Technics EAS 10TH400B Leaf Tweeter info gezocht.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Technics EAS 10TH400B Leaf Tweeter info gezocht.

Bericht door Masuji »

Hallo,

ik heb een set Technics "band" tweeters weten te bemachtigen voor een prikkie.

Deze units zijn ter vervangingen van... dus zonder frontplaat.

Model : Technics EAS 10TH400B
http://www.biams.de/chassis/technics/400/th400.htm

Deze werd toegepast in o.a.:
de Technics SB-10
Afbeelding
een aantal Quadral speakers zoals de Quadral Titan.
Afbeelding

Verder heb ik op een duits forum de info gevonden dat de unit 5.2Ohm zou moeten zijn.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-30-2404.html

Maar dat was het ?! :cry:

Ja had nog info gevonden dat er met motten en vleermuizen werd gecommuniceerd via deze units...... :?

Wie kan en wil mij verder helpen ?

B.V.D.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb je ook deze metingen al gevonden via je eerste link:

Afbeelding
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Werd in de Titan niet de TH800 gebruikt? Die was veel duurder meen ik.

In een oude Hifisound catalogus (1990)

TH400 5-30 Khz 90 db 100w DM 115
TH800 5-40Khz 93 db 100w DM 315

anyway
http://www.zupunski.de/_123/_a_new_star ... _black.htm

http://www.schwindt-audio.de/lautsprechermessungen.htm

http://www.biams.de/chassis/bottom.htm

etc
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

Hallo,

ik ben enigzins in verwarring gebracht door het volgende:
- het uiterlijk van mijn unit is de "800" uitvoering zonder frontplaat.
Dit is duidelijk te zien aan de afrondingen van de hoeken.
- de type omschrijving van de unit op de achterkant.
Duidelijk te lezen EAS-10TH400B.

Als ik dus op alle beschikbare websites kijk en de foto's goed bestudeer
dan zou ik 100% denken dat de unit die ik heb de "800" versie is.

Doch meld het gedrukte stukje tekst op de achterzijde anders :?

Kijk maar naar onderstaande foto :shock: en oordeel zelf .

Afbeelding
Deze foto is heden door mij zelf genomen.

Afbeelding
Deze foto is afkomstig van de site www.zapunski.de de "800" !

Ik niet meer begrijp :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo,

Heb die Technics 10TH400B in een grijs verleden toegepast in 1 van mijn eerste Rogers en daar zat toen ook die frontplaat niet bij. :? Wist toen niet beter of het hoorde zo.

Volgens mij heeft Technics die tweeters destijds als OEM product geleverd en waren ze primair bedoeld voor eigen gebruik door Technics zelf.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als je deze foto bekijkt:
bpa.jpg
zit er verschil in hoogte tussen de beide tweeters. Misschien dat je aan de hand van de maat (ik kan ze zo snel even niet vinden) met zekerheid kunt bepalen welk model je nu feitelijk hebt :idea:
Laatst gewijzigd door SARK op za 10 jul 2010, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Op deze site wordt wel meding gemaakt van de afmeting van de EAS-10TH800, misschien kun je het vergelijken met jouw unit (met name de hoogte).
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

SARK schreef:
Op deze site wordt wel meding gemaakt van de afmeting van de EAS-10TH800, misschien kun je het vergelijken met jouw unit (met name de hoogte).
hmmz mijn maten komen niet overeen, maar die zijn dan ook zonder de behuizing ?!
Toch lijkt het er op dat het model dat ik heb meer naar de 800 toe neigt.

Ik heb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar Haagtechno (Technics).
Hopelijk krijg ik een goed antwoord.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Masuji schreef:
Ik heb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar Haagtechno (Technics).
Hopelijk krijg ik een goed antwoord.
Good luck :!: Het zijn hele vriendelijke mensen maar hun archief is niet "je van het" (ik spreek uit ervaring).

ps.
Is er behalve dit:
Afbeelding
nog iets te doen op jouw site :?: Moet ik ergens op klikken :?:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Masuji schreef:
SARK schreef:
Op deze site wordt wel meding gemaakt van de afmeting van de EAS-10TH800, misschien kun je het vergelijken met jouw unit (met name de hoogte).
hmmz mijn maten komen niet overeen, maar die zijn dan ook zonder de behuizing ?!
Zonder behuizing lijkt de de hoogte van de TH800 ca. 11cm te zijn. Opgegeven afmetingen zijn helaas afgerond op hele inches, dus er kan een variatie van bijna 13mm in zitten, dus zeg maar tussen de 9,7 en 12,3 cm.

