Kast voor de RCF L15P200AK

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Als je het mij zou vragen, maak die bracing ook van hetzelfde materiaal, je hebt het toch over.
Bovendien is het stukke steviger en vibreert intern stukke minder.
Ook veel beter te verbinden / deuvelen / schroeven / verlijmen, oftewel veel meer vlees.

Ik kijk in dit geval ook effe naar de omvang van de kast.
Die vraagd om een degelijke bracing.

Achterzijde van de magneet tegen die bracing met daartussen vilt of een stuk rubber.

Ik zou het op deze manier doen:

PS:
Tijd voor een Showcase now !!! :D :wink:

Leuk stukkie figuur en freeswerk :wink:

Amanda, heb je al details van de poort, of blijft deze kast gesloten?
Bijlagen
Joined.jpg
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Wow!!!

Ziet er goed uit zo, en nog redelijk te doen voor mij :wink:
Wat mij betreft ook 22mm bracing aangezien dit toch "over" is.

De baspoorten (2stuks) wil ik van PVC buis maken, wat de precieze doorsnede is weet ik niet maar zal rond de 10 cm zijn. De lengte staat nog niet helemaal vast maar zal zo'n 30 tot maximaal 35 cm worden.

De binnenkant wil ik met noppenschuim beplakken.

De plateamp die er in komt heeft een uitwendige maat van 265 x 265 mm
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

amanda schreef:
De plateamp die er in komt heeft een uitwendige maat van 265 x 265 mm
Oef ... heeft grote gevolgen voor het ontwerp tot nu toe :D .

Ik wist niet dat ie actief was.

Heb je inbouwdetails van die versterker?
Die moet in een eigen huisje :wink: .
Hetgeen extra liters afsnoept.
De bracing doet dit ook al, ik kan eens checken hoever we dan nat zijn.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Misschien handig geweest als ik dat van te voren had medegedeeld... :oops:

Inbouwmaat is 238mm vierkant en 90mm diep. In verband met hitte ontwikkeling wil ik hem zo in de kast schroeven.....

Omdat de baffle extra dik is zal er voor de driver niet zoveel afgaan denk ik.... ff rekenen..... mmmm kom er niet meer uit.... was toch 1/4 pi d2 x h ? Iedergeval rekenen ze voor de driver bij 18mm plaatdikte 3,4 liter (frontmounted), bij 32,5mm plaatdikte zal dit een stuk minder zijn, richting 2,5 liter denk ik....

Hondasnl schreef:
amanda schreef:
De plateamp die er in komt heeft een uitwendige maat van 265 x 265 mm
Oef ... heeft grote gevolgen voor het ontwerp tot nu toe :D .

Ik wist niet dat ie actief was.

Heb je inbouwdetails van die versterker?
Die moet in een eigen huisje :wink: .
Hetgeen extra liters afsnoept.
De bracing doet dit ook al, ik kan eens checken hoever we dan nat zijn.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hehehehe, geeft niets !!!

We gaan net zolang door totdat ie perfect is.

Geen half werk hier, nu we toch bezig zijn :wink:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hondasnl schreef:
Als je het mij zou vragen, maak die bracing ook van hetzelfde materiaal, je hebt het toch over.
Bovendien is het stukke steviger en vibreert intern stukke minder.
Ook veel beter te verbinden / deuvelen / schroeven / verlijmen, oftewel veel meer vlees.

Ik kijk in dit geval ook effe naar de omvang van de kast.
Die vraagd om een degelijke bracing.
Wat ik zeg klinkt misschien raar. Maar ik bedoel het zo: 1 bracing van 22 mm neemt bijna even veel van het interne volume in als 2 bracings van 12 mm.
Bij gebruik van 2 platen van 12 mm is de afstand tussen de bracings (676- 24)/3 = 217 mm.
Bij gebruik van 1 plaat van 22 mm is die afstand (676 - 22)/2 = 327.
En die afstand is erg belangrijk voor de stijfheid van de constructie. Veel belangrijker dan de dikte van de bracing. Dus liever die afstand klein dan de bracing dik.
Kijk maar eens hoe Bowers en Wilkins hun basskasten bracen.

