Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Fixation
Berichten: 63
Lid geworden op: do 05 okt 2006, 22:13
Locatie: Serooskerke en Breda

Bericht door Fixation »

in de datasheets van de meeste IC's en andere componenten staat meestal wel de de temperatuur om op te solderen en hoe lang dat op die temperatuur mag.

zelf neem ik altijd 350 graden. tis ook een beetje kwestie van wat je lekker vind solderen vind ik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Over ERSA ben ik eigenlijk niet zo te spreken, meerdere voorbij zien komen en zelf gehad. Als je dan toch geld uitgeeft koop dan gelijk Weller anders kun je net zo goed voor Ali Jojo gaan voor het normale werk :lol:

http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeer ... ccfae84132

Wordt microprocessor geregeld met een thermokoppel in de tip van het element.

Nee, heb er geen aandelen in maar het zit gewoon goed en degelijk in elkaar en reserve onderdelen zijn ook geen probleem.
Gebruikersavatar
GeertJ
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:06
Locatie: Gent - België

Bericht door GeertJ »

Zelf ook al een tijdje op zoek naar een nieuw soldeerstation, mijn huidige soldeerbout is (was) er eentje, in het stopcontact steken, en maar stoken (en achteraf meestal nog vergeten uithalen, met een verbrande punt als gevolg :oops: ). Door de link van Pjotr op dit station terecht gekomen http://www.eleshop.nl/aoyue-968-alles-i ... ccfae84132 en maar gelijk besteld. Eind deze week aangekomen en moet zeggen, het ziet er allemaal heel degelijk uit. de bout is zeer snel (30sec) op temperatuur, de afzuiging is een verademing, niet meer moeten werken in de soldeerdampen, men gezondheid zal er op vooruit gaan :D en het heteluchtstation heb ik nog niet echt moeten gebruikt maar zal zeer zeker wel van pas komen, (al was het maar om krimpkousen te krimpen) Al bij al een aanrader, en ook qua prijs is het absoluut niet overdreven, zeker als ik zie wat die wellers kosten :shock: .
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door danielv »

na goed nagedacht te hebben over een leuk nieuw zelfbouwers en hun ...
kwam ik op het idee om zelfbouwers en hun soldeerstation te beginnen

en dus hier neer te zetten wat voor soldeerstation je hebt:

dus ik trap af met

Afbeelding

het is een velleman VTSSC40N

Spanning 230 V~
Vermogen 48 W
Gewicht 1,58 Kg
Temperatuur 150 … 450 °C
Afmetingen 185 × 100 × 170 mm
Kenmerken:

- temperatuurinstelling
- LCD display met digitale uitlezing van temperatuur
- vooraf ingestelde temperatuur wordt weergegeven op de LCD
- on/off schakelaar
- keramisch verwarmingselement met temperatuursensor
- standaardpunt (meegelev.): 1.6mm

Specificaties:

- max. vermogen van het verwarmingselement: 48W
- temperatuurbereik: 150 - 450°C
- soldeerbout: 24V AC
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Het back to basic broertje:

Velleman VTSS4

Spanning 220-240V~
Vermogen 48 W
Gewicht 0,59 Kg
Temperatuur 150 … 450 °C
Afmetingen 185 × 100 × 170 mm
Kenmerken:

- on/off schakelaar
- standaardpunt (meegelev.): 1.2mm

Specificaties:

- max. vermogen van het verwarmingselement: 48W
- temperatuurbereik: 150 - 450°C
Bijlagen
vtss4.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Zelfde als hierboven (alleen dan iets andere kleur).

Omdat hij snel doorbrandt als hij te warm staat ben ik nu al bezig met m'n derde (garantie 8) ). Voor de rest een prima station, erg snel warm en soldeert prima.

En ik gebruikt deze (harsekern)tin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Good old Weller WTCP-S, 50 Watt. Met een paar verschillende stiften erbij op verschillende temperaturen. Soldeert goed en betrouwbaar. Niet kapot te krijgen :D
Bijlagen
716px-Loetstation_Weller_WTCP-S.jpg
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Die weller lijkt nog ouder dan die van mij en daar kon ik al geen plaatje van vinden
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoop dat ik hem direct kan linken..

Afbeelding


Heeeeerlijk soldeer station en ow wat een fijn puntje :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mijn eerste boutje:

Kees
Bijlagen
eerstebout.jpg
bunky

Bericht door bunky »

audiomanics schreef:
mijn eerste boutje:

Kees
Toch wel zelf gemaakt?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Afbeelding
Geweldig boutje :D
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Zie mijn voorganger, geweldig boutje.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

bunky schreef:
audiomanics schreef:
mijn eerste boutje:

Kees
Toch wel zelf gemaakt?
Wel zelf zoek gemaakt...
Nu een verzameling Wellers van 60 100 en 175W.

