Spoelen en condensatoren voor Pioneers
Moderator: Beheerdersteam
- Theduboracle
Spoelen en condensatoren voor Pioneers
Dit topic is afgesplitst van Geluidskwaliteit spoelen.
--
Ik kom maar even binnen vallen, en ik vraag mij af wat de beste spoel nou echt is.
Gewoon een luchtspoel met de grootste draaddikte ?
Zo ja, welk merk ? ( door de kwaliteit van het koper bijv)
Of is een duurre koperplaatlagen spoel echt beter, al kosten ze zeker per stuk 30 euro ?
Ik wil nog nieuwe spoellen aanschaffen voor mijn Pioneers, vandaar.
Als technische overgiet, nog even dit.
Plaats spoelen altijd niet te dicht bij elkaar, zodat ze niet elkaars magneetveld versterken, plaats ze altijd haaks bij elkaar.
Mocht je spoellen kiesen met een laagge vervorming en je plaats ze toch zo, dan heb je er weinig aan.
Gewoon voor wie het nog niet wist, is weer een beetje wat op een hoop veel scheellen kan.
--
Ik kom maar even binnen vallen, en ik vraag mij af wat de beste spoel nou echt is.
Of is een duurre koperplaatlagen spoel echt beter, al kosten ze zeker per stuk 30 euro ?
Ik wil nog nieuwe spoellen aanschaffen voor mijn Pioneers, vandaar.
Als technische overgiet, nog even dit.
Plaats spoelen altijd niet te dicht bij elkaar, zodat ze niet elkaars magneetveld versterken, plaats ze altijd haaks bij elkaar.
Mocht je spoellen kiesen met een laagge vervorming en je plaats ze toch zo, dan heb je er weinig aan.
Gewoon voor wie het nog niet wist, is weer een beetje wat op een hoop veel scheellen kan.
Luchtspoelen met een hoge mH waarde en een lage interne weerstand zijn onbetaalbaar. Vandaar dat men liever kernspoelen voor het laag neemt. Zo kan je voor een goed budget ( lees minder koper) toch nog een redelijk lage interne weerstand halen.Theduboracle schreef:Ik kom maar even binnen vallen, en ik vraag mij af wat de beste spoel nou echt is.
Een beste spoel is er niet. Dat hangt helemaal van je budget , de toepassing en je smaak af. ( draad of folie)
- Theduboracle
Zo duur is een luchtspoel ook weer niet, ik koop altijd standaard lucht spoellen van 1,4mm, al zijn ze van 2.4Mh.Roland schreef:Luchtspoelen met een hoge mH waarde en een lage interne weerstand zijn onbetaalbaar. Vandaar dat men liever kernspoelen voor het laag neemt. Zo kan je voor een goed budget ( lees minder koper) toch nog een redelijk lage interne weerstand halen.Theduboracle schreef:Ik kom maar even binnen vallen, en ik vraag mij af wat de beste spoel nou echt is.
Een beste spoel is er niet. Dat hangt helemaal van je budget , de toepassing en je smaak af. ( draad of folie)
Het hangt ook weer van de kosten van de speaker af denk ik dan, of je dat er voor over moet hebben.
Spoellen met kern schijnen meer vervorming te hebben door het magneetveld wat dan in de kern van de spoel blijft hangen, en inductie veroorzaakt.
Al hoewel dat wel tot het minimum beperkt schijnt te worden door het soort materiaal van de kern ( gelezen op een link naar een site ).
Zou ik niet aan beginnen daarom, maar of ik aan een folie spoel moet beginnen is een tweede wat ik mij afvraag.
Is het verschil echt GROOT ?
Zoals het er nu uit ziet worden het luchtspoellen, maar ik vraag mij af wie mij kan vertellen welke de beste zijn.
Ik kocht altijd Intertechniek lucht spoellen bij Conrad, en MKT condensators van Intertechniek, maar deze condensators schijnen niet de beste te zijn las ik hier, vandaar.
Als het betaalbaar is, zou ik zeker proberen een luchtspoel toe te passen. Vooral in een tweeweg.
