Herbouwen van een UCD180HG met HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Soundexcel schreef:
Als de JVE het niet doet, heb je een bedradings fout gemaakt.
Hij heeft dan geen massa. Daardoor krijg je ook 50hz brom op het audio. Doordat de uitgangen geen massa hebben.

Bij de laatste tekening loopt alle massa via je dac en voeding. Niet de netste oplossing. Met name omdat op de dac de analoge en digitale aarde samen komen.

Ik zou terug naar de situatie van steraarde 9 gaan even goed naar de massa van de JVE kijken.

Doordat deze geen massa had deed de spannings verdeler niks en dus geen audio verzwakking. alle audio massa wordt verdeeld van af de JVE. Door het ontbreken van de massa krijg je hier een 50hz brom.

Allemaal simpel te verklaren :)
De relaistjes klikten overigens wel hé ! Ik zal het eens nakijken.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De relaistjes klikten overigens wel hé ! Ik zal het eens nakijken.
Klopt, De relai heeft zijn eigen voeding.

Door die brugjes er uit te halen verbreek je de verbinding tussen de JVE voeding en je audio massa. Op de JVE hebben deze elkaar niet nodig.
De JVE voeding is puur voor het digitale circuit en stuur spanning van de relai's.

De weerstanden zitten op de audio massa. Als die massa niet aanwezig is kan je dus geen spanning verdeler maken en dus geen verzwakking (je verhoogt alleen maar de output impedantie).

Heb je niet perongeluk de verkeerde kant van de brugjes gepakt?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Net gedaan volgens 9. Resultaat: volume regelt niet meer en ik heb ook geen ingangsselectie. Kanaal 1 blijft op K2, 3, 4 doorkomen. Alsof er geen ingangsselectie is zeg maar.En ik heb zeker weten de juiste Gnd's gekoppeld, en ook aan de juiste kant. 2x nagekeken.

Ik denk dat dit wil zeggen dat het audiosignaal niet meer over de jve loopt ? maar rechtstreeks naar de output ?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Soundexcel schreef:
Door die brugjes er uit te halen verbreek je de verbinding tussen de JVE voeding en je audio massa. Op de JVE hebben deze elkaar niet nodig.
De JVE voeding is puur voor het digitale circuit en stuur spanning van de relai's.
Dus niet, je kunt dan een zwevend spanningsverschil krijgen tussen je verschillende voedingen. Ik heb dit aan Jos nagevraagd en die zei dat deze punten aan elkaar moeten liggen. Het liefst via een kleine weerstand, maar bruggen mogen ook. Hij constateerde dat op onze pcb´s deze vlakken niet aan elkaar lagen en kwam toen met die opmerking. Wellicht heb je deze massa´s op een andere manier aan elkaar gehad liggen of je hebt gewoon puur geluk gehad dat het bij jou niet bromde. Jos zei ook nog dat regelmatig mensen kontakt met hem opnemen met de vraag dat dat ding bromt. In 99 van de 100 gevallen was het aan elkaar leggen van de genoemde vlakken een oplossing. Ze zullen er per slot van rekening niet voor niks zitten.

Dat de GND een keten is en geen ster vind ik overigens ook wel een beetje vreemd.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Soundexcel schreef:
Door die brugjes er uit te halen verbreek je de verbinding tussen de JVE voeding en je audio massa. Op de JVE hebben deze elkaar niet nodig.
De JVE voeding is puur voor het digitale circuit en stuur spanning van de relai's.
Dus niet, je kunt dan een zwevend spanningsverschil krijgen tussen je verschillende voedingen. Ik heb dit aan Jos nagevraagd en die zei dat deze punten aan elkaar moeten liggen. Het liefst via een kleine weerstand, maar bruggen mogen ook. Hij constateerde dat op onze pcb´s deze vlakken niet aan elkaar lagen en kwam toen met die opmerking. Wellicht heb je deze massa´s op een andere manier aan elkaar gehad liggen of je hebt gewoon puur geluk gehad dat het bij jou niet bromde. Jos zei ook nog dat regelmatig mensen kontakt met hem opnemen met de vraag dat dat ding bromt. In 99 van de 100 gevallen was het aan elkaar leggen van de genoemde vlakken een oplossing. Ze zullen er per slot van rekening niet voor niks zitten.

