Hoe was de 3de ZBAluisterdag te Beetsterzwaag 2008 ?

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
weidok

Hoe was de 3de ZBAluisterdag te Beetsterzwaag 2008 ?

Bericht door weidok »

Heb alvast een draadje geopend :)

Hoe het gegaan is horen jullie wel....

foto's zijn altijd welkom :)

kortom we hebben er weer zin in...........
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Eerste reactie !

Leuke dag. Opvallend vond ik dat (mening, geen feit !) hoe kleiner de boxen hoe beter ze klonken...... :shock: . Zelfs mijn eigen Solo'tjes kwamen beter uit dan menige "grote bak" (weliswaar met een sub erbij :wink: ).

Geen spectaculaire foto's; batterijen zo goed als leeg. Dan doet'ie er te lang over om zich goed in te stellen en worden de foto's "prut". Nou vooruit eentje dan.....

(Oeps; vergeten te vragen naar dat ene linkje voor die nieuwe Mullard-buizen...)
Bijlagen
Een van de opstellingen. (wel met eigen boxen natuurlijk.....)
Een van de opstellingen. (wel met eigen boxen natuurlijk.....)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

sietse

Bericht door sietse »

Nou, een dagje met een hoog breedbander gehalte en weer leuk om de bouwers te ontmoeten en de bouwwerken(werkjes) te kunnen bekijken.
Wat ik er zo al van vond vertel ik morgen wel es even. ff een nachtje er over slapen is vaak verstandig is mijn ervaring.
Fotootjes heb ik dan ook.
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Nou, een dagje met een hoog breedbander gehalte en weer leuk om de bouwers te ontmoeten en de bouwwerken(werkjes) te kunnen bekijken.
Wat ik er zo al van vond vertel ik morgen wel es even. ff een nachtje er over slapen is vaak verstandig is mijn ervaring.
Fotootjes heb ik dan ook.
nou echt een leuke leerzame dag gehad..
ging veel te snel voorbij...

beoordeling van de speakers late ik even aan anderen over ..

meest opzienbarende ervaring....

de DIY voorvoorversterker met buizen van OVNI
prachtige DT weergave met DENON MC DL 160...
wist niet dat dat elementje zo muzikaal kon zijn...

"Dus zo zie je maar hoe belangrijk de bron is "

vinyl leeft ..... :oops: :oops:

o ja linkje PHONODUDE
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =phonodude
sietse

Bericht door sietse »

Tja, zoals ik al opmerkte, veel breedband en maar twee meerweg systemen.
Welnu, leuk wat iedereen ermee weet te doen en zeker ook leuke bouwwerken hoor, niks mis mee. Maar als ik het es even mag samenvatten, dan is het breedbander gebeuren absoluut dus niet mijn ding. Dat hebben mijn oren mij gisteren wel bevestigd ongeacht de kastafmetingen. Afgezien van mijn Quadro's, was het setje van Mikekiwi voor mij de winnaar als het een wedstrijdje was geweest. Deed het ook erg goed met de mini mono's en de draaitafel van Ovni.
Er waren natuurlijk ook weer de nodige buizenampen. Blijft verrekte leuk. De klasse A van Henry even met mijn kasten zitten doen. Ging prima dus. Toch leuk, zelfbouwen van zo'n ding.

En ja, die needle kastjes. Ik hoor die dingen niet zo vaak natuurlijk, maar, in de vroegere dagen van dit forum zijn er es twee heren, waaronder jeewee, in Dokkum geweest met needles. Hier in een TB unitje van, ik meen 8cm. Kan het ff niet terugvinden. Maar die kastjes zijn nog steeds de beste die ik heb mogen beluisteren. Was echt een verrassing.
Nou, tot zover mijn verslagje en de fotoo's nog even.
Bijlagen
luisterdagje 4.jpg
luisterdagje 3.jpg
luisterdagje 2.jpg
luisterdagje 1.jpg
ovni

Bericht door ovni »

De kleintjes deden het idd erg goed, mits voorzien van ondersteuning door een sub.