Maar voor een echt dik drieweg systeem wordt dat snel onbetaalbaar. Zeker als je een zeer lage weerstand onder de 0.20 Ohm in de bassectie nastreeft. Of als je bijvoorbeeld met 18dB okt filters werkt. Die lage weerstand geeft de versterker meer grip op de driver. Die extra "grip" weegt als je de juiste spoel kiest ruim op tegen de extra vervorming die een eventuele kern in de spoel introduceert.
Ik heb het over 4.70 mH spoelen en daarboven. In een bas reflex drieweg systeem. Dus onder de 300 Hz filteren. Hoog belastbaar.
Een trafokern of I punkt is daar gewoon goed op zijn plek. Een 4.70 mH draaddikte 3.00 mm dikke Mundorf met een interne weerstand van 0.22 Ohm kost 129.00 euro per stuk. Daar kan je miz beter ( als het alleen om het laag tot 300 Hz gaat) een trafokern, i punkt of een andere goede kernspoel inzetten. Meer demping / grip en betaalbaar.
Trafokern versus luchtspoel met dezelfde interne weerstand is zon groot prijsverschil dat je met trafo voor een "betere" bas zou kunnen kiezen.
Groet
Roland
Maar voor een echt dik drieweg systeem wordt dat snel onbetaalbaar. Zeker als je een zeer lage weerstand onder de 0.20 Ohm in de bassectie nastreeft. Of als je bijvoorbeeld met 18dB okt filters werkt. Die lage weerstand geeft de versterker meer grip op de driver. Die extra "grip" weegt als je de juiste spoel kiest ruim op tegen de extra vervorming die een eventuele kern in de spoel introduceert.
Ik heb het over 4.70 mH spoelen en daarboven. In een bas reflex drieweg systeem. Dus onder de 300 Hz filteren. Hoog belastbaar.
Een trafokern of I punkt is daar gewoon goed op zijn plek. Een 4.70 mH draaddikte 3.00 mm dikke Mundorf met een interne weerstand van 0.22 Ohm kost 129.00 euro per stuk. Daar kan je miz beter ( als het alleen om het laag tot 300 Hz gaat) een trafokern, i punkt of een andere goede kernspoel inzetten. Meer demping / grip en betaalbaar.
Trafokern versus luchtspoel met dezelfde interne weerstand is zon groot prijsverschil dat je met trafo voor een "betere" bas zou kunnen kiezen.
Groet
Roland
- Theduboracle
Voor bas zou dat zeker kunnen, de vervorming speeld daar veel minder een rol, maar voor een midden en een hoogge toner zou ik er zeker niet aan beginnen.
Je luidsprekers moetten zo een investering zeker wel waard zijn, je gaat dat niet doen goedkooppe luidsprekers.
Als ik de websites doorneem die filter spul verkopen dan moet ik tot de conclusie komen dat zelfs de duurste B&W ( met diamant dome ) van 20.000 of zo iets, een betrekkelijk goedkoop filter hebben.
Bij mijn hi-fi winkel kon ik even onder de duurste B&W kijken en daar zaten geen folie spoellen, en ik vraag mij dus ook af als er wel die duurste condensatoren in zaten ( goud/tin of zo van 150 euro, je weet wel ).
Ik zou er voor die prijs, direct dat spul er inzetten.
Ik praat wel over kwaliteit spul waar ik het klankverschil van bedrading kan horen enzo, voor de duidelijkheid.
Wat zijn de beste luchtspoellen ? welk merk.
Als mundorf 1.3Mh heeft in 3mm ga ik ze zeker kopen ( als de prijs niet te gek is, en het een goed merk is).
Ik lees net dat de prijs 81 euro is, een gewoonne draadspoel dus in 3mm.
De prijs voor dezelfde spoel in 1.4mm van intertechniek is toch beduidend lager.
Doen die gasten wat extra bizonders met het koper ( wat het worden moet), of gaat het om oplichting ?
Gaat wat ver voor mijn pioneers van totaal hooguit 400 euro.
Je luidsprekers moetten zo een investering zeker wel waard zijn, je gaat dat niet doen goedkooppe luidsprekers.
Als ik de websites doorneem die filter spul verkopen dan moet ik tot de conclusie komen dat zelfs de duurste B&W ( met diamant dome ) van 20.000 of zo iets, een betrekkelijk goedkoop filter hebben.