Dat de GND een keten is en geen ster vind ik overigens ook wel een beetje vreemd.

Groeten,
Mischa
Dan gaan de bruggetjes er weer in :). Maar is dit een probleem van deze printen batch ( dus in de jan'08 versie er bv. weer uit ) ?

47nF capje ipv een weerstandje, mag dat ook ?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, geen cap. Je kunt er ook een brugje in zetten. Deze zijn er trouwens ook met het uiterlijk van een weerstand.

Het is overigens geen probleem van de "oude" versie. Dit is er bewust in gezet. Waarom kan ik je echter ook niet vertellen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Nee, geen cap. Je kunt er ook een brugje in zetten. Deze zijn er trouwens ook met het uiterlijk van een weerstand.

Het is overigens geen probleem van de "oude" versie. Dit is er bewust in gezet. Waarom kan ik je echter ook niet vertellen.

Groeten,
Mischa
Ik zal er wel terug 2 draadbrugjes inzetten :)
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dus niet, je kunt dan een zwevend spanningsverschil krijgen tussen je verschillende voedingen. Ik heb dit aan Jos nagevraagd en die zei dat deze punten aan elkaar moeten liggen.
Dan klopt het schema niet. De audio ground en de voedings ground licht volgens het schema volledig los van elkaar.

Het is echter geen probleem om de bruggetjes er wel in te leggen.
Je kan dan het ground punt van de JVE aan de ster massa leggen.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ok, nu is alles aangesloten volgens schema 11, dus nu met buffertje ertussen !

Kanaal 1, 2, 3 hebben de knetter van voorheen, horen kanaal 4 ( DAC ) zachtjes meespelen ( overspraak ).

Als we in kanaal 1, 2, 3 staan horen we vanaf volume 32==>33 de relais mee tikken in de speakers.

Kanaal 4 is relatief "goed". De storing is heel stil aanwezig, komt op en ebt weer weg, dus is niet continu.

Werkt niet echt motiverend :D
Bijlagen
steraarde11.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Vraagje: Waarom zit die buffer ertussen?

Als je hem persé nodig hebt, probeer dan in plaats van de buffer eens een andere (voor)versterker ertussen te zetten. Kijken wat ie dan doet.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Vraagje: Waarom zit die buffer ertussen?

Als je hem persé nodig hebt, probeer dan in plaats van de buffer eens een andere (voor)versterker ertussen te zetten. Kijken wat ie dan doet.

Groeten,
Mischa
Om de Ucd voldoende te kunnen insturen, dat ding heeft een signaal van 1,4Vrms nodig... Door hem ( de ucd ) ongebalanceerd aan te sluiten verlies ik al een hoop. Dus moet de volregeling een sterk uitgangssignaal geven.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heb je een andere (voor)versterker die je er tijdelijk tussen kan hangen? Om even snel te testen kun je ook een tapedeck gebruiken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Kun je ook een schemaatje posten van de buffer?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Non inverting opamp. Der zit nog iets van 47pF voor bandwijdte limitatie en 2 keramische capjes over voedingspinnen V+ en V- en de Gnd

Ik gebruik 47k voor Rin en R1 en R2 zijn beide 10k ( theoretische gain van 1.97, met benaderingsformule gain = 2 )

Bron schema is http://sound.westhost.com/dwopa.htm#noninv
Bijlagen
noninvopamp.gif
noninvopamp.gif (1.19 KiB) 2057 keer bekeken
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Heb je op de buffer alle massa's (signaal in, signaal uit en voeding) met elkaar verbonden?

Je kunt trouwens de 10k weerstanden verkleinen ivm. ruis.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

knuisje schreef:
Heb je op de buffer alle massa's (signaal in, signaal uit en voeding) met elkaar verbonden?

Je kunt trouwens de 10k weerstanden verkleinen ivm. ruis.
Neen, de massa van de uitgang hangt mee op de massa van het printje die weer op de stermassa hangt. De input geeft enkel L&R door van de Jve, geen massa, omdat de print die al heeft van de stermassa.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Één woord: DECT :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

fluppie schreef:
Één woord: DECT :evil: :evil: :evil:
GEENIIAAALLL :D wat heb ik gelachen :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wil dit zeggen dat je bijna alles het raam uit hebt geflikkerd vanwege 1 wellicht kleine stommiteit? :oops: :oops: :oops:

Groetjes,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Iets met een DECT telefoon basisstation dat op 20cm stond.
Ik geloof nu in instraling van storing op apparatuur !!!

