Voorversterker en eintrap met Thel accusound 40 eindtrappen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

Koelplaatjes binnen. ff opstellinkje gemaakt. In het midden dus de beveiliging enzo. De eindtrappen boven de elco's. Over de beveiligingsprint komt dan weer een aluplaat waar de voorversterker op komt. Korte verbindingen, als ik het zo doe, zoals die ogen in m'n achterhoofd het voor ogen hebben..
8)
Bijlagen
koelplaatjes binnen.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Vandaag ff mooi weer en dus even wat gezaagd.
Het wordt dus zo ongeveer. Heb het even tegen elkaar gezet, want er moeten eerst nog even wat gaten in de diverse panelen voor de bediening, in/uitgangen en eindtrappen.
Bijlagen
versterker nieuw 1.jpg
sietse

Bericht door sietse »

sietse schreef:
Ik kreeg gisteravond nog een ideetje. Kijk, eerst was ik van plan om voor en eind gescheiden te houden, maar geintegreerd bespaard ruimte. Evenwel lijkt het mij wel handig om toch over een voorversterker te beschikken, voor het geval dat er iemand of ik zelf een andere eindbak wil beluisteren.
Nu houd de voorversterker een eigen voeding en als ik het nou es zo doe, dat ik pre out omschakel van intern naar extern en dan de voedingsspanning van de eindtrap mee uitschakel. Dan kan ik mijn boxen loskoppelen en op die andere eindtrap aansluiten en gebeuren er geen ongelukjes.
Lijkt me wel wat. 8)
Tja, vind het nog steeds wel een aardig idee. Zit me alleen af te vragen of het nut zal hebben. Scheelt wel 1 hele schakelaar op het front, maar ja, je weet maar nooit hoe het nog es van pas komt. Blijft dus voorlopig nog zitten.

Verders ben ik heeeel voorzichtig bezig om me vooral niet te vergissen enzo.
En dan te bedenken dat ik, nog niet zo lang geleden, een versterker bouwen een fluitje van een cent vond... :shock:
Maar hij gaat er komen al zal het enige tijd duren, want er zijn ook weer andere dingen die me uit de kroeg gaan houden.. :D
Dus even wat plaatjes van tot nu toe.
In de kast zien jullie een overdwarsverbinding van mdf. Dit toch maar gedaan i.v.m. de manier waarop de onderplaat straks bevesigd zal worden. De trafo's komen hier op vast, want die zijn samen toch zo'n 8,5 kg.
Wat er niet op komt is bv Tape in/out en koptel uitgang. Gebruik ik toch nooit. Ingang voor pu is er wel, maar of een preamp daarvoor er ooit in zal komen weet ik niet. Ik mis de pu absoluut niet en ik heb ook geen plek voor het ding. Kan altijd nog.
Bijlagen
versterker nieuw.jpg
versterker nieuw.jpg (8.85 KiB) 3464 keer bekeken
kast van boven.jpg
kast achterkant.jpg
kast van voor.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Tja, weet je jongens, gebrek aan zelfvertrouwen is één ding, maar je zelf niet vertrouwen met wat je vroeger hebt zitten uitspoken, is weer wat anders. Toen ik m'n zelfbouw eindtrap open maakte, bleek het "senuwcentrum" er anders uit te zien dan dat wat Elektuur had voorgesteld. Naar mijn behoeftes aan gepast zeg maar.
Dus toch mijn voorversterker ook maar es open geschroefd. En ja hoor, heb ik er een ander voedingsontwerp/print inzitten dan was gepubliceerd. Hoezo? Geen flauw idee. Maar het werkt verders prima. Op het plaatje van de pre print zie je een oranje elco en een weerstandje die eigenlijk op de voedingsprint waren bedacht, maar dienen voor het inschakelvertragings relais. Deze houd de pre uitgang na inschaskelen nog even kortgesloten.
Het ontwerp is uit Elektuur jan 1994.
Op één van de plaatjes zien jullie de ingangsplugjes. 12 ingangen omdat ik wel een 12 standen schakelaar voorhanden had en niet een 6 standen. Echt waar :D . Ze zitten op een vertinde printplaat wat wel handig was omdat daar alle afschermingen aan vast zitten en ook bij iedere ingang een weerstandje van 100K parallel naar massa. De printplaat is geisoleerd bevestigd d.m.v. iso busjes die ook gebruikt worden voor het geisoleerd monteren van TO3 torren. Dan de printplaat met een draadje aan de 0 van de voeding. Geen gedonder met afschermingen bij de schakelaar. Werkt perfect.
Overigens die weerstandjes par. aan de ingangsplugjes. Iedere ingang een weerstandje. Waarom heb ik er eigenlijk niet gewoon eentje aan de moedercontacten van de schakelaar gezet en die aan massa. scheeld 22 weerstandjes...toch... :shock:
Bijlagen
pre van boven.jpg
print pre.jpg
pre bediening.jpg
pre achter.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Dus, ik dacht, ik bouw die voorversterkerprintjes er wel ff bij. Als ik nu maar de originele voeding er in had zitten, dan wel ja. Maar deze raak ik dus net niet kwijt. Het wordt toch wat voller dan je zou denken.
Dus dan maar de originele voeding een beetje proberen na te bouwen maar dan zo, dat ie er qua afmetingen en aansluitingen handig in past. Ook iets grotere afvlakelco's. Nu 220uF en ik heb nog twee mooie kleine van 4700uF.
En ooohh, ik heb er verders alles voor liggen hoor, ook trafootjes voor printmontage....maar net niet één met 2x 15VAC ca 300ma. :roll:

