Kast berekening computer pioneers ts-c171prs klopt niet

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

Zandor schreef:
Theduboracle schreef:
Het gaat bij goede luidsprekers om het natuur getrouw weergeven van geluid, en dat doen ze dus zeer goed.
Het moet gewoon echt klinken, geritsel, glasscherven ed.
Hoe kan het nou over smaak gaan.
Hoogstens wat meer bas of treble kan smaak zijn.
Als je zo kritisch bent , ben ik toch bang dat je het effect van een niet optimaal afgestemd reflexsysteem onderschat.
Probleem is daarbij dat 't in eerste instantie , zeker bij een korte luistersessie naar een testkastje , het niet zo opvalt of erg lijkt te zijn , maar na langer luisteren kan het wel gaan tegenstaan.
Heb je helemaal gelijk in, maar het gaat nou erom dat het helemaal geen bass reflex kast is in princiepe, hij doet het gewoon niet.
Er is geen resonantie als je bijvoorbeeld tegen de conus tikt, het resoneerd niet.
Als je tegen de conus tikt moet je direct merken dat het kast mee resoneerd met de conus en dat is dus helemaal niet het geval.
Een halfe octaaf missen in een bas partij is niet luisteren als de tune op 40Hz nou beter klinkt dan op 35 of 40.

Ik heb trouwens in de tussentijd de 25 liter kast gemaakt, het is al een stuk beter, maar dat is het ook niet.
Je hoort dat het niet werkt, hij resoneerd wel een beetje, maar de heelle pit die vette bas moet hebben ontbreekt en dat heeft mijn eerste ontwerp wel.
Ik zal er vandaag of morgen eens andere lengtes buizen in zetten, maar ik vrees dat het zo blijft.

Wat yannick zegt ga ik doen.
Ik zal eerst eens proberen om de de boel eerst eens af te ronden, ed aan de BRP, of om er een langere dikkere buis in te zetten om het fluitten tegen te gaan.
De bass reflex pijp zal dan aan de onderkant komen, als het werkt.
Zie je ook wel eens, bij ontwerpen
Bijlagen
PICT0002.JPG
Theduboracle

Voor iedereen die begint te twijfelen aan zijn kast volume heb ik hier een low sweep file in zip gepost.
Van 30 Hz tot 200 Hz in 6 seconden.

Ik denk dat kast volume toch eerder gekoppeld is aan de oppervlakte van de conus, en meer niet.
De reflex pijp zal korter of langer worden al gelang na de diameter er van.
Bijlagen
sweep 30 to 200 HZ.zip
(988.15 KiB) 95 keer gedownload
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Theduboracle schreef:
Ik denk dat kast volume toch eerder gekoppeld is aan de oppervlakte van de conus, en meer niet.
Hoi, dat denk ik toch niet of ik begrijp je niet goed.
Zo is onderstaande 30cm "woofer" (rcf, L12P110K) in zijn nopjes met een kastvolume van rond de 2,4 liter gesloten of 2,8 basreflex

Afbeelding

En deze 30 cm woofer (rcf L12/854K) voelt zich fijn in een kast van 14 liter gesloten of 50 liter basreflex.

Afbeelding
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

En deze 30 cm woofer (Conrad DYH-1220) wil in een kast die groter is dan infinite baffle :lol: :

Afbeelding
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
En deze 30 cm woofer (Conrad DYH-1220) wil in een kast die groter is dan infinite baffle :lol: :

Afbeelding
Net zoals dat pioneer setje van je, het hoort in een autodeur en zal in een BR kast nooit fatsoenlijk klinken. Zeker doormiddel van je hoge FS en als ik naar de tsp grafiek kijk zie je ook zeer duidelijk de snelle afval in het laag. Je houd gewoon te weinig efficiëntie over voor een zware lage bass (om even in leken termen te praten). Daar komt bij dat de bass rond 100hz alleen maar een gehoormatig een kickbass is. Als je BR poort gaat fluiten is de luchtsnelheid erdoor te hoog. Maar dit had je geweten als je gesimuleerd had. Hier komt als laatste nog bij, voor een beetje fatsoenlijk geluid, wilt het nog wel eens helpen als je die speaker in een TL (transmissielijn) kast zet. De meeste autoluidsprekers zijn hier beter op hun plaats omdat dit eigenlijk een "lekke" kast is (net zoals een autodeur). TL kasten kan je ook simuleren met je juiste software maar je kan er ook heel makkelijk zelf aan rekenen zonder dat je Wiskunde B1,B2 hoeft gestudeerd te hebben. Dat van die kubus kast wat gerept is, is zeker iets waar je rekening mee moet houden. Hou daarom bij je filter (wat ik begreep wat je toch opnieuw gaat opbouwen) rekening met een baffle step.

