Hypex Nieuws!
Moderator: Beheerdersteam
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Ik zal hierop proberen te antwoorden;Jasper schreef:En om van een van mijn stellingen maar een vraag te maken: gaat Hypex in de toekomst een UcD-achtige module te maken die met een digitaal signaal overweg kan? (oftewel een high power DAC) ? Hiervoor zal de analoge vergelijker moeten worden vervangen voor een chip of microcontroller die bijvoorbeeld PCM omzet in PWM.
Vraag ingang digitaal --> nee we hebben geen plannen om een D/A converter direct op de versterker module te zetten.
Vraag high power DAC --> een high power DAC is toch wel weer wat anders. Dat is een Class-D eindtrap waarbij direct een digitaal signaal ingaat ZONDER feedback waarbij de kwaliteit van de voeding zeer belangrijk is. Doordat je geen feedback hebt en erg afhankelijk ben van de voeding kan je niet zulke performance cijfers halen die we nu hebben. Nu kan je wel weer feedback gaan toepassen, maar dat gaat het niet makkelijker maken....
Gaarne wil ik verwijzen naar onze AES presentatie uit 2006 in Parijs;
http://www.hypex.nl/docs/allamps%20hypex%20layout.pdf
Jan-Peter
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Precies, het idee van de UcD is in feite een analoge schakeling. Okay, het schakelt, maar meer dan dat is het niet digitalisch. Er een digitale ingang van maken zal het concept wezenlijk wijzigen, denk ik.
Ergens moet het signaal analoog gemaakt worden voor aansturing van de luidspreker en wellicht is dit de handigste plek om te doen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee.
Groet,
Jacco
Ergens moet het signaal analoog gemaakt worden voor aansturing van de luidspreker en wellicht is dit de handigste plek om te doen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee.
Groet,
Jacco
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Voor de geïnteresseerden, de datasheet is klaar daarin wordt ook toegelicht de werking van de SMPS.
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf
Product is nu ook op de webshop aanwezig....
Mvg,
Jan-Peter
http://www.hypex.nl/docs/smps180.pdf
Product is nu ook op de webshop aanwezig....
Mvg,
Jan-Peter
Idd Jacco,dekkersj schreef:
Ergens moet het signaal analoog gemaakt worden voor aansturing van de luidspreker en wellicht is dit de handigste plek om te doen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee.
Groet,
Jacco
Het is schuiven met vrijheidsgraden.
Zou je een compleet digitale modulator maken, wat in principe niet zo moeilijk is, dan moet je toch het analoge uitgangssignaal er weer digitaal in frommelen om een gesloten feedback loop te maken. Dat houdt in een snelle AD convertor en snelle digitale processing. Ten minste met het UcD concept. Blijft een beetje lood om oud ijzer.
Dus ja, dan is een DA converter met daar achter een analoge modulator meer recht-toe-recht-aan.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Als je goed kijkt, zie je dat er nog van die 'heatpipes' zitten om de warmte te transporteren naar de andere koelblokken....richard schreef:Waarom hebben drie van die UCD-dingen wel koelribben nodig en de andere drie niet? Of zitten de ribben er maar voor de show? Volgens de werfende tekst niet.Pjotr schreef:Die is leukjust-sounds schreef:Hypex class D modules gecombineerd met een Terratec externe geluidskaart.....
Ik doelde inderdaad op DAC technologie die op hoge vermogens wordt ingezet. Het is nu duidelijk voor me: de feedback om het een closed control loop te maken maakt het op dit moment niet aantrekkelijk.Jan-Peter schreef:Ik zal hierop proberen te antwoorden;Jasper schreef:En om van een van mijn stellingen maar een vraag te maken: gaat Hypex in de toekomst een UcD-achtige module te maken die met een digitaal signaal overweg kan? (oftewel een high power DAC) ? Hiervoor zal de analoge vergelijker moeten worden vervangen voor een chip of microcontroller die bijvoorbeeld PCM omzet in PWM.
Vraag ingang digitaal --> nee we hebben geen plannen om een D/A converter direct op de versterker module te zetten.
Vraag high power DAC --> een high power DAC is toch wel weer wat anders. Dat is een Class-D eindtrap waarbij direct een digitaal signaal ingaat ZONDER feedback waarbij de kwaliteit van de voeding zeer belangrijk is. Doordat je geen feedback hebt en erg afhankelijk ben van de voeding kan je niet zulke performance cijfers halen die we nu hebben. Nu kan je wel weer feedback gaan toepassen, maar dat gaat het niet makkelijker maken....
Gaarne wil ik verwijzen naar onze AES presentatie uit 2006 in Parijs;
http://www.hypex.nl/docs/allamps%20hypex%20layout.pdf
Jan-Peter
Die geluidskaart en hypex modules in een box is overigens niet waar ik op doelde, dat is "gewoon" een intergratie van bestaande modules in een apparaat.
Passend in 1HE?
[quote]
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg... ;)
Jan-Peter[/quote]
JP,
Je meldde eerder dat de smps in een 1HE kast moet passen. Jullie specificeren echter 4,9 cm als hoogte. Met een buitenmaat van 4,45 cm van een 1 HE kast lijkt me dat wat krap :lol: . Ik neem aan dat als ik het profiel verwijder waar de print tegen gemonteerd is, het wel moet passen? Welke afmetingen heeft de SMPS dan?
Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg... ;)
Jan-Peter[/quote]
JP,
Je meldde eerder dat de smps in een 1HE kast moet passen. Jullie specificeren echter 4,9 cm als hoogte. Met een buitenmaat van 4,45 cm van een 1 HE kast lijkt me dat wat krap :lol: . Ik neem aan dat als ik het profiel verwijder waar de print tegen gemonteerd is, het wel moet passen? Welke afmetingen heeft de SMPS dan?
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Passend in 1HE?
Inderdaad deze eis was redelijk ondoenlijk, hebben we dus laten varen.ronvla schreef:JP,Inderdaad een SMPS is niet zo heel veel kleiner. TR180+UcD ST supply is 120cm2 en de 180W SMPS 95cm2 (en de SMPS past in een 1HE kast!). Gewicht gaat wel van zo'n 2kg naar 0,3kg...
Jan-Peter
Je meldde eerder dat de smps in een 1HE kast moet passen. Jullie specificeren echter 4,9 cm als hoogte. Met een buitenmaat van 4,45 cm van een 1 HE kast lijkt me dat wat krap. Ik neem aan dat als ik het profiel verwijder waar de print tegen gemonteerd is, het wel moet passen? Welke afmetingen heeft de SMPS dan?
Je kan wel zelf iets fröbelen, maar dan moet je onder de print een eigen deugdelijke isolatie aanbrengen. Dan kan je waarschijnlijk wel een 6-7mm winnen in hoogte vermindering.
Jan-Peter
Even nagemeten: De hoogte van de voeding zelf zonder L-profiel is strak 39 mm.
Ga je dat inbouwen in een 1U kast met extra isolatie schermen zou dat net kunnen. Maar je krijgt dan wel problemen met de warmte afvoer van de diverse componenten. Je hebt dan beslist weldoordachte geforceerde koeling nodig.
Ga je dat inbouwen in een 1U kast met extra isolatie schermen zou dat net kunnen. Maar je krijgt dan wel problemen met de warmte afvoer van de diverse componenten. Je hebt dan beslist weldoordachte geforceerde koeling nodig.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Hoe bedoel je dat? als alle eindtrappen in stand by blijven staan heel erg veel....just-sounds schreef:Hoeveel ucd 180 modules kan de smps aan 1?
Zonder gekheid...het maximale vermogen wat de SMPS kan leveren is 180W. Dus je kan er prima 5 op aansluiten, maar je krijgt er totaal echt niet meer uit dan 180W. Nu is dat voor huiskamer toepassingen echt wel voldoende, en vele home theater versterker hebben een voeding die zelfs wel een veel lichtere voeding hebben.
Jan-Peter
Hangt ook af van je speakers. Die 180W is bij 4 ohm. Met 8 ohm speakers komt er niet meer dan 90W uit een UcD-180.
Dus ja, dan is 2 UcD 180 versterkes op 1 SMPS zeker geen probleem lijkt mij, zeker voor huiskamer gebruik. Zou ik er nog wel 10.000 uF per rail bij hangen voor een goede bas.
Krijg je zoiets als op de foto. Dat is een 160 mm x 220 mm Hammond kastje. Zelf ga ik er overigens 2 monoblokken mee maken.
Gisteren al wat metingen gedaan en bij een 6 ohm belasting (mijn speakers gaan niet lager) levert het 120 W échte RMS en dat tot onder de 20 Hz. Menig fabrieksversterker doet dat niet na.
Dus ja, dan is 2 UcD 180 versterkes op 1 SMPS zeker geen probleem lijkt mij, zeker voor huiskamer gebruik. Zou ik er nog wel 10.000 uF per rail bij hangen voor een goede bas.
Krijg je zoiets als op de foto. Dat is een 160 mm x 220 mm Hammond kastje. Zelf ga ik er overigens 2 monoblokken mee maken.
Gisteren al wat metingen gedaan en bij een 6 ohm belasting (mijn speakers gaan niet lager) levert het 120 W échte RMS en dat tot onder de 20 Hz. Menig fabrieksversterker doet dat niet na.
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
Hallo Jacco,dekkersj schreef:Wat is precies de relatie met die capaciteit en goede bas?Pjotr schreef:[...]Zou ik er nog wel 10.000 uF per rail bij hangen voor een goede bas.
[...]