Waarom heb ik eigenlijk zoveel rommel bewaard als dat, waar ik om zoek, er toch nooit tussen zit :D
sietse

Bericht door sietse »

Zo, elco'tjes binnen en twee printplaten. Nou weet ik nog niet wat er is fout gegaan, maar die printplaten zijn 0,5 mm dik en dat schiet niet op natuurlijk.
En dan het inbouwen van de voorversterker. Zit ook niet echt mee. Het wordt toch een beetje voller dan ik heb gedacht. Dus, wat is wijsheid.
Welnu, de trafo die ik heb, is 500VA. Thel zelf gebruikt in een stereo bouwpakketje met deze eindtrappen een 250VA trafo. Ik laat dus dan maar het plan varen om twee trafo's te gebruiken, want deze die ik heb kan het ruimschoots aan.
Op de hierdoor vrijgekomen ruimte kan ik dan de voeding voor de voorversterker kwijt en, indien ik dat zou willen, misschien een phono voortrap. Bovendien wordt het misschien makkelijker om volumepot en ingangsschakelaar naar achteren te krijgen.
En zo puzzel ik maar wat verder tussen het bestrijden van lopende en staande onkruidgolven in de tuin door 8)

Edit, zelf niet goed opgelet bij het bestelnummer van de printplaten :?
Bijlagen
voeding.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Nou, vandaag gaatjes geboord in de koelplaten.
Ik kreeg dus bij het eerste gaatje het boortje niet op het centerpuntje. Zo spannend was het dus kennelijk. Maar heb de boormachien niet tegen de muur gesmeten en het ff later maar weer geprobeerd. Nu ging het wel en toen dat eerste gaatje zat, kijk, toen wou de tweede veel beter. Behalve dan dat toen het boortje brak. Die er uit weten te krijgen en daarna ging het goed. Zelfs niet bij het schroefdraad tappen de tap gebroken. :D

Maar, volgende fase de beplating. Nou meende ik maar steeds dat die zelfbouwkastjes, die jullie hier voorbij hebben zien komen, van alu waren, maar da's dus staalplaat... :oops:
Nu wou ik de onder en bovenplaat van alu doen, maar doe ik toch ook maar van staalplaat, als ik er aan kan komen. Geeft toch een wat betere afscherming voor eventuele magnetische velden en is misschien ook makkelijker om zelf te lakken.

De voorversterker blijft nog steeds volgens plan. dus indien ik dat nodig vind, werkt die met de eindtrappen uit. Zie schematje. S1 de hoofdschakelaar, S2 als de eindtrappen uit moeten.
Onderste schema is dus de voeding van de voorversterker.

