Media center bouwen
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
@ Yannick
goed puntje.
Zoals i kal zei, ben ik tegenwoordig er weer iets minder mee bezig.
Destijds (half jaar/ jaar geleden) waren de stockkoelers behoorlijk luidruchtig.
(sowieso tov een Zalman).
Overigens heeft asus ook de mogelijkheid om snelheden aan te passen (althans, mijn moederbord wel)
Anders kan ik nog het programmatje "Speedfan" aanraden.
Dat is een temperatuur monitor programma, waar je ook de snelheden in kunt stellen (mits je moederbord dat ondersteund natuurlijk)
Destijds heb ik mijn koeler kunnen kopen voor 30-40 euro meen ik.
CPU + stock koeler is ook altijd net iets duurder, dus je bent uiteindelijk maar een paar euro meer kwijt.
goed puntje.
Zoals i kal zei, ben ik tegenwoordig er weer iets minder mee bezig.
Destijds (half jaar/ jaar geleden) waren de stockkoelers behoorlijk luidruchtig.
(sowieso tov een Zalman).
Overigens heeft asus ook de mogelijkheid om snelheden aan te passen (althans, mijn moederbord wel)
Anders kan ik nog het programmatje "Speedfan" aanraden.
Dat is een temperatuur monitor programma, waar je ook de snelheden in kunt stellen (mits je moederbord dat ondersteund natuurlijk)
Destijds heb ik mijn koeler kunnen kopen voor 30-40 euro meen ik.
CPU + stock koeler is ook altijd net iets duurder, dus je bent uiteindelijk maar een paar euro meer kwijt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
interesante optie.. zo hou je t systeem lekker stilMarp schreef:Edo, je beschikt toch over een server? Als je daar je audio en video op zet, kan je voor het besturingssysteem een compactflash geheugenkaart gebruiken met bijv. zo'n CF naar IDE adapter. Je ziet ze momenteel overal opduiken, maar bij bijv. Conrad betaal je €22,95
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
En momenteel lekker betaalbaar, al steekt de prijs van CF-geheugen met kop en schouders boven andere typen flashgeheugen uit. Dat geldt zeker voor de snellere varianten, welke je in dit geval natuurlijk gebruikt.
Heeft schijnbaar deels te maken te hebben met de in de kaart aanwezige IDE-controller, maar dat maakt de adapters weer eenvoudig en goedkoop.
Heeft schijnbaar deels te maken te hebben met de in de kaart aanwezige IDE-controller, maar dat maakt de adapters weer eenvoudig en goedkoop.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zeker een interesante optie Mario. Ik ga het eens onderzoeken.
Wat wel is dat de server op zolder staat op een 1GB Vlan, het andere vlan is 100mb, dus of daar goed video (en zeker HD) over gaat zoul ik eens moeten proberen. Verder wordt het natuurlijk een videorecorder, dus ook dat moet ik eens uitproberen of dat naar de server boven kan zonder al te veel haperingen.
Thanks voor de input allen, hier kom ik weer een stap verder mee.
Wat wel is dat de server op zolder staat op een 1GB Vlan, het andere vlan is 100mb, dus of daar goed video (en zeker HD) over gaat zoul ik eens moeten proberen. Verder wordt het natuurlijk een videorecorder, dus ook dat moet ik eens uitproberen of dat naar de server boven kan zonder al te veel haperingen.
Thanks voor de input allen, hier kom ik weer een stap verder mee.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
De server heeft RAID en SATA2 dus dat zit wel goed. Even goed lezen Bart, het ging over de snelheid van het netwerk.b_force schreef:Naar mijn idee is SATA2, zeker in RAID (met 2 of meer HD's) snel zat om diverse films te kunnen draaien.
Het is iig iets makkelijker op te zetten als de, wel erg mooie en fraaie oplossing, van Marp.
Maargoed ik weet niet precies hoe Edo met computers in het algemeen is
Qua computers zit het wel goed, 2 jaar bij Infotheek op de reparatieafdeling gewerkt en vanaf de IBM XT (4,77Mhz) al actief met opbouwen van computers, netwerken en reparaties van die dingen...
Mijn 2 centjes dan.
Ik heb nu sinds een jaar een mediacentertje onder de tv staan, en ik heb een paar vegissingen begaan, en een paar goeie dingen gedaan, alles per ongelijk eigenlijk.