Bij mijn hi-fi winkel kon ik even onder de duurste B&W kijken en daar zaten geen folie spoellen, en ik vraag mij dus ook af als er wel die duurste condensatoren in zaten ( goud/tin of zo van 150 euro, je weet wel ).
Ik praat wel over kwaliteit spul waar ik het klankverschil van bedrading kan horen enzo, voor de duidelijkheid.
Als mundorf 1.3Mh heeft in 3mm ga ik ze zeker kopen ( als de prijs niet te gek is, en het een goed merk is).
Ik lees net dat de prijs 81 euro is, een gewoonne draadspoel dus in 3mm.
De prijs voor dezelfde spoel in 1.4mm van intertechniek is toch beduidend lager.
Doen die gasten wat extra bizonders met het koper ( wat het worden moet), of gaat het om oplichting ?
Gaat wat ver voor mijn pioneers van totaal hooguit 400 euro.
Een foliespoel is anders, niet perse beter als een gewone luchtspoel, we mogen aannemen dat B&W geluisterd heeft naar folie spoelen en dat het met de drivers die ze gebruiken niet lekker klinkt. Dat zegt dus niets over de kwaliteit van het filter. Mischien klonk de duurtste Mundorf condensator ook niet lekker. Je weet het niet he. Sommige klanten van me zijn tevredener met goedkopere condensatoren nadat ze eerst heel duur spul geprobeerd hebben. Kan puur smaak of de juiste match zijn.Theduboracle schreef:Bij mijn hi-fi winkel kon ik even onder de duurste B&W kijken en daar zaten geen folie spoellen, en ik vraag mij dus ook af als er wel die duurste condensatoren in zaten ( goud/tin of zo van 150 euro, je weet wel ).
Duurder is niet altijd beter. Wen er maar aan.
Voor zover ik weet zitten de verschillen tussen de merken luchtspoelen meer in backlack ja of nee dan in het gebruikte koper. Dat is bij alle fabrikanten 99.99..% etc, etc.
Voor een stel Pioneer speakers van hoogstens 400.- euro per paar zijn foliespoelen of de duurste Mundorfs niet zinnig. Mischien een luchtspoel voor het mid als er nu een te kleine kernspoel inzit en de hoog condensatoren voor mkp vervangen als daar nu elko's zitten. Dat is het maximum wat ik er aan zou doen. Als je er een "high end" filter inzet ga je al gauw over de aanschaf prijs heen van de speakers. Dan span je het paard achter de wagen mijn inziens.
Groet Roland
- Theduboracle
Het verschil in het backlack ??
Vertel eens, wat is dat ?
Voor zover ik kan bedenken zou het verschil in klank alleen kunnen zitten in de zuiverheid van het koper en of omdat het een legering is met zilver of wat anders.
Ik zag al dat er ook zilver spoellen zijn, van 2000 euro.
Als je gek wil doen kan dat zeker dus, maar welke luidspreker daar dan bij moet passen, een van 10000 euro ?
Ik zag dat je ook een winkel hebt, maar ik geloof niet dat je er van die SCR chateauroux mkp condensatoren hebt.
Je hebt wel anderen ( superior z cap ) waarvan er ook bij staat dat ze als zeer goed getest waren.
De SCR chateauroux's waren als de beste naar voren gekomen bij een een of ander test.
Brengt toch ook weer onzekerheid met zich mee, welke nou wel kopen ?
Welke is nou echt voor zijn prijs de beste.
Het filter wat al bij die pioneer zat was al zeer goed in verhouding met die kef Q9 luidsprekers.
Bij kef zat zelfs bipolair in serie op de tweeter, ik heb dus bijna alles vervangen, alleen somige spoellen ( met dun draad ) niet die paralel over de tweeter en mid speaker zaten.
Bij de pioneer zat al standaard een mkt of mkp condensator aan de tweeter, en hij heeft een betrekkelijke dikke spoel op de mid/bas woofer.
Alleen zat er een bipolaire condensator over de mid/bas woofer van 22Mf.
Ik wil een zeer goede condensator op de tweeter, en een dikkere spoel op de mid/bas woofer en meer eigenlijk niet.
Alles wat parallel aangesloten is op drivers mag wel wat minder, maakt niks uit, of je moet er anders over denken.
