker wel goed.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Theduboracle schreef:
Ik had het over resonantie van metal dome tweeters, maar die kon wel eens totaal verdwenen zijn bij deze tweeter, omdat het een bolle ring is, en daardoor het oppervlak vele malen kleiner is.
Een velletje papier resoneerd ook meer dan een ringetje papier zo te zeggen..
Juist niet! een klein velletje papier zal eerder resoneren binnen je gebruiksgebied, dan een velletje papier.
Je vertaald je gedachten echt niet op een goede manier wat veel verwarring oproept hier. misschien bedoel je dat een klein velletje papier hoger resoneert?... Blijft gissen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

bartsegers schreef:
Theduboracle schreef:
Ik had het over resonantie van metal dome tweeters, maar die kon wel eens totaal verdwenen zijn bij deze tweeter, omdat het een bolle ring is, en daardoor het oppervlak vele malen kleiner is.
Een velletje papier resoneerd ook meer dan een ringetje papier zo te zeggen..
Juist niet! een klein velletje papier zal eerder resoneren binnen je gebruiksgebied, dan een velletje papier.
Je vertaald je gedachten echt niet op een goede manier wat veel verwarring oproept hier. misschien bedoel je dat een klein velletje papier hoger resoneert?... Blijft gissen natuurlijk.
Elke conus heeft een klank door het gebruikte materiaal bedoel ik, de technische resonantie kan wel ver hoog liggen of juist ver daar beneden ( wat de bedoeling is), maar je hoort bijna altijd ook de klank van de conus.
Een metaal geluid zal daarom altijd eerder resoneren op of in en metaal conus.
Op dezelfde manier als een simpele papier mid conus juist moeilijker het geluid van krakend papier kan weergeven.
Jullie bedoellen puur de technische resonantie, en ik bedoel gewoon de klank eigenschappen van het gebruikte materiaal.
Dat gaat ook om resonatie in somige frequentie gebieden.
Een conus mag geen kleuring meegeven daar komt het op neer wat ik bedoel.

De technische resonantie is de resonantie die ontstaat als je de conus aantikt, netzo als je op een acoestische gitaar klopt.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Theduboracle schreef:
Een conus mag geen kleuring meegeven daar komt het op neer wat ik bedoel.
Ik zou zeggen, overal domes gebruiken. Cabasse heeft dome-woofers!

Theduboracle schreef:
Op dezelfde manier als een simpele papier mid conus juist moeilijker het geluid van krakend papier kan weergeven.
Dat is precies de reden waarom ze vroeger altijd papieren conussen maakten. Bij die klassieke muziek moet je nog al eens een bladzijde van je partituur omslaan, en om die storende bijgeluiden weg te mixen, wel, dat kon toen nog niet. Maar als je nu papieren conussen maakt, dan hoor je gewoon alle frequenties van papier-nivo niet.

Nu heb je dat probleem niet meer he, alle muziek wordt natuurlijk electronisch gemaakt, en van electronica kan je geen speakers maken. Alleen even oppassen met analoog opgenomen metalen dwarsfluiten en metal-dome tweeters. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Tok schreef:
[Maar als je nu papieren conussen maakt, dan hoor je gewoon alle frequenties van papier-nivo niet.
Dat lijkt me sterk..
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik denk eerder dat Tok hier een mopje aan het schrijven is :D ?
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Ja. Ik zal het eens met smilies proberen Nog grotere nonsens schrijven vind ik erg lastig. Maar er komt vast nieuwe inspiratie aan, van onze vriend Theduboracle. :wink:

-nickname door jeroen_d gecorrigeerd- ik heb natuurlijk geen enkel probleem met een geintje, zeker als dit is geschreven vanuit de wens om het inhoudelijk niveau hier op peil te houden, maar we gaan niet elkaars nickname verbasteren.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

jeroen_d schreef:

filterontwerp, niet de prijs van condensator of spoel, maakt of breekt de luidspreker en is zelfs belangrijker dan wat voor woofer en tweeter je hebt gekocht.
Hoe kun je dit nou zeggen. :oops:
Een slecht filter ontwerp kan de weergave van goede luidsprekers inderdaad verknallen , maar het totaal zal altijd beter klinken dan met slechtere luidsprekers.
Betere en duurdere filter componeneten zullen echter weinig effect hebben op slechtere luidsprekers.
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Dat ben ik niet niet met je eens, ik heb onlangs voor een vriend wat condensators vervangen in zijn "aardige" Missions. Elko rauh voor MKP's en ik kan je garanderen....een hele verbetering ! Veel meer detail en leven dan voorheen.

Probeer dit eerst eens uit alvorens je dergelijke uitspraken doet.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

allintojazz schreef:
Dat ben ik niet niet met je eens, ik heb onlangs voor een vriend wat condensators vervangen in zijn "aardige" Missions. Elko rauh voor MKP's en ik kan je garanderen....een hele verbetering ! Veel meer detail en leven dan voorheen.

Probeer dit eerst eens uit alvorens je dergelijke uitspraken doet.
Je bedoelt toch niet mij :roll: , het is toch precies wat ik zeg wat er zou gebeuren.
Mission is ook een goed merk in luidsprekers ik weet niet wat ze tegen woordig voor spul maken.
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Betere en duurdere filter componeneten zullen echter weinig effect hebben op slechtere luidsprekers.

:roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kwaliteiten van filtercomponenten maken geen ruk uit voor het geluid.

Aangezien de waarheid in het midden ligt heb ik met mijn opmerking wat water bij de wijn gedaan. 8)

Ga eerst maar eens goed onderzoeken of een speciale mkp beter klinkt, voordat je het als feit aanneemt. Als je het zelf al zo ervaart kan je anderen nog niet garanderen dat een goede mkp meer detail laat horen!

De TS denkt dat dure foliespoelen voor hem een verbetering geven en volgens mij is die gedachte ontstaan op basis van: "Als het duur is dan moet het wel goed zijn, toch"?? Zonder enige metingen gezien te hebben koop je ook dure pioneerspeakers. Het zijn de duurste, dus de beste pioneers! Als je op die manier ontwerpt is de kans zeer groot dat je onnodig veel geld uitgeeft. Of het moet een meerwaarde hebben om te kunnen zeggen dat je superior Z caps gebruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”