Ruis in Relaixed-voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Ruis in Relaixed-voorversterker

Bericht door JeffreyvanH »

Hallo,

Ik heb een relaixed-voorversterker gebouwd. Voordat ik de printplaat in een kast had gemonteerd werkte het prima. Nu ik hem in de kast heb verwerkt, ruist hij op de cinch-kanalen; dus niet op de XLR-kanalen.

De ruis neemt niet toe met het volume, maar blijft constant. Dus of het volume op 1 of 64 staat, maakt niet uit; de ruis blijft gelijk. De cinch-connectoren heb ik geïsoleerd van de kast gemonteerd, zoals voorgeschreven is in de handleiding.

Heeft iemand ideeën?

Alvast bedankt,

Jeffrey
Bijlagen
P1030884.JPG
P1030883.JPG
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat doet die lange zwarte massa kabel daar?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik zou beginnen met de draden van je net naar de trafo's mooi in elkaar te twisten en dicht tegen de bodem van je kast te leggen(zo ver mogelijk van de print)en effe de massa's van de cinch plugjes nazien
btw heb dit ding ook gebouwd en in een stalen kast marcheerd die prima
mvg
audioot :wink:
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

De massakabel moest volgens de handleiding aangebracht worden. Die loopt van de massa van de cinch (en XLR) naar de aarde-aansluiting bij de stroomstekker. Er zit een weerstand tussen, omdat gezegd werd dat dit een eventueel signaal van de ground dempt.

Wat bedoel je met het nazien van de de cinchplugs? Ze maken iig geen verbinding met de kast, maar dus wel via die massakabel met de aardeaansluiting van de stroomstekker.
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

Na het samenbinden van de draden, ruist het nog steeds. Nog andere suggesties?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

De cinch heeft al gnd op de printplaat toch?
Dan sluit die lange massa kabel maar eens bij de massa van de trafo aan op de printplaat.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Groundloop? Zijn je cinchbussen geisoleerd van de behuizing? Zitten ze niet allemaal apart aan de printplaat (1 draad voor alle aansluitingen)? Voor je uitgangen idem? Heb je intern ook afgeschermde kabel?

Groeten Mark
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha zie foto's Mark :wink:
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

Die lange massadraad loopt tussen de ground van de cinch naar de aarde vóór de trafo (bij de ingang van het lichtnet). Volgens mij is het inderdaad bedoeld om groundloop te voorkomen.

De XLR en cinch hebben een gemeenschappelijke ground. Die moet volgens de handleiding verbonden worden (met een weerstand ertussen) met de aarde van het lichtnet (waarschijnlijk om groundloop dus te voorkomen).

De draden die gebruikt zijn voor de voeding zijn niet afgeschermd. De draden bij de cinchaansluitingen zijn echter wel afgeschermd.

Wat zal ik doen? Iets met die zwarte massakabel?

Jeffrey
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoi Jeffrey,

Je sterpunt heb je gekozen bij je netfilter, hier ben ik niet zo'n voorstander van. Verder heb je een groundloop, tenminste als ik de gnds (groen) goed heb gevonden:

Afbeelding

De groundloop is met groen paars aangegeven. Check dit even of dit klopt. Zo ja, dan de rechtse groenpaarse draad verwijderen en verbindingen controleren van onderste printje of ze allemaal gnd hebben.

De cinch heeft toch al gnd via de printplaat? Dan kan denk ik de lange kabel met weerstand weg en deze komt dan te zitten tussen printplaat en netfilter:
Afbeelding

Of je neemt je sterpunt bij je cinch.


Zomaar kabels bij elkaar pakken heeft weinig nut, je moet heen en retour bij elkaar nemen en dit gaat soms stijl tegen je vermoeden in hoe het moet liggen. De kortste weg is zeker niet juist altijd.
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

He Juul,

De ground loopt niet naar de trafo's. Er loopt van de cinchconnectoren naar de netfilteraarde een draad, eentje van de voorplaat en eentje van de achterplaat naar de aarde van de netfilter. In de tekening is de groene grounddraad dus niet verbonden met het printplaatje vooraan, maar met de kast (door middel van het schroefje van de printplaat).

Inmiddels heb ik jouw advies gevolgd en de draden zo aangelegd zoals jij zei, op die draden van de trafo na (want dat is geen aarde). Ook heb ik de ground van de voor- en achterplaat al eens los gehaald, maar dat werkt ook niet.
Bijlagen
P10308831.jpg
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

Na een test bleek de ruis sterk verminderd, maar het is nog niet weg. Heeft iemand nog aanvullende tips?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Je kast mag je maar op één plek aan de massa hangen ivm gndlussen. ALs het goed is maakt je kast overal electrisch contact.
Het frontprintplaatje mag je niet met de massa aan de kast hangen. Je massa bij het sterpunt in de buurt van je trafos nemen.

ps waar je nu mee bezig bent is EMC, best interresant op zich:
http://lesmateriaal.saxion.nl/djk/EMC/NL/
Waar het om gaat hier is dat je ervoor zorgt dat de stromen niet door dezelfde kabel/geleider gaan. Door een sterpunt te maken verhinder je dit.
Als je simpelweg doorlust dan MOETEN de stromen wel door dezelfde kabel gaan. Hier moet je een voorbeeldje van zien om het in te zien denk ik.