En schiet me astublief lek, als ik iets stoms dreig te doen. Want daar heb ik me zelf al een paar keer op betrapt. :?
Bijlagen
Kast en koelplaat.jpg
Kast gelakt.jpg
voeding.jpg
MxTheo

Bericht door MxTheo »

Als je dit zo ziet kun je van MDF best leuke behuizingen maken.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet Theo
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja ziet er zeker goed uit! Jammer dat ik niet zo handig ben met hout.

Ik mis in je voeding aan de primaire kant zekeringen, maar misschien dat je die er sowieso in wilt gaan doen. Als er dan iets klapt, kan je tenminste nog zien waar er iets aan de hand is (in de pre of elders)...
sietse

Bericht door sietse »

Ik mis in je voeding aan de primaire kant zekeringen,
Die komen er zeker in natuurlijk. Maar schema is even het idee weergeven.
Zowel de voorversterker als de eindtrappen worden apart gezekerd.
Ik heb dus ook twee keer een 0 punt, omdat ik twee voedingen heb. De metalen delen van de kast hang ik aan de 0 van de voorversterker. De 0 van de eindtrappen en de voorversterker zullen elkaar alleen zien bij de kabeltjes tussen voor- en eindtrappen (resp. uitgang en ingang). Dus net alsof je twee losse apparaten hebt.
Zit alleen nog te twijfelen of ik de extra pre out uitgangen zal loskoppelen van de eindtrapingangen als ik de voorversterker apart laat werken.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Tja, je moet even oppassen met aardlussen. Wat dat betreft zou je nog een beetje kunnen experimenteren. Als ik het zo zie heb je dus een aantal aardes:

- Randaarde
- InputGND
- Pre-EindsignaalGND
- OutputGND
- Chassis
- Prevoeding 0
- Eindvoeding 0

Ik zou zeggen: speel d'r maar mee ;) Maar ik neem aan dat je weet hoe je het beste het e.e.a. kunt aansluiten.
sietse

Bericht door sietse »

Tja Digidoo, maar dat lijkt moeilijker dan het is. Zien we wel als het es een keer zover is.
Vandaag ingangsprintje gelukt.
Bijlagen
ingangsprint1.jpg
ingangsprint 2.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Tja, ik denk dat ik het tekenblok maar weer meeneem naar Texel, waar we over een paar weken maar weer ff neerstrijken. Heb de Rambo's daar ook bedacht nietwaar?
Hoezo?
Nou, kijk, weet je, het huidige plan is niet echt verkeerd hoor, maar mijn hoofd blijft toch bezig met de voorversterker apart in eigen behuizing. Ken ik nie kwijt in de kast, maar, ik heb gisteravond héééééél voorzichtig es een opmerking gemaakt, van, waarom hebben we eigenlijk die videorecorder nog in de kast staan.......met drie van die dubbele ladenblokken voor videobanden........Zou ie et nog wel doen?....... Het ding heeft al minstens twee jaar niet aangestaan....:-$ :-$ niet verder vertellen hé... [-X [-o<
Als ik de pre apart bouw, denk ik dat ik wat flexibeler ben in eventuele veranderingen, toevoegingen (phonoampje van Jacco?) enzo.
Ziet het er ook wat spannender uit in de kast.. :D

Boven de streeplijn, het eerste plan, er onder hoe het ook zou kunnen.
Bijlagen
versterker front.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Ik dobber nog wat door met plan 1. Geintegreerd dus.
Op voorgaande foto's kun je zien dat ik aan de onderkant een paneeltje overdwars tussen de zijwanden heb gedaan. Dit vanwege het gewicht van de trafo. Nu komt me dat per ongeluk erg goed uit, als ik schakelaar en vol.regelaar dicht bij de voorversterker wil hebben. Alleen zitten die twee dan op 5cm afstand van de trafo. Zou dat een probleem kunnen vormen? Ik zou ze desnoods kunnen afschermen?
Bijlagen
versterker nieuw intern.jpg
versterker nieuw intern.jpg (9.45 KiB) 2854 keer bekeken
sietse

Bericht door sietse »

Zo, weer terug van Texel. Net niet weggewaaid maar wel gezandstraald op het strand. Niet echt mooi geweest.

Maar heb wel besloten dat het een losse eindtrap wordt met dubbele voeding zoals ik in het begin van plan was. En de vvorversterker ook los. Dit vooral vanwege de flexibiliteit van de voorversterker, voor het geval dat ik er nog wat bij in wil bouwen. Wat, dat weet ik nog niet, maar dat zal wel es komen.