Fout was:
- te 'kleine voeding'. Een 400 watt standaard voeding bleek in het begin prima, maar aangezien je toch meer troep in je mediacenter wilt, kom je in eerste instantie ook uit op meer componenten; in mijn geval 2x sata drive, en 2x ide drive, met een dvd spelert erbij bleek dit teveel. Overigens heb je die 1 tera zo vol, ik heb nu meer dan 2 tera aan zooi, en moet derhalve bijna nieuwe HDs aanschaffen
- ik heb zo'n fraaie alu kast, media center formaat zeg maar (lijkt kwa afmeting sterk op een Tulip 286 die ik ooit had trouwens). De klapdeur die er vooraan zit die resoneert als de fan een bepaald toerental draait. De bovenklep resoneert bij een ander toerental ... etc. Overal rubbertjes nu, ziet er niet uit, en is gewoon frusterend.
- geld uitgegeven aan een TV kaart die ik eigenlijk nooit gebruik. Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik gebruik het mediacenter eigenlijk alleen om DVD te spelen, 'uitzending gemist' te streamen en m;n CD collectie in MP3 te spelen (wel, ik zeg niks over DIVx'en, maar stiekem is dat 75%). Voor mij is een DVD writer in het mediacenter ook totaal oninteressant, maar goed, dat kost geen drol meer.
- windows media center aangeschaft. Gebruik helemaal niets van die extra functionaliteit. Ook persoonlijk, en misschien ook wel afhankelijk van de snelhied van je systeem, maar bv het indexeren van mijn mp3 collectie duurde zo lang (meerdere dagen aan laten staan), dat ik dat nooit af heb kunnen ronden.
Goed was:
- low budget dual core is snel zat
- low budget Gigabyte (geloof ik) mobo, met onboard geluidskaart (prima voor mijn toepassing), onboard LAN
- 2 GB DDRII geheugen is voor mij genoeg (draai nu een oude XP sp2)
- een toetsenbord met ingebakken 'muis': http://www.chipsite.pt/detalhe_produto.php?pr=2003 (sorry voor de portugese link). Dat werk geweldig! Alle toetsen voor bedienen van media player (in mijn geval alleen maar VLC), toetsen voor volume, en een full qwerty gebakje voor het internetten / besturen van windows.
- een wireless kaartje zodat ik aan mijn eigen netwerk kan hangen, en dus niet per definitie alle troep op het mediacenter hoef te hebben.
- dat je bv foto's op je tv kan laten zien. Doet het goed als je je bezoek zat bent, gewoon even de familie/vakantie-fotos laten zien.
Wat ik nog niet weet:
- ik draai geen raid oid, maar heb in mijn totale actieve PC leven ook nog maar 1 keer een HD crash meegemaakt, dus ik zie het nut niet van het halveren van mijn HD capaciteit om een backup te hebben. Moet wel zeggen dat ik foto's en video's wel op dvd backup. Denk wel dat als ik nu 2 HDs aan gruzelementen zie gaan, dat ik baal.
- ik heb sinds een week of wat een XC cube van aopen op kantoor staan. Dat ding is erg klein, ziet er goed uit, is supersuperstil, en is vooralsnog probleemloos. Is een goede kanditaat voor een mediacenter! Nadeel is dat er maar ruimte is voor een tweetal HDs. Maar goed, je stampt er 2 x 1 TB in, en je kan even vooruit.
Da's alles.
Ik heb nu sinds een jaar een mediacentertje onder de tv staan, en ik heb een paar vegissingen begaan, en een paar goeie dingen gedaan, alles per ongelijk eigenlijk.
Fout was:
- te 'kleine voeding'. Een 400 watt standaard voeding bleek in het begin prima, maar aangezien je toch meer troep in je mediacenter wilt, kom je in eerste instantie ook uit op meer componenten; in mijn geval 2x sata drive, en 2x ide drive, met een dvd spelert erbij bleek dit teveel. Overigens heb je die 1 tera zo vol, ik heb nu meer dan 2 tera aan zooi, en moet derhalve bijna nieuwe HDs aanschaffen
- ik heb zo'n fraaie alu kast, media center formaat zeg maar (lijkt kwa afmeting sterk op een Tulip 286 die ik ooit had trouwens). De klapdeur die er vooraan zit die resoneert als de fan een bepaald toerental draait. De bovenklep resoneert bij een ander toerental ... etc. Overal rubbertjes nu, ziet er niet uit, en is gewoon frusterend.
- geld uitgegeven aan een TV kaart die ik eigenlijk nooit gebruik. Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik gebruik het mediacenter eigenlijk alleen om DVD te spelen, 'uitzending gemist' te streamen en m;n CD collectie in MP3 te spelen (wel, ik zeg niks over DIVx'en, maar stiekem is dat 75%). Voor mij is een DVD writer in het mediacenter ook totaal oninteressant, maar goed, dat kost geen drol meer.
- windows media center aangeschaft. Gebruik helemaal niets van die extra functionaliteit. Ook persoonlijk, en misschien ook wel afhankelijk van de snelhied van je systeem, maar bv het indexeren van mijn mp3 collectie duurde zo lang (meerdere dagen aan laten staan), dat ik dat nooit af heb kunnen ronden.
Goed was:
- low budget dual core is snel zat
- low budget Gigabyte (geloof ik) mobo, met onboard geluidskaart (prima voor mijn toepassing), onboard LAN
- 2 GB DDRII geheugen is voor mij genoeg (draai nu een oude XP sp2)
- een toetsenbord met ingebakken 'muis': http://www.chipsite.pt/detalhe_produto.php?pr=2003 (sorry voor de portugese link). Dat werk geweldig! Alle toetsen voor bedienen van media player (in mijn geval alleen maar VLC), toetsen voor volume, en een full qwerty gebakje voor het internetten / besturen van windows.
- een wireless kaartje zodat ik aan mijn eigen netwerk kan hangen, en dus niet per definitie alle troep op het mediacenter hoef te hebben.
- dat je bv foto's op je tv kan laten zien. Doet het goed als je je bezoek zat bent, gewoon even de familie/vakantie-fotos laten zien.
Wat ik nog niet weet:
- ik draai geen raid oid, maar heb in mijn totale actieve PC leven ook nog maar 1 keer een HD crash meegemaakt, dus ik zie het nut niet van het halveren van mijn HD capaciteit om een backup te hebben. Moet wel zeggen dat ik foto's en video's wel op dvd backup. Denk wel dat als ik nu 2 HDs aan gruzelementen zie gaan, dat ik baal.
- ik heb sinds een week of wat een XC cube van aopen op kantoor staan. Dat ding is erg klein, ziet er goed uit, is supersuperstil, en is vooralsnog probleemloos. Is een goede kanditaat voor een mediacenter! Nadeel is dat er maar ruimte is voor een tweetal HDs. Maar goed, je stampt er 2 x 1 TB in, en je kan even vooruit.
Da's alles.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Inderdaad gewoon even proberen. Dat zou best eens mee kunnen vallen.Edo schreef:Wat wel is dat de server op zolder staat op een 1GB Vlan, het andere vlan is 100mb, dus of daar goed video (en zeker HD) over gaat zoul ik eens moeten proberen. Verder wordt het natuurlijk een videorecorder, dus ook dat moet ik eens uitproberen of dat naar de server boven kan zonder al te veel haperingen.
Zelf werk ik enkel met 100Mb. Gecomprimeerde audio heeft hier nog nooit gehaperd. WAV-bestanden worden heel af en toe onderbroken als ik op een andere PC een netwerkdrive flink doorzoek op bestanden met daarin een bepaald trefwoord, en tegelijkertijd vanaf internet mijn databases worden doorzocht. Bij intensief doorzoeken van een netwerkdrive gaat natuurlijk nogal wat verkeer dubbel over het netwerk. Zoek ik via Remote Administrator op de server zelf, dan hapert ook video niet. Bedenk echter dat ik alle caching functies had uitgeschakeld, en het zou ook uitmaken wanneer ik geen router maar een switch gebruikte.
Gecomprimeerde video (daar had ik ook een PC voor) haperde hier trouwens ook niet snel, al moest ik soms wel de uploads een beetje beperken als er een sharing programma openstond. Met gelijktijdige downloads ontstond eigenlijk ook geen hinder, terwijl ik dan soms ook nog op internet zat. Opnemen in AVI-formaat kan wel iets gevoeliger liggen als je gelijktijdig meer aktiviteiten uitvoert, buiten wat surfen.