Nou moet ik erbij zeggen dat mijn verwachtingen van een solo 103 Fostex ook niet erg hoog waren, maar dat is nu dus bijgesteld. Plaatsing en vooral luisterplek zijn wel van doorslaggevende invloed op succes.

De ieniemienie monitor deed haar naam eer aan; piepklein maar met monitor kwaliteiten. Duidelijk was hier het typische tweeter karakter van de 9300/9500 scanspeak te horen.

De wijze van afwerking komt op foto's nooit goed tot uiting, het live kunnen aanschouwen geeft een betere indruk. De keuze van massief hout met leer pakt heel goed uit. In dit geval beuken met beige leer, wat natuurlijk prima in moderne/scandinavische interieurs past.
De uitstraling van massief hout overstijgt ten allentijde fineer, alleen extra dik fineer komt in de buurt. Daarnaast heeft deze manier van afwerken een veel hoger DIY gehalte dan je kast naar een spuiter brengen. Andere houtsoorten, kleur leer of eerst een laagje gekleurde beits , half of juist hoogglans aflak vernis, maken talloze combinaties mogelijk.

Kortom weer een prima dag gehad; prettig gezelschap, nieuwe ideeen, prachtige omgeving. Volgend jaar weer.
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
En ja, die needle kastjes. Ik hoor die dingen niet zo vaak natuurlijk, maar, in de vroegere dagen van dit forum zijn er es twee heren, waaronder jeewee, in Dokkum geweest met needles. Hier in een TB unitje van, ik meen 8cm. Kan het ff niet terugvinden. Maar die kastjes zijn nog steeds de beste die ik heb mogen beluisteren. Was echt een verrassing.
de Lancetta"s bedoel je zeker :)
nog even over jouw "ding" met breedbanders ....
de fasecoherente (rust in het stereobeeld)
en ruimtelijke weergave van deze weergevers
lijkt mij toch wel een belangrijk detail ...
tja en sommigen hebben er wat mee en anderen wat minder
denk ik.. ieder zijn smaak en beleving...
de een luisterd "technisch"en de ander met "emotie"
zo zou ik het willen benoemen...
sietse

Bericht door sietse »

de Lancetta"s
Oh ja, zo heetten ze. Deden het verbazend goed van hoog tot laag.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Terwijl de dag voor een aantal mensen al begonnen was met het opbouwen van de luisterlocatie in Beetsterzwaag, was ik nog druk bezig met het goed in elkaar zetten en inbouwen van de filters van de Ieniemienie's. Achteraf gekkenwerk geweest, ik had de filters gewoon in hun kartonnen doosje mee moeten nemen. Helaas door de haast en concentratieverlies een fout gemaakt waardoor er op 1 van de leren frontjes een druppel hete soldeertin is gevallen. aaarrghhh.....

uiteindelijk is het toch gelukt en na mijn frustratie over het foutje opzij gezet te hebben, ben ik met een auto vol met spulletjes naar BZWG afgereisd (en nee HenkJan, ik heb het niet gered binnen 1,5 uur).
Omdat ik pas om 12.40 arriveerde aldaar, heb ik een deel van het ochtenprogramma (Sietse's speakers en de set-up van Roland) moeten missen. Wat inderdaad ook mij opviel was de overvloed aan breedbanders; blijkbaar toch een aantrekkelijke zelfbouwoptie. Dat was me uiteraard op het forum zelf ook opgevallen (doe er zelf ook aan mee met mijn Fostiannetjes), maar het was op zo'n dag als gisteren erg opvallend.

Van de Fostex-demo's van HomeR was inderdaad opvallend dat de kleine 103-versie het beduidend beter deed dan de 107-versie in Needle-achtige setup. Die laatste kwamen bij mij wat gesloten (gecomprimeerd) over. Niet slecht, maar de kleine speakers waren fijner in het gehoor.

