Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bescheidenheid siert je Ed, maar doe je zelf nou niet tekort hè...
alsof je bassen er slecht uitzien 8)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
alsof je bassen er slecht uitzien 8)
jaja, klopt, dat ging ook niet vanzelf, maar had ik toen de hulp gehad van anderen (toen was er nog geen internet e.d.), dan had ik daar geen 20 jaar aan verknoeid!

Stel dat ik nu op mijn ééntje had moeten leren cnc-frezen, akoestische metingen uitvoeren, simulaties interpreteren, resonanties en staande golven aanpakken, scheidingsfilters ontwerpen, ... dan was de Concave Mk2 voor mijn volgende leven! Als je dan de pech hebt om als kikker terug te komen, dan sta je daar mooi! :lol:

Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Als je dan de pech hebt om als kikker terug te komen, dan sta je daar mooi! :lol:
totdat....

Afbeelding

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
totdat....
jaja, grappig! :roll: ik had hem al verwacht hoor!

Wegens gebrek aan interesse om op deze mooie nazomerse zondag in de kleder te gaan zitten frezen, heb ik samen met Philippe wat in de zon liggen kletsen.

Om toch met iets voor de dag te kunnen komen hebben we dan snel de ondertussen voorhandene Dayton RSS225 in de gesloten testkast gestoken.
Hij ligt hier nu te spelen en doet dat met de minuut beter.
In vergelijking met de Peerless Nomex HDS heeft hij wat minder sub, maar wel meer 'drive' met een duidelijke knor in het laag mid.
Deze luisterervaring wordt ook bevestigd in de korte meting die we hebben gedaan.

Aangezien Philippe graag een setje budget Concaves met deze Daytons wil bouwen en momenteel met versterkers en actieve filters ligt te hobbyen heb ik hem voorgesteld om een volledig gesloten systeem te overwegen met actieve filtering.
Zoals het hier nu met één woofertje speelt zit het laag al zeker niet fout (ik heb een basboost ingesteld van 3db op 60hz en 6db op 30hz).
Drie Daytons (7.3 Ohm gemeten in deze kast) in elk een 15 à 20 liter gesloten kast, daarbij de Seas mid met hoge orde filter op 200hz en een Alu seas tweeter met waveguide hoorn. Het mid/hoog kan dan nog eventueel passief gescheiden worden.
Met het actief filter in het laag kun je de midunit laag inzetten, de vroege roll-off van de woofers verschuiven en de Daytons stijl filteren want die gaan aardig in de fout vanaf 1500 hz.
Flupke heeft alvast wat om over wakker te liggen :D
Bijlagen
Peerless vs Dayton.png
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en nog maar eens een alternatief voor de zijwanden.
De testkast heeft nu een wanddikte van 30mm.

Aan de buitenkant zijn echter nog duidelijk trillingen voelbaar tijdens het geboost inspelen van de Dayton.

Op de nieuwe tekening is de wanddikte in totaliteit 38mm.
De gleuf van 6mm is bestemd voor het opvullen met massa (loodkorrels of ijzerslak met zand bvb).

Ik heb geen idee of het raadzaam is om de twee lange sleuven op te delen in meerdere kleine.
Met de lange sleuven bestaat imo de kans dat de binnenwand nog kan meetrillen (minder massief), maar ook backwave kan verminderen.
Bijlagen
zijwanden met 2 sleuven.png
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Misschien `n hele rare gadachtenkronkel maar is het geen optie om het te vullen met `n soort vloeibare bitumen.

Heb zelf goeie klop ervaringen met `n mix van MDF-bitumen-MDF.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Heb je ook wel eens nagedacht over vulling met een zacht polymeer? Iets in de geest van Latex?

Op die manier zou je in plaats van door massa de trillingen tegen te gaan de trillings energie effectief in warmte om kunnen zetten door de dempende werking van het polymeer.

Edit: @ CarloPJB; Great minds think alike ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
Misschien `n hele rare gadachtenkronkel maar is het geen optie om het te vullen met `n soort vloeibare bitumen.
dat is mogelijk Carlo, maar ik denk dat het bitume eerder als bindmiddel en als soepelhouder gebruikt wordt om massa delen te verbinden.