Just my 49 cents.

Suc6 met je setje!
Theduboracle

2,8 liter voor een 30 cm woofer ?
Ik zou het dondersgraag even horen.
Er zullen veel meer dingen een rol spelen in het berekenen van een kast volume, alleen jammer dat die berekingen alleen met mijn speaker niet uitkomen.
Ik hoop echt voor de rest dat hun berekeningen wel het goede resultaat op leverden, helaas voor mij.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Theduboracle schreef:
Ik hoop echt voor de rest dat hun berekeningen wel het goede resultaat op leverden, helaas voor mij.
Zeker wel, mijn subkist gesimuleerd in winisd klopte precies. Ik had 64 liter gesimuleerd met een tuning freq van 28hz. Bij behoorende BR pijp gemaakt en de netto inhoud van de kist is 56 liter geworden maar door het vullen met pritex en baf werd de kast +/-10% visueel voor de woofer groter en voeld de woofer zich zeer thuis in deze kist. Dus winisd is een makkelijke rekenaar voor subkisten daarbij zijn er nog een hoop andere simulatie softwares voor verschillende kasttypes. Als je de frontpage had gelezen had je daar al een paar namen kunnen plukken. Daar komt bij via de search functie van het forum kan je er zo al 5 vinden.
Laatst gewijzigd door hovingtim op za 20 sep 2008, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandor

Bericht door Zandor »

Theduboracle schreef:
Zandor schreef:
Theduboracle schreef:

Ik heb trouwens in de tussentijd de 25 liter kast gemaakt, het is al een stuk beter, maar dat is het ook niet.
Je hoort dat het niet werkt, hij resoneerd wel een beetje, maar de heelle pit die vette bas moet hebben ontbreekt en dat heeft mijn eerste ontwerp wel.
Ik zal er vandaag of morgen eens andere lengtes buizen in zetten, maar ik vrees dat het zo blijft.
Als je de poort korter maakt (4cm ofzo) gaat de curve of eigenlijk de bult richting die van de 15 liter kast , je kan kan ook de kast met boeken opvullen en luisteren welk volume het beste klinkt.
Eigenlijk moet je dat ook in stereo kunnen beluisteren en rustig de tijd voor nemen.
Theduboracle

hovingtim schreef:
Net zoals dat pioneer setje van je, het hoort in een autodeur en zal in een BR kast nooit fatsoenlijk klinken. Zeker doormiddel van je hoge FS en als ik naar de tsp grafiek kijk zie je ook zeer duidelijk de snelle afval in het laag.

Ik zit echt naar het tegendeel te luisteren wat je zegt, echt waar.
Ik vreesde wel dat dit zo was toen ik ze aanschafde.
Je verhaal gaat wel op voor de goedkoope pioneers van 30 euro, die hadden een kleine magneet, en hadden helemaal een stugge ophanging.
Je theorie gaat niet op bij deze pioneers.
Kon je het maar horen, anders is het blind geloven.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Theduboracle schreef:
Kon je het maar horen, anders is het blind geloven.
Door mijn luxe positie in de auto-audio heb ik ze al kunnen horen. Zowel in een auto als in een demo kast. Demo kast, kort door de bocht, in het laag bagger, mid-hoog strak. Deze units van pioneer hebben de gele keflar compesiet woofers dus dezen wijzen op de prs serie van pioneer van 2006/2007. In een auto deden ze het zeker 100% beter, dit doordat de roomgain van de auto een hoop doet. Ten 2e gaan deze speakers in hun orginele plaats niet zo snel over hun nek.

BTW: formaat magneet, diepte speaker, ophanging, werken allemaal mee aan het gedrag van een speaker en zijn frequentie response en wat voor kast hij graag wilt zien. Je kan dus niet zomaar appels en peren vergelijken door te zeggen omdat die magneet klein is komt die speaker niet laag. (al helemaal met de neodium magneet technieken van tegenwoordig)
Laatst gewijzigd door hovingtim op za 20 sep 2008, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Theduboracle

Zandor schreef:
Theduboracle schreef:
Zandor schreef:
Als je de poort korter maakt (4cm ofzo) gaat de curve of eigenlijk de bult richting die van de 15 liter kast , je kan kan ook de kast met boeken opvullen en luisteren welk volume het beste klinkt.
Eigenlijk moet je dat ook in stereo kunnen beluisteren en rustig de tijd voor nemen.
En even gedaan.