Een dunne spoel maakt niks uit mits het maar geen kern heeft, en als het maar geen bipolaire condensator is die parallel staat op de drivers..
Het gaat toch enkel er om dat bij een bepaalde frequentie deze componenten de boel gaan kortsluitten als het waarre.
Het blijft om de stroomkring gaan van plus naar min met alles wat daar daar tussen zit, en niet wat parallel geschakeld staat.
Je kan wel zeggen dat somige componenten het wel goed doen op een bepaalde driver, maar op een andere driver weer niet goed klinken, maar dan zijn de verhoudingen wel weg, van wat nou goed en slecht klinkt.
Dat het verschil in kwaliteit van het filter niet meer hoorbaar is op die luidspreker, maar wel weer hoorbaar is op een duurdere luidspreker.
Wat kan een speaker weergeven, je gaat ook geen spoilers op een tractor zetten zo te zeggen.
Ik geloof niet dat mindere componenten beter kunnen klinken op een duurre speaker, het verschil moet hij gewoon kunnen weergeven.
Logisch en duidelijk lijkt mij dat.
De pioneer tweeter kon makkelijk het verschil tussen de bennic, en Intertechniek mkt condensatoren weergeven dus ik wil de lat dus daardoor nog hoger leggen, maar welke condensator dus.
150 euro wordt toch wat te gek in verhouding.
Ik ben wel super wild over deze pioneers moet ik zeggen, hij heeft een geweven dome tweeter die zo dun is dat je er door kunt kijken en hij klinkt beter dan de aluminium dome tweeter van kef of tannoy.
Hoe B&W moet klinken vraag ik mij onder tussen af, want ze zijn in kwaliteit tannoy voorbij gestreeft in de loop van de tijd is mij verteld.
De metaal resonantie van een aluminium dome is nu volkomen verdwenen.
Wat is je advies ? en wat is met gekkenwerk bezig ?
Wat is de staandaard in goede geluids techniek zou ik zeggen of is het eeuwig bezig met exotische onbekende merken en tovertech verhalen die de waarheid versluieren.
Wat een zeer goede schakel voor mij zou zijn:
Nad cd speler -> Van der hull kabeltjethebayhybrid ->Naimaudio versterker -> Van der hull zilver speakerkabel -> B&W luidsprekers CM of duurdere.
Maar ja, weer een lang verhaal omdat ik er dol op ben, op bijde.
Voor zover ik kan bedenken zou het verschil in klank alleen kunnen zitten in de zuiverheid van het koper en of omdat het een legering is met zilver of wat anders.
Ik zag al dat er ook zilver spoellen zijn, van 2000 euro.
Als je gek wil doen kan dat zeker dus, maar welke luidspreker daar dan bij moet passen, een van 10000 euro ?
Ik zag dat je ook een winkel hebt, maar ik geloof niet dat je er van die SCR chateauroux mkp condensatoren hebt.
Je hebt wel anderen ( superior z cap ) waarvan er ook bij staat dat ze als zeer goed getest waren.
De SCR chateauroux's waren als de beste naar voren gekomen bij een een of ander test.
Brengt toch ook weer onzekerheid met zich mee, welke nou wel kopen ?
Welke is nou echt voor zijn prijs de beste.
Het filter wat al bij die pioneer zat was al zeer goed in verhouding met die kef Q9 luidsprekers.
Bij kef zat zelfs bipolair in serie op de tweeter, ik heb dus bijna alles vervangen, alleen somige spoellen ( met dun draad ) niet die paralel over de tweeter en mid speaker zaten.
Bij de pioneer zat al standaard een mkt of mkp condensator aan de tweeter, en hij heeft een betrekkelijke dikke spoel op de mid/bas woofer.
Alleen zat er een bipolaire condensator over de mid/bas woofer van 22Mf.
Ik wil een zeer goede condensator op de tweeter, en een dikkere spoel op de mid/bas woofer en meer eigenlijk niet.
Alles wat parallel aangesloten is op drivers mag wel wat minder, maakt niks uit, of je moet er anders over denken.
Een dunne spoel maakt niks uit mits het maar geen kern heeft, en als het maar geen bipolaire condensator is die parallel staat op de drivers..