De NoBox van Weidok konden mij zeker bekoren, al was het niet bij alle muziek. Bij bijv. Beat Hotel van Allan Taylor vond ik het geluid zeer fijn, er waren 1 of twee andere stukken dat er een scherpe onaangename rand aan het gekuid zat, dat wellicht ook kan zijn gekomen omdat het volume toen te hoog was (die opmerking werd ook door een ander gemaakt).

De PrePreUCD-DT-combinatie van Ovni is er één om van te smullen; de versterkers zijn al erg fijn, maar de combi met de draaitafel en de PhonoPre was erg fijn en speelde de aangesloten cd-speler (mijn CD67) helemaal zoek, dat was duidelijk.
De HongKong Dac van Leeuwarden verbeterde de cd-speler wel, maar nog steeds was het verschil met de draaitafel met dit bronmateriaal aanzienlijk.

Vond het - al was het wat korter dan gepland - een erg fijne dag zo. Veel leuks gehoord en onderweg veel groen gezien, prima!

en hier wat van mijn foto's:
Bijlagen
wat spelers en pre-amps en de Beluga's van Roland
wat spelers en pre-amps en de Beluga's van Roland
DSC_3049.jpg
aandacht voor de draaitafel van Ovni, links de CD67 op de UCD-amps met daarop weer de HK Dac in reisconfiguratie
aandacht voor de draaitafel van Ovni, links de CD67 op de UCD-amps met daarop weer de HK Dac in reisconfiguratie
De IenieMienie's in Concert
De IenieMienie's in Concert
Aandachtig luisteren
Aandachtig luisteren
DSC_3039.jpg
wat speakergeweld naast elkaar
wat speakergeweld naast elkaar
De Fostex 103's
De Fostex 103's
Weidok sluit zijn NoBox aan
Weidok sluit zijn NoBox aan
En zo zag het er bij 's morgens nog uit toen ik wakker werd...
En zo zag het er bij 's morgens nog uit toen ik wakker werd...
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik kwam pas binnenvallen toen er een paar Fostexjes speelden. (die van Homer begrijp ik nu...) Op aanraden van Ovni even in het midden gaan zitten om te kunnen genieten van het ruime geluidsbeeld. Lijken mij speakertjes die het uitstekend doen in een kleine ruimte. Erg leuk.

Vervolgens werden de speakers van Mikekiwi opgestrat. In eerste instantie was ik er niet erg van onder de indruk. Totdat... de platenspeler van Ovni werd aangesloten. Het was een behoorlijk grote stap vooruit. Echt heel erg fraai!

Als laatste werden de Beluga's van Roland nog even aangesloten. aangezien de zaal leeg moest en er al flink met apparatuur gesleept werd heb ik hier niet echt een indruk van kunnen krijgen.

Maar nogmaals, de draaitafel van Ovni icm zijn Phono-Dude was voor mij de topper van datgene wat ik heb mogen beluisteren.
Leeuwarden

mikekiwi schreef:
De HongKong Dac van Leeuwarden verbeterde de cd-speler wel, maar nog steeds was het verschil met de draaitafel met dit bronmateriaal aanzienlijk.
Helemaal mee eens. In deze set-up is de draaitafel van Ovni onverslaanbaar gebleken.

(Uhhh Ger, had ik al gezegd dat ik je draaitafel best aardig vond klinken? 8) )
Leeuwarden

Ik ben overigens wel benieuwd naar jullie reakties over de Marantz CD60 met Lampizator buizenuitgang. (De TDA1541 is trouwens ook nog extra ontkoppeld met kleine C-tjes.) Hebben jullie hem nog kunnen vergelijken met één van de andere CD-spelers?
richard

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
Ik ben overigens wel benieuwd naar jullie reakties over de Marantz CD60 met Lampizator buizenuitgang. (De TDA1541 is trouwens ook nog extra ontkoppeld met kleine C-tjes.) Hebben jullie hem nog kunnen vergelijken met één van de andere CD-spelers?
Hij klonk wat mij betreft erg goed in het midden en hoog. Hij is vergeleken met de cd-speler van Roland (die ik in het laag wat beter vond, al zijn de meningen daarover verdeeld). In (niet directe) vergelijking met de cd-65 vond ik hem ook goed klinken.

