Ruis in Relaixed-voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
Ruis in Relaixed-voorversterker
Hallo,
Ik heb een relaixed-voorversterker gebouwd. Voordat ik de printplaat in een kast had gemonteerd werkte het prima. Nu ik hem in de kast heb verwerkt, ruist hij op de cinch-kanalen; dus niet op de XLR-kanalen.
De ruis neemt niet toe met het volume, maar blijft constant. Dus of het volume op 1 of 64 staat, maakt niet uit; de ruis blijft gelijk. De cinch-connectoren heb ik geïsoleerd van de kast gemonteerd, zoals voorgeschreven is in de handleiding.
Heeft iemand ideeën?
Alvast bedankt,
Jeffrey
Ik heb een relaixed-voorversterker gebouwd. Voordat ik de printplaat in een kast had gemonteerd werkte het prima. Nu ik hem in de kast heb verwerkt, ruist hij op de cinch-kanalen; dus niet op de XLR-kanalen.
De ruis neemt niet toe met het volume, maar blijft constant. Dus of het volume op 1 of 64 staat, maakt niet uit; de ruis blijft gelijk. De cinch-connectoren heb ik geïsoleerd van de kast gemonteerd, zoals voorgeschreven is in de handleiding.
Heeft iemand ideeën?
Alvast bedankt,
Jeffrey
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
De massakabel moest volgens de handleiding aangebracht worden. Die loopt van de massa van de cinch (en XLR) naar de aarde-aansluiting bij de stroomstekker. Er zit een weerstand tussen, omdat gezegd werd dat dit een eventueel signaal van de ground dempt.
Wat bedoel je met het nazien van de de cinchplugs? Ze maken iig geen verbinding met de kast, maar dus wel via die massakabel met de aardeaansluiting van de stroomstekker.
Wat bedoel je met het nazien van de de cinchplugs? Ze maken iig geen verbinding met de kast, maar dus wel via die massakabel met de aardeaansluiting van de stroomstekker.
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
Die lange massadraad loopt tussen de ground van de cinch naar de aarde vóór de trafo (bij de ingang van het lichtnet). Volgens mij is het inderdaad bedoeld om groundloop te voorkomen.
De XLR en cinch hebben een gemeenschappelijke ground. Die moet volgens de handleiding verbonden worden (met een weerstand ertussen) met de aarde van het lichtnet (waarschijnlijk om groundloop dus te voorkomen).
De draden die gebruikt zijn voor de voeding zijn niet afgeschermd. De draden bij de cinchaansluitingen zijn echter wel afgeschermd.
Wat zal ik doen? Iets met die zwarte massakabel?
Jeffrey
De XLR en cinch hebben een gemeenschappelijke ground. Die moet volgens de handleiding verbonden worden (met een weerstand ertussen) met de aarde van het lichtnet (waarschijnlijk om groundloop dus te voorkomen).
De draden die gebruikt zijn voor de voeding zijn niet afgeschermd. De draden bij de cinchaansluitingen zijn echter wel afgeschermd.
Wat zal ik doen? Iets met die zwarte massakabel?
Jeffrey
Hoi Jeffrey,
Je sterpunt heb je gekozen bij je netfilter, hier ben ik niet zo'n voorstander van. Verder heb je een groundloop, tenminste als ik de gnds (groen) goed heb gevonden:

De groundloop is met groen paars aangegeven. Check dit even of dit klopt. Zo ja, dan de rechtse groenpaarse draad verwijderen en verbindingen controleren van onderste printje of ze allemaal gnd hebben.
De cinch heeft toch al gnd via de printplaat? Dan kan denk ik de lange kabel met weerstand weg en deze komt dan te zitten tussen printplaat en netfilter:

Of je neemt je sterpunt bij je cinch.
Zomaar kabels bij elkaar pakken heeft weinig nut, je moet heen en retour bij elkaar nemen en dit gaat soms stijl tegen je vermoeden in hoe het moet liggen. De kortste weg is zeker niet juist altijd.
Je sterpunt heb je gekozen bij je netfilter, hier ben ik niet zo'n voorstander van. Verder heb je een groundloop, tenminste als ik de gnds (groen) goed heb gevonden:

De groundloop is met groen paars aangegeven. Check dit even of dit klopt. Zo ja, dan de rechtse groenpaarse draad verwijderen en verbindingen controleren van onderste printje of ze allemaal gnd hebben.