Zal wel iets beter zijn maar het bass reflex effect zit er nogsteeds niet in.
De kast is gewoon te groot.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Theduboracle schreef:
Voor iedereen die begint te twijfelen aan zijn kast volume heb ik hier een low sweep file in zip gepost.
Van 30 Hz tot 200 Hz in 6 seconden.

De reflex pijp zal korter of langer worden al gelang na de diameter er van.
De enige die over zijn kastvolume (en principe) hoeft te twijfelen dat ben jij. Volgens mij onderschat het niveau waarop men hier hier met zelfbouwaudio bezig is behoorlijk. Daarnaast is het idee dat je aan een frequentie sweep kan horen of je je kastvolume juist hebt gekozen ronduit belachelijk.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

GeertM2 schreef:
Daarnaast is het idee dat je aan een frequentie sweep kan horen of je je kastvolume juist hebt gekozen ronduit belachelijk.
Want naast het gedrag van je luidspreker in zijn bijbehoorende kast zijn de plaatsing, de kamer waar hij speelt, de omgevings invloeden in het afstraal gedrag, volume waarop hij moet weergeven, bekabeling, versterker, bron, enz enz enz (zo kan je nog wel ff doorgaan) zeker van invloed op de weergave van de speaker. Om daarbij je eigen smaak nog maar eens geheel buiten de beschouwing te laten.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Theduboracle schreef:
:idea: :idea:
Zelf heb ik ooit een kastje gemaakt voor een Boston compo set (dacht de Pro 6.2 als ik het goed heb), natuurlijk is dit geen Pioneer maar daar gaat het even niet om.... uiteindelijk is dit een vrij klein kastje geworden van misschien 4 á 5 liter in een 3 hoekige vorm, hij moest namelijk in een Jeep CJ5 passen aan de zijkant bij je voeten. Aan een zijde had ik deze open gelaten met een gat van ongeveer 3 bij 5 cm, dit was geen br pijp dus gewoon eigenlijk een gat wat echter wel taps toe liep. Echter dit klonk zeer goed!

Nou ja gewoon een ervaring van mij
:roll:
Theduboracle

hovingtim schreef:
GeertM2 schreef:
Daarnaast is het idee dat je aan een frequentie sweep kan horen of je je kastvolume juist hebt gekozen ronduit belachelijk.
Want naast het gedrag van je luidspreker in zijn bijbehoorende kast zijn de plaatsing, de kamer waar hij speelt, de omgevings invloeden in het afstraal gedrag, volume waarop hij moet weergeven, bekabeling, versterker, bron, enz enz enz (zo kan je nog wel ff doorgaan) zeker van invloed op de weergave van de speaker. Om daarbij je eigen smaak nog maar eens geheel buiten de beschouwing te laten.
Ik ben helemaal op de hoogte hovingtim, en ik kan GeertM2 verzekeren dat ik gewoon een gedeelte van de baspartij miste bij de kast van 56 liter.
Gewoon bijna totaal weg dus.
Bij een sweep van het deelte van 30 tot 45 hz zal het ook gewoon bijna weg zijn.
Wat over anderen mensen geloven gaat zou ik bijna zeggen.
Theduboracle

amanda schreef:
Theduboracle schreef:
:idea: :idea:
Zelf heb ik ooit een kastje gemaakt voor een Boston compo set (dacht de Pro 6.2 als ik het goed heb), natuurlijk is dit geen Pioneer maar daar gaat het even niet om.... uiteindelijk is dit een vrij klein kastje geworden van misschien 4 á 5 liter in een 3 hoekige vorm, hij moest namelijk in een Jeep CJ5 passen aan de zijkant bij je voeten. Aan een zijde had ik deze open gelaten met een gat van ongeveer 3 bij 5 cm, dit was geen br pijp dus gewoon eigenlijk een gat wat echter wel taps toe liep. Echter dit klonk zeer goed!

Nou ja gewoon een ervaring van mij
:roll:
Ik geloof het direct, ik had voor de grap eens van oude sony mid toners een magneetlose box gebouwt, met dus electro magneten, waarom doet er niet toe maar dat was een kast van 70 breed 20 hoog en 30 cm diep.
De achterkant had ik ook open gelaten voor de hitte.
Dit klonk ook zeer goed en ze gaven ook redelijk laag weer.
Vooral het gitaar geluid van de serie Due South klonk fantastisch.
Een soort TL kast voor mid toners zo te zeggen.
Ik heb hetzelfde gisteren gedaan met mijn kef's en aan de achterkant een stuk eruit gehaalt, en ze klinken echt stukken beter nu.
Het geluid kon gewoon niet uit die kliene kast ontsnappen waardoor veel vervorming onstond in de kast en dus ook tegen de speaker aan.
Misschien doe ik nog een stukje isolatie in dat gat, om te veel uitstraling van geluid te voorkomen

Blijf invertief is mijn motto.
Bijlagen
PICT0004.JPG
PICT0005.JPG
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 20 sep 2008, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

jij liever dan ik :shock:
Theduboracle

hovingtim schreef:
jij liever dan ik :shock:
Probeer maar eens uit.
Zandor

Bericht door Zandor »

Nou , dat is nou echt zonde , zaag in die testkast van je dan ook gelijk zo'n gat , krijg je hetzelfde effect , met behulp van een plankje het gat verkleinen , kom je vanzelf tot de ideale bonkende basweergave.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Theduboracle schreef:
Probeer maar eens uit.
Nee dank je, ik heb mijn speaker zelf gebouwd en heb geen gekochte hierzo staan. Daar komt bij dat ik van te voren flink geexpirimenteerd met het kast type en flink gesimuleerd heb tot ik tot de uiteindelijke keuze kwam. Met het juiste filter waar ook de nodige uurtjes in zaten ben ik gewoon tevreden met mijn huidige 2.1 set
Theduboracle

Zandor schreef:
Nou , dat is nou echt zonde , zaag in die testkast van je dan ook gelijk zo'n gat , krijg je hetzelfde effect , met behulp van een plankje het gat verkleinen , kom je vanzelf tot de ideale bonkende basweergave.
De bovenste speaker is en midden toner.
Tussen bijde speakers zit een schot van MDF
Klinkt echt beter, veel beter eigenlijk.
Zandor

Bericht door Zandor »

Theduboracle schreef:
Zandor schreef:
Nou , dat is nou echt zonde , zaag in die testkast van je dan ook gelijk zo'n gat , krijg je hetzelfde effect ,met behulp van een plankje het gat verkleinen , kom je vanzelf tot de ideale bonkende basweergave.
Dit werkt ook
Yannick

Bericht door Yannick »

Theduboracle schreef:
Ik heb hetzelfde gisteren gedaan met mijn kef's en aan de achterkant een stuk eruit gehaalt, en ze klinken echt stukken beter nu.
Het geluid kon gewoon niet uit die kliene kast ontsnappen waardoor veel vervorming onstond in de kast en dus ook tegen de speaker aan.
Misschien doe ik nog een stukje isolatie in dat gat, om te veel uitstraling van geluid te voorkomen

(Hahahahahahahahhahaa :lol: *Proest* Ik denk dat als je even wat gaatjes in de conus maakt, en de tweeter indeukt, het allemaal nog wat mooier klinkt).

Even los van mijn mening over de getoonde Kef speakers; Kef geeft per jaar waarschijnlijk ontelbaar keer meer geld uit aan speakerontwerpen dan wat jou pioneer setje kost, en meneer verbeterd een doordacht ontwerp even door er een stuk uit te hakken met schijnbaar een brand-bijl ofzo. Daarnaast vind ik je stukje over het 'ontsnappen van geluid' ook wat vreemd. Je bent ervan op de hoogte dat geluid niet in een soortgelijke hoeveelheid als water en melk is uit te drukken?

Tot slot wil ik er nog even aan toevoegen dat het mij misschien niet zo siert dat ik over het algemeen vrij weinig reacties plaats op dit forum, en in een situatie als dit ineens mijn mond open trek. Dit is omdat ik zelf ook niet heel ver ben met het ontwerpen/bouwen van speakers en ik hier nog liever even (met véél bewondering) de kat uit de boom kijk dan dat ik mensen die jaren ervaring heb uit ga leggen hoe je met een pioneer autosetje 's werelds beste speaker kunt maken.
Theduboracle

Yannick schreef:
Theduboracle schreef:

(Hahahahahahahahhahaa :lol: *Proest* Ik denk dat als je even wat gaatjes in de conus maakt, en de tweeter indeukt, het allemaal nog wat mooier klinkt).