Betekend wel dat één en ander wat langer zal duren i.v.m. budged en andere bezigheden in huis.
Dus zien we wel es weer.
sietse

Bericht door sietse »

En zo kon het gebeuren dat ik met m'n circelzaag buiten was en een bouwtechnisch project had verprutst, ik dus nog maar even de houtjes voor m'n voorversterker kast heb gezaagd. En dat is gelukt.. :roll: .
Dus nog ff zwart maken.
Nu was het ook nog zo, dat Doppedoos zich zat af te vragen of je een buizen phono pré kon integreren met de rest van een buizen voorversterker. ikke dus beweren dat dat kon. Maar daarna toch ff wezen zoeken of ik weer es te enthousiast was, maar nee, viel mee, twee ontwerpen gevonden . :D En kijk, as da vroegá kon, ken et nu ook nog..:twisted:
Maar, wat kom ik in dat buizenboek van Elektor dus ook tegen? Een leuk ontwerp voor phono pré met halfgeleiders. Ook nog met de zelfde op's als in mijn huidige voorversterker, NE5534. Ikke al weer helemaal verkikkerd natuurlijk.
ja ja, maar goed, soms is het ook wel es voordeel dat je door een handicap niet zo opschiet en dus es wat langer zit na te denken (dromen) .
Ik ga dus de boel omdraaien. Niet eerst de eindtrap, maar de voorversterker. De één kan ik dan simpel uittesten met de ander.
Nu is het wel zo, dat ik nog steeds m'n pu helemaal niet mis en er ook geen plek voor heb. Maar ik ga toch maar ook die phono trap er bij bouwen. Is het plaatje toch wat kompleter en je weet maar nooit, nietwaar.

Wat ik eigenlijk nog niet kan vinden is een net-entré met daar aan vast netspannings uitgangen, die ik kan schakelen. Die uitgangen dan voor tuner, cd spelert en zo. Heeft mijn Denon ook en ik vind het wel handig.
Bijlagen
kast voorversterker 1.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En? Ben je al naar je creatie aan het luisteren? Het is al een tijdje stil :D .

Groeten,
Mischa
sietse

Bericht door sietse »

In juli ik schreef:
En zo kon het gebeuren dat ik met m'n circelzaag buiten was en een bouwtechnisch project had verprutst, ik dus nog maar even de houtjes voor m'n voorversterker kast heb gezaagd. En dat is gelukt
Tja, en toen kwam ik er achter dat het toch een beetje fout was. Het voorversterkerkastje is dus nu de derde versie want ik weet de laatste tijd alles te verprutsen. Maar goed, de aanhouder zal uiteindelijk winnen. :roll:
Het is de bedoeling dat ik nu eerst het plaatwerk wil hebben, want dat is wel handig als ik iets in die kasten wil monteren nietwaar. Maar ook hier zit ik in autocad uitgewerkte gedachten 1 op 1 op papier na te kijken of ik het wel echt goed doe. En da's niet onverstandig is gebleken.

Even offtopic, voor wie zich afvraagt wat mijn probleem is, dat zijn de gevolgen van Burn out, waar ik al 10 jaar tegen vecht. Eén van de gevolgen is dus een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen dat ik alleen terug krijg met vallen en opstaan. Zonder pillen te slikken, want dat lost ook niks op. :roll:

Dus het duurd wat langer dan vroeger maar ik ben met het binnenklussen ook nog niet veel opgeschoten. Valt niet mee hoor, dat huisman zijn.... :D
Bijlagen
Kasten amp.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sietse schreef:
Even offtopic, voor wie zich afvraagt wat mijn probleem is, dat zijn de gevolgen van Burn out, waar ik al 10 jaar tegen vecht. Eén van de gevolgen is dus een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen dat ik alleen terug krijg met vallen en opstaan. Zonder pillen te slikken, want dat lost ook niks op. :roll:
Ik weet uit zeer nabije omgeving dat dat niet altijd even gemakkelijk is. Succes in elk geval.
sietse schreef:
Dus het duurd wat langer dan vroeger maar ik ben met het binnenklussen ook nog niet veel opgeschoten.
Dit was ook absoluut niet de reactie die ik met mij opmerking wilde uitlokken. Neem je tijd en doe wat je zelf het prettigst vindt. Ik wilde gewoon dit leuke project boven water houden. :wink:
sietse schreef:
Valt niet mee hoor, dat huisman zijn....
Nee, kijk maar naar Hennie zelf :D

