Hoi Jeroen,jeroen_d schreef:Hier ben ik het op zich wel mee eens, maar dan moet je wel zeker zijn dat je uitsluitend de driver resonanties corrigeert. Je kunt met DSP namelijk de negatieve effecten krijgen die Bruno Putzeys beschrijft als je onverhoopt ook diffractie aan het corrigeren bent. Voor je het weet ben je extra informatie de ruimte in aan het sturen die niet in de opname zat, waarbij Bruno laat zien dat je zelfs flinke pre-ringing off-axis kan veroorzaken.Montana schreef:Stel dat je de beschikking hebt over een uitgebreid digitaal filtersysteem zoals de Groundsound modules of de duurdere DEQX, dan is het mogelijk om elke minimale resonantie te compenseren. Dit heeft heel veel voordelen, omdat je een accuton/scanspeak/visaton allemaal hetzelfde karakter kan geven. Als je digitaal gaat staat de frequentierespons dus op de tweede plaats en kan je je concentreren op een unit met de allerlaagste vervorming. Ook als de unit a symetrische resonanties heeft, die de deqx b.v. kan wegwerken, is een unit met een extreem lage vervorming de betere match dan een unit met een hogere vervorming maar een gunstigere frequentie respons. In een systeem met een "uitgebreid" digitaal filter zie ik de 6ND430 dus als de ultieme driver.
Heb je een link naar dat artikel? Ik kan het zo snel niet vinden. Ik heb de speaker op 4 of 0 graden gefilterd/gecorrigeerd. Kan het me niet zo snel herinneren.