Groet,
Jacco
De SMPS is een constant current - constant voltage voeding. Die laadt de elco's bij met een op 6,5A begrensde stroom. Bij flinke baspulsen die over de 6,5 A_piek gaan moeten de elco's dat dus opvangen. Wil je niet al te grote schommelingen hebben van de spanning op de elco's (vooral bij laagohmige speakers) dan loont het om er extra capaciteit bij te zetten. Op de voeding zelf zit al 4700 uF per rail. Met 10.000 uF erbij worden de schommelingen behoorlijk lager.
Bij baspulsen zijn het linker en het rechter kanaal min of meer in fase. Zet je dan 2 versterkers parallel op de voeding dan kan de piekstoom makkelijk over die 6,5A gaan. Gemiddeld is het natuurlijk veel lager, dus op zich is het verder geen probleem.
Het heeft ook met de PSR van de versterker te maken. Die met 65 dB al behoorlijk goed, maar toch. Heb het eerlijk gezegd nog niet gehoormatig vergeleken.
Ik heb een voorlopige testopstelling waarbij SMPS en versterker op en stuk alu van 15 cm x 25 cm en 2 mm dik geschroefd zit. Heb het geheel een tijdje flink laten spelen op flink vermogen in een 4 ohm weerstand met een lekker stukje Kodo drummers. Het geheel wordt niet echt heet moet ik zeggen. Iig niet zo heet dat je het niet meer vast kunt pakken (tussen de 40 en 50 graden dus). Met normaal luisteren in de huiskamer geen enkel probleem lijkt mij.just-sounds schreef:Maar bij vol vermogen blijft het 1 op 1.
Ziet er mooi compact uit zo in dat doosje. maar is dat wel verantwoord zo koelblok tegen koelblok?
![]()
Ach ja klasse d wordt toch niet zo warm
Wat ik wel ga doen is het huidige stuk L-alu vervangen voor een 40 mm x 40 mm x 4 mm L-vormig alu.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 29 aug 2008, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Hoi,Pjotr schreef:Hallo Jacco,dekkersj schreef:Wat is precies de relatie met die capaciteit en goede bas?Pjotr schreef:[...]Zou ik er nog wel 10.000 uF per rail bij hangen voor een goede bas.
[...]
Groet,
Jacco
De SMPS is een constant current - constant voltage voeding. Die laadt de elco's bij met een op 6,5A begrensde stroom. Bij flinke baspulsen die over de 6,5 A_piek gaan moeten de elco's dat dus opvangen. Wil je niet al te grote schommelingen hebben van de spanning op de elco's (vooral bij laagohmige speakers) dan loont het om er extra capaciteit bij te zetten. Op de voeding zelf zit al 4700 uF per rail. Met 10.000 uF erbij worden de schommelingen behoorlijk lager.
Bij baspulsen zijn het linker en het rechter kanaal min of meer in fase. Zet je dan 2 versterkers parallel op de voeding dan kan de piekstoom makkelijk over die 6,5A gaan. Gemiddeld is het natuurlijk veel lager, dus op zich is het verder geen probleem.
Het heeft ook met de PSR van de versterker te maken. Die met 65 dB al behoorlijk goed, maar toch. Heb het eerlijk gezegd nog niet gehoormatig vergeleken.
Ik wil er verder ook geen twistpunt van maken. Ik vraag het me in alle rust af. Dit ook met het oog op conventionele schakelingen waar die extra buffer-capaciteit alleen interessant is als de torren in saturatie gaan.
Die 6,5A lijkt me al genoeg voor een stevig stukkie muziek in den huiskamer. De PSR doet de rest en die variatie zal in het geluidsbeeld bij dergelijke sterkten niet opvallen. Misschien leuk om er eens iets aan te simuleren. Zo'n SMPS is ook nieuw voor mij en ik wil er graag meer van weten. Dus een constante stroom die elco's in?
Groet,
Jacco
Het is een PFC. De stroom die de elco's ingaat is min of meer een haversine (een gelijkgerichte 50 Hz sinus) met een gemiddelde waarde van max 6,5A.dekkersj schreef:................ Dus een constante stroom die elco's in?
Groet,
Jacco
Op zich is dat al een hele verbetering tov de kortstondige steile stroom pieken van een conventionele trafo voeding vind ik.
Waarom niet? Met extra bufferelco's gaat de uitgangspool (regeltechnisch gezien) alleen maar omlaag en wordt het regelgedrag doorgaans beter.
Iig heb ik geen overshoot gezien bij een burst test als ik er zelfs 20.000 uF per rail bij zet.
Overigens is deze voeding niet te vergelijken met een conventionele geregelde SMPS voeding. Hij is speciaal ontworpen voor gebruik icm audio versterkers. En ik moet zeggen dat ze daar op het eerste gezicht erg goed in geslaagd zijn.
Iig heb ik geen overshoot gezien bij een burst test als ik er zelfs 20.000 uF per rail bij zet.
Overigens is deze voeding niet te vergelijken met een conventionele geregelde SMPS voeding. Hij is speciaal ontworpen voor gebruik icm audio versterkers. En ik moet zeggen dat ze daar op het eerste gezicht erg goed in geslaagd zijn.