In elk geval succes bij je herstel. Probeer ook een beetje therapie uit je klus-activiteiten te halen indien mogelijk.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 07 sep 2008, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Probeer ook een beetje therapie uit je klus-activiteiten te halen indien mogelijk.
Dat is precies waar iedereen op dit forum mij mee zit te helpen zonder dat ze het wisten 8) En het werkt beter dan de GGZ.
Boxen lukt weer en dan zal versterkertjes bouwen ook weer lukken. Bovendien komt zo mijn kennis van zaken ook weer gestaag boven tafel. Ben wat kwijt geraakt en zo.

Zit nu een bestellijstje te maken voor de voeding van de voorversterker en de eindtrappen. Zal proberen deze week het schema van de voorversterker te plaatsen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nix zo goed voor je zelfvertrouwen als een mooie electronicaklus netjes afwerken!! En dát schijnt je goed af te gaan! Overigens, jou speakers zijn een van mijn favorieten qua uiterlijk. Ik zou er bijna voor naar boven afreizen om ze eens te horen, ware het niet dat ik niet al te ruim in mijn vrije tijd zit. En ik moet ook mijn grenzen stellen, maar dat heb je ondertussen zelf al wel door....

Jan
sietse

Bericht door sietse »

Wowly schreef:
Nix zo goed voor je zelfvertrouwen als een mooie electronicaklus netjes afwerken!! En dát schijnt je goed af te gaan! Overigens, jou speakers zijn een van mijn favorieten qua uiterlijk. Ik zou er bijna voor naar boven afreizen om ze eens te horen, ware het niet dat ik niet al te ruim in mijn vrije tijd zit. En ik moet ook mijn grenzen stellen, maar dat heb je ondertussen zelf al wel door....

Jan
Misschien komen ze nog wel wat naar het zuiden. Naast de Concaves of zo.. :twisted: Speelt al geruime tijd door me kop.. en dan met de Thel 100 eindtrap.
wie weet nog es.

Edit, mijn mededeling over mijn probleem is vooral bedoeld om eventuele misverstanden te voorkomen, wanneer het bouwen wat anders gaat dan te doen gebruikelijk is. Dus ook vragen waar ik het antwoord op zou moeten weten, zouden kunnen komen en zo. Heb ik al es eerder verteld in de aanvang van dit forum om de zelfde reden, maar dan van wege boxen bouwen en filters en zo.
Ben veel kwijt en werk nu van achter naar voren toe, dus gewoon bouwen en dan lukt het wel om theorie terug te halen. Andersom werkt niet om één of andere reden :?:
Nou, ook best dus, dan maar zo. :D
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik ken dat probleem persoonlijk sietse en als je iets moet weten of hulp nodig hebt staan we klaar voor je
intussen lekker rustig verder hobbyen jongen
zo verzet je je gedachten ook eens
mvg
audioot
sietse

Bericht door sietse »

Ok jongens, bedankt en genoeg er over.
Als er weer wat vorderingen zijn, kom ik dat wel weer ff laten weten(zien) :D
sietse

Bericht door sietse »

Tja, ondanks dat me nog steeds niks uit handen komt, werkt een afdeling in m'n kop gelukkig nog steeds wel.
Versie 2 side loaded TL...?
Maar ik zit me eigenlijk opeens af te vragen, waarom die versterker modules van Amplimo in de zelfbouw wereld zo weinig voor komen. Ik heb ze vaak toegepast voor PA doeleinden en, idioot genoeg, nooit voor HiFi. In die tijd was dat nog ILP modules meen ik en, als ik het mij goed herinner, waren dat Mosfet eindtrappen, maar dat vind ik ff niet terug op de site van Amplimo. Maar ff bellen volgende week. Prijs valt wel mee en je kan het kastje klein houden. Dan kan alles misschien toch in één kastje.. :roll:
Plaats reactie