Op de groepsfoto is het niet exact na te meten, maar de verhouding TH400:TH800 lijkt ca. 5:7 te zijn. Ik denk daarom dat je met redelijke zekerheid kan zeggen dat het een TH400 is als je niet aan een hoogte komt van 9,7 cm.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@Masuji,
Hoe hoog is de unit die je nu in huis hebt nu :?:
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

SARK schreef:
Masuji schreef:
Ik heb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar Haagtechno (Technics).
Hopelijk krijg ik een goed antwoord.
Good luck :!: Het zijn hele vriendelijke mensen maar hun archief is niet "je van het" (ik spreek uit ervaring).

ps.
Is er behalve dit:
Afbeelding
nog iets te doen op jouw site :?: Moet ik ergens op klikken :?:
:lol:

Eerdaags zal ik mijn site uploaden, ben nog lang niet klaar.
Voorheen had ik masuji.com met enkel en alleen maar audio, gericht op de niet commerciele kant ervan.

Ben nu bezig met een Marantz database, gevolgd door een Denon en Technics.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

SARK schreef:
@Masuji,
Hoe hoog is de unit die je nu in huis hebt nu :?:
Met een redelijke schuifmaat gemeten :

- uitstekend gedeelte : (donkergrijze stuk op afbeelding met de TH800)
91,8mm x 36,1mm (HxB)

- maximale buitenafmeting front :
91,8mm (95,7 met behuizing) x 69,2mm (HxB)
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

SARK schreef:
Als je deze foto bekijkt:
Afbeelding
zit er verschil in hoogte tussen de beide tweeters. Misschien dat je aan de han van de maat (ik kan ze zo snel even niet vinden) met zekerheid kunt bepalen welk model je nu feitelijk hebt :idea:
Volgens mij is de ribbon even groot, alleen de 400 heeft een dikkere onder/boven rand

De 800 heeft een veel grotere magneer.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

SARK schreef:
Masuji schreef:
Ik heb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar Haagtechno (Technics).
Hopelijk krijg ik een goed antwoord.
Good luck :!: Het zijn hele vriendelijke mensen maar hun archief is niet "je van het" (ik spreek uit ervaring).
Ik heb een bericht terug ontvangen :

Geachte heer/mevrouw,

helaas kunnen wij niets meer vinden van deze speakers.
Dit komt omdat deze al lange tijd niet meer verkocht worden.
We kregen uit Japan een site alleen deze is in het Japans
http://page.freett.com/knisi/sb-10.html
Helaas kan ik u niet meer informatie verstrekken.

Met vriendelijke groet,


Jammer dus........ nog niet veel verder gekomen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Toch wel grappig.. Die SB-10 waren mijn eerste luidsprekers...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Masuji schreef:
Ik heb een bericht terug ontvangen :

Geachte heer/mevrouw,

helaas kunnen wij niets meer vinden van deze speakers.
Dit komt omdat deze al lange tijd niet meer verkocht worden.
We kregen uit Japan een site alleen deze is in het Japans
http://page.freett.com/knisi/sb-10.html
Helaas kan ik u niet meer informatie verstrekken.

Met vriendelijke groet,


Jammer dus........ nog niet veel verder gekomen.
Jammer dat ze zo'n slecht archief hebben, is er misschien een forum lid die een beetje Japans kan lezen :?:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vreemd dat ik deze post nog niet eerder heb gezien.

Ik heb deze tweeter ook gehad en een ongelukje mee gehad dus later moeten vervangen door de 400C. Daar heb ik metingen van, helaas niet van de 400B.

De tweeter heeft een rendement van ca. 90 dB en het uiterlijk wat ik op jouw foto zie

Afbeelding

lijkt sterk op de 400B die ik toen ook had met metaalkleurige vin precies zoals deze foto aangeeft waarvan je zelf al de link gaf.

Afbeelding

Alleen, het lijkt wel of er later een ander frontplaatje op is gezet. De combinatie lijkt niet te kloppen. Is dat soms de reden dat je ze voor een prikkie kreeg? Het lijkt niet de originele staat meer te zijn, maar de magneet ziet er beslist uit als die van de 400 ik denk dat dat opschrift geen fake is.

Hij klinkt erg goed, zit bij mij in een zwaar gemodificeerde versie van de Vector II een oudje van Speakerland. Ik speel er nog steeds mee (als surround box) in combinatie met een 50 mm dome mid. Maar nu ik veel meer ervaring heb, als ik het opnieuw zou doen, zou ik hem met een goeie 10cm konus mid combineren, scheidingsfrequentie 4000 Hz.