Jammer genoeg hebben we hem niet kunnen vergelijken met de cd-40 die er onder stond. Deze is technisch nagenoeg vergelijkbaar met de standaard cd-60, al heeft deze cd-40 een "Eringa-filter".

Breedbanders in overvloed, inderdaad. Bij de muziekkeus vond ik het ook opvallend dat het wel erg vaak over moord, doodslag en gevangenschap ging.
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Blijkbaar viel het apparaat dusdanig in de smaak dat er zo goed als geen andere is gebruikt (behalve die van Roland; stond als eerste op de lijst....)

:wink:

(het ombouwen van een CD-speler is bij mij en mijn collega Rene toegevoegd aan het, overigens al aardig lange, lijstje van "things to do")
weidok

Bericht door weidok »

HoMeR schreef:
Blijkbaar viel het apparaat dusdanig in de smaak dat er zo goed als geen andere is gebruikt (behalve die van Roland; stond als eerste op de lijst....)

:wink:

(het ombouwen van een CD-speler is bij mij en mijn collega Rene toegevoegd aan het, overigens al aardig lange, lijstje van "things to do")

Grappig detail in de Astin Trew AT 3000 cd speler zitten ook buizen..
op zich is dit ook een heel goede cd speler...
hier is de Marantz cd 60 vaan Leeuwarden mee vergeleken en unaniem is besloten met de Marantz door de spelen bijna de gehele luisterdag ...

de Marantz was iets ruimtelijker en het hoog verfijnder...
de bas ietsje minder volgens een paar luisteraars
..dan de AT 3000... maar beter dan mijn HK 7600 en PS1
is mijn ervaring...

kortom Leewarden een heel geslaagde cd tweak... dus
nog bedankt dat we de Marantz even mochten ... lenen :)
Leeuwarden

Wow! Unaniem! Dat is leuk. Misschien kan het laag nog wat beter door met de waarden van de uitgangscondensatoren te spelen...
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Wow! Unaniem! Dat is leuk. Misschien kan het laag nog wat beter door met de waarden van de uitgangscondensatoren te spelen...
ook vrijwel unamiem was de openheid en ruimtelijke weergave
van de Single-ended 6V6 buizen eindversterker (van HomeR) vergeleken bij de Yarland buizenversterker vond ik opmerkelijk toen de Needles met
de Fostex 107 stonden te spelen.... :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Dat was leuk!

Over de CD spelers. De AT3000 is neutraal/saai en doet eigenlijk maar 1 ding spectaculair. Dat is stemmenweergave en een soort warmte/ natuurlijkheid aan instrumenten geven. Dat moet dan maar net in het materiaal zitten. Ik vondt de andere cd speler ook prima, maar minder gecontroleerd in het laag. Ik heb er zowiezo moeite mee om zo snel in een onbekende ruimte met onbekende muziek een oordeel te vellen wat beter is. Helemaal als er maar 1 nummer gebruikt wordt.

De ruimte in B'Zwaag heeft een probleem in het hoog mid. Daar wordt een naar randje toegevoegd dat ik normaal niet ken van mijn apparatuur. Dat hoorde ik continue terug ook in andere speakers en apparatuur.

Het verschil tussen de Fostex 107 en 103 vondt ik erg groot, ten gunste van de 103. Dat klonk erg goed met de sub eronder. Het verschil in ruimtelijkheid met en zonder sub was ook mooi te horen.