Ik begrijp dat jij wat hebt met bitume :lol: , maar als ik zo overloop wat er in de laatste weken geroepen is dan lijkt mij dat massa en stabiliteitsverhoging the-way-to-go is voor de baskast.
Met loodkorrels (11 kg/l) of aanzienlijk goedkopere straalkorrels (5 kg/l) zitten we dan iets beter.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Die bitumen die jij bedoeld ..daar schraap ik met mijn knie overheen :wink:

En lood in de pan en die in de uitsparing gieten :?
Is ten eerste veel goedkoper dan die korreltjes en er gaat meer in :P
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
Heb je ook wel eens nagedacht over vulling met een zacht polymeer? Iets in de geest van Latex?
gedacht wel ja. Eventueel aangelengt met massadelen (zoals in de Pacific).
Maar nogmaals, ik heb begrepen dat het nu niet zo zeer om dempen meer gaat, maar om solide contructies.

wat mij nog een compleet raadsel is, is de vraag of een vast gekleefd en verbonden massa in de gleuf beter of slechter is als pak los liggende massa.

Philippe kwam deze middag ook met die opmerking. Ik heb hem toen de vraag gesteld welke zak het meeste geluid maakt als je er op klopt. De zak met losse cement of de zak met uitgehard cement. Misschien niet relevant voor de Concave wand, maar het zet me toch weer aan het denken.
Eerder in dit topic riep iemand reeds dat een losse massa de voorkeur geniet!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
Die bitumen die jij bedoeld ..daar schraap ik met mijn knie overheen :wink: zolang het goed gaat toch!
CarloPJB schreef:
En lood in de pan en die in de uitsparing gieten :?
te riskant voor de verlijming van de schijven, te komplex, te gevaarlijk en te ongezond!
Korreljes kap je er zo in, giet er wat bindmiddel op (ingeval van een massief geheel) of zand tussen (ingeval van een losse massa).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nog even een kronkel om de binnen en buitenwand beter te scheiden..
In dit geval blijft de afzonderlijke wanddikte toch nog 10 mm

Kees
Bijlagen
MetRuimtes.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Nog even een kronkel om de binnen en buitenwand beter te scheiden..
In dit geval blijft de afzonderlijke wanddikte toch nog 10 mm
mooi hoor, zit ik hier de hele avond te tekenen, gooi jij dat er effe tussendoor! :lol:

Het oogt wel mooi Kees, maar ik denk dat het solide dan uit de constructie is verdwenen. Met een 6mm gleuf zijn we volgens mij de zijwand al wat aan het verzwakken en die middensteun maakt er nog net een profiel van.

Trouwens leuk zo'n kleurcontrast. Dat knobje zou ik ook nog wel graag vinden! Kost me beslist weer een avond!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Trouwens leuk zo'n kleurcontrast. Dat knobje zou ik ook nog wel graag vinden! Kost me beslist weer een avond!
Zit onder het schemerlampje...
Deze zijwand is misschien alleen maar bedoeld voor test-werkzaamheden, om eindelijk het verhaal eens boven water te krijgen..
En mogelijk toch wel sterk genoeg.. je gaat er toch niet mee gooien??

Kees
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

In de car audio word vloeibaar bitumen gebruikt voor paneeldemping zit hier geen mogelijkheid in.Zelf heb ik er eens aan gedacht om hier wat testen mee te doen samen met straalkorrels door deze onder elkaar te mengen en dan op het plaatwerk uit te smeren en of ergens tussen gieten als dat mogelijk is.Daarom zijn die testen :lol: :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

een zba lezer tipje mij ivm een topic in een us forum.

http://forums.audioholics.com/forums/sh ... hp?t=46912

De gelijkenis met de concave is niet ver te zoeken!

boeiend is het te lezen dat de bouwer berkenmultiplex prefereerd en tevens ook een een gleuf voorziet die hij met schuim vult.

