Jan
HongKongDAC en aanverwanten items
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Zowel de TEAC als de HKdac geven een gordijneffect, maar dit is bij de LM het minste. Ondanks alle goede eigenschappen van de TEAc heeft deze wel engzins een gordijntje. De LM heeft dat veel minder, maar ook nog steeds. Ik heb het dan wel over serieus marginale verschillen trouwens. Als de TEAC dit effect niet had was het waarschijnlijk mijn droommachine
Jan
Jan
Even een vraagje, ik heb nu een trafootje gekocht van velleman (geen zorgen als ie niet goed is, ik kan hem terugbrengen) Voor de lampizator geeft ie aan dt hij 110 v nodig heeft, maar tussen de 20 en 50 VA. De trafo die ik heb heeft een VA van ca 115 (110 v x 1.09 Ampere).
Kan dit kwaad in het lampizator schema of moet het echt die 20-50 VA zijn.
Ik hoor het graag!
Jan
Kan dit kwaad in het lampizator schema of moet het echt die 20-50 VA zijn.
Ik hoor het graag!
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Zeker weten? Niet dat ik dadelijk de buizenoid doorfik
Trafootje is van velleman/LP transformers (sec 1 x 10V, 1 x 1,09 A) Hij geeft namelijk aan "the core must be between 20 and 50 VA" Misschien zit dar een reden achter?
Nog geen os-cons, maar al wel de LM geluisterd (zie stukkie terug), is errug goed!!
Nou, dan ga ik vanavond maar eens lekker aan de slag met de lampizator in elkaar proberen te zetten....
jan
Nog geen os-cons, maar al wel de LM geluisterd (zie stukkie terug), is errug goed!!
Nou, dan ga ik vanavond maar eens lekker aan de slag met de lampizator in elkaar proberen te zetten....
jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ja dat weet ik zeker. Het is belangrijk dat je het juiste voltage gebruikt. Te hoog, gaat het verkeerd, te laag gebeurt er niets. Overigens kun je een te hoog voltage terugbrengen op min of meer eenvoudige wijze. Omhoog is, zover ik weet lastiger.
Te weinig ampere's werkt niet, te veel wel. Je schakeling neemt niet meer dan er gevraagd wordt. Veel is dus niet verkeerd maar je kan je afvragen of het echt nodig is.
Het verhaal is door doorgewinterde technici vast beter uit te leggen.
Ik neem trouwens aan dat die 1x10V die je net noemt een tikfout is?
Te weinig ampere's werkt niet, te veel wel. Je schakeling neemt niet meer dan er gevraagd wordt. Veel is dus niet verkeerd maar je kan je afvragen of het echt nodig is.
Het verhaal is door doorgewinterde technici vast beter uit te leggen.
Ik neem trouwens aan dat die 1x10V die je net noemt een tikfout is?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Oh... Gossie... Ik ben een beetje sprakeloos...
Die LM is werkelijk eindeloos veel beter als de 2134...
Die LM is werkelijk eindeloos veel beter als de 2134...
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op vr 05 sep 2008, 7:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik had het idee opgevat om een oude Amroh (sec. 2x295V / 2x320V) achterstevoren aan te sluiten. Met 230V op een van de 295V-takken zou uit de oorspronkelijke 220V-ingang dan ongeveer 170V moeten komen... wellicht een fractie minder.
Kent een 6N6P grote verschillen met de 6N1P? En zou zijn levensduur ook nagenoeg onbeperkt zijn in deze setup?
Een aantal mensen (waaronder ikzelf) heeft de 6N1P aangeschaft voor deze DAC. Inmiddels weet ik niet goed wat ik ermee moet, omdat me is verteld dat het geen probleem mag zijn als het buisje 24 uur aan blijft staan. Daarmee kwam in me op om er dan maar een preamp mee te maken, zodat ook phonostage en overige apparaten via de buisjes gaan lopen. Maar nu ik merk hoeveel alleen een andere opamp al uitmaakt, word ik enthiousiast en wil ik misschien beiden... tube-preamp én een tube outputstage in de DAC.seraph1nia schreef:Heeft iedereen wel een 6n6p? Ik heb er wat over...
Kent een 6N6P grote verschillen met de 6N1P? En zou zijn levensduur ook nagenoeg onbeperkt zijn in deze setup?
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
De 6N1P nam ik van RobertD over omdat hij er een aantal over had en hij er ook zelf mee aan de slag ging. Maar eerlijk gezegd wist ik niet wat ik kocht. Wel werd me heel snel duidelijk dat hij vooral wordt gewaardeerd om zijn hoge lineariteit en erg lage vervorming, en dat hij inzetbaar is in high gain applicaties.
Van de 6N6P kwam ik nog geen bepaalde eigenschappen tegen, behalve dat het een mooi buisje schijnt te zijn. Misschien neem ik graag wat exemplaren van je over als hij goed in mijn straatje blijkt te passen, maar daar moet ik nog achter zien te komen. Buiten muzikale eigenschappen speelt een laag verbruik een rol, maar belangrijker is een lange levensduur, aangezien mijn versterker vaak 24h/dag aanstaat. Ohja, en hij moet uit dezelfde voeding kunnen worden gevoed als de 6N1P.
Ik zal eens wat gaan rondneuzen.
Van de 6N6P kwam ik nog geen bepaalde eigenschappen tegen, behalve dat het een mooi buisje schijnt te zijn. Misschien neem ik graag wat exemplaren van je over als hij goed in mijn straatje blijkt te passen, maar daar moet ik nog achter zien te komen. Buiten muzikale eigenschappen speelt een laag verbruik een rol, maar belangrijker is een lange levensduur, aangezien mijn versterker vaak 24h/dag aanstaat. Ohja, en hij moet uit dezelfde voeding kunnen worden gevoed als de 6N1P.
Ik zal eens wat gaan rondneuzen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hmmm... Ik heb het gevoel dat dit even moet inspelen. Eerste indruk is dat het wat meer lucht krijgt maar dat de dynamiek wat minder is.
Even een inspeelvraag. Als ik gewoon het signaal vanaf de cd-speler invoer naar de dac maar ik laat mijn voorversterker uit staan, dan speel ik toch gewoon de dac in?
Even een inspeelvraag. Als ik gewoon het signaal vanaf de cd-speler invoer naar de dac maar ik laat mijn voorversterker uit staan, dan speel ik toch gewoon de dac in?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
