Andere kast scan speak reference monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, ik zit sinds vandaag ook weer aan de full-time, dus..... :?

Ik had nog enkele vraagjes aan de diy-cracks hierzo :D

-Ik heb mijn loodbitumen matten in de kast gezet. Eerst de kleef folie eraf, daarna met de verfabrander goed warm gemaakt (en soepel) en daarna op het hout geplakt. Meet een hamer goed aangetikt. Zou dit goed genoeg blijven zitten, of zal ik het voor de zekerheid nog vastnieten ?

-Ik heb een proefopstelling gemaakt van het filter, het werkt!! Wat me een beetje verbaasde (maar ik heb dan ook absoluut geen verstand/inzicht in electriciteit) was dat als ik de tweeter sectie alleen aansloot op de tweeter en en plus en min aansloot op de versterker-luidsprekeruitgangen er helemaal geen geluid werd geproduceerd. Moeten de sectie van de tweeter en de mid-bas altijd tegelijk worden aangesloten???

Afbeelding

- Kan ik de componenten probleemloos aan elkaar tie-wrappen en bijvoorbeeld het tinfoliedraadje rechtstreeks aan de kleine spoel solderen. Maakt het daarbij uit of je zo dicht mogelijk bij het lichaam van de tinfoliecondensator de speol of de 18okm weerstand soldeert (misschien hele domme vragen?)

- Maakt het uit welk uiteinde van de twee draden die van de spoel komen ik aan de "ingang"van het filter zet en welke aan het luidspreker (maw, of ik de "binnenste" draad waar de spoel begint of de "buitenste" draad waar de spoel eindigd aan de luidspreker soldeer)

- Mag ik de grote tritec spoel met een metalen schroefje vastzetten aan de bracing? of beinvloed dit het veld in die mate dat de spoel merkbaar slechter gaat presteren?

Zo dit waren evne de vragen, ik hoop dat ik er antwoord op krijg, want dan kan ik eindelijk de kasten in elkaar zetten :D

Groetjes Wowly
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Wowly schreef:
Tja, ik zit sinds vandaag ook weer aan de full-time, dus..... :?

Ik had nog enkele vraagjes aan de diy-cracks hierzo :D

-Ik heb mijn loodbitumen matten in de kast gezet. Eerst de kleef folie eraf, daarna met de verfabrander goed warm gemaakt (en soepel) en daarna op het hout geplakt. Meet een hamer goed aangetikt. Zou dit goed genoeg blijven zitten, of zal ik het voor de zekerheid nog vastnieten ?
Het blijft probleemloos vastzitten op hout. Mocht je nog iets willen verankeren, kun je altijd de bovenste hoeken even voorzien van een houtschroefje.
-Ik heb een proefopstelling gemaakt van het filter, het werkt!! Wat me een beetje verbaasde (maar ik heb dan ook absoluut geen verstand/inzicht in electriciteit) was dat als ik de tweeter sectie alleen aansloot op de tweeter en en plus en min aansloot op de versterker-luidsprekeruitgangen er helemaal geen geluid werd geproduceerd. Moeten de sectie van de tweeter en de mid-bas altijd tegelijk worden aangesloten???
Nee... :? Daar is iets misgegaan bij het testen. Mischien ergens toch een onderbreking in het circuit? Probeer het nog eens bij een zacht volume. Er moet gewoon het deel dat voor de tweeter bestemd is klinken.
- Kan ik de componenten probleemloos aan elkaar tie-wrappen en bijvoorbeeld het tinfoliedraadje rechtstreeks aan de kleine spoel solderen. Maakt het daarbij uit of je zo dicht mogelijk bij het lichaam van de tinfoliecondensator de speol of de 18okm weerstand soldeert (misschien hele domme vragen?)
Sommige mensen zeggen dat er geen domme vragen bestaan. Persoonlijk denk ik dat dat pure onzin is :o :twisted: maar in dit geval is er geen enkele sprake van :D
Spoelen moet je de ruimte geven t.o.v. elkaar omdat ze elkaars werking (sterk) beinvloeden. Kijk naar het gemiddelde K&T en HH project hoe het niet moet... Gek genoeg stond er in een van die bladen nog niet zo lang geleden ook een artikel met metingen van filters in verschillende configuraties waarbij de onderlinge invloed goed te zien was. Als richtlijn minimaal twee 'spoelbreedten' afstand tussen elkaar. Naast voldoende afstand moet je ook ervoor zorgen dat de richting waarin de spoel is gepositioneerd zo veel mogelijk verschilt: bij twee spoelen naast elkaar kun je een van de spoelen om twee assen (als in x, y, z) 90 graden draaien. Leg ik het zo duidelijk uit?