Maar het is natuurlijk ook wel voor de hand liggend om het overgebleven 22mm materiaal daarvoor te gebruiken. Op die manier is hij inderdaad ook makkelijker te bouwen. :)
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

En beter voor het milieu :wink:

Je argumenten begrijp ik!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Een nieuw opzetje.

Rekening gehouden met de denkbeeldige verdiepte kamer voor de amp.
Ook heb ik de kast 20mm dieper gemaakt ivm een correctie tbv de bracings.

Ook de constructie en supports voor de br-pijpen moeten we nog even over brainstormen.

Exacte inhoud volgt en zal er wellicht nog een correctie op komen.

** Edit: Zaagplannetjes toegevoegd.
Bijlagen
Clipboard02.jpg
Clipboard01.jpg
Clipboard03.jpg
Clipboard02.jpg
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op wo 03 sep 2008, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Doe je subamp altijd in een gesloten kamertje, de drukwisselingen van de driver zouden zomaar eens niet zo fijn kunnen zijn voor de elektronica!

Groeten Walter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

uhh Amanda ... ik heb het je nog zo gezegd :wink: .

Ik hoor het wel wat je wilt.
Is een kleine ingreep voor mij.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als je wilt dat de amp zijn warmte kwijt kan, kan je aan de buitenzijde onder en boven de plateamp een ventilatiesleuf aanbrengen.

Dat is in elk geval hetgeen in mij opkwam toen ik afgelopen week voor het eerst een plateamp in handen kreeg. Een gewone versterker zit immers ook nooit in een klein kistje zonder ventilatie-openingen. Sterker zelfs: als iemand zijn versterker nog maar een beetje krap inbouwt in een audiomeubel, komt van alle kanten de opmerking dat de versterker wél zijn warmte kwijt moet kunnen! :lol:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Met de inhoud zit het wel goed.

Die bruto oppervlakten van de bracings kun je heel gemakkelijk opvragen en wordt aangegeven in de Properties als Area.

Heb de driver niet meegenomen omdat ik dat nooit goed begrepen heb of je die nu wel of niet mee moet nemen.
Ook de amp die naar binnen steekt niet.

Maar je zou de kast nog wat dieper of hoger kunnen maken.
Al betwijfel ik dat je exact aan de 100 liter vast zit.

Shit het is alweer 23:40 :shock: , ik ga maffen :D
Morgen weer vroeg op 5:30 am :D
Bijlagen
Clipboard02.jpg
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Marp schreef:
Als je wilt dat de amp zijn warmte kwijt kan, kan je aan de buitenzijde onder en boven de plateamp een ventilatiesleuf aanbrengen.

Dat is in elk geval hetgeen in mij opkwam toen ik afgelopen week voor het eerst een plateamp in handen kreeg. Een gewone versterker zit immers ook nooit in een klein kistje zonder ventilatie-openingen. Sterker zelfs: als iemand zijn versterker nog maar een beetje krap inbouwt in een audiomeubel, komt van alle kanten de opmerking dat de versterker wél zijn warmte kwijt moet kunnen! :lol:
Bij een plate amp is het niet nodig om extra ventilatie toe te voegen, toch? De IC raakt toch al zijn warmte al kwijt via de plate?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Huge_Cohones schreef:
Bij een plate amp is het niet nodig om extra ventilatie toe te voegen, toch? De IC raakt toch al zijn warmte al kwijt via de plate?
Met het oog op inbouw in een luidsprekerbehuizing is hij vast iets anders op warmte berekend, maar is hij er ook op berekend om in een zeer kleine ruimte te worden opgesloten? Een wezenlijk verschil met andere versterkers is er eigenlijk niet.

Als ik alleen even naar mijn eigen plateamp kijk, is het koelprofiel het element wat het verst van de montageplaat verwijderd zit, en is het eigenlijk in alle opzichten daarvan geisoleerd. Warmteoverdracht kan enkel plaatsvinden via lucht. Maak je die hoeveelheid lucht erg klein, dan verwacht ik dat de temperatuur verder kan oplopen dan wenselijk is.