Het gaat toch enkel er om dat bij een bepaalde frequentie deze componenten de boel gaan kortsluitten als het waarre.
Het blijft om de stroomkring gaan van plus naar min met alles wat daar daar tussen zit, en niet wat parallel geschakeld staat.
Je kan wel zeggen dat somige componenten het wel goed doen op een bepaalde driver, maar op een andere driver weer niet goed klinken, maar dan zijn de verhoudingen wel weg, van wat nou goed en slecht klinkt.
Dat het verschil in kwaliteit van het filter niet meer hoorbaar is op die luidspreker, maar wel weer hoorbaar is op een duurdere luidspreker.
Wat kan een speaker weergeven, je gaat ook geen spoilers op een tractor zetten zo te zeggen.
Ik geloof niet dat mindere componenten beter kunnen klinken op een duurre speaker, het verschil moet hij gewoon kunnen weergeven.
Logisch en duidelijk lijkt mij dat.
De pioneer tweeter kon makkelijk het verschil tussen de bennic, en Intertechniek mkt condensatoren weergeven dus ik wil de lat dus daardoor nog hoger leggen, maar welke condensator dus.
150 euro wordt toch wat te gek in verhouding.
Ik ben wel super wild over deze pioneers moet ik zeggen, hij heeft een geweven dome tweeter die zo dun is dat je er door kunt kijken en hij klinkt beter dan de aluminium dome tweeter van kef of tannoy.
Hoe B&W moet klinken vraag ik mij onder tussen af, want ze zijn in kwaliteit tannoy voorbij gestreeft in de loop van de tijd is mij verteld.
De metaal resonantie van een aluminium dome is nu volkomen verdwenen.
Wat is je advies ? en wat is met gekkenwerk bezig ?
Wat is de staandaard in goede geluids techniek zou ik zeggen of is het eeuwig bezig met exotische onbekende merken en tovertech verhalen die de waarheid versluieren.
Wat een zeer goede schakel voor mij zou zijn:
Nad cd speler -> Van der hull kabeltjethebayhybrid ->Naimaudio versterker -> Van der hull zilver speakerkabel -> B&W luidsprekers CM of duurdere.
Maar ja, weer een lang verhaal omdat ik er dol op ben, op bijde.
Een verbakken spoel heeft minder last van microphonie. Dat wil zeggen dat de draden niet meer mee kunnen bewegen als er een signaal doorloopt. Dat maakt klankmatig een verschil, niet heel groot. Maar miz de moeite waard.Theduboracle schreef:Het verschil in het backlack ??
Over de verhoudingen: Welcome to my world. Wen er maar aan. Er is geen beste condensator en er is geen beste spoel. Een folie spoel kan het slechtste in een alu driver naar boven brengen en in zon geval is een simpele goedkope draadspoel de betere keuze.
Een dikkere spoel nemen ter vervanging van een dunne spoel in een bestaande speaker kan je bassreflex afstemming om zeep helpen. De interne weerstand van die spoel gaat mee in de berekening van de baskast. Lengte poort, liters volume, etc. Voor het mid een dikkere spoel nemen kan het mid (door de iets lagere rdc) naar voren brengen. Dat pakt niet altijd even mooi uit.
Een iets fellere tweeter kan stukken beter klinken met een goedkopere condensator die daar net fraai voor compenseert, etc, etc.
Als je een bestaand ontwerp wilt verbeteren. Zal je je dus moeten afvragen wat je wilt verbeteren? Een dikkere spoel voor het laag kan die bass die je nu zo lekker vindt rollen wel eens veel te strak en "snel" laten klinken om maar een voorbeeld te noemen.
Er is geen rekenmodel waarin je kunt invoeren: tweeter kost zoveel, dit is de juiste condensator voor dat geld inverhouding tot.
Mischien heb je hier iets aan:
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Een vergelijking tussen verschillende condensatoren.
Vriendelijke groet
Roland
PS is kom vast wat te hard over, vandaar deze:
- Theduboracle
Ja, zeer duidelijke website, Obligato of die jantzen audio superior z cap condensators zijn de beste voor de prijs. (zeker Obligato)
Welke nou duurder is vraag ik mij af, en waar kun je Obligato's krijgen ?.
Op je webwinkel staat aantal ?