Afstand tussen de overige onderdelen maakt niet zoveel uit. Probeer het gewoon zo kort mogelijk te houden (tenzij spoelen...!). Zorg bij het solderen dat de verbinding al 'solide' is zonder soldeertin, dus niet 'lijmen' met soldeer. Idealiter verbind je eerst alles met een krimptang. Het soldeer is dan aleen om het 'af te maken', met het voornaamste contact wordt dan door de onderdelen zelf gemaakt.
- Maakt het uit welk uiteinde van de twee draden die van de spoel komen ik aan de "ingang"van het filter zet en welke aan het luidspreker (maw, of ik de "binnenste" draad waar de spoel begint of de "buitenste" draad waar de spoel eindigd aan de luidspreker soldeer)
Voglens mij maakt het niets uit, maar je zou in ieder geval 1 consequente manier door het hele filter vol kunnen houden. Volgens mij heeft Jeroen deze vraag al eerder beantwoord en had hij wel een voorkeur om een of andere reden, maar zeker weten doe ik dat niet.
- Mag ik de grote tritec spoel met een metalen schroefje vastzetten aan de bracing? of beinvloed dit het veld in die mate dat de spoel merkbaar slechter gaat presteren?
Kan dat niet gewoon met tie raps?
Zo dit waren evne de vragen, ik hoop dat ik er antwoord op krijg, want dan kan ik eindelijk de kasten in elkaar zetten :D

Groetjes Wowly
Veel succes!
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op vr 17 jun 2005, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

DIY_Freak schreef:
Sommige mensen zeggen dat er geen domme vragen bestaan. Persoonlijk denk ik dat dat pure onzin is Surprised Twisted Evil maar in dat geval is daar geen enkele sprake van Very Happy
Spoelen moet je de ruimte geven t.o.v. elkaar omdat ze elkaars werking (sterk) beinvloeden. Kijk naar het gemiddelde K&T en HH project hoe het niet moet... Gek genoeg stond er in een van die bladen nog niet zo lang geleden ook een artikel met metingen van filters in verschillende configuraties waarbij de onderlinge invloed goed te zien was. Als richtlijn minimaal twee 'spoelbreedten' afstand tussen elkaar. Naast voldoende afstand moet je ook ervoor zorgen dat de richting waarin de spoel is gepositioneerd zo veel mogelijk verschilt: bij twee spoelen naast elkaar kun je een van de spoelen om twee assen (als in x, y, z) 90 graden draaien. Leg ik het zo duidelijk uit?
Ik kreeg dit voorbeeld :

Afbeelding

en mijn filter zit nu zo ongeveer in elkaar:

Afbeelding

En ik maak mijn filter vast met zo'n glue gun:

Afbeelding
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Mooi plaatje! Precies wat ik probeerde uit te leggen :P
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Let wel op met die lijm. Ik kan je nu al vertellen dat je het filter er nooit meer uit gaat krijgen zonder iets te slopen ;) Als je dat belangrijk vind zou ik voor een andere oplossing kiezen.
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

deepspace schreef:
Let wel op met die lijm. Ik kan je nu al vertellen dat je het filter er nooit meer uit gaat krijgen zonder iets te slopen ;) Als je dat belangrijk vind zou ik voor een andere oplossing kiezen.

Zoals je ziet heb ik mijn componenten netjes op een plankje. Zodat je het plankje in zijn geheel erin schroeft (niet lijmen) slecht alleen de componenten zijn op het plankje gelijmt.