Nu, daar stonden wij nu ook net. Massa al of niet vast verbonden of een dempende vulling zoals bitumen of schuim.

Een ander interessant item dat hij beschrijft is de montage van een gitaar element voor het meten van trillingen. Ik heb het daar wat moeilijk mee want een gitaar PU neemt verstrooing van wervelstromen op, afkomstig van een metaalsnaar die ligt te trillen. Of hij bedoeld misschien een piezo PU! mmh.
Bijlagen
bpt2.jpg
bpt2.jpg (4.75 KiB) 2113 keer bekeken
bpt1.jpg
bpt1.jpg (5.36 KiB) 2113 keer bekeken
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 15 sep 2008, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

asterduc schreef:

Nu, daar stonden wij nu ook net. Massa al of niet vast verbonden of een dempende vulling zoals bitumen of schuim.
Mijn redenatie is dat toenemende massa een afname geeft in amplitudo (immers F = m*a) een toenemende stijfheid reduceert dit nog verder. Als je echter in het tijdsdomein kijkt (waterval), dan zul je zien dat een wand met een hogere demping minder lang natrilt. Hier ligt dus de crux, wil je een wand die minder amplitudo geeft, of een wand die snel stil staat nadat hij aangeslagen is.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik heb nog een beetje in 3D getekend :).
Nu kan je zien hoe het frontplaat, tussenfrontplaat en centreerlatjes werkt.
Bijlagen
ConcaveMK2_Front_Side1.PNG
Concave_Front_Assembly2.PNG
Concave_Front_Assembly1.PNG
ConcaveMk2_Aanzichten.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
Nu kan je zien hoe het frontplaat, tussenfrontplaat en centreerlatjes werkt.
zo had ik het in gedachte ja.
de zwarte rails komen vast op het rode tussenplaatje, dat denk ik iets dikker moet zijn.
Ik vermoed dat je 5mm hebt genomen, daar komt echter nog de off-set naar de frontplaat bij, samen dan 6 of 7mm.
De rode tussenplaat zou ik ook geen ronde gaten geven, maar gewoon een vierkante opening die het mogelijk maakt om nog goed in de kast te kunnen werken.
De rode tussenplaat dient om het geheel in elkaar te lijmen en alle schijven perfect op elkaar te krijgen.

De echte frontplaat komt er pas op als de volledige kast klaar en afgewerkt is.

Vorm op je 3D tekening ook eens een idee voor de achterkant van de kast. Weet wel dat die tussenplaat gelijk de achterwand is in 18mm en er een afwerkplaat rond komt. Tenminste zo had ik het in gedachte, maar we hebben nog vrijheid om het anders uit voeren indien dat beter is.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

asterduc schreef:
fluppie schreef:
Nu kan je zien hoe het frontplaat, tussenfrontplaat en centreerlatjes werkt.
zo had ik het in gedachte ja.
de zwarte rails komen vast op het rode tussenplaatje, dat denk ik iets dikker moet zijn.
Ik vermoed dat je 5mm hebt genomen, daar komt echter nog de off-set naar de frontplaat bij, samen dan 6 of 7mm.
De rode tussenplaat zou ik ook geen ronde gaten geven, maar gewoon een vierkante opening die het mogelijk maakt om nog goed in de kast te kunnen werken.
De rode tussenplaat dient om het geheel in elkaar te lijmen en alle schijven perfect op elkaar te krijgen.

De echte frontplaat komt er pas op als de volledige kast klaar en afgewerkt is.