Is dat voorraad of moet je ze kopen in die hoevelheid ?
Tja duidelijk, of als het te duur wordt anderen, ik zal het nog eens goed doornemen.
Welk merk spoel vraag ik mij nog af, Mundorf 3mm voor zo een prijs wordt echt te gek, ik geloof er ook niet helemaal in.
Die vraag blijft, zou eigenlijk ook zo een website van moetten wezen, kan die gast ook direct doen, kweste van gewoon even weer spoellen erin pluggen, zo klinkt het.
Welke nou duurder is vraag ik mij af, en waar kun je Obligato's krijgen ?.
Op je webwinkel staat aantal ?
Is dat voorraad of moet je ze kopen in die hoevelheid ?
Tja duidelijk, of als het te duur wordt anderen, ik zal het nog eens goed doornemen.
Welk merk spoel vraag ik mij nog af, Mundorf 3mm voor zo een prijs wordt echt te gek, ik geloof er ook niet helemaal in.
Die vraag blijft, zou eigenlijk ook zo een website van moetten wezen, kan die gast ook direct doen, kweste van gewoon even weer spoellen erin pluggen, zo klinkt het.
Hoi,
Nogmaals een Solen condensator van 2.- euri kan beter klinken in je Pioneers dan een 20.- euro Mundorf. Dat hangt er vanaf wat je wilt met je speakers. Zelfde wederom met spoelen. Er is geen verschil te horen tussen een backlack spoel van Mundorf, Intertechniek of Jantzen Audio als ze allemaal dezelfde draaddikte en weerstand hebben. Dat is dan ook de reden dat die "gast" van die site dat niet doet.
Eenvoudig weg de condensator met de hoogste rating delen door de prijs en die in je speakers prakken is geen garantie voor een verbetering in je geluid
. Stel je pioneers klinken al wat fris in het hoog. Zet er dan geen Jantzen Zilver Z Cap in, ondanks zijn zeer hoge humble home made hifi rating. Dan maak je het namelijk erger. Dus kijk liever naar de eigenschappen die de speaker nu heeft en die je zou willen verbeteren en kies daar een geschikte condensator bij. Of begin eens met een eenvoudige upgrade naar een ClarityCap PX of eenvoudige Mundorf, etc. Voor je er een Duelund inzet omdat die het beste is.
De aantallen die je in mijn webshop ziet is de voorraad. Ik hanteer geen minimum bestelbedrag of hoeveelheiden.
Vriendelijke groet
Roland
Caps&Coils
Wil iemand uit het objectieve kamp mij aflossen?
-edit- ah ok, voor autoluidsprekers in een zelfgemaakte kast. Ik sluit me bij de meningen in dat eerdere topic aan. Zoek liever een bestaande hifi diy kit voor hifi en ga daar mee verder spelen. Ga bijvoorbeeld eens luisteren bij een speaker&co naar hifi ontwerpen -edit-.
Nogmaals een Solen condensator van 2.- euri kan beter klinken in je Pioneers dan een 20.- euro Mundorf. Dat hangt er vanaf wat je wilt met je speakers. Zelfde wederom met spoelen. Er is geen verschil te horen tussen een backlack spoel van Mundorf, Intertechniek of Jantzen Audio als ze allemaal dezelfde draaddikte en weerstand hebben. Dat is dan ook de reden dat die "gast" van die site dat niet doet.
Eenvoudig weg de condensator met de hoogste rating delen door de prijs en die in je speakers prakken is geen garantie voor een verbetering in je geluid
De aantallen die je in mijn webshop ziet is de voorraad. Ik hanteer geen minimum bestelbedrag of hoeveelheiden.
Vriendelijke groet
Roland
Caps&Coils
Wil iemand uit het objectieve kamp mij aflossen?
-edit- ah ok, voor autoluidsprekers in een zelfgemaakte kast. Ik sluit me bij de meningen in dat eerdere topic aan. Zoek liever een bestaande hifi diy kit voor hifi en ga daar mee verder spelen. Ga bijvoorbeeld eens luisteren bij een speaker&co naar hifi ontwerpen -edit-.
- Theduboracle
Helemaal duidelijk Roland, maar ik weet precies welke vis ik hier aan de lijn heb in HI-FI oogpunt.