De cinch heeft toch al gnd via de printplaat? Dan kan denk ik de lange kabel met weerstand weg en deze komt dan te zitten tussen printplaat en netfilter:

Of je neemt je sterpunt bij je cinch.
Zomaar kabels bij elkaar pakken heeft weinig nut, je moet heen en retour bij elkaar nemen en dit gaat soms stijl tegen je vermoeden in hoe het moet liggen. De kortste weg is zeker niet juist altijd.
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
He Juul,
De ground loopt niet naar de trafo's. Er loopt van de cinchconnectoren naar de netfilteraarde een draad, eentje van de voorplaat en eentje van de achterplaat naar de aarde van de netfilter. In de tekening is de groene grounddraad dus niet verbonden met het printplaatje vooraan, maar met de kast (door middel van het schroefje van de printplaat).
Inmiddels heb ik jouw advies gevolgd en de draden zo aangelegd zoals jij zei, op die draden van de trafo na (want dat is geen aarde). Ook heb ik de ground van de voor- en achterplaat al eens los gehaald, maar dat werkt ook niet.
De ground loopt niet naar de trafo's. Er loopt van de cinchconnectoren naar de netfilteraarde een draad, eentje van de voorplaat en eentje van de achterplaat naar de aarde van de netfilter. In de tekening is de groene grounddraad dus niet verbonden met het printplaatje vooraan, maar met de kast (door middel van het schroefje van de printplaat).
Inmiddels heb ik jouw advies gevolgd en de draden zo aangelegd zoals jij zei, op die draden van de trafo na (want dat is geen aarde). Ook heb ik de ground van de voor- en achterplaat al eens los gehaald, maar dat werkt ook niet.
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
Je kast mag je maar op één plek aan de massa hangen ivm gndlussen. ALs het goed is maakt je kast overal electrisch contact.
Het frontprintplaatje mag je niet met de massa aan de kast hangen. Je massa bij het sterpunt in de buurt van je trafos nemen.
ps waar je nu mee bezig bent is EMC, best interresant op zich:
http://lesmateriaal.saxion.nl/djk/EMC/NL/
Waar het om gaat hier is dat je ervoor zorgt dat de stromen niet door dezelfde kabel/geleider gaan. Door een sterpunt te maken verhinder je dit.
Als je simpelweg doorlust dan MOETEN de stromen wel door dezelfde kabel gaan. Hier moet je een voorbeeldje van zien om het in te zien denk ik.
ps je hebt het sterpunt nu bij de trafo, misschien is beter om dit bij de cinch te pakken. Verschilt per configuratie.
Het frontprintplaatje mag je niet met de massa aan de kast hangen. Je massa bij het sterpunt in de buurt van je trafos nemen.
ps waar je nu mee bezig bent is EMC, best interresant op zich:
http://lesmateriaal.saxion.nl/djk/EMC/NL/
Waar het om gaat hier is dat je ervoor zorgt dat de stromen niet door dezelfde kabel/geleider gaan. Door een sterpunt te maken verhinder je dit.
Als je simpelweg doorlust dan MOETEN de stromen wel door dezelfde kabel gaan. Hier moet je een voorbeeldje van zien om het in te zien denk ik.
ps je hebt het sterpunt nu bij de trafo, misschien is beter om dit bij de cinch te pakken. Verschilt per configuratie.
oe erg is die ruis bij jou?
ik heb de mijne nog eens aan de tand gevoeld en ik moet zeggen als ik met mijn oor aan de mid lig dat ik ook een ruis hoor
deze gaat niet weg als ik hem uitzet met de AB,alleen als ik de stekker uittrek is het gedaan
zou het kunnen rotzooi van het net zijn?
ik ga eens proberen met een netfilter als ik tijd en goesting heb maar bij mij viel het niet op omdat het werkelijk zéér weinig is
mvg
audioot
ik heb de mijne nog eens aan de tand gevoeld en ik moet zeggen als ik met mijn oor aan de mid lig dat ik ook een ruis hoor
deze gaat niet weg als ik hem uitzet met de AB,alleen als ik de stekker uittrek is het gedaan
zou het kunnen rotzooi van het net zijn?
ik ga eens proberen met een netfilter als ik tijd en goesting heb maar bij mij viel het niet op omdat het werkelijk zéér weinig is
mvg
audioot
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
De tips van Juul heb ik opgevolgd en hebben geresulteerd in een 99% afname van ruis. Daar wil ik je graag voor bedanken, Juul.
Ik weet niet wat ik moet doen om de laatste een procent te doen verdwijnen. Hebben jullie suggesties?