Vorm op je 3D tekening ook eens een idee voor de achterkant van de kast. Weet wel dat die tussenplaat gelijk de achterwand is in 18mm en er een afwerkplaat rond komt. Tenminste zo had ik het in gedachte, maar we hebben nog vrijheid om het anders uit voeren indien dat beter is.
Ik heb daar inderdaad 5mm genomen, zal dat naar 6-7mm ( 6mm is een bestaande dikte voor MDF ? ) wijzigen.
Achterplaat zal ik dan 18,2mm maken en de randjes erin zetten.
De latjes zijn nu 6mm breed en 15mm diep. Is dit ook het geval voor de achterplaat ?
De zijafronding van de frontplaat ( 30mm dik ) is nu met radius 30mm. Klopt dit met jouw design ?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
De latjes zijn nu 6mm breed en 15mm diep. Is dit ook het geval voor de achterplaat ?
De zijafronding van de frontplaat ( 30mm dik ) is nu met radius 30mm. Klopt dit met jouw design ?
centreerlatten zijn gelijk ja.
De frontplaatafronding is geen radius maar een afgeleide van de zijkanten.
Ik stuur je de tekening nog.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Nog wat 3D renders, enkel de waveguide tweeter is nogal schraal getekend :?...

Nu nog een afwerk achterplaat, dan nog even elke basdriver zijn gesloten ruimte geven, midkast tekenen ( veel verschillende schijven :P ) & proberen te renderen met materialen ( hier is CATIA slecht in tov andere 3D programma's ).
Bijlagen
concavemk2_top.PNG
concavemk2_front.PNG
concavemk2_isometric.PNG
wireframe.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Philippe (fluppie) gaat de budget Concave bouwen.
De driver configuratie is terug te vinden op de eerste pagina van dit topic.

In die uitvoering zetten we per kast 3 basdrivers in. Deze komen elk in een gesloten compartiment van een dikke 20 liter.

Door het boosten van het roll-off gebied zou dan het f3 punt verlaagd worden.
De room-gain compensatie, zoals dat bij de Concave gebeurd door een gezamelijk gesloten en reflex systeem te gebruiken, kan in de electronica worden overgenomen.

http://www.thel-audioworld.de/module/Fi ... e/VZK3.htm is een voorbeeld van een dergelijke schakeling. Frekwentie en boost kan ingesteld worden alsook een aanpassing van de Qtc van de kast.

De Xmax van de Daytons is voldoende om een groot dynamisch bereik te behouden. De impedantie zakt naar 2.3 Ohm. De te gebruiken versterker kan daar best op voorzien worden om de relatief hoge stromen te gaan leveren.

Onderstaande simulatie:
Blauw: reflex kast met 60 liter inhoud
Rood: gesloten met 20 liter inhoud (Qtc 0,707)
Zwart:wit curves: Thel VZK mogelijkheden

Ed.
Bijlagen
Dayton RS225.PNG
basentzerrung.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Heb voor mijn eigen Concave versie nog wat zitten spelen met de gedachte om twee gesloten 10" ers te zetten ipv 1 geloten 8" en 1 reflex 8" met passiefstraler.

Het idee erachter is gewoon meer coneoppervlak.
Juist, daar zit Tony voor iets tussen met zijn slogan, en dat gaat me dan toch niet zo lekker :roll:

De speaker zou ik dan passief opbouwen, maar wel met de Thel VZK-3 basboost module tussen voor en eindtrap om de snelle afval in het te compenseren.
Als basdrivers zouden in dat geval de prijsgunstigere Scan Speak 25W/8567-SEkunnen ingezet worden (30 liter elks).
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de 25W856SE past er net in.

Tevens nog een simulatie van de
- Dayton RS225-8 (blauw) in een 20 liter gesloten kast en de
- Scan Speak 25W/8567-SE (groen) in een 32 liter gesloten kast.

Vrijwel gelijkaardige weergave, zij het dat de 25W door zijn grotere cone een hoger rendement haalt.
- 89.5 db voor de Scan Speak
- 88.2 db voor de Dayton.

Tevens ligt de -3db roll-off (f3) iets lager
- 49hz voor de Scan Speak
- 57 hz voor de Dayton.

De kasten zijn gesimuleerd met een Q van 0.707

In de Dayton RS225-8 configuratie zouden 3 units komen, goed voor 3 x 216 cm².

In de Scan Speak 25W/8567-SE configuratie slechts 2 units, goed voor 2 x 330 cm².
Bijlagen
Mk2 met 25W8567-SE.png
Mk2 met 25W8567-SE en RS225-8.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”