Doe het zelfer in hart en nieren

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Doe het zelfer in hart en nieren

Bericht door TH0M »

Beste mede DIY'ers,

Na een tijdje op enkle forums te hebben rondgekeken, heb ik me hier aangemeld en wel om de volgende redenen:
- Het blijft hier altijd gezellig
- Elke vraag wordt beantwoord
- veel deskundigheid bij de leden
Dus al met al een fijne basis om te starten dacht ik zo.

Binnen de speakerbouw ben ik helemaal nieuw. Ben mezelf wel aan het verdiepen in alle aspecten, maar ik zal nog veel moeten leren. Wel heb ik behoorlijk wat ervaring als "doe het zelfer". Ik (met een team) heb onder andere een kircar gebouwd, diverse racewagens, een electronisch geregelde houtkachel, een software pakket voor mode retailers en ga zo maar door. Ook heb ik zelf een CNC-router gemaakt welke voorzien is van een frees. Deze machine heeft redelijke afmeting en is geschikt voor het frezen van staal, alu en dus zeker voor hout.


Mijn installatie bestaat uit een Marantz SR6200 surround versterker, en momenteel een set Kef IQ3 als stereo speakers. Uiteindelijk wil ik de set uitbreiden tot een volledige surround opstelling met tevens goede stereo eigenschappen.

Ik zit er over te denken om te beginnen met het bouwen van een (budget) sub.
-relatief eenvoudig om mee te beginnen
-uiteindelijk nodig voor een goede suround sound
-huidige speakers gaan niet erg laag

Maar ik zal met betrekking tot het bouwen een topic openen op de juiste plek.

Groeten Thom
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Welkom thom!

Het ziet ernaar uit dat we voorlopig niet van je af zijn hahaha. Idd een echte zelfbouwer. Vertel eens wat meer over die router en die kitcar 8)

Wowly
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ha Wowly,

Ik zal binnenkort van beide een foto uploaden.

De freesbank is een zelfbouw. Frame van de machine bestaat uit 15mm dikke waterstraalgesneden alu plate. Aandrijving door stappemotoren via kogelomloopspil. Afmeting van werkbereik is +- 1000 * 600 * 200 mm.

Besturing gebeurt via Mach3, programeren met Mastercam, tekenen via Solid Edge of Inventor.


De Kitcar is van het merk Luego. http://www.luegosportscars.com/. En wordt gepowerd door een Honda VFR blok. Schakelen gaat via knoppen op het stuur welke via een computer een pneumatisch ventiel schakelen. Deze auto staat nu op een tijdelik pools kenteken om hem nu een mooi geel kenteken te kunnen geven.

Groeten,
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

wauw!! lotus seven kitcars zijn gaaf! Ik he in de caterham versie (mee-)gereden; fantