Kast berekening computer pioneers ts-c171prs klopt niet

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Met bewondering volg ik je berichten hier, dan bedoel ik eigenlijk hoe je je bij je eigen standpunt houd :roll:

Maar dat even terzijde.

Heb even gegoogled en kwam op onderstaand testbericht uit. Het komt uit het Duitse blad Auto HiFi, waar ik heel goed bekend mee ben, tenminste vroeger :wink: Goede reviews altijd en jouw setje komt er zeer goed uit voor zijn prijs, alleen diepgang ga je waarschijnlijk niet krijgen, zie grafiek :!: Wel een krachtige bas.

Afbeelding

Meer tekst staat hier: http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=4492
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Het is beslist ook wel een mooie set, voor in de auto, het punt is alleen dat je aan de hand van de hoge QTS en de hoge resonantiefrequentie ( 62 Hz ) al kunt zien dat je met een unit te maken heeft die weliswaar goed is in Kickbas maar zich niet leent voor diepe basweergave, hij is en blijft ideaal voor in een autodeur.

Voor dat geld had de TS beter kunnen beginnen met een zelfbouwsetje van Monacor, Visaton, Vifa of iets in die richting, dan hadden de resultaten voor binnenhuis veel beter geweest.

Hoe graag TS ook wil, je kunt een unit niet dwingen om iets te doen waarvoor deze gewoonweg niet gemaakt is .

Wat eventueel een mogelijkheid zou wezen is de unit in te bouwen in een gesloten kastje van 6 a 10 liter, lekker gedempt en de diepe basweergave door een losse subwoofer te laten produceren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Christian schreef:
Hee, een heuse flame-war op ZBA!

*gaat er eens lekker voor zitten *
Valt wel mee, anders hadden we allang ingegrepen. Zoals ik het lees proberen de mensen nog steeds de TS te helpen, ondanks dat hij niet wil luisteren. En ach, dan wordt de toonzetting soms wat scherp, maar er is nog steeds voldoende respect. Zelfs als de mensen vinden dat TS onzin schrijft, blijven ze helpen. En de TS wil dan wel niet luisteren, ook hij valt mensen niet persoonlijk aan of begint te schelden, hij wordt slechts pissig omdat hij geen gelijk krijgt en omdat mensen vinden dat hij onzin schrijft.

Nog steeds niets aan de hand dus. Ik verwacht wel dat dit niet lang meer doorgaat, de mensen gaan het opgeven, tenzij TS hun tips begint op te volgen. Moet je eens kijken hoe snel het positief gaat worden zodra dat gebeurt.
Paul

Bericht door Paul »

heel toevallig van één van de kasten de plus en min omgedraaid?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Theduboracle schreef:
Henkjan schreef:
ik zie 2 mogelijkheden:
- of de parameters die in die andere topics genoemd zijn kloppen niet
- of jou smaak is dermate afwijkend qua bas dat wat de meeste hier boemerig zullen vinden nou precies jou smaak is
want er zijn weinig dingen zo betrouwbaar en eenvoudig uit te rekenen als het laaggedrag van een BR kast
Als kwestie van smaak een halfe bas partij willen missen is, dat doet de deur dicht, echt.
Het formaat van de kast zou niks uit hoeven te maken, als ik het goed snap,
om op die laatste woorden in te haken: nee je snapt het niet goed. formaat van de kast maakt alles uit voor de laagweergave.

wat betreft smaak: als jij gewend bent aan een boemerige bas, en je hoort ineens een goed afgestemde BR speaker, dan zal die dun klinken ja. het menselijke gehoor is niet objectief.

maar goed, als jij door wil gaan met jezelf voor schut zetten, ga gerust je gang. ik haal de chips en ga t eens volgen 8)
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

Toch dat een deel van de mensen in de verhalen persoonlijk wil worden, en mij begint aan te vallen, maakt niet uit, maar let wel op wat je zegt !
Het gaat uiteindelijk erom dat de kast calculator verkeerde waarden geeft.
Wat is er aan de hand ?
Geeft pioneer de verkeerde Qts op ? of werkt de calculator verkeerd.
In de tussentijd geeft hij maar een halfe bas partij weer terwijl mijn eigen experimenteelle kasten dat wel weergeven, en ook een goed volume in bas.
Deze auto luidsprekers zijn wat stug in de ophanging, en met een minder krachte versterker verwacht ik dat de het bas volume kan tegenvallen, maar je kunt er altijd een losse woofer bij knutselen natuurlijk.
Ik heb de kast ook niet omgepoold of in tegenfase staan, Paul, erg jammer anders was het euvel snel opgelost.
Vandaag heb ik een deel van de kast eraf gezaagt, en wel in verhouding met een groottere bas reflex pijp, Alles dus 1/3 grootter gezien vanuit mijn wel werkende kast.
Nu heb ik wel weer bas, hij resoneerd weer, maar nog lange niet zoveel als met mijn eerste experimenteelle kast.
Was te proberen, jammer dus, het oppervlak van de conus zit dus aan het bestaande kast volume vast, van mijn eerste kast dus.
Het begon ermee dat ik van het fluitten van de reflex pijp af moest komen, en daarom heb ik deze grootte gebouwt met de calculator.
Helaas.
Optie is nu om op een andere manier het euvel op te lossen, langere en dikkere BRP erin, of door de pijp in te korten of ronder te vijllen, aan de binnenkant uitwijden in trechter vorm ( zoals aan bevolen hier ). :lol:

Maar ja, als dit verhaal belangerijk is, eigenlijk gaat het erom dat de calculator het niet juist doet.
Als ik alles onder de knie heb zal ik uiteindelijk wel posten wat het geworden is, met de maten ed.
Koop deze pioneers, ze zijn echt top.

Hier een link naar mijn reggeadubwise site.
The Dub Oracle.
http://reggaedubwise.com/members/296/

Somige opnames staan wel uit fase in stereo werking, dus je kunt het beter met een koptelefoon beluisteren, klinkt ook veel wijdser en beter.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 20 sep 2008, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Zandor

Re: Kast berekening computer pioneers ts-c171prs klopt niet

Bericht door Zandor »

Theduboracle schreef:
Ik heb vandaag de kast gemaakt voor de pioneers van 58 liter, en mijn vermoeden was juist.
Ze klinken voor geen meter, geen bas.
Mijn eigen kast die ik als eerste gebouwde klink uitstekend vergeleken bij die van 58 liter.
Voor iedereen die er aan beginnen wil, DOE HET NIET.
Je kan het al horen als je tegen de conus tikt, geen bas, en dat is bij mijn eigen getunede kast wel even anders, je hoort direct de bas resonantie van de kast.
Bij deze !ber!!
58 liter is eigenlijk teveel , volgens mijn über kast-calculator heb je dan een opening van 5 bij 6cm en 18 mm diep nodig , met een pvc pijpje zoals op de foto valt het laag te snel af.

idealer volgens lsprof = 25 liter, lichte 2-3 db bult rond 90 hz en een f3 van 45 hz oppervlakte 26.4 cm2 lengte 7.9cm
Theduboracle

Zandor schreef:
Theduboracle schreef:
Ik heb vandaag de kast gemaakt voor de pioneers van 58 liter, en mijn vermoeden was juist.
Ze klinken voor geen meter, geen bas.
Mijn eigen kast die ik als eerste gebouwde klink uitstekend vergeleken bij die van 58 liter.
Voor iedereen die er aan beginnen wil, DOE HET NIET.
Je kan het al horen als je tegen de conus tikt, geen bas, en dat is bij mijn eigen getunede kast wel even anders, je hoort direct de bas resonantie van de kast.
Bij deze !ber!!
58 liter is eigenlijk teveel , volgens mijn über kast-calculator heb je dan een opening van 5 bij 6cm en 18 mm diep nodig , met een pvc pijpje zoals op de foto valt het laag te snel af.

idealer volgens lsprof = 25 liter, lichte 2-3 db bult rond 90 hz en een f3 van 45 hz oppervlakte 26.4 cm2 lengte 7.9cm
Zoals gezegt heb ik weinig verstand van technische termen rond het kasten maken, maar dat klink al veel beter als ik mij het voorstel.
25 liter snap ik, maar f3, 2-3 db bult wordt al een beetje algebra voor mij.
Bedoel je dat je dan een piek hebt in db's op 90 Hz en dat de kast getuned is op 45HZ.
Wat bedoel je met oppelvlakte ? de binnen oppervlakte van de RF buis ?

Ik heb in de kast een bestaande PVC buis van 5 cm doorsneede, maakt toch niet uit toch.
Alleen de lengte van de buis zou door het diameter dan toch kunnen varieren, samen met de tune.
Als je me wat meer verteld kan ik met een beetje geluk er nog een proefkast uithalen, moet lukken 25 liter.
:D
Help mij even uit de brand, samen met dit heelle topic.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 20 sep 2008, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Is het dan echt niet verstandig om je er een beetje in te verdiepen ?, op de frontpage staat het één en ander uitgelegd, je hebt geen idee waar de lengte en de doorsnee van de buis voor dient ......
allintojazz

Bericht door allintojazz »

Dit maakt wel degelijk uit, dit heeft te maken met de luchtstroming/weerstand in de buis. Een pijp van 5 cm heeft een opp. van 19.6 cm2 en een pijp van 7 cm 38.4.
Dus ja, het maakt wel degenlijk wat uit, net zo veel als de lengte ervan.

Probeer eens die kast van 25 liter te bouwen met de pijp zoals voorgeschreven, ik denk dat dit toch wel het best te behalen resultaat opleverd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Theduboracle schreef:
Wat bedoel je met oppelvlakte ? de binnen oppervlakte van de RF buis ?
Ja, dat wordt bedoeld. De oppervlakte is inderdaad belangrijk, hangt samen met de lengte van de pijp. Je kunt hier niet zomaar varieren, door bv een kleinere lengte te nemen als het oppervlak te klein is. Dit zorgt voor extra verliezen in de pijp, dit geeft teveel turbulentie (minder bas) en vooral bij hoge volumes gaat het dan echt mis (blaasgeluiden vanuit de pijp).

-edit- ik zie dat de vorige post hetzelfde zegt in andere woorden.
Tok

Bericht door Tok »

Hoe klinkt het geheel als je de pijp even afsluit eigenlijk? Misschien is dat ook al een hele vooruitgang.
Zandor

Bericht door Zandor »

Ja ik bedoel het binnen-oppervlak van een buis of port en minimaal 21cm2 dus 6cm of 7cm buis , lengte 9 ofwel 14 cm.
De lengte kan je gewoon mee experimenteren , wat het beste klinkt
En de woofers moeten misschien ook nog wat inspelen en losser komen.
Buiten dat zijn ze niet echt geschikt voor reflex , daardoor kom je niet van die bult af in het laag.
Theduboracle

Zandor schreef:
Ja ik bedoel het binnen-oppervlak van een buis of port en minimaal 21cm2 dus 6cm of 7cm buis , lengte 9 ofwel 14 cm.
De lengte kan je gewoon mee experimenteren , wat het beste klinkt
En de woofers moeten misschien ook nog wat inspelen en losser komen.
Buiten dat zijn ze niet echt geschikt voor reflex , daardoor kom je niet van die bult af in het laag.
Dus minimaal 21cm2 en optimaal 26.4cm2
De lengte zal de tuning bepalen dus.
Ik ga eerste wel een 5 cm buis erin doen, maar ik zou hem dus moetten oprekken boven het gas tot 27.4cm2.
Een vierkante buismaken kan toch ook ?

Ik heb er even een frequentie schema bij gedaan die op de gebruiksaanwijzing stond, is echt heel keurig.

Die piek van 2 db op 90 HZ is niet erg, als ik een low sweep doe op mijn Kef luidsprekers zit er ook een dal of een piek ergens.
Het is ook maar goed dat ik een krachtige versterker heb, die de conus wel de baas kan worden.
De grafiek zou hierdoor ook anders uitpakken in het laag, denk ik

De frequentie curve van de tweeter is weergegeven in 3 lijnen,
0db (middenin) De goede dus.
+ 3db
- 3db
Op de tweeter zit een weerstand van 2.7 Ohm bij 0db, + 3 db is zonder weerstand, en met -3db zit er ook een weerstand tussen.
Bijlagen
Foto(14).jpg
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 20 sep 2008, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
- of jou smaak is dermate afwijkend qua bas dat wat de meeste hier boemerig zullen vinden nou precies jou smaak is
Volgens mij zit hier de crux. Straks heeft Theduboracle weer een testkast in elkaar heeft geflanst, op basis van de goedbedoelde adviezen hier, met weer een teleurstellend resultaat. Ik denk dat Theduboracle, zoals de meesten van ons dat wel doen, niet een vlakke of diepe basresponse wil, maar gewoon lekker wil knallen. Dan is een dikke hobbel in het laag wel wat ie wil. Hoeft ie minder bas bij te draaien. Strookt wel met het feit dat hij de B&W's b.v. niks vond.

Een calculatoren op basis van bewezen formules met input van discutabele parameters de schuld gaat natuurlijk nergens over. Mensen aanraden hetzelfde te bouwen al helemaal niet.

Bij zo'n bouwproject verwacht ik alleen wel dat er wat goedkope caraudio units in een willekeurige kast gepropt worden, en verder niet zeuren. Zo zijn denk ik best wel wat zelfbouwers begoonnen met de hobby. Specifiek aangeschafte units van 400 euro met munorf condensatoren en foliespoelen passen alleen niet echt in dat plaatje. :roll:
Theduboracle

allintojazz schreef:
Dit maakt wel degelijk uit, dit heeft te maken met de luchtstroming/weerstand in de buis. Een pijp van 5 cm heeft een opp. van 19.6 cm2 en een pijp van 7 cm 38.4.
Dus ja, het maakt wel degenlijk wat uit, net zo veel als de lengte ervan.

Probeer eens die kast van 25 liter te bouwen met de pijp zoals voorgeschreven, ik denk dat dit toch wel het best te behalen resultaat opleverd.
Ik lees je verhaal even na dat van Zandor en had al gepost dus.
Ik geloof dat het allemaal nu wel samenkomt met hoe ik het moet snappen.

Ik ga de kast morgen maken, ik ben benieuwt wat er gebeurt.
Mocht ik het ergens weer mis hebben, zeg het even.

En hij geeft echt voldoende bas hier weer, het is een mid/low woofer.
Pioneer leverd ze als tweeweg, al is hij inderdaad wat stug in de ophanging.
Belangerijker voor autospeakers zou eerder de diepte zijn, waardoor hij ook slecht als woofer kan fungeren, maar dit zijn dikke joekels.
Theduboracle

GeertM2 schreef:
Henkjan schreef:
Volgens mij zit hier de crux. Straks heeft Theduboracle weer een testkast in elkaar heeft geflanst, op basis van de goedbedoelde adviezen hier, met weer een teleurstellend resultaat. Ik denk dat Theduboracle, zoals de meesten van ons dat wel doen, niet een vlakke of diepe basresponse wil, maar gewoon lekker wil knallen. Dan is een dikke hobbel in het laag wel wat ie wil. Hoeft ie minder bas bij te draaien. Strookt wel met het feit dat hij de B&W's b.v. niks vond.

Een calculatoren op basis van bewezen formules met input van discutabele parameters de schuld gaat natuurlijk nergens over. Mensen aanraden hetzelfde te bouwen al helemaal niet.

Bij zo'n bouwproject verwacht ik alleen wel dat er wat goedkope caraudio units in een willekeurige kast gepropt worden, en verder niet zeuren. Zo zijn denk ik best wel wat zelfbouwers begoonnen met de hobby. Specifiek aangeschafte units van 400 euro met munorf condensatoren en foliespoelen passen alleen niet echt in dat plaatje. :roll:
Hoe komt je verhaal in de ronde dat ik flink wil knallen, je wil bedoellen dat ik kleuring wil in de bass, vervorming dus.
Aan die piek op 90Hz is niks te doen, veel is het niet.
Het moetten monitoren worden wat je ook aan de grafiek wel kan zien.
Het zijn echt fantastisch klinkende luidsprekers, ik heb nog nooit zulke goede luidsprekers gehad.
Een kwestie van mij geloven, helaas.
Ik heb een perfecte versterker en D/A converter, die nou totaal tot zijn recht komen ( Cyrus en Mission).
Ze kunnen makkelijk ook het verschil weergeven van mundorf filter componenten, ik weet het zeker.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik vraag mij dan af wat het bepalende moet zijn aan de buis.
Het gaat dus om de oppervlakte die behouden moet blijven, met een dunnere buis wordt de buis altijd langer, en een dikkere altijd korter.
Toch?
Dan blijft hij op dezelfde Frequentie getuned, en of dus nog er even mee experimenteren, wat je zegt.
Nee, de tuningsfrequentie wordt alleen door de kastinhoud en lengte van de poort bepaald. De oppervlakte wordt door de maximaal toelaatbare poortruis bepaald.
Ik heb er even een frequentie schema bij gedaan die op de gebruiksaanwijzing stond, is echt heel keurig.
Op een "oneindige" baffle gemeten wel ja.
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op za 20 sep 2008, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Theduboracle schreef:
Hoe komt je verhaal in de ronde dat ik flink wil knallen, je wil bedoellen dat ik kleuring wil in de bass, vervorming dus.
Niet vervorming, meer equalizen. Wat voor muziek luister je eigenlijk?
Theduboracle schreef:
Ah, en hoe kan ik dat aan de grafiek zien?
Theduboracle schreef:
Het zijn echt fantastisch klinkende luidsprekers, ik heb nog nooit zulke goede luidsprekers gehad.
Lijkt mij toch meer een kwestie van smaak. Maar zolang je niet iets meet, hetzij de T&S parameter van de unit of de response van je bouwsel, blijft dat gissen.
Zandor

Bericht door Zandor »

Theduboracle schreef:
Hoe kom je aan die lengtes dan ? of bedoel je ook pvc buis van rond 5 cm
Minimaal 21cm2 oppervlak om poortruis te voorkomen ,alles daarboven is prima,
dus een buis van minimaal 6cm diameter en hoe groter de diameter hoe langer de poort gaat worden.
Met een 6 cm buis kom je op 9 cm uit en met een 7 cm buis kom je op 14 cm.
Maar in dit geval moet je dat zien als richtlijnen en gewoon diverse lengte's uitproberen.(en langer is een lagere tunings freq.)
Theduboracle

GeertM2 schreef:
Theduboracle schreef:
Niet vervorming, meer equalizen. Wat voor muziek luister je eigenlijk?
Theduboracle schreef:
Ah, en hoe kan ik dat aan de grafiek zien?
Theduboracle schreef:
Lijkt mij toch meer een kwestie van smaak. Maar zolang je niet iets meet, hetzij de T&S parameter van de unit of de response van je bouwsel, blijft dat gissen.
Die extra 2db komt door de kast, op de grafiek zie je wat anders.
Ik weet niet hoe ze het hebben gemeten.

Ik moet je toch tegen spreken dat het over mijn smaak op luidspreker gebied gaat.
Het gaat bij goede luidsprekers om het natuur getrouw weergeven van geluid, en dat doen ze dus zeer goed.
Het moet gewoon echt klinken, geritsel, glasscherven ed.
Hoe kan het nou over smaak gaan.
Hoogstens wat meer bas of treble kan smaak zijn.

Ik luister van alles, van reggea tot ambient, en van klasiek tot dance.
Gobla

Bericht door Gobla »

Een kort ervaringsmomentje:

In de periode dat ik een beetje aan het experimenten was met luidsprekers ben ik tot een belangrijke conclusie gekomen.

Alle opgegeven parameters van een luidspreker (daarbij ook de frequentieresponse en impedantiecurve) geven slechts een indicatie over hoe een bepaalde luidspreker zal presteren in een bepaalde setting.

Zo heb ik dat gemerkt bij woofers, maar tevens bij tweeters (een seas en peerless met nagenoeg dezelfde parameters en eigenschappen) waarbij beide tweeters zeer goed klonken, maar iedere tweeter toch compleet anders klonk.

Tevens ooit een mini woofertje geplaatst in een basreflex terwijl deze eigenlijk beter tot zijn recht zou komen in een gesloten box en toch heerlijk geluid gaf. Maar omgekeerd is ook voorgekomen.

Zo is mijn ervaring en tip:
Het kan er op papier nog zo mooi uitzien, je weet pas met wat voor een vlees je te maken hebt als je het hebt geprobeerd.
De parameters kan je veel van afleiden, maar het blijven voor mij slechts indicatoren.
Theduboracle

Zandor schreef:
Theduboracle schreef:
Hoe kom je aan die lengtes dan ? of bedoel je ook pvc buis van rond 5 cm
Minimaal 21cm2 oppervlak om poortruis te voorkomen ,alles daarboven is prima,
dus een buis van minimaal 6cm diameter en hoe groter de diameter hoe langer de poort gaat worden.
Met een 6 cm buis kom je op 9 cm uit en met een 7 cm buis kom je op 14 cm.
Maar in dit geval moet je dat zien als richtlijnen en gewoon diverse lengte's uitproberen.(en langer is een lagere tunings freq.)
Duidelijk.

Toch dat mijn tannoy en kef kasten een kleinere buis diameter hadden, ze zijn beiden 14 cm lang of zoiets. (al hangt alles weer van veel dingen af)
Maar ja, als het gaat uitkomen, ik ben benieuwt.

Ik ben toch gaat aan mijn projectje begonnen als ik de laatste post lees.
Zandor

Bericht door Zandor »

Theduboracle schreef:
Het gaat bij goede luidsprekers om het natuur getrouw weergeven van geluid, en dat doen ze dus zeer goed.
Het moet gewoon echt klinken, geritsel, glasscherven ed.
Hoe kan het nou over smaak gaan.
Hoogstens wat meer bas of treble kan smaak zijn.
Als je zo kritisch bent , ben ik toch bang dat je het effect van een niet optimaal afgestemd reflexsysteem onderschat.
Probleem is daarbij dat 't in eerste instantie , zeker bij een korte luistersessie naar een testkastje , het niet zo opvalt of erg lijkt te zijn , maar na langer luisteren kan het wel gaan tegenstaan.
Yannick

Bericht door Yannick »

Nog even wat anders dan..? Je zegt zelf dat ze in de eerste test kast super goed klonken en dat je nog nooit wat beters hebt gehoord!? Waarom maak je die kast dan niet nog een keer, maar dan netjes met MDF en werk je die leuk af? Probleem opgelost toch?
Gesloten