Dat plankje zet je met een houtschroef zo op de bodem van je kast. Wil je iets tweaken of vervangen dan haal he het gehele filter er zo uit. Eerst het soldeer lossmelten en dan trek je zo het onderdeel van het plankje af. Je moet zelf bepalen hoe vast je de onderdelen zet. Want als je idd de componenten heel dik en vol vast lijmt dan krijg je ze minder makkelijk los. Maar als je het gewoon voldoende en netjes doet dan lukt dat prima. Zit goed genoeg vast dan.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

fireman schreef:
Zoals je ziet heb ik mijn componenten netjes op een plankje. Zodat je het plankje in zijn geheel erin schroeft (niet lijmen) slecht alleen de componenten zijn op het plankje gelijmt.
Ow, dan heb ik niks gezegt :) De compontenten krijg je er nog best goed af btw. Maar als je het plankje vastzet met lijn, wordt het door het groote lijmoppervlak al snel heel moeilijk ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Let wel op met die lijm. Ik kan je nu al vertellen dat je het filter er nooit meer uit gaat krijgen zonder iets te slopen ;)
dan moet je niet van die goede lijm kopen 8) met die "uit de €2.50 bak" smeltlijm van mij gaat alles makkelijk weer los hoor :?
Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Hier staat ook mooi het filter van SS reference monitor afgebeeld, dus wil ff inbreken in deze topic.

Volgens mij ligt hier de kantelfrequentie bij 3500 Hz, maar deze wil ik eigenlijk naar zo'n 1500-1800 Hz brengen. Wat moet ik in dit filter veranderen?

Reden voor verandering: de tweeter heeft een Fs van 500Hz, jammer als je daar geen gebruik van maakt. Ik denk ook dat dit de snelheid van de woofer ten goede zal komen.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Maurice schreef:
Hier staat ook mooi het filter van SS reference monitor afgebeeld, dus wil ff inbreken in deze topic.

Volgens mij ligt hier de kantelfrequentie bij 3500 Hz, maar deze wil ik eigenlijk naar zo'n 1500-1800 Hz brengen. Wat moet ik in dit filter veranderen?

Reden voor verandering: de tweeter heeft een Fs van 500Hz, jammer als je daar geen gebruik van maakt. Ik denk ook dat dit de snelheid van de woofer ten goede zal komen.
Simpel advies: niet doen.
Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice »

DIY_Freak schreef:
Maurice schreef:

Ik hou van goede adviezen, maar iets meer uitleg zou wel welkom zijn ;)
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Maurice schreef:
DIY_Freak schreef:
Ik hou van goede adviezen, maar iets meer uitleg zou wel welkom zijn ;)
Meerdere redenen.
- Aan je vraag leid ik af dat je hier nog geen of zeer weinig ervaring in hebt.
- De SS Ref mon is een goed uitgedacht ontwerp door Rolf Smulders van Audiocomponents, zoals de meeste ontwerpen bij S&C en Speakerland overigens. Het is niet reeel om te denken dat je daar met wat wijzigingen (ook nog zonder meetapparatuur denk ik?) een verbetering in zal krijgen. Zo'n enorme aanpassing is eigenlijk meer een herontwerp.
- De tweeter leent zich niet echt om zo laag te filteren. Hoewel... het zou wel kunnen als je het echt wilt... Maar het is juist de woofer die beter presteert rond 1500Hz, met name qua vervorming.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Is dit niet iets?
http://my.hifi.nl/index.php?user=748

Braching met rondhoutjes en tweeter en terminal in aparte ruimte. De wanden zijn aan de binnenkant getegeld (zelfde effect als beton). Inhoud is iets meer geworden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
Wowly schreef:
Maakt het uit welk uiteinde van de twee draden die van de spoel komen ik aan de "ingang"van het filter zet en welke aan het luidspreker (maw, of ik de "binnenste" draad waar de spoel begint of de "buitenste" draad waar de spoel eindigd aan de luidspreker soldeer)
Voglens mij maakt het niets uit, maar je zou in ieder geval 1 consequente manier door het hele filter vol kunnen houden. Volgens mij heeft Jeroen deze vraag al eerder beantwoord en had hij wel een voorkeur om een of andere reden, maar zeker weten doe ik dat niet.
Kan ik me niets van herinneren. Ik heb geen voorkeur als ze maar ver genoeg van elkaar staan en optimaal georienteerd voor zo min mogelijk koppeling. En daar is uitstekend aan voldaan in de foto's, dat voorbeeld verdient navolging. :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ Maurice, het kantelpunt van deze speaker ligt helemaal niet op 3500 Hz maar op 2200 Hz.