--
Naast de flashcard kan je er natuurlijk nog een lokale harddisk bijhangen voor dit soort aktiviteiten. Bij streaming media vanaf het netwerk staat hij immers stil, indien je gebruik maakt van power management. Eventueel kan hij dan nog worden gebruikt om een te bekijken film heen te kopieren als je van tevoren weet dat je netwerk zwaar belast gaat worden. Bijv. als veel parallelle downloads/uploads openstaan die je niet wilt onderbreken. Bij voldoende caching lijkt dit me echter niet nodig.
Een oplossing waar ik zelf meer aan denk, is een dedicated verbinding met de server. Daarvoor hoeft slechts 1 netwerkkaartje te worden bijgeprijkt, en waarschijnlijk voldoet 56Mb dan al.
Afijn, mogelijkheden genoeg.
Klein zijspoortje en ter info: ik zag dat ASUS een moederbord heeft met een HDMI uitgang.
Groeten Mark
Groeten Mark
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Klopt, zie vorige pagina. Ik had de Asus Asus P5E-VM HDMI in gedachten.markje schreef:Klein zijspoortje en ter info: ik zag dat ASUS een moederbord heeft met een HDMI uitgang.
Groeten Mark
Leuk bordje dacht ik zo.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Denk dat het deze constructie gaat worden Mario. CF voor het besturings systeem etc, en een extra HD voor video (die veelal uit zal staan).Marp schreef:Naast de flashcard kan je er natuurlijk nog een lokale harddisk bijhangen voor dit soort aktiviteiten. Bij streaming media vanaf het netwerk staat hij immers stil, indien je gebruik maakt van power management.
Ik heb n.l. wat testen gedaan met audio en video over het netwerk. Eigelijk gaat alles goed, alleen HD minder. Teveel hikjes naar m'n zin, dus denk dat het die bovenstaande combi wordt. Alleen de HD films locaal, de rest lekker boven op de server.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik heb toevallig deze week de nieuwe Media Portal even gedownload.
Deze werkt zeker nog niet helemaal optimaal (is nmlk nog in ontwikkeling), maar ik kan hem zeker aanraden !!!!
Werkt zeer fijn en prettig, minder stug dan de vorige Media Portal.
Die werkte ook wel fijn, maar daar moest je zo gigantisch veel dingen instellen.
(dat geven ze zelf ook aan als verbetering).
Weet je je OS al, of blijf je gewoon bij windhoos ?
Misschien is dan een volledig kale versie via BartPE Builder/nLite wel een optie.
Zo kun je dingen die je absoluut niet gebruikt eruit plukken en dat scheelt aanzienlijk in de opstart tijd.
daarna direct je Media Center programma draaien en voila
Deze werkt zeker nog niet helemaal optimaal (is nmlk nog in ontwikkeling), maar ik kan hem zeker aanraden !!!!
Werkt zeer fijn en prettig, minder stug dan de vorige Media Portal.
Die werkte ook wel fijn, maar daar moest je zo gigantisch veel dingen instellen.
(dat geven ze zelf ook aan als verbetering).
Weet je je OS al, of blijf je gewoon bij windhoos ?
Misschien is dan een volledig kale versie via BartPE Builder/nLite wel een optie.
Zo kun je dingen die je absoluut niet gebruikt eruit plukken en dat scheelt aanzienlijk in de opstart tijd.
daarna direct je Media Center programma draaien en voila
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Vanmiddag wat spullen binnen gekregen. Kon even aan de slag. Mis nog paar dingen en hoop dat die snel binnenkomen zodat we kunnen gaan testen. De eerste modificatie heb ik al gedaan met de 12 cm ventilators.
Het zou kunnen met 1 ventilator (qua warmte), maar door niet de +12 en 0 te gebruiken, maar de +5volt en +12volt (geen 0 dus meer) draaien de ventilators nu op (12-5) 7 volt. Stukkie langzamer dus waardoor minder geluid. En twee van die langzaam draaiende jongens is ruim voldoende om het koel te houden (en stil....
)
Het zou kunnen met 1 ventilator (qua warmte), maar door niet de +12 en 0 te gebruiken, maar de +5volt en +12volt (geen 0 dus meer) draaien de ventilators nu op (12-5) 7 volt. Stukkie langzamer dus waardoor minder geluid. En twee van die langzaam draaiende jongens is ruim voldoende om het koel te houden (en stil....
