HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zowel de TEAC als de HKdac geven een gordijneffect, maar dit is bij de LM het minste. Ondanks alle goede eigenschappen van de TEAc heeft deze wel engzins een gordijntje. De LM heeft dat veel minder, maar ook nog steeds. Ik heb het dan wel over serieus marginale verschillen trouwens. Als de TEAC dit effect niet had was het waarschijnlijk mijn droommachine

Jan :P
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Even een vraagje, ik heb nu een trafootje gekocht van velleman (geen zorgen als ie niet goed is, ik kan hem terugbrengen) Voor de lampizator geeft ie aan dt hij 110 v nodig heeft, maar tussen de 20 en 50 VA. De trafo die ik heb heeft een VA van ca 115 (110 v x 1.09 Ampere).

Kan dit kwaad in het lampizator schema of moet het echt die 20-50 VA zijn.

Ik hoor het graag!

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Meer is geen probleem Minder wel.
Welk trafootje is dat?


Ik ben heel benieuwd naar die LM4562! Had jij al OS-Cons gekocht?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zeker weten? Niet dat ik dadelijk de buizenoid doorfik 8) Trafootje is van velleman/LP transformers (sec 1 x 10V, 1 x 1,09 A) Hij geeft namelijk aan "the core must be between 20 and 50 VA" Misschien zit dar een reden achter?

Nog geen os-cons, maar al wel de LM geluisterd (zie stukkie terug), is errug goed!!

Nou, dan ga ik vanavond maar eens lekker aan de slag met de lampizator in elkaar proberen te zetten....

jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja dat weet ik zeker. Het is belangrijk dat je het juiste voltage gebruikt. Te hoog, gaat het verkeerd, te laag gebeurt er niets. Overigens kun je een te hoog voltage terugbrengen op min of meer eenvoudige wijze. Omhoog is, zover ik weet lastiger.

Te weinig ampere's werkt niet, te veel wel. Je schakeling neemt niet meer dan er gevraagd wordt. Veel is dus niet verkeerd maar je kan je afvragen of het echt nodig is.

Het verhaal is door doorgewinterde technici vast beter uit te leggen.

Ik neem trouwens aan dat die 1x10V die je net noemt een tikfout is?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Okee, dn s alles in kannen en kruiken :P :D 10V was een tikfoutje idd,moest 110 v zijn :oops:

Zenks men!

jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Your welcome. Overigens verwacht ik wel dat die buizenuitgang nog een wereld van verschil maakt. Dat was bij mijn Marantz CD60 in ieder geval wel zo.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat zal inderdaad wel een verschil gaan maken. Het is dat ik nog teveel andere zaken aan mijn hoofd heb, maar ik ben er erg nieuwsgierig naar.
Leeuwarden schreef:
Ik ben heel benieuwd naar die LM4562!
Nog altijd niets ontvangen? De envelopjes waren maandag al de deur uit. :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, nog niets gekregen. Maar de post moet nog komen vandaag.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Verhip! Een chip! :mrgreen:

Post had kennelijk niet zoveel haast :-)

Thanks Mario!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Oh... Gossie... Ik ben een beetje sprakeloos...

Die LM is werkelijk eindeloos veel beter als de 2134... :shock:
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op vr 05 sep 2008, 7:47, 1 keer totaal gewijzigd.
seraph1nia
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
Locatie: Utrecht

Bericht door seraph1nia »

Ik ga binnenkort ook maar eens aan de lampizator beginnen (cathode follower). Heeft iedereen wel een 6n6p? Ik heb er wat over...

Wat is iedereens oplossing om 120vac te krijgen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als je een paar weken wil wachten: laten wikkelen bij AE.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik had het idee opgevat om een oude Amroh (sec. 2x295V / 2x320V) achterstevoren aan te sluiten. Met 230V op een van de 295V-takken zou uit de oorspronkelijke 220V-ingang dan ongeveer 170V moeten komen... wellicht een fractie minder.
seraph1nia schreef:
Heeft iedereen wel een 6n6p? Ik heb er wat over...
Een aantal mensen (waaronder ikzelf) heeft de 6N1P aangeschaft voor deze DAC. Inmiddels weet ik niet goed wat ik ermee moet, omdat me is verteld dat het geen probleem mag zijn als het buisje 24 uur aan blijft staan. Daarmee kwam in me op om er dan maar een preamp mee te maken, zodat ook phonostage en overige apparaten via de buisjes gaan lopen. Maar nu ik merk hoeveel alleen een andere opamp al uitmaakt, word ik enthiousiast en wil ik misschien beiden... tube-preamp én een tube outputstage in de DAC.

Kent een 6N6P grote verschillen met de 6N1P? En zou zijn levensduur ook nagenoeg onbeperkt zijn in deze setup?
seraph1nia
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
Locatie: Utrecht

Bericht door seraph1nia »

Ik kan me herinneren dat de amplificatiefactor van de 6n1p veel hoger ligt dan de 6n6p. Zeker in des srpp zal dit voor een heel hoog uitgangsvoltage zorgen.

Ik kan dit mis hebben, misschien dat iemand dit even wilt checken?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De 6N1P nam ik van RobertD over omdat hij er een aantal over had en hij er ook zelf mee aan de slag ging. Maar eerlijk gezegd wist ik niet wat ik kocht. Wel werd me heel snel duidelijk dat hij vooral wordt gewaardeerd om zijn hoge lineariteit en erg lage vervorming, en dat hij inzetbaar is in high gain applicaties.

Van de 6N6P kwam ik nog geen bepaalde eigenschappen tegen, behalve dat het een mooi buisje schijnt te zijn. Misschien neem ik graag wat exemplaren van je over als hij goed in mijn straatje blijkt te passen, maar daar moet ik nog achter zien te komen. Buiten muzikale eigenschappen speelt een laag verbruik een rol, maar belangrijker is een lange levensduur, aangezien mijn versterker vaak 24h/dag aanstaat. Ohja, en hij moet uit dezelfde voeding kunnen worden gevoed als de 6N1P.

Ik zal eens wat gaan rondneuzen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb ook een paar van die buisjes van seraphina overgenomen, kijken of er verschil te horen is 8)

vanavond ga ik het weer eens proberen (het in elkaar zetten van de lampucera)......

jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Blue Thunder...
Bijlagen
Blue Thunder.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow, jij hebt hem al ge-upgrade' vertel eens...hoe klinkt dat?????

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Eerst even de kids naar bed en dan even luisteren :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm... Ik heb het gevoel dat dit even moet inspelen. Eerste indruk is dat het wat meer lucht krijgt maar dat de dynamiek wat minder is.

Even een inspeelvraag. Als ik gewoon het signaal vanaf de cd-speler invoer naar de dac maar ik laat mijn voorversterker uit staan, dan speel ik toch gewoon de dac in?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

lijkt me wel ja, moet gewoon op spanning staan.

Jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Zolang de uitgang maar een weerstand blijft zien, wordt signaal afgevoerd en worden de elco's gewoon telkens "bijgeladen".
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

welke caps gebruik je als tweak ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

BC 100uF 63V en volgens mij komen die uit serie 038.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”