Het gaat om zeer goede luidsprekers van pioneer die als beste wonnen in een test van alle andere luidsprekers, ze kregen zelfs 6 punten terwijl de punten telling niet hoger kon dan 5 punten.
Iemand zij dat in kwaliteit ze zeker op konnen tegen luidsprekers van 5 keer zo duur, dus 2000 euro en dat zonder kast ruw aan de haak.
Maar goed zoals ik al zij is zo een goedkooppe condensator hem echt niet waard, want ik hoorde al verbetering, van een bennic naar een intertechniek condensator.
Ik weet niet zo welke condensator van mundorf je bedoelt voor 20 euro, ik zal het nog even na lezen, maar ik denk dat de gulden middenweg de obligato condensator is, ook omdat hij goedkoper is en toch een 10 scoort.
Hij moet analoog en warm klinken, als de tester maar niet bedoelde dat het om vervorming ging !
Maar hoe kom ik er aan ? even neuzen weer, wie het weet mag het zeggen.
De Jantzen zilver cap schijnt inderdaad wat schel in het verrre hoog te klinken en dat lijkt mij niet zo verstandig omdat de geluidsgrafiek van mijn pioneers vrijwel een rechte lijn is, zeer goed dus.
Van spoellen is duidelijk wat je zegt of men moet anders beweren hier.
Ik zit toch aan een folie condensator te denken, als hij maar niet te duur is.
Een folie spoel zal minder vervorming hebben denk ik omdat het vooral gaat om maar een enkele winding, en niet rij na laag na rij na laag.
Dan mag de draaddikte ook wel wat dunner zijn zodat hij goedkoper is, het gaat immers om vervorming.
Optie is ook om er nog een kern in te doen zoals ze ook hebben, dan gaan de kosten ook weer omlaag.
Ik zie wel, het is duidelijk.
Bedankt voor de link naar die test site van condensatoren.
Maar hoe kom ik aan obligato condensatoren, stuk goedkoper dan mundorf schrijven ze.
Het gaat om zeer goede luidsprekers van pioneer die als beste wonnen in een test van alle andere luidsprekers, ze kregen zelfs 6 punten terwijl de punten telling niet hoger kon dan 5 punten.
Iemand zij dat in kwaliteit ze zeker op konnen tegen luidsprekers van 5 keer zo duur, dus 2000 euro en dat zonder kast ruw aan de haak.
Maar goed zoals ik al zij is zo een goedkooppe condensator hem echt niet waard, want ik hoorde al verbetering, van een bennic naar een intertechniek condensator.
Ik weet niet zo welke condensator van mundorf je bedoelt voor 20 euro, ik zal het nog even na lezen, maar ik denk dat de gulden middenweg de obligato condensator is, ook omdat hij goedkoper is en toch een 10 scoort.
Hij moet analoog en warm klinken, als de tester maar niet bedoelde dat het om vervorming ging !
Maar hoe kom ik er aan ? even neuzen weer, wie het weet mag het zeggen.
De Jantzen zilver cap schijnt inderdaad wat schel in het verrre hoog te klinken en dat lijkt mij niet zo verstandig omdat de geluidsgrafiek van mijn pioneers vrijwel een rechte lijn is, zeer goed dus.
Van spoellen is duidelijk wat je zegt of men moet anders beweren hier.
Ik zit toch aan een folie condensator te denken, als hij maar niet te duur is.
Een folie spoel zal minder vervorming hebben denk ik omdat het vooral gaat om maar een enkele winding, en niet rij na laag na rij na laag.
Dan mag de draaddikte ook wel wat dunner zijn zodat hij goedkoper is, het gaat immers om vervorming.
Optie is ook om er nog een kern in te doen zoals ze ook hebben, dan gaan de kosten ook weer omlaag.
Ik zie wel, het is duidelijk.
Bedankt voor de link naar die test site van condensatoren.
Maar hoe kom ik aan obligato condensatoren, stuk goedkoper dan mundorf schrijven ze.
- Bijlagen
-
- folien cfc12 of 14 28 of 50 euro.jpg (2.47 KiB) 3530 keer bekeken
- Theduboracle
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Zoals gezegd heb ik het topic afgesplitst (zie mijn voorgaande posts en de opmerking in je 1e post bovenaan deze pagina).