Hieronder mijn metingen (rode lijn is meting op 30 graden) en daaronder een foto van de TH400C in mijn surround box, die in plaats van een metaalkleurige vin een geheel zwart front heeft. Vond ik toen best wel jammer. Maar aan de verhoudingen op de foto kun je zien dat het exact overeenkomt met jouw tweeter en de foto hierboven. De tweede link die Duck Twacy gaf komen best goed overeen met deze metingen. Het is dus heel simpel. Boven 4000 Hz loopt dit ding gewoon hartstikke vlak, impedantie is strak 5 ohm dus filtertje ontwerpen is piece of cake.

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

De frontplaat is volgens mij wel origineel, die zit namelijk geschroefd, en over de schroef zit zo'n typische druppel met lijm........

Maar goed een frontplaatje laten maken uit alu is zo gepiept en niet duur.

Een leuk drieweg systeem maken is voor mij te gecomplici....nogwat.

Ik wilde ze eigenlijk gaan inzetten bij een twee om tweetal Tangband W3-871s breedbandjes.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Masuji schreef:
Ik wilde ze eigenlijk gaan inzetten bij een twee om tweetal Tangband W3-871s breedbandjes.
Ook prima.

Ik kan me niet voorstellen dat de frontplaat origineel is. Ze voldoen niet aan de tweeters zoals je ze op de internet foto's ziet en zoals ik zelf in handen heb gehad. De magneet is wel exact gelijk aan die zoals ik die ken.

Schroeven en lijm kunnen achteraf zijn aangebracht. Iig roept jouw exemplaar een heleboel vragen op. Echter, ook al is het het membraantje van de 800, dat schijnt identiek te zijn aan dat van de 400 geen probleem dus. Filtertje met 4.7 uF in serie en 0.12 mH parallel geeft -3 dB punt op 6500 Hz en gaat goed. Lager filteren dan moet het 3de orde worden, je kan ook eerste orde filteren op 10000 Hz met 3 uF. Keuze zat.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
zubbu
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 12:21
Contacteer:

Bericht door zubbu »

Hallo aus deutschland,

hier ist noch die neue Serie der TH800 Bilder:

http://www.zupunski.de/th800/html/default.html

und hier Messungen zum TH800:

http://www.biams.de/messungen/technics/th800/th800.htm

und hier vergleich TH400 / TH800

http://www.biams.de/messungen/technics/ ... 00-800.htm

grüße zubbu
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat de frontplaat origineel is.
Deze tweeters komen uit de Technics SB-7 en de SB-10. En zijn helemaal orgineel, zo zag de tweeter eruit.
jeroen_d schreef:
Alleen, het lijkt wel of er later een ander frontplaatje op is gezet. De combinatie lijkt niet te kloppen.
Ja hoor, dit is allemaal orgineel. Over de tweeter zat nog een vierkant afwerk plaatje.

Afbeelding

Heb net het orginele filterschema op de fax gehad, zal ik vanavond als ik thuis ben even inscannen en plaatsen.

De tweeter was gefilterd met een 4,7 uF en 0,47mH (en een zekering van 800mA) en een enkele serieweerstand van 1 Ohm.

Afbeelding

Op http://www.eroc.de/grobschnitt_deutsch/ ... _x_76.html staat nog een grote foto waar je de tweeter (en frontje) goed kan zien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Typisch. Dan mag jij nu ook zeggen wat voor Technics tweeter ik dan heb :lol:

Blijkbaar zijn er toch veel verschillende versies in omloop, heel raar. Die metingen van de Duitse poster komen totaal niet overeen met die van mij en ik heb dat ding toch gewoon bij Speakerland gekocht als 400B en later 400C. Je kunt hem ook nog in de oude luidspreker Elektuur zien staan bij de Vecor II. Zeer mooi amlitudeverloop, helemaal niet grillig zoals ook mijn eigen metingen bevestigen.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb geen idee welke versie jij hebt. Die versie ken ik ook niet.
Wat ik wel weet is dat deze tweeter waarschijnlijk van mij vandaan komt. Als Masuji hem van turbomarco gekocht heeft wel. (die had ze weer van mij n.l.).... :)

In mijn tijd bij Technics hadden we alleen deze 400B in voorraad in het magazijn. Helaas geen andere bandjes...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mijn tweeter heeft exact hetzelfde opschrift als hier getoond door de starter van het topic. Alleen de frontplaat ziet er anders uit. En hij meet dus veel mooier als dat sommige posts suggereren, anderen komen wel weer mooi overeen. Het blijft een raadsel......
Plaats reactie