ps je hebt het sterpunt nu bij de trafo, misschien is beter om dit bij de cinch te pakken. Verschilt per configuratie.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

oe erg is die ruis bij jou?
ik heb de mijne nog eens aan de tand gevoeld en ik moet zeggen als ik met mijn oor aan de mid lig dat ik ook een ruis hoor
deze gaat niet weg als ik hem uitzet met de AB,alleen als ik de stekker uittrek is het gedaan
zou het kunnen rotzooi van het net zijn?
ik ga eens proberen met een netfilter als ik tijd en goesting heb maar bij mij viel het niet op omdat het werkelijk zéér weinig is
mvg
audioot :?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

JuuL schreef:
Haha zie foto's Mark :wink:
Whahahaha, ja inderdaad :oops:

Misschien wordt ergens wat van de trafo opgepikt, heb je die al eens verder weggelegd?

Brom is vervelend, want het kan vanalles zijn.


Groeten Mark
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

het is bij mij geen brom maar een heel stille ruis/geknetter
sorry van het stelen van je toppic ts
mvg
audioot
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

De tips van Juul heb ik opgevolgd en hebben geresulteerd in een 99% afname van ruis. Daar wil ik je graag voor bedanken, Juul.

Ik weet niet wat ik moet doen om de laatste een procent te doen verdwijnen. Hebben jullie suggesties?

Ik heb alleen ruis als ik het volume hoger heb dan 0 en de kanalen 1 t/m 3 (cinch) gebruik. Ik heb een netfilter gebruikt en neemt naar mijn weten een hoop zooi van het lichtnet weg.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

JeffreyvanH schreef:
De tips van Juul heb ik opgevolgd en hebben geresulteerd in een 99% afname van ruis. Daar wil ik je graag voor bedanken, Juul.
Graag gedaan :)
Ik weet niet wat ik moet doen om de laatste een procent te doen verdwijnen. Hebben jullie suggesties?
Heb je een foto van hoe je het nu hebt?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Voor de duidelijkheid: ruist hij bij een kortgesloten ingang of bij een aangesloten bron die op pauze oid staat?



Groeten Mark
JeffreyvanH
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22

Bericht door JeffreyvanH »

Momenteel ruist hij weer wat meer :S. Gisteren was het vrijwel weg.

Als op de cinch-aansluitingen een bron is aangesloten ruist het net zo erg als dat je er helemaal niets op aansluit. Op volume 0 ruist het ook een beetje en dit wordt erger als het volume op 1 staat. Vervolgens zit er wat betreft de ruis geen verschil in volume 1 tot 64.

Ik heb de aarde vastgemaakt aan het boutje van de trafo; is dat wat je bedoelt met het sterpunt, Juul? Die link die je mij gaf was heel volledig, maar lastig te begrijpen in een half uurtje :P.

Momenteel ziet het er zo uit:


Met voorbaat dank.
Bijlagen
P1030968.JPG
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Goed punt Mark.

Sluit alle cinch ingangen maar eens kort. Zonder de bron aan te sluiten uiteraard. De ruis wat je dan hoort is van je versterker.

Trouwens is er een wezenlijk verschil in ruis en brom. Voorheen had je zeer waarschijnlijk brom, nu nog steeds?

De vier gekleurde kabels kan je iets twisten. De outputs van de trafos ook.
De blauwe trafos zijn types die nog wel eens willen storen. Probeer ze eens links bij het frontje te plaatsen, zo ver mogelijk weg van de rest.

Rechts, de 230 kabel. Deze kan enorm storen. Neem de plus en min (eigenlijk zijn die er niet want is AC, maar enfin) en twist deze samen. De onderste twee lipjes zijn dat denk ik.

In je netfilter zit een zekering neem ik aan? Zo niet dan moet je bij de netintree een zekering plaatsen. Ook krimpkousjes om de contacten. Het is immers 230V!
Links dat hangent componentje, is dat een zekering voor 230V? Dat hoop ik niet want dat is levensgevaarlijk zo.

Succes!

Groeten,
Juul
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Alle snoeren afkomstig van de netentree twisten en langs de kast leggen (in de hoeken zeg maar...)

De inputsnoeren van dun maar wel afgeschermde kabel maken. Zo kort mogelijk

Trafo's in de re-onderhoek monteren, evt haaks op elkaar (weet ik niet zeker..)
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ja, de 220 kan ook opgepikt worden. Probeer het met afschermen en anders eens door de voeding letterlijk buiten de behuizing te plaatsen en dan kijken wat er gebeurd.

Groeten Mark
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

en hoe zit het met de jve
is het nu in orde?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ARGHHHH!!!! Hoe vaak moet ik 't nog zeggen? GEEN netfilter met Y-tap naar massa gebruiken want dan koppel je alle rotzooi uit 't net rechtstreeks je (gevoelige) versterker in via de beide Y-condensatoren. Het zou me niks verbazen als de ruis daar vandaan komt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie