Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet op 1 parameter focusseren voordat je beweert dat een driver ongeschikt is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Niet op 1 parameter focusseren voordat je beweert dat een driver ongeschikt is.
Klopt, maar volgens mij was wel een beetje de regel dat voor openbaffle/dipole dat de Qts rond de 0,4-0,5 moest zijn ?

Net even snel gesimuleerd in Boxsim en het rendement van die XLS12 is ook wel heel laag. (85dB max)

(tevens is de Re 3,5ohm, wat voor passief eigenlijk te laag is. Ik zoek het liefst dan ook 8 ohmige woofers)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, moet het passief gefilterd worden? Ja, dan is een Q=0,2 onhandig. Ik zou gewoon voor de Dayton of de Aura gaan als je iets anders wilt dan de SLS-12. Zoals JeroenKV al aangaf, je moet de trade-off leggen voor meer laag excursie (Dayton wint) of midrange performance (Aura wint).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De minder mooi geventileerde drivers zullen doorgaans minder turbulentieproblemen hebben. Alle ventilatiegaten zorgen in meer of mindere mate voor turbulentie. Met name een poolkernboring schijnt turbuleniegeluiden te veroorzaken.

Het ligt een beetje aan wat voor speaker je denkt, wat de ideale woofer is. Zoals Jeroenkv al eens opmerkte, liggen alle goede woofers op zich best dicht bij elkaar. Het grootste onderscheid zit 'm in de lineaire uitslag. Volgens mij zijn bijna alle 12" woofers wel bruikbaar tot ongeveer 300 hz.

Als je geen enorme dynamische eisen stelt (of als je de dipool ontlast door een subwoofer te gebruiken), zul je wel voldoende hebben aan de SLS of een Visaton W 300 S. Deze woofers presteren uitstekend en hebben een wat hogere Qts.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Martijn M schreef:
De minder mooi geventileerde drivers zullen doorgaans minder turbulentieproblemen hebben. Alle ventilatiegaten zorgen in meer of mindere mate voor turbulentie. Met name een poolkernboring schijnt turbuleniegeluiden te veroorzaken.
Dank! Eindelijk een begin van een discussie over dit deel van de driver in een dipool.

Zijn er ervaringen met turbulentie geluiden in dipolen? Mij lijkt het een probleem. Is dat ook zo? Iemand wel een drivers aan het fluiten gehad in zijn dipool?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die XLS is voor de rest een prima ding hoor Jeroen, ik zal hem in het lijstje zetten, net als de Visaton W300.
(voor de duidelijkheid onderscheid maken tussen woofers voor passief en/of actief)

Uiteraard heb ik gekeken naar Dayton en Aurasound, maar die zijn wel weer twee keer zo duur.

De vraag is dus of dit zin heeft.
Of het überhaupt zin heeft om met dipole een drivers te nemen die NOG lager kan.

Is een goede gesloten subwoofer dan niet veel zinvoller ?

(die je crossed op 50Hz oid)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Roland schreef:
Martijn M schreef:
De minder mooi geventileerde drivers zullen doorgaans minder turbulentieproblemen hebben. Alle ventilatiegaten zorgen in meer of mindere mate voor turbulentie. Met name een poolkernboring schijnt turbuleniegeluiden te veroorzaken.
Dank! Eindelijk een begin van een discussie over dit deel van de driver in een dipool.

Zijn er ervaringen met turbulentie geluiden in dipolen? Mij lijkt het een probleem. Is dat ook zo? Iemand wel een drivers aan het fluiten gehad in zijn dipool?
Ja, de Visaton AL130, daar heb ik een slecht exemplaar van gehad. Niet bij muziek, maar bij sinustesten op behoorlijke niveau's ging het zaakje aan het zoemen. In een gesloten box merk je dit niet, maar in een open baffle is dit lastig. Dit zie ik als de enige nog nuttige upgrade in mijn systeem, een mid die aan de achterkant zeer open is en dan is de neodymium mid van seas eigenlijk de enige kandidaat.

Wat de woofer betreft, Van duurdere drivers dan de SLS-12 verwacht ik nog steeds niets, ik heb de extra output die een Dayton kan geven niet nodig. Een gesloten systeem ter aanvulling kan nuttig zijn, maar dit hangt af van hoe het uitpakt in je ruimte. Bij mij klinkt het beter zonder de gesloten sub voor het onderste octaaf.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Schijn bedriegt. De RSS315 staat juist bekend om zijn gebrek aan fluiten/piepen. Hij is zelfs rustiger dan de XLS-12. Voor de hele lage frequenties is de Dayton beter, ook boven 100Hz. In het gebied daartussen presteert de XLS-12 net weer wat beter. Zie ook: http://www.mfk-projects.com/woofers.htm
Kijk, info op een dienblaadje. Aangezien de Dayton tegenwoordig ook an deze kant van het water te krijgen is, een interessante keuze.

