Yannick schreef:Theduboracle schreef:
Ik heb hetzelfde gisteren gedaan met mijn kef's en aan de achterkant een stuk eruit gehaalt, en ze klinken echt stukken beter nu.
Het geluid kon gewoon niet uit die kliene kast ontsnappen waardoor veel vervorming onstond in de kast en dus ook tegen de speaker aan.
Misschien doe ik nog een stukje isolatie in dat gat, om te veel uitstraling van geluid te voorkomen
Blijf invertief is mijn motto.
(Hahahahahahahahhahaa

*Proest* Ik denk dat als je even wat gaatjes in de conus maakt, en de tweeter indeukt, het allemaal nog wat mooier klinkt).
Even los van mijn mening over de getoonde Kef speakers; Kef geeft per jaar waarschijnlijk ontelbaar keer meer geld uit aan speakerontwerpen dan wat jou pioneer setje kost, en meneer verbeterd een doordacht ontwerp even door er een stuk uit te hakken met schijnbaar een brand-bijl ofzo. Daarnaast vind ik je stukje over het 'ontsnappen van geluid' ook wat vreemd. Je bent ervan op de hoogte dat geluid niet in een soortgelijke hoeveelheid als water en melk is uit te drukken?
Tot slot wil ik er nog even aan toevoegen dat het mij misschien niet zo siert dat ik over het algemeen vrij weinig reacties plaats op dit forum, en in een situatie als dit ineens mijn mond open trek. Dit is omdat ik zelf ook niet heel ver ben met het ontwerpen/bouwen van speakers en ik hier nog liever even (met véél bewondering) de kat uit de boom kijk dan dat ik mensen die jaren ervaring heb uit ga leggen hoe je met een pioneer autosetje 's werelds beste speaker kunt maken.
Je hebt wel een beetje mijn houding daardoor zal het wel komen dat je reageert.
Snap goed hoe ik ermee bezig ben, als ik zeg dat het beter klinkt moet je dat gewoon geloven of mij als onbetrouwbare gek verslijten.
Het klinkt gewoon beter omdat als hij dicht is het geluid niet genoeg ontsnappen kan.
Geluid spreid zich wel op die maniet voort zoals je zegt, maar het moet niet in tegenfase gaan staan waardoor het geluid zichzelf opheft.
Dit merk je direct als je een luidspreker los aansluit, maar zodra je de luidspreker op een plank of een stuk korton legt met een gat erin komt alle geluid te voorschijn.
Kef kan veel geld investeren, maar het leverd mij niks op als ze er een klootte filter achter stomen om de prijs te drukken.
Voor mijn idee heb ik luidsprekers gekocht van hun, alleen zat er als ongemak nog een kast aanvast.
Het gaat om de luidsprekers en meer niet, de rest moet je zelf doen blijkbaar.
Ze klinken zo echt beter, echt waar.
Als je het heel goed wil doen maak je aan lange dieppe kast die zoveel mogelijk dempt, maar tevens zoveel mogelijk het geluid aflijd van de conus, achterin zou wel een gat moetten met dit idee, maar het wordt altijd een veel groottere kast dan dat melkpak waar kef ze in heeft geplaatst.
De pionners hebben een totaal ongekleurt geluidsbeeld, ze geven strak en nouwkeurig alles weer, plaatsing van geluiden ed links of rechts stereo beeld, galm of reverb effecten, kristal heldere weergave van hoogge tone, glas gerinkel, metaal geluiden ed.
Ik had het zelf ook niet verwacht en ik zit geen reklame te maken.
Verschrikkelijk goede aanschaf, ik geniet er elke dag van, en nogsteeds moet ik een betere kast maken en het filter upgraden met mundorf spul.
Geloof niet te veel die exotische verhalen, en ga niet achter vreemde merken aan, het grootte geld en research zit echt bij de aangeschreven merken.
Er zijn zoveel fabels in de omloop, zelfs dat je de 220 bedrading nog anders met dikkere bedrading moet aansluiten.
Er is gewoon veel onzin in omloop, of verkoop praatjes.
Ieder merk wil laten blijkken dat ze beste zijn anders verkopen ze niet, maar er is natuurlijk een wereldje waar alles aan het daglicht komt, door test en comunicatie.
Ik merk gewoon dat pioneer flink zijn best heeft gedaan om een uitstekende speaker te maken, op de conus zit zelfs een tegengewichtje netzo als er een loodje op een wiel zit van een auto om hem te kalibreren.
B&W klinkt totaal niet moet ik zeggen, maar dan moet je wel weer een goede versterker en cd speler hebben om dit te horen, en bekabeling natuurlijk.