Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Line Array met de Westra XF-100-364 breedbander

Bericht door fluppie »

Hier ga ik mijn plannen omtrent een line array met de westra xf-100-364 breedbander posten. Ik ben nog vrij nieuw in luidsprekerbouw, line arrays is helemaal nieuw voor mij.
Ik had het eens gezien op PartsExpress hun showcase, een array met 32 2" drivers per kant. Ik wil zelf gaan voor 16x een 4" driver per kant. Dit komt neer op een Sd van 1632cm² per kant. Moet al wat dynamiek uit komen denk ik :).
Voorlopig is het plan heel simpel.
In de hoek van een kamer een plank tegen de muur, van vloer tot plafond, 16 drivers erin, afkitten rondom en "klaar". Hoe breed dit plankje moet zijn, hoeveel graden ik de speakers ga indraaien ( 45°, 30°, ... ) moet ik nog kijken. Uiteraard veranderd mijn volume als ik de hoek groter of kleiner maak dan 45°.
Het kan zijn dat dit vreselijk slecht gaat klinken, bv door de muur als kastwand te gebruiken, of net niet... Met dempingsmateriaal, of zonder. Allemaal dingen die invloed op de klank kunnen hebben. In ieder geval, door de lage kostprijs van de driver ( €1 / stuk ) kan je goedkoop experimenteren met zon line arrays.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Fluppie, lijkt me een geniaal plan.
Nu ben ik niet gehinderd door enige kennis (i.i.g. op het gebied van line arrays) dus dit lijkt me wel het juiste moment en de juiste plek om wat onzin uit te kramen. Die dynamiek moet je zeker krijgen, als ze een rendement hebben van 90db/w/m kom je volgens mij bij 16 van die krengen op 102 db/w/m. Dan nog wat extra (laag) door ze in de hoeken te zetten en je komt een heel eind.

Ga je wel testkasten bouwen voor je twee volle planken in je kamer vastkit? Als jij het niet doet, doe ik het graag, want ik wil ook wat paartjes van de breedbanders om eens te klooien met een line array. Ik denk dat je wel de mogelijkheid wilt hebben om wat te experimenteren met de plaatsing dus je kunt misschien een kast op basis van een driehoek bouwen?

'k Krijg ook een visioen van een gevouwen backloaded line corner horn array, waarbij de laatste 6 woorden voor de komma wellicht van plaats moeten veranderen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb ooit een ontwerp gezien voor een hoorn, met (uit mn hoofd een 16 tal units) was een behoorlijk wreed apparaat!

Neemt niet weg, dat je heel simpel een hoorn moet kunnen maken met deze drivertjes, zeker omdat ze zo klein zijn (en met 16 boven elkaar, zo smal zijn)


EDIT. Meneer Phill Jones, heeft een erg geinig bashoorntje in elkaar gestoken voor 16 drivertjes :twisted:
http://www.philjonesbass.com/products-speakers-16h.htm

Misschien kun je er wel eenvoudig een Tapped horn mee maken? Hoewel dat misschien niet goed gaat met de weergave van het mid-hoog
Bijlagen
1338.jpg
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Psies! Maar dan simpeler.
Als ik het voor elkaar krijg om een plaatje bij te voegen, dan moet het duidelijker zijn. Als je lange muren hebt moet het werken. Wel, niet echt waarschijnlijk, het komt er op neer dat de lengte van de hoorn aan de buitenkant een meter of 6 zal zijn, en aan de binnenkant 30 centimeter. Maar goed, kwestie van het strategisch neerzetten van banken en ander meubilair, zodat die meehelpen in het vormen van de hoorn.

Toch?

Voordeel is wel dat je de achterste wanden niet hoeft te fabriceren, en dat je kan lopen emmeren met de positie van het geheel ten opzichte van je kamerhoeken. En als het dan echt niks is, dan heb je altijd nog een setje open baffle line arrays.
Bijlagen
line corner array horn thinginmabob
line corner array horn thinginmabob
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Tok schreef:
als ze een rendement hebben van 90db/w/m kom je volgens mij bij 16 van die krengen op 102 db/w/m.
Dat is denk ik wat te rooskleurig gedacht. Waarschijnlijk zet je ze per vier parallel en die vier groepjes weer in serie waardoor de impedantie weer 8 Ohm is. Die ene Watt wordt verdeeld over 16 luidsprekers, dus 0,0625 Watt per speakertje. De belastbaarheid en maximale Spl is wel 16 keer zo groot (of 12 dB) als een enkel speakertje.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

richard schreef:
Tok schreef:
als ze een rendement hebben van 90db/w/m kom je volgens mij bij 16 van die krengen op 102 db/w/m.
Dat is denk ik wat te rooskleurig gedacht. Waarschijnlijk zet je ze per vier parallel en die vier groepjes weer in serie waardoor de impedantie weer 8 Ohm is. Die ene Watt wordt verdeeld over 16 luidsprekers, dus 0,0625 Watt per speakertje. De belastbaarheid en maximale Spl is wel 16 keer zo groot (of 12 dB) als een enkel speakertje.
Je hebt helemaal gelijk. Als de totale impedantie van de hele zwik gelijk blijft, blijft de gevoeligheid ook gelijk, maar de efficiency gaat met 16 speakertjes 12 dB omhoog.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Juist... ieder speakertje moet 1W krijgen om die 102 db te halen.
Dus in winISD is het toegevoerde vermogen op ieder speakertje. En niet over de gehele groep ( wat ik eerst dacht ).
Trouwens is er niet geschiktere software dan winISD om een line-array te berekenen/simuleren ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

winsid kan toch helemaal niets simuleren wbt de effecten van een array?

Je krijgt alleen een kast met meer drivers erin :D

Ik denk dat de effecten van het array gedrag alleen met uitgebreide software te simuleren is. (ik zou het gewoon bouwen dus, hoogstens winsid gebruiken om de kast te tunen)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

fluppie007 schreef:
Trouwens is er niet geschiktere software dan winISD om een line-array te berekenen/simuleren ?
Akbak mss?
bunky

Bericht door bunky »

http://www.hellsound.de/contents/de/XF-100-364-8.pdf

Echt laag gaat uit deze units toch niet komen.
Wordt het een 3 weg systeem?
Waarom kies je voor 4 Ohm spiekertjes?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

bunky schreef:
http://www.hellsound.de/contents/de/XF-100-364-8.pdf

Echt laag gaat uit deze units toch niet komen.
Wordt het een 3 weg systeem?
Waarom kies je voor 4 Ohm spiekertjes?
Omdat ze 1 euro per stuk kosten en ik er ongeveer 250 heb liggen :).
Voorlopig enkel deze breedbanders, evt nog een "supertweeter" 1e orde gefilterd op 5-6khz of hoger. Een Dayton of Hivi tweetertje van 5-6 euro.
Je zou dan ook nog op het laag een goedkoop 7", 8" of 10" woofertje kunnen zetten. Maar dan moet je misschien weer ingewikkeld gaan filteren. Het idee was gewoon experimenteren met line-arrays.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Eventueel eens overwegen een TL te maken met heel veel units....
Als je toch al een hele lange kast maakt, zit je al snel op een redelijk laag getunede TL. (give or take een 65 hz bv...)
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

bartsegers schreef:
Eventueel eens overwegen een TL te maken met heel veel units....
Als je toch al een hele lange kast maakt, zit je al snel op een redelijk laag getunede TL. (give or take een 65 hz bv...)
Iets als een Needle ? En dan 4 naast elkaar en dan 4 op zen kop daarop ?
Of wat moet ik me daar dan bij gaan voorstellen :P ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als een een (al dan niet tapse) zuil hebt van 2 meter hoog en 16 drivers, kan het geheel als een TL worden beschouwd. (mits je éen zijde open hebt natuurlijk.)

Dus een normale TL met meerdere drivers erin. (iets wat sietse heeft gedaan, en ik nu aan het doen ben met de hivi units)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, maar 16 units met een, naar ik aan neem, hoge Fs? Ik ben een beetje bang dat je problemen krijgt met de line. Ook al zou je, net als ik, bij het berekenen van de line, uitgaan van het middelpunt van de units. Ik ben een TL fan, maar dit zou ik zelf niet doen.

Ik zie meer heil in het voorstel van Tok, Line corner array. Eventueel later aangevuld met een sub. Dat zie ik wel zitten ook al heb ik daar niet zoveel ervaring mee.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Misschien is dit linkje iets :)

http://www.geocities.com/dmitrynizh/labaffles.htm


plaatje
Bijlagen
mooi
mooi
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Dat ziet er supervet uit ! Reden te meer hier verder mee te gaan.

Doubling of drivers adds 3 dB to speaker's efficiency. The formula is


S = Sd + 3 * log2(N)

where S .... speaker's efficiency, dB/W/m
Sd .... single driver's efficiency on infinite baffle, dB/W/m
N .... number of drivers in the array

in my case Sd = 90.5 (conservatively) and we get

for 1 unit .... 90.5 dB/W/m
2 .... 93.5
4 .... 96.5
6 .... 98.3
8 .... 99.5
9 .... 100.0
10 ... 100.5
12 ... 101.3
15 ... 102.2
16 ... 102.5
18 ... 103.0
32 ... 105.5
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat lijkt me zwaar afhankelijk of je drivers parallel of in serie zet.

Of houdt de formule daar rekening mee ?
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

De efficiency gaat idd omhoog om 12dB bij 16 drivers, maar dat hebben we een post of 10 eerder al behandeld : ) De gevoeligheid niet, als de totale impedantie gelijk blijft teminste.

Over de kromming van de baffle; dat is niet zo eenvoudig om te maken, en de curve zal wel van een hoop dingen afhangen, en met de name van de grootte van de luisterruimte, en hoe ver je van de luidsprekers af zit. Enige manier om dat een beetje te 'tunen' is om elk chassis in zijn eigen kastje te douwen, dat kan roteren en in de diepte moet kunnen schuiven.

Zodra ik de speakertje binnen heb ga ik ze eerst gewoon op een rechte plank schroeven :D
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo een testje met 8 stuks. Impedantie is naar 8 ohm gebracht, 2x 4 in serie in parallel = 8 ohm.
Klinkt supercool, luisterpositie is van belang. Je moet zeker niet te dicht erop zitten.
Maar ik ga pas morgen een echt oordeel schrijven. Dan kan ik een stereo opstelling beluisteren.
Bijlagen
mini-IMG_4986.JPG
mini-IMG_4985.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een hoop bekijks zie ik :) 8)
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Lopen klooien met luidsprekers, zo rond een uur of 0:00 ... ik zou zeggen, dat moet een studentenflat zijn, alleen ik mis de (lege) drankflessen :o

Ben erg benieuwd naar je stereo open baffle toestand! Volgens mij moet de luisterpositie een stuk minder kritisch worden. Kan het al een beetje met volume spelen, 8 van die dingen?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Tok schreef:
Lopen klooien met luidsprekers, zo rond een uur of 0:00 ... ik zou zeggen, dat moet een studentenflat zijn, alleen ik mis de (lege) drankflessen :o

Ben erg benieuwd naar je stereo open baffle toestand! Volgens mij moet de luisterpositie een stuk minder kritisch worden. Kan het al een beetje met volume spelen, 8 van die dingen?
Euhm, het gaat loeihard, ze konden het tot op de begane horen spelen ( ik zit op de 3e :D ). Maar het valt best mee. Morgen na de bouw van de 2e speaker ga ik eens goed luisteren en spelen met de EQ.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Looks in ieder geval erg goed!

Ik zou denk ik wel eerder een TL oid gemaakt hebben, alleen maar om het laag wat body te geven. Hoe staat het daar nu mee?
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

bartsegers schreef:
Looks in ieder geval erg goed!

Ik zou denk ik wel eerder een TL oid gemaakt hebben, alleen maar om het laag wat body te geven. Hoe staat het daar nu mee?
Ach ik was gewoon zo benieuwd dat ik snel naar de Gamma was gereden voor wat plankjes. Ik kon niet wachten en wilde al een voorproefje :).

Daar moet SERIEUS :D geboost worden. Als je ziet dat alle open baffle bouwers 2x 12" nodig hebben om laag te krijgen en een beetje dynamiek. Dat zegt voldoende denk ik :D ? Misschien dat een TL hier wel een uitkomst bied.

Ik denk dat je ze gewoon moet afkappen en aanvullen met een laagunit. Ergens rond de 100-125hz gok ik zo.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”