Feit is in elk geval dat alle componenten eerder warmer worden dan de montageplaat, en bovendien niet rechtstreeks gekoeld worden. Bij drastische inperking van het luchtvolume lijkt enige ventilatie me daarom geen overbodige luxe.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Marp schreef:
Als ik alleen even naar mijn eigen plateamp kijk, is het koelprofiel het element wat het verst van de montageplaat verwijderd zit, en is het eigenlijk in alle opzichten daarvan geisoleerd.
Uhh Mario, bij deze is het anders uitgevoerd.
In Amanda's geval is het koelelement weldegelijk the plate himself.
Meestal zitten dan de onderdelen die heet worden tegen deze plaat geschroefd met daartussen hitte-overdraagbare contactpasta.

Nu nog overwegen deze in een aparte behuizing te plaatsen.
Zeg het maar Amanda, ik wil je niet aan "meerwerken" helpen :wink: .
Bijlagen
301044_BB_03_FB_EPS.jpg
Clipboard01.jpg
Met behuizing voor Amp.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hondasnl schreef:
In Amanda's geval is het koelelement weldegelijk the plate himself.
Meestal zitten dan de onderdelen die heet worden tegen deze plaat geschroefd met daartussen hitte-overdraagbare contactpasta.
De afgebeelde amp blijkt inderdaad op krappe inbouw berekend te zijn. In dat geval zal veel ruimte of ventilatie overbodig zijn. Ik ging even uit van een amp met vlakke montageplaat, zoals je vaak ziet. Die lijken daar niet altijd op berekend te zijn.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Amanda, ik zou zeggen : :!: controleer het allemaal op je gemak :!: .
Ik wil het niet op mijn geweten hebben een gigantische fout te hebben gemaakt en het dalijk niet past :? .

Met name de plaatindelingstekeningen!!

Ik hoor het wel als er nog wat aangepast moet worden.

Succes.
Bijlagen
Tekeningen in PDF.zip
(66.5 KiB) 115 keer gedownload
Zaagplan 2.jpg
Zaagplan 1.jpg
Detail Bracings.jpg
Maattekening.jpg
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hout is gezaagd!
Hoop dat alle maten goed gezaagd zijn.... zo op het eerste gezicht wel.
Tegelijk ook hout voor de sub van mijn broertje laten zagen, is een kopie van de mijne alleen ietsje kleiner.
Totaal dus 4 platen MDF 22mm verzaagd :oops:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Koelere, en dat allemaal mee in de bus :lol: .
Dat is zwaar!

Als ik maandag nog maar onder de A29 door kan :wink: .
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hondasnl schreef:
Koelere, en dat allemaal mee in de bus :lol: .
Dat is zwaar!

Als ik maandag nog maar onder de A29 door kan :wink: .
Ja het valt allemaal niet mee 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

amanda schreef:
Hondasnl schreef:
Koelere, en dat allemaal mee in de bus :lol: .
Dat is zwaar!

Als ik maandag nog maar onder de A29 door kan :wink: .
Ja het valt allemaal niet mee 8)
Volgens mij hou je me voor de gek :D .

Trouwens, die duiker onder de A29, die was nog intakt voor mijn viertakt :lol: .
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

....... ben er net achter gekomen dat een hele kast in 1 keer lijmen bijna onbegonnen werk is pffff
Maar goed even paar uurtjes laten drogen met de klemmen er op en dan schaven!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

amanda schreef:
....... ben er net achter gekomen dat een hele kast in 1 keer lijmen bijna onbegonnen werk is pffff
Maar goed even paar uurtjes laten drogen met de klemmen er op en dan schaven!
Dat is mij ook nog nooit gelukt :wink:
Verbinding na verbinding, laat het desnoods lekker een nachtje staan in de klemmen.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Het was een strijd met lijmklemmen en de droogtijd van de lijm pffff hihihihi......

Vanochtend even de baffle voor de 2e box in de "tang" gezet 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

hmm... nogal slordig van je.
ik heb even aangegeven wat volgens mij tamelijk onverantwoordelijk lijmklemvrije zones zijn, wellicht dat je daar nog even naar kunt kijken.

:wink:
Bijlagen
baffle[1].jpg
Plaats reactie