De oorspronkelijke topicstarter behoudt zo een topic wat over de verschillen tussen diverse soorten spoelen gaat, terwijl jij nu een topic hebt wat gewijd is aan keuze, verkrijgbaarheid, enz. van condensatoren en spoelen, specifiek voor jouw pioneers.
De oorspronkelijke topicstarter behoudt zo een topic wat over de verschillen tussen diverse soorten spoelen gaat, terwijl jij nu een topic hebt wat gewijd is aan keuze, verkrijgbaarheid, enz. van condensatoren en spoelen, specifiek voor jouw pioneers.
- Theduboracle
Komt eigenlijk goed uit, want mijn tweede probleem bied zich al aan.Marp schreef:Zoals gezegd heb ik het topic afgesplitst (zie mijn voorgaande posts en de opmerking in je 1e post bovenaan deze pagina).
Ik heb pioneer meerdere malen gemailed in japan, usa en nederland, over de waarde van de spoel die aangesloten is op de mid/woofer, maar ik krijg maar geen bericht.
Doen ze of hun neus bloed, of zijn ze er nog mee bezig vraag ik mij af.
Op de spoel staat niet aangegeven welke waarde hij heeft, dus het is een probleem.
Hoe moet je dat goed bereken ?
Wie heeft een ezels bruggetje om dat te achterhalen ?
Ik heb wel de formule voor het bereken van een waarde van een spoel, maar dat kan nog lastig en ingewikkelde worden, als het al lukt.
Mogelijkheid is ook om hem uit te vergrootten aan de hand van de nieuwe draad dikte, maar ik zou graag een folie spoel ervoor kopen, probleem dus.
- Theduboracle
- Theduboracle
Bij conrad is de goedkoopste 145 euro, dan worden het zeker folie spoellen anders zal de investering niet tegen elkaar opwegen.SARK schreef:Doe maar eens een Google op "LCR meter"Theduboracle schreef:Als er een multi meter is die Henry's kan meten vraag ik mij af, ik geloof het niet.Henkjan schreef:meten=weten
Misschien heeft iemand anders er een in de buurt, of opsturen naar iemand die hem wel heeft.
- Theduboracle
Ik heb bij mijn hi-fi winkel eens geluisterd hoe een B&W klonk met een Naim versterker, en ik moet zeggen dat ik mijn pioneers beter vind klinken dan de CM7, zelfs de B&w luidsprekers van 10.000 euro viellen tegen, maar klonken wel zuiverder.
Het filter moet ik nog upgraden, dus wat er dan gebeurt.
Bij deze
Het filter moet ik nog upgraden, dus wat er dan gebeurt.
Bij deze
Logischerwijze prak je dan die 10.000 euro kostende B&W speakers ook de pan in
Maar even serieus. Lees je een beetje in, voor je met het upgraden van je filter bezig gaat. Zolang je niet helemaal begrijpt waar de kritiek op je composet op gebaseerd is. Kost deze hobby je klauwen met geld zonder dat je er wat mee opschiet.
En dat bedoel ik geenzins vervelend.
Maar even serieus. Lees je een beetje in, voor je met het upgraden van je filter bezig gaat. Zolang je niet helemaal begrijpt waar de kritiek op je composet op gebaseerd is. Kost deze hobby je klauwen met geld zonder dat je er wat mee opschiet.
- Theduboracle
Bedankt voor je advies, maar ik heb de filters componenten al besteld en dus besloten.Roland schreef:Logischerwijze prak je dan die 10.000 euro kostende B&W speakers ook de pan in![]()
Mundorf suprime condensators, folie spoellen, en mundorf weerstanden, ze zijn het zeker waard.
Die grootte luidsprekers van 10000 euro klonken zuiver in het hoog, maar het bass geluid had helemaal geen harmonie met de rest van de luidsprekers, ook was er wat resonantie van de harde geelle midwoofer.
De aluminium tweeters van de CM7 hadden ook wat metaal resonantie.
Dat hebben de pioneer tweeters niet.
Ik was zelf ook verwonderd dat het zo tegenviel, ik had een Ooooo idee moetten hebben, maar dat was niet zo.