Je kunt wel een kernachtiger midden bereiken door het hoogdoorlaatfilter iets te wijzigen. Daarbij kun je zonder probleem en op het gehoor de spoel één waarde hoger nemen en de condensator één of twee waardes. Dus als je nu 0.56 mH en 4.7 uF hebt zou dat naar 0.68 mH en 6.8 uF kunnen. Op deze wijze speel je met de afgestraalde energie op de overgang en je brengt hem iets verder omlaag maar nog steeds niet lager dan 1800 Hz. Is prima. Gewoon luisteren wat je het prettigste vindt klinken.

Groet, Jeroen
Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice »

jeroen_d schreef:
@ Maurice, het kantelpunt van deze speaker ligt helemaal niet op 3500 Hz maar op 2200 Hz.

Je kunt wel een kernachtiger midden bereiken door het hoogdoorlaatfilter iets te wijzigen. Daarbij kun je zonder probleem en op het gehoor de spoel één waarde hoger nemen en de condensator één of twee waardes. Dus als je nu 0.56 mH en 4.7 uF hebt zou dat naar 0.68 mH en 6.8 uF kunnen. Op deze wijze speel je met de afgestraalde energie op de overgang en je brengt hem iets verder omlaag maar nog steeds niet lager dan 1800 Hz. Is prima. Gewoon luisteren wat je het prettigste vindt klinken.

Groet, Jeroen
Aha, dat gaan we gewoon eens proberen!
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
DIY_Freak schreef:
Volgens mij heeft Jeroen deze vraag al eerder beantwoord en had hij wel een voorkeur om een of andere reden, maar zeker weten doe ik dat niet.
Kan ik me niets van herinneren.
Ok 8) . Misschien de Mad board geweest...:?:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooie set jeroenkv, vooral je refmon's en de ARRAY's :shock: :shock: :shock:

Die ARRAY-jongens zijn altijd mijn droom geweest. Slimme zet, dat betegelen! ook een mooie stand zo!, hoe ben je daaraan gekomen?

Allemaal héél erg bedankt voor de adviezen, ik ga ze allemaal opvolgen!!

De loodbitumen matten zijn opgedeeld vanwege het feit dat de kast een interne bracing heeft, het zijn allemaal kleine stukkies die, toen ze eenmaal waren afgkoeld héél erg stevig leken te zitten, dus ik laat het maar zo.

De tweetersectie komt in de buurt van de tweeter te zitten, en de bassectie van het filter komt achterin de kast te zitten, nog ónder de br-pijp, ik zal er voor zorgen dat de spoelen goed zitten zodat er geen strooiveldinterferentie ontstaat.

Ik ga alles vastzetten met tiewraps, zodat alles makkelijk los kan maar toch zeer stevig zit, en op zo'n manier dat ik er later mooi bij kan via het gat van de woofer.

Aangezien ik wat heb laten afwikkelen van de tritecspoel om op de juiste waarde te komen ga ik in eerste instantie alles bekabelen met het tritecmateriaal. Nadeel hiervan is dat het is geisoleerd met die hars, dat je allesdraadje voor draadje eraf moet krabben :cry:
Als dat materiaal zo goed is voor spoelen zal het ook wel functioneren voor binnenbekabeling (geen zilver deze keer, ik vind vaak koper bedrading wat prettiger klinken, maar dat kan ook een denkbeeld van me zijn)

Nou alles past precies, als ik wat meer tijd heb ga ik alles in elkaar zetten (morgen is zoon nummer 1 jarig :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, helaas wat zieken geweest hier in huis, en mede door de hitte wat minder inspiratie (wel veel transpiratie!!) om te gaan hobby-en. Echter, gisteren-avond weer goed aan de slag geweest!.

Wat is er gebeurt?

Aangezien ik niet voldoende loodbitumen had besteld bij Conrad (samen met de ultra-magneetjes, maar dat verhaal komt straks) had ik niet voldoende ingekocht om ook de achterwand te voorzien van bitumen.