Ik heb alleen ruis als ik het volume hoger heb dan 0 en de kanalen 1 t/m 3 (cinch) gebruik. Ik heb een netfilter gebruikt en neemt naar mijn weten een hoop zooi van het lichtnet weg.
Ik weet niet wat ik moet doen om de laatste een procent te doen verdwijnen. Hebben jullie suggesties?
Ik heb alleen ruis als ik het volume hoger heb dan 0 en de kanalen 1 t/m 3 (cinch) gebruik. Ik heb een netfilter gebruikt en neemt naar mijn weten een hoop zooi van het lichtnet weg.
-
JeffreyvanH
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 20 sep 2008, 16:22
Momenteel ruist hij weer wat meer :S. Gisteren was het vrijwel weg.
Als op de cinch-aansluitingen een bron is aangesloten ruist het net zo erg als dat je er helemaal niets op aansluit. Op volume 0 ruist het ook een beetje en dit wordt erger als het volume op 1 staat. Vervolgens zit er wat betreft de ruis geen verschil in volume 1 tot 64.
Ik heb de aarde vastgemaakt aan het boutje van de trafo; is dat wat je bedoelt met het sterpunt, Juul? Die link die je mij gaf was heel volledig, maar lastig te begrijpen in een half uurtje
.
Momenteel ziet het er zo uit:
Met voorbaat dank.
Als op de cinch-aansluitingen een bron is aangesloten ruist het net zo erg als dat je er helemaal niets op aansluit. Op volume 0 ruist het ook een beetje en dit wordt erger als het volume op 1 staat. Vervolgens zit er wat betreft de ruis geen verschil in volume 1 tot 64.
Ik heb de aarde vastgemaakt aan het boutje van de trafo; is dat wat je bedoelt met het sterpunt, Juul? Die link die je mij gaf was heel volledig, maar lastig te begrijpen in een half uurtje
Momenteel ziet het er zo uit:
Met voorbaat dank.
Goed punt Mark.
Sluit alle cinch ingangen maar eens kort. Zonder de bron aan te sluiten uiteraard. De ruis wat je dan hoort is van je versterker.
Trouwens is er een wezenlijk verschil in ruis en brom. Voorheen had je zeer waarschijnlijk brom, nu nog steeds?
De vier gekleurde kabels kan je iets twisten. De outputs van de trafos ook.
De blauwe trafos zijn types die nog wel eens willen storen. Probeer ze eens links bij het frontje te plaatsen, zo ver mogelijk weg van de rest.
Rechts, de 230 kabel. Deze kan enorm storen. Neem de plus en min (eigenlijk zijn die er niet want is AC, maar enfin) en twist deze samen. De onderste twee lipjes zijn dat denk ik.
In je netfilter zit een zekering neem ik aan? Zo niet dan moet je bij de netintree een zekering plaatsen. Ook krimpkousjes om de contacten. Het is immers 230V!
Links dat hangent componentje, is dat een zekering voor 230V? Dat hoop ik niet want dat is levensgevaarlijk zo.
Succes!
Groeten,
Juul
Sluit alle cinch ingangen maar eens kort. Zonder de bron aan te sluiten uiteraard. De ruis wat je dan hoort is van je versterker.
Trouwens is er een wezenlijk verschil in ruis en brom. Voorheen had je zeer waarschijnlijk brom, nu nog steeds?
De vier gekleurde kabels kan je iets twisten. De outputs van de trafos ook.
De blauwe trafos zijn types die nog wel eens willen storen. Probeer ze eens links bij het frontje te plaatsen, zo ver mogelijk weg van de rest.
Rechts, de 230 kabel. Deze kan enorm storen. Neem de plus en min (eigenlijk zijn die er niet want is AC, maar enfin) en twist deze samen. De onderste twee lipjes zijn dat denk ik.
In je netfilter zit een zekering neem ik aan? Zo niet dan moet je bij de netintree een zekering plaatsen. Ook krimpkousjes om de contacten. Het is immers 230V!
Links dat hangent componentje, is dat een zekering voor 230V? Dat hoop ik niet want dat is levensgevaarlijk zo.
Succes!
Groeten,
Juul
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
ARGHHHH!!!! Hoe vaak moet ik 't nog zeggen? GEEN netfilter met Y-tap naar massa gebruiken want dan koppel je alle rotzooi uit 't net rechtstreeks je (gevoelige) versterker in via de beide Y-condensatoren. Het zou me niks verbazen als de ruis daar vandaan komt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
