seas thor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Zou eens een andere versterker te proberen...
de speakers niet in de hoeken plaatsen


hier is ook wat gezegd over de Thor

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... light=thor

en op een ander forum
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=64799
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

een transmissie lijn met de opening aan de achterzijde en dan zo in de hoek zal inderdaad wel een flinke boost geven. Kijk eens wat er gebeurt als j ze even midden in de kamer zet, alleen om te proberen
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Theo,

Als het goed is kun je je versterker zo instellen dat het geluid neutraal naar de speakers gaat, dus niet via omwegen van meer of minder bas en treble, dus onvervormt noem ik het maar.
Een goede versterker heeft ook geen bas of treble instelling.
Je moet eens door je menu heen scrollen dit te activeren.

Want volgens mij ligt het echt niet aan je versterker, die is dik inorde.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb ook ervaring met de Seas Thor. Naar mijn mening is het een uitstekende speaker met een behoorlijk laag. Het is absoluut van belang dat je de speaker uit de hoek haalt. Dit leidt tot een aanzet van het laag en bovendien tot sterk aanspreken van ruimteresonanties.
Zorg ervoor dat de afstanden van het centrum van de twee woofers (het punt waar de tweeter zit dus) een ongelijke afstand heeft t.o.v. de drie wanden. Het mooist is een verhouding van ongeveer de gulden snede, of 1 : 1,62. De afstand tot de vloer is ongeveer (ik gok nu maar wat) 80 cm. Dan zou bijvoorbeeld de afstand van de tweeter tot de achterwand 50 cm kunnen zijn en de afstand tot de zijwand 1,30m.
Als je de laagweergave goed krijgt, ga je nog veel plezier van deze speaker beleven. Het is echt een topper!
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

[quote="indoubt"]een transmissie lijn met de opening aan de achterzijde en dan zo in de hoek zal inderdaad wel een flinke boost geven. Kijk eens wat er gebeurt als j ze even midden in de kamer zet, alleen om te proberen[/quote
bedankt voor de reactie ik ga het van de week eens allemaal proberen
vandaag kwam er niets van omdat ik ineens moest werken en morgen ook .
maar ik laat de uitslag van het geheel nog horen .

]
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

indoubt schreef:
een transmissie lijn met de opening aan de achterzijde en dan zo in de hoek zal inderdaad wel een flinke boost geven. Kijk eens wat er gebeurt als j ze even midden in de kamer zet, alleen om te proberen
Tja, het is wel waar dat een TL iets minder gevoelig is van waar ze staan. Maar een beetje kritisch blijft het wel. Zelfs met de Rambo's, waarbij ik me nog steeds verbaas over dat aspect qua acoustiek, toch een beetje uit de hoek houden. Uitgang aan de achterkant ben ik overigens nog al vies van. Ongeacht wat voor box type.
Ik denk niet dat de versterker van Theo het probleem veroorzaakt.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Theo, nogmaals...

Probeer de bas en treble instelling te by-passen.
Hierdoor trek je het mid en hoog waarschijnlijk omhoog.
Heb zelf een Yamaha RXV 457 gehad hiervoor waarbij je dit ook kon instellen.

Succes, en anders kom ik toch eerst een keertje luisteren.
Dan kom ik effe op de bike :D .
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

tja buurman de verserker heeft ook een lijn direkt uitgang
en dat maakt niets uit.
dus ik moet het denk ik meer in de opsteling en demping gaan zoeken
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

theovanvliet schreef:
tja buurman de verserker heeft ook een lijn direkt uitgang
en dat maakt niets uit.
dus ik moet het denk ik meer in de opsteling en demping gaan zoeken
hallo iedereen .
ik wil efe over de afloop van het probleem reageren.
het probleem zat in de dig kabels die vervangen door aneloog
en het probleem is opgelost.
wat daar de oorzaak van is weet ik ook niet maar het werkt en dat is het belangrijkste allemaal bedankt gr theo
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

fijn dat je even laat weten hoe het is gegaan. Vaak eindigen vraagdraadjes zonder final antwoord.

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mooi dat ´t opgelost is. Fijn speakertje he, die Thor 8).
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

ja jongens het is gelijk een genot om naar te luisteren.
dan maar gelijk de volgende vraag .
maak het nog uit welk merk kabels ik moet gebruiken
of is het standaard kabeltje wat er normaal bijzit goedgenoeg
bvd theo:lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

In technische zin zijn de standaardkabeltjes meestal goed genoeg. Je kunt eventueel tot een paar euro per meter voor speakerdraad en tot ongeveer 15 euro voor een interlink van 1 meter gaan om zeker te weten dat ´t goed zit, maar meer dan dat is zonde van je geld.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Ik heb de Thor beluisterd bij Zp&Co/rotterdam, terwijl ik willig was de Thor te bouwen. Heeft geen magie voor mij.

Ik las me suf over Thor-varianten. De Fat-Thor leek me het beste.

De bas en de samenhang vielen me tegen
Laatst gewijzigd door hopsa op wo 10 sep 2008, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

bedankt matijn
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

theovanvliet schreef:
bedankt matijn
Theo, das fijn om te horen.

Kon ook eigenlijk niet aan de speakers liggen :wink: .

Veel luistergenot van deze toch wel hele fraaie kasten !!!
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

bedankt voor de hulp m den boer en mischien tot de volgende keer.
gr theo
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Gefeliciteerd met de Thor, het is een verfijnd, krachtig en mooi geluidsapparaat.
theovanvliet
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 sep 2008, 21:43
Locatie: oostvoorne

Bericht door theovanvliet »

bedankt hopsa .
tenslote gaat het erom dat ik het geluid mooi moet vinden.
en of een speaker mooi is of niet.
duur of goedkoop is.
het moraal van het verhaal is dat de bouwer het maar naar zijn zin heeft.
dan ken je blijven dromen want bij de buurman is het gras toch groener.
dit was voor mijn een droom.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”