Kees
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Afbeelding

Een leuk station voor niet al te veel geld (rond de 45 á 50 euro). En hij is in aanzienlijke tijd (binnen een minuutje) al op de bedrijfstemperatuur van zo een 250 graden Celsius door middel van het 48w verwarmingselementje dat erin zit. Digitaal display erbij en hij is compleet voor mij 8) Enige nadeel is dat hij bij grotere en dikkere draden (meer dan 2,5mm^2) toch moeite krijgt om het geheel warm te stoken. Maarja, voor 45,- euro, geen gek ding :D
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Ik heb dezelfde maar dan met een LED-display.....

Werkt ook prima !
Bijlagen
Velleman
Velleman
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Ik heb deze, van HQ. Aardig dingetje voor slechts 45 euro.
Bijlagen
HQ-SOLDER_20.jpg
HQ-SOLDER_20.jpg (10.41 KiB) 2977 keer bekeken
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ronkel schreef:
Ik heb deze, van HQ. Aardig dingetje voor slechts 45 euro.
Afbeelding
Mee too! 8)
Laatst gewijzigd door GeertM2 op ma 22 sep 2008, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb er zo een:

Afbeelding

Mede door mijn onachtzame gebruik is deze erg slecht geworden (knopje afgebroken, stiften gaan snel kapot) en de temp is niet afleesbaar dus kwestie van gokken.

Ik zit te denken aan een aoyue 968 te denken (met afzuiging en hot air) of zelfs die ene waarbij ook een 15V labvoeding ( inzit. handig als je je brouwseltje wilt testen, hierzo). Ik heb deze gast een vraagje gestuurd wat het gaat kosten om het naar NL te laten komen. Ben benieuwd waar ik op uit kom...

We zullen zien :P

groetjes

Jan[/url]hierzo[/url]
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 22 sep 2008, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aoyue was altijd wel in NL te krijgen.

Ik heb de mijne heel erg goedkoop kunnen krijgen via een inkoopactie.
Ding werkt geweldig. Krijgt ook nog een reserve element er bij trouwens.

Warmt supersnel op en er zit een heel erg fijne (kleine) punt aan.
Iig de kleinste die ik tot nu toe ben tegengekomen.

Das gelijk een nadeel, elke andere bout vind je te groot, hahaha :lol:
(als ik op school iets moet solderen, neem ik ook altijd mijn eigen mee 8) )
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kun je er ook wat steviger mee stoken zal ik maar zeggen?

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hij kan flink warm worden jah, gebruik ik zelden, omdat je dan echt alles wegfikt.

Maar mooi ding voor lage temperaturen, maar ook echte hoge temperaturen.
Kun je traploos instellen en dmv een LED kun je zien of hij die temepratuur bereikt heeft.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Wowly schreef:
Ik heb er zo een:

Afbeelding

Mede door mijn onachtzame gebruik is deze erg slecht geworden (knopje afgebroken, stiften gaan snel kapot) en de temp is niet afleesbaar dus kwestie van gokken.

Ik zit te denken aan een aoyue 968 te denken (met afzuiging en hot air) of zelfs die ene waarbij ook een 15V labvoeding ( inzit. handig als je je brouwseltje wilt testen, hierzo). Ik heb deze gast een vraagje gestuurd wat het gaat kosten om het naar NL te laten komen. Ben benieuwd waar ik op uit kom...

We zullen zien :P

groetjes

Jan[/url]hierzo[/url]
Aoyue is onder andere hier te koop: http://www.eleshop.nl/?gclid=CJrmmber8ZUCFR-uQAodqyN-fQ
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo, die zijn in prijs gedaald :shock:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Als het goed is heb ik deze in week 46 ( is in backorder ).
Kostprijs, "gratis" bij een Farnell order van minimaal € 500 ex. btw :shock:. Had toevallig net wat onderdelen nodig, dus kwam goed uit :D !
Over de kwaliteit kan ik nu nog niets zeggen.

Momenteel soldeer ik met een Ersa Multitip C15 ( 15W / +- 350°C )
Bijlagen
Ersa Multitip C15
Ersa Multitip C15
MultitipC15.jpg (3.57 KiB) 2871 keer bekeken
Duratool D00676
Duratool D00676
1498365.jpg (6.79 KiB) 2871 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”