Even los van mijn mening over de getoonde Kef speakers; Kef geeft per jaar waarschijnlijk ontelbaar keer meer geld uit aan speakerontwerpen dan wat jou pioneer setje kost, en meneer verbeterd een doordacht ontwerp even door er een stuk uit te hakken met schijnbaar een brand-bijl ofzo. Daarnaast vind ik je stukje over het 'ontsnappen van geluid' ook wat vreemd. Je bent ervan op de hoogte dat geluid niet in een soortgelijke hoeveelheid als water en melk is uit te drukken?

Tot slot wil ik er nog even aan toevoegen dat het mij misschien niet zo siert dat ik over het algemeen vrij weinig reacties plaats op dit forum, en in een situatie als dit ineens mijn mond open trek. Dit is omdat ik zelf ook niet heel ver ben met het ontwerpen/bouwen van speakers en ik hier nog liever even (met véél bewondering) de kat uit de boom kijk dan dat ik mensen die jaren ervaring heb uit ga leggen hoe je met een pioneer autosetje 's werelds beste speaker kunt maken.
Je hebt wel een beetje mijn houding daardoor zal het wel komen dat je reageert.
Snap goed hoe ik ermee bezig ben, als ik zeg dat het beter klinkt moet je dat gewoon geloven of mij als onbetrouwbare gek verslijten.
Het klinkt gewoon beter omdat als hij dicht is het geluid niet genoeg ontsnappen kan.
Geluid spreid zich wel op die maniet voort zoals je zegt, maar het moet niet in tegenfase gaan staan waardoor het geluid zichzelf opheft.
Dit merk je direct als je een luidspreker los aansluit, maar zodra je de luidspreker op een plank of een stuk korton legt met een gat erin komt alle geluid te voorschijn.
Kef kan veel geld investeren, maar het leverd mij niks op als ze er een klootte filter achter stomen om de prijs te drukken.
Voor mijn idee heb ik luidsprekers gekocht van hun, alleen zat er als ongemak nog een kast aanvast.
Het gaat om de luidsprekers en meer niet, de rest moet je zelf doen blijkbaar.
Ze klinken zo echt beter, echt waar.
Als je het heel goed wil doen maak je aan lange dieppe kast die zoveel mogelijk dempt, maar tevens zoveel mogelijk het geluid aflijd van de conus, achterin zou wel een gat moetten met dit idee, maar het wordt altijd een veel groottere kast dan dat melkpak waar kef ze in heeft geplaatst.

De pionners hebben een totaal ongekleurt geluidsbeeld, ze geven strak en nouwkeurig alles weer, plaatsing van geluiden ed links of rechts stereo beeld, galm of reverb effecten, kristal heldere weergave van hoogge tone, glas gerinkel, metaal geluiden ed.
Ik had het zelf ook niet verwacht en ik zit geen reklame te maken.
Verschrikkelijk goede aanschaf, ik geniet er elke dag van, en nogsteeds moet ik een betere kast maken en het filter upgraden met mundorf spul.

Geloof niet te veel die exotische verhalen, en ga niet achter vreemde merken aan, het grootte geld en research zit echt bij de aangeschreven merken.
Er zijn zoveel fabels in de omloop, zelfs dat je de 220 bedrading nog anders met dikkere bedrading moet aansluiten.
Er is gewoon veel onzin in omloop, of verkoop praatjes.
Ieder merk wil laten blijkken dat ze beste zijn anders verkopen ze niet, maar er is natuurlijk een wereldje waar alles aan het daglicht komt, door test en comunicatie.

Ik merk gewoon dat pioneer flink zijn best heeft gedaan om een uitstekende speaker te maken, op de conus zit zelfs een tegengewichtje netzo als er een loodje op een wiel zit van een auto om hem te kalibreren.
B&W klinkt totaal niet moet ik zeggen, maar dan moet je wel weer een goede versterker en cd speler hebben om dit te horen, en bekabeling natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op zo 21 sep 2008, 0:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Yannick

Bericht door Yannick »

Theduboracle schreef:
Als je het heel goed wil doen maak je aan lange dieppe kast die zoveel mogelijk dempt, maar tevens zoveel mogelijk het geluid aflijd van de conus, achterin zou wel een gat moetten met dit idee,
Ah! Aan het zagen en knutselen dan! Pioneers erin en gaan! Laat maar horen wat je er van vind!
Gesloten