*Reflectiemodus aan*
Ik wil die kast wel eens af krijgen en had me al vereenzelvigd met het idee de achterzijde niet te beplakken met loodbitumen. Ik kon me niet voorstellen dat het veel zou opleveren. Echter, ik wil het wel goed doen. Keuze: haastig werken en snel een af product hebben, óf rustig blijven werken het doel voor ogen houden en genieten van het knutselen? Natuurlijk werd het het laatste!
*Reflectiemodus uit*

Dus wat extra loodbitumen gehaald. Op maat gesneden (vanwege de bracing weet je nog?) verhit met een verf-afbrand-pistool en en erop geplakt en aangedrukt met de hamer (zeg maar aangeslagen :D ). Daarna nog enkele nietjes erin. Ik wil niet dat dadelijk bij een moeilijk toegankelijk compartiment (weet je nog de bracing?) zo'n vel loslaat. Het zit wel ongelofelijk vast, maar wat die trillingen doen met dat spul? Better safe dan sorry zullen we maar zeggen,.....

Nou komt het moment van het daadwerkelijk verlijmen. Ik was dus van plan eerst een zijpaneel, de onder boven en achterkant te verlijmen. Later de bracing ering en het zijpaneel, daarna de voorzijde pas.
Vreemd genoeg, het wordt steeds spannender, omdat je er zoveel werk hebt gestoken tot nu toe word ik een beetje "chicken" om grote stappen te maken :? .

Eerst alles ge-proefpast (ook met de lijmklemmen). Was maar goed, ik had een paneeltje verkeerd om.....oeps. Daarna alles FLINK in de witte lijm om alle oneffenheden te vullen, ook de lamello-sleuven. Lammelo's erin en de panelen plaatsen, aanslaan met de houten hamer en daarna rijkelijk klemmen. Met de vinger voelen of de overgangen (kops/zijde) goed en gelijk zijn. Vrij goed! (kon beter, maar dit wordt gecorrigeerd met een schuurpapiertje).

Zo dit mag nu een avondje gaan verbiendun/connectun/adhesieven enzo.

Twee avonden ervoor ben ik bezig geweest om de draad welke ik over had van de tritec spoelen, en welke ik ga gebruiken voor de interne bekabeling, klaar te maken. Dit omdat er een soort van enamel omheen zit (om ieder filamentje apart, en het zijn er 7..) welke ik er moeilijk af kreeg. Hulp ingeroepen van een ervaren soldeerkoning (ridder is niet meer juist in zijn geval), en met behulp van s-63, een brander en een scherp mes kregen de de draad mooi vertind. Helaas was het toen zo laat (ook even zijn projecten checken..) dat ik de filters niet meer af kreeg. Ook adviseerde hij mij het deel van de tweeter op een printplaatje te zetten, om resonantie's in een kluwen gesoldeerde componenten weg te werken! het deel van de woofer (spoel en mkp) komt zwevend aan de bracing weg van de tweetersectie gemonteerd.

Nou hoop ik vandaag nog verder te kunnen gaan werken aan het filter en dit te monteren op de bracing, alvorens ik dit erin ga lijmen. Ik zal proberen hier foto's van te maken :) .

Mocht dat allemaal erg voorspoedig gaan kan ik misschien nog de andere zijwand monteren (zal wel niet, meestal kost het gewoon meer tijd :D )

O ja, de magneetjes (supertip van Edo), deze zijn ultra! wat een kracht, je moet idd goed gaan oppassen voor je fineer, nu lijm ik ze toch wel vast aan de kast! Deze zijn absurd sterk! Zouden ze de chassis' werking (magneetveld) niet beïnvloeden???? Heel klein, maar in staat om metaal 10 cm omhoog te trekken! Ongelofelijk!!