TIP1: Dus mensen, houten behuizingen ==> zoeken voor problemen !
Btw, Soundexcel zijn hand is zelfs storing opslorpend :D. Als die een Jezus-handoplegging over mijn kast deed was er al serieus wat storing verdwenen.
Maar toen ik de stekker van die DECT uittrok, muis en muisstil :shock:.

TIP2: Nooit naar ruis/storing luisteren op max. volume via een pc, dan komt er zon geen pop-upje: de updates kunnen worden geinstalleerd. En dat gaat zo gepaard met een geluidje, ik zeg: AU :x !!

Enkel werkt alles nu perfect zolang ik onder volume 32 blijf, vanaf 32==> 33 krijg ik meeklikkende relais in de speakers en gigantisch veel ruis en trafobrommetje. Heel vreemd !
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Nog een beetje bezig geweest met de amp:

- Metalen deksel op de VV
- Naburige DECT telefoon uitgetrokken

Vaststellingen:

Kanaal 1: niet aangesloten ingang / niet kortgesloten ingang
Kanaal 2: kortgesloten ingang
Kanaal 3: kortgesloten ingang
Kanaal 4: DAC via coax op pc

Kanaal1: vanaf 32==> 33 relais getik in de speakers, op vol volume vrij luide 100hz brom, typische geluid als je cinchkabel met jack op je versterker aansluit en dan met je vinger aan, die jack komt.

Kanaal 2: Jve op vol. 64 ( = max ), amper hoorbare ruis ( afkomstig van de buffer of ucd ), in een superstille ruimte, oor 2-3cm van de speakers, trafobrom 50/100hz op even amper hoorbaar als de ruis. Wel geklik van de relais vanaf 32==> 33

Kanaal 3: Idem

Kanaal 4: Idem enkel nog wat extra ruis en wat circuitgeluiden, volgens mij komen die extra geluiden uit de DAC


Vragen:

Is het normaal als je op kanaal niets hebt aangesloten dat je deze loop/100hz toon krijgt ?

Waarom begint de Jve pas relais klikjes te geven van 32==>33 en daarvoor niet ?
Bijlagen
Close-up buffergedeelte
Close-up buffergedeelte
Huidige staat
Huidige staat
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

fluppie schreef:
Waarom begint de Jve pas relais klikjes te geven van 32==>33 en daarvoor niet ?
Heb je deze vraag al eens aan Jos zelf gesteld? Ik denk dat hij de uitgelezen persoon is om hier een antwoord op te geven/hebben/zoeken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
fluppie schreef:
Waarom begint de Jve pas relais klikjes te geven van 32==>33 en daarvoor niet ?
Heb je deze vraag al eens aan Jos zelf gesteld? Ik denk dat hij de uitgelezen persoon is om hier een antwoord op te geven/hebben/zoeken.

Groeten,
Mischa
Die mail is sinds gisteren onderweg, ik hoop binnenkort antwoord te krijgen. Maar met wat geluk herkent iemand op het forum dit probleem :).

EDIT: Een 47k weerstand van signal naar gnd op elke cinchbus zorgt al voor een enorme afzwakking van het gebrom bij een niet aangesloten ingang.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik heb iets "nieuws" ontdekt. Als ik op vol. 32 zit ( zonder signaal ), hoor ik een hele hoogfrequente piep ( vermoedelijk uit de buffer ) en een klein beetje ruis. Bedenk wel mijn oor ligt zo ongeveer IN de conus :D. Klik ik naar 33, dan heb ik opeens een beetje 100hz brom en de piep veranderd van frequentie, een hogere. Vanaf 33 tem 64 hoor ik schakelplopjes door de speaker. De brom blijft ook over de lijn 33 --> 64. Van volume 00 tem 32 is hier geen sprake van.

Het maakt overigens niets uit of ik de DAC voeding afkoppel en de kabel loshaal die van de DAC naar de JvE loopt.

Van Jos Van Eijndhoven heb ik tot op heden nog geen bericht terug.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik heb nogmaals de buffer verwijderd, en nog steeds heb ik de plopjes. Dus het probleem zit hem ergens in die JvE, maar waar... :(
Plaats reactie