Ik vraag me wel af hoeveel 'stiller' deze woofer werkelijk is. Ik heb nergens last van met m'n XXLS12.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Helaas is enkel de 4ohmige versie verkrijgbaar.
Voor de 8-ohmige versie schijn je meer te moeten betalen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

is de Supravox 285 GMF 12 "een optie ?

link

http://www.supravox.fr/anglais/haut_par ... 85_GMF.htm
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Even een heel andere vraag: Ik heb (volgens mij zelfs op dit forum) ergens gelezen dat je voor een dipool woofer voor de beste klank ook een bepaalde ruimte nodig hebt. Nu denk ik erover om mijn nog te bouwen breedbanders (FE167E in basreflex kast) onderin te gaan ondersteunen dmv een dipool woofer.

Valt er in het budget segment (orde Mivoc en consorten) een keuze te maken voor een mooie dipool woofer? De ruimte waarin ik ga luisteren is een gemeubileerde zolder. Oppervlakte ca 36m², hoogte is voor de helft ca 2m, de andere helft is een spits met een hoogte van ca 3,5m. Ik ga luisteren in het deel waarop de zolder het hoogst is en de richting dwars op de nok.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

"gewoon" de SLS van peerless

maar waarom niet ook de breedbander in open baffle?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tsja, weet ik eigenlijk niet. Ik denk vanwege het grote formaat wat hier meestal mee gepaard gaat. In principe zou ik voor de 167´s kunnen volstaan met ca 15 liter, zoals Fostex dat zelf voorstelt. Een dipool subwoofer hoeft dan ook niet zo heel groot te zijn.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

mischa72 schreef:
Even een heel andere vraag: Ik heb (volgens mij zelfs op dit forum) ergens gelezen dat je voor een dipool woofer voor de beste klank ook een bepaalde ruimte nodig hebt.
Dat is niet anders dan bij andere speakers. Er zijn wel verschillen, zelfs fundamentele, maar niets dat een bepaalde ruimte 'ongeschikt' maakt voor specifiek dipoolspeakers, integendeel.
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

Ik weet, al bijna 10 jaar oud draadje - maar nog updates? De Aurasound is niet meer verkrijgbaar, zag een scan speak w30 vergröijkbaar met de peerless xxls

Zijn er nog nieuwe interessante 12" units verschenen?

Fijn weekeinde! Erik
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Shadow »

Audio Technology Flexunits 12 B 77 25 10 :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Shadow »

Oh ja en z'n broer;

Flexunits 12 D 77 25 10 KAP
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

Dank voor de reactie!

Ja, die ken ik van the Totem of Tone, maar kosten mij toch ietsje te veel. De Dayton heb ik in Frankrijk voor 150 euro (excl BTW) gevonden, de Peerless XXLS en de Scan Speak 30W rond de 200 euro (excl. BTW) - en die 200 euro is ongeveer het maximum (ik wil er 2 per kant inzetten).

Groet, Erik
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Shadow »

De Scan Speak woofers van de Daudio C1 zijn misschien ook een optie? ik ken het typenummer niet uit m'n hoofd...
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

Ik kwam deze ook nog tegen :)
http://www.creativesound.ca/pdf/SDX12.pdf

De Scan speak van de C1 is, denk ik, de 26W/4534G00 http://www.scan-speak.dk/?page_id=125&s ... rod_id=155 met een xmax van 6mm. in de C1 thread vroeg ik al hoeveel SPL ie dan genereert op 30Hz, en je zei al "genoeg voor je woonkamer" - en ik luister idd niet op hoge SPL, dus dat geloof ik wel :)

tot heden heb ik met de WS25e gespeeld, een heel goedkope 10" woofer van Visaton met toch noch een mooie 5.5mm xmax. Ik heb een nieuwe baan (Maschinenbauer aan de ETH Zürich) en wou mezelf op iets moois nieuws trakteren: ik vond de stap naar 4x een ~200 euro woofer dan al erg groot, maar op dit forum zijn er toch veel vrienden van de Audio Technology (daudio S1, totem of tone) - ik zou ze kunnen betalen, maar moet er iig nog even aan wennen - dus ik vraag me zo af waar t voordeel van de ongeveer 3x duurdere ATs in zit tov Peerless of Scan speak?

ik zou ze tot 400Hz willen inzetten (evenals Gerrit ben ik ook erg weg van de NEO10, heb 4 stuks liggen) met een minimale baffle (dus max zo breed als de units, iets van 310mm). Ik denk dat een lage MMS dan belangrijk is, en dat CCS geval met zn ruim 200 gram afvalt.

De standard flexunits hebben een 25mm hoge spreekspoel en mede daardoor een xmax van ruim 8mm, vergelijkbaar met de SLS lijn van Peerless, en stukken minden dan de 12.5mm van de XXLS of 30W/4558T00 (dit zojn volgens mij broertjes, met beide circa 130gr mms)). Er is de optie om de flexunits met een 40mm hoge spreekspoel te bestellen, dat zou heel wat meer xmax opleveren - heeft iemand daar ervaring mee?

en ik weet dat ik me niet alleen op xmax moet richten (ik denk bv aan de 12" zonder baffle ipv 10" met baffle: breedte blijft gelijk maar Sd van 2x 12 is wel veel meer, waardoor weer minder xmax nodig is) - maar t blijft toch een belangrijke parameter.

dus, aham, wat doet een audio technology 12" beter dan een SLS of een XXLS?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door Henkjan »

die CSS is idd een echte subwoofer driver
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door markbakk »

SB34NRX75-6?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door jeroen_d »

erikdebest schreef:
Ik kwam deze ook nog tegen :)

dus, aham, wat doet een audio technology 12" beter dan een SLS of een XXLS?
Heel veel. Je kunt het al een beetje halen uit de testen die Troels Gravesen heeft gedaan van de 10"versie tov scanspeak en seas concurrenten.

Alpha audio heeft onze S1 gemeten. Die meting is nog een keer over gedaan want ze konden niet geloven hoe weinig vervorming er was.

Tel daarbij op de bewegende massa in combinatie met het totale gewicht van de driver, het grote open gat in de magneet en je hebt een ongekend impulsgedrag.
Er is een tijd geweest, kun je lezen nog in 2008, dat ik dacht dat de SLS12 wel voldoende was. Daar ben ik sterk van teruggekomen.
Ik heb van Gerard Janssen begrepen dat hij de klank van de SLS12 wel sterk verbeterd heeft door toepassing van zijn eigen MFB ontwikkeling op open baffle.
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

markbakk schreef:
SB34NRX75-6?
ziet er zeker niet slecht uit - valt een beetje tussen de SLS en XXLS, op veel gebieden (Xmax, mms, prijs) - en is in Europa te verkrijgen (ongeveer zelfde prijs als de Dayton).

Bedankt voor de tip!
Erik
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Bericht door erikdebest »

jeroen_d schreef:
erikdebest schreef:
Ik kwam deze ook nog tegen :)

dus, aham, wat doet een audio technology 12" beter dan een SLS of een XXLS?
Heel veel. Je kunt het al een beetje halen uit de testen die Troels Gravesen heeft gedaan van de 10"versie tov scanspeak en seas concurrenten.

Alpha audio heeft onze S1 gemeten. Die meting is nog een keer over gedaan want ze konden niet geloven hoe weinig vervorming er was.

Tel daarbij op de bewegende massa in combinatie met het totale gewicht van de driver, het grote open gat in de magneet en je hebt een ongekend impulsgedrag.
Er is een tijd geweest, kun je lezen nog in 2008, dat ik dacht dat de SLS12 wel voldoende was. Daar ben ik sterk van teruggekomen.
Ik heb van Gerard Janssen begrepen dat hij de klank van de SLS12 wel sterk verbeterd heeft door toepassing van zijn eigen MFB ontwikkeling op open baffle.
Bedankt voor de reactie!

na, de zwitserse BTW is iig gunstiger (ietsje minder dan 8%), en bij 4 stuks krijgt men ook nog eens 15% korting, dus ik kom nu op 500 euro per stuk uit (zonder verzending en overige importheffingen) :)

Ja, mss nog even doorsparen en dan meteen voor de ATs gaan - zeker in combinatie met de NEOs en Mundorf is een goed impulsgedrag zeker welkom!

Maar dan toch nog terugkomend op mn vorige post. De standard Flex units hebben allemaal een 25mm hoge "coil", waardoor xmax 8.6mm is. Omdat het kan zou ik dan voor een hogere coil gaan en daarmee meer xmax - of zie ik het te simpel?

Dank! Erik
Plaats reactie