De Nobox klonk mij raar in de oren. Maar dat kan er heel goed aan liggen dat ie ingesteld is op Weidok zijn ruimte en niet ingepegeld voor de ruimte daar. Er zat duidelijk een gat tussen het dipool laag en de fostex.

De Ieniemini monitors klonken erg goed. Ik heb ze alleen maar kort met muziek kunnen luisteren waar ze het moeilijk mee zouden kunnen krijgen. Stemmen met lichte beztting met mooie opnames ging in ieder geval prima en goed hard ook.

Over de phono versus de cd speler kan ik niks zinnigs zeggen. Mijn oren waren moe en ik had last van die scherpe rand in de ruimte.

Wat ik wel erg leuk vondt was de 2 maal 2 Watt EL84 in single ended op de Beluga's op het allerlaatst. Ik had nooit gedacht dat daar nog zon volume uit zou komen.

Groet Roland
HoMeR

Bericht door HoMeR »

...Het verschil tussen de Fostex 107 en 103 vond ik erg groot...
:shock:

Zondag thuis nog een keertje geprobeerd.....
Het verschil thuis viel best mee ! Zo'n beetje (behalve het laag) gelijkwaardig.

Wat waarschijnlijk het probleem was: er hingen verschillende versterkers aan.
De 107's zijn beluisterd met de 6V6, de 103's met de Yarland.
Mijn versterker houdt dus de boel een beetje in........

Nou ja, ik ga toch een nieuwe bouwen (de 807PP van triodedick; alle onderdelen heb ik al binnen...... jazeker, er komt een bouwverslag van op 't forum :roll: )
richard

Bericht door richard »

Roland schreef:
De Nobox klonk mij raar in de oren. Maar dat kan er heel goed aan liggen dat ie ingesteld is op Weidok zijn ruimte en niet ingepegeld voor de ruimte daar. Er zat duidelijk een gat tussen het dipool laag en de fostex.
Het laag in het zaaltje vond ik bij de meeste weergevers vrij dun, maar was ook sterk afhankelijk van waar je op een bepaald moment zat in het zaaltje. Maar dat ligt volgens mij aan het zaaltje, vorig jaar was het eigenlijk alleen de Rambo die naar mijn idee patent genoeg was om de ruimte degelijk met laag te vullen.

Bij de kleine systemen moest je vrij dicht bij de achterwand zitten om voldoende laag waar te nemen, bij de grotere luidsprekers zoals die van Sietse werd het bij de achterwand wat te veel en was er toch enige afstand gewenst voor een evenwichtig geluidsbeeld.

Bij de luidsprekers van Weidok was de laagweergave ook afhankelijk van de plaats in de ruimte, bij een open systeem kan dat door de richtwerking misschien nog wat sterker werken dan bij een gesloten systeem. Ik heb het genoegen gehad de luidsprekers bij hem thuis te beluisteren en heb niet zo veel van een gat gemerkt. Zelfs het tweede deel van de orgelsymfonie van Saint Saëns werd voor een open luidspreker heel behoorlijk weergegeven.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Richard,

Ik sprak Weidok er op aan buiten. En hij vertelde me dat hij zijn filter op zijn huiskamer ingesteld had. En er nu dus een gat zat.

Dat verschil tussen de 103 en 107 Fostex, kan hem ook nog in de sub zitten. De 107 in een needle, de 103 als satteliet. Maar mischien was het inderdaad de Yarland?

Het is in ieder geval grappig om te zien, dat je niet zo rap iets kunt beoordelen.

Groet Roland
weidok

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Hoi Richard,

Ik sprak Weidok er op aan buiten. En hij vertelde me dat hij zijn filter op zijn huiskamer ingesteld had. En er nu dus een gat zat.

Dat verschil tussen de 103 en 107 Fostex, kan hem ook nog in de sub zitten. De 107 in een needle, de 103 als satteliet. Maar mischien was het inderdaad de Yarland?