Zo, dat was het weer, de groeten!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo even een foto-update maken (wat te druk gehad om ze te plaatsen op m'n site :lol: )

Hier al de platen verlijmd aan elkaar (multi aan mdf) achteraf had ik ook hier beter de lamello's kunnen gebruiken, want een enkele zat niet volmaakt op elkaar.
Afbeelding

het snijden van de pritex (dit is dus GEEN formido-materiaal) Aaangezien ik door de bracing erg veel vakjes heb duurde dat even. Ook heb ik alles in 45 gr gesneden zodat het volmaakt past :D
Afbeelding

Even proefpassen
Afbeelding

De BR-pijp even zwart spuiten (ik moet er nog een aantal lagen inspuiten, dat mdf zuigt zo hard!)
Afbeelding

Daarna alle panelen frezen met de lamellofrees. Eenvoudiger kan het niet. Je zet de platen in een hoek tegen elkaar, trekt een streepje over beide delen in één streek. Daarna met de lamello-frees bij de aftekening een sleufje erin frezen en voila!

Afbeelding
Afbeelding

Dan kun je hem alleeen al met de lamello's in elkaar zetten als een bouwpakketje:

Afbeelding

Daarna alle loodbitumen op maat gesneden en erop verhit, geplakt, gehamerd en geborgd met enkel nietjes.
Afbeelding

Je zag de lijmklemmen al zitten, ik was toen een zijwand, de boven en onderkant en de achterkant aan het lijmen (de andere zijwand zit er nog los op mbv de lamello's)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet, volmaakte hoek, bijna volmakte passing (ongelofelijk wat dat een verschil is, twee verschillende soorten houtplaten, de mdf was nu al uitgezet, tov de multiplex. dit maakt het bouwen van de kasten een stuk lastiger. dit wordt straks allemaal bijgewerkt off course)
Afbeelding

Nou heb ik nog een vraagje, als het het filter zó opbouw, zit het dan snor? Of is het verstandiger om het zonder printplaatje te maken en "hard"aan elkaar te solderen. volgens een kennis geeft dat interferentieverschijnslen in de "kluwen"van draadjes....
Ook heb ik met tin spoortjes gelegd om de elementen te verbinden, is dat slecht of kan het er mee door?
Afbeelding
Afbeelding

Als het niet okee is ga ik het alsnog veranderen. (het gaat niet zozeer over de opbouw/layout, maar over de manier waarop)
fireman
Contacteer:

Bericht door fireman »

Ziet er goed uit. Ik zou alleen tussen je lijmklem en de speakerkast een extra plaatje hout leggen ter bescherming van je kast. Als er net wat tussen zit dan beschadig je de kast alleen maar. En met een extra hout plaatje dan verdeel je ook nog eens de kracht.

Is dit het gehele filter? ziet er zo klein uit. Of hoort dat?

Nou ga zo door want het ziet er rete strak uit.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat van die plankjes is misschien wel slimmer, echter de indrukken zijn zo minimaal dat dadelijk met fineren je ern niets meer van zult zien. De reden dat ik het niet deed was dat de houtlijm onder druk zéér snel hechtte en hard werd, ik moest dus vrij snel werken en corrigeren ( :cry: )

wat je ziet van het filter is het hoog-filter, de tritec spoel en mkp van het laag worden rechtstreeks op de bracing ge-tie-wrapped en verbonden via de kastkabels (het restantdraad van de tritec spoel na het afwikkelen tot de juiste waarde))
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Wowly schreef:
Nou heb ik nog een vraagje, als het het filter zó opbouw, zit het dan snor? Of is het verstandiger om het zonder printplaatje te maken en "hard"aan elkaar te solderen. volgens een kennis geeft dat interferentieverschijnslen in de "kluwen"van draadjes....
Ook heb ik met tin spoortjes gelegd om de elementen te verbinden, is dat slecht of kan het er mee door?
Ik doe het persoonlijk liever met hardwiring, oftwel een goed stuk koper ertussen of de elementen direct met elkaar verbinden. Interferentie is broodje aap. Je moet alleen oppassen met stroomkabels (hier n.v.t.) en genoeg afstand tussen spoelen (die kunnen elkaar beinvloeden, zie elders op het forum). Het mooiste is nog om met krimpen de elementen te verbinden en evt. nog wat soldeersel om het 'af te maken'. Spportjes met tin trekken klinkt me niet degelijk genoeg, niet dat je met je filter wilt gaan hardlopen of rally racen, maar toch... ;)
Wijx

Bericht door Wijx »

ja loos die printplaat (en soldeer iets netter :))
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zo...dat ziet er stevig uit zeg.
Wat voor fineer als afwerking ga je gebruken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”