Het is in ieder geval grappig om te zien, dat je niet zo rap iets kunt beoordelen.

Groet Roland
Klopt voor een deel Roland....
was ook niet de bedoeling die dag met de kleine Omnes Audio
4 kanaals T amp met ingebouwd actief filter te demonstreren
in zo'n grote zaal :)
Henkjan zou met zwaardere amps en een elek. filter komen maar dat
is door omstandigheden anders gelopen....
Thuis spelen de NoBoxen in een zwaar gedempte huiskamer..
ook heb ik overhaast ander luissprekersnoer(6 aderige grondkabel)
mee genomen.. vooral op de Fostex heeft dit snoer een vreemd effect heb ik thuis gemerkt....

heb al opgemerkt eigenlijk geen commentaar op de gebruikte speakers
te willen geven omdat de akoestische omstandigheden van zo'n grote zaal zo anders zijn.... dan thuis.

nu kan je proberen daar door heen te luisteren maar...
om dan na een luisterstint van ca. 35 min een speakerontwerp
te (ver) be- oordelen... zonder bv. klassieke opnames te hebben
gehoord (doen we misschien te weinig :) ) gaat mij iets te ver..

nu toch even een opmerking over speakers..

de Needles met de Fostex FE 107 ? dus die grijze zuilen vond ik
persoonlijk op de Single Ended buizen amp en de Marantz cd 60
veruit de mooiste, ruimtelijkste en muzikaalste weergave van de
hele dag hebben.. :) maar dat is geheel mijn smaak :) en
emotionele betrokkenheid met zo'n speakertje :)

de Lancetta's TL met de TB's heb ik 2 jaar geleden ook mogen beluisteren...
in mijn herinnering gingen die ietsje lager..
maar die stonden bij mij thuis....
Dus betere akoestische omstandigheden.. dan B'zwaag :)

Terugkomend even nog op de Rambo's ..
die zijn ontworpen op een akoestisch vrij harde ruimte..
dus dat die vorig jaar op de luisterdag in smaak vielen... is vrij logisch..

Alles een beetje in properties laten is mijn motto...
maar experimenteren met vernieuwende ontwerpen
blijft leuk
nou ja .. open baffle's was een van de oervormen in de muziekweergave
de hoorn was er nog eerder :)
HoMeR

Bericht door HoMeR »

de Needles met de Fostex FE 107 ....vond ik persoonlijk op de Single Ended buizen amp en de Marantz cd 60 veruit de mooiste, ruimtelijkste en muzikaalste weergave van de hele dag hebben...
Wat jammer voor je dat ik ze weer mee naar huis heb genomen......
Je had ze wel mooi verstopt achter je OB's :wink:

Bedankt voor 't compliment !!
:D :D :D :D
weidok

Bericht door weidok »

HoMeR schreef:
de Needles met de Fostex FE 107 ....vond ik persoonlijk op de Single Ended buizen amp en de Marantz cd 60 veruit de mooiste, ruimtelijkste en muzikaalste weergave van de hele dag hebben...
Wat jammer voor je dat ik ze weer mee naar huis heb genomen......
Je had ze wel mooi verstopt achter je OB's :wink:

Bedankt voor 't compliment !!
:D :D :D :D
Wat is jouw ervaring met de laagweergave van de Needles thuis..
heb je "meer"laag dan bv. in B"zwaag....

Reden: De Lancetta"s met de TB speaker lijken in mijn herinnering
en die van Sietze lager te gaan...

maar de Fostex heeft een fs van 80 hz en de Tangband van 110 hz
dus gaat de Fostex lager toch ..
ook al zit ie een een hoorn en de Tangband in een TL
Of zou een Lancetatta TL ontwerp zoveel lager gaan dan een Needle (hoorn/tqwt) ontwerp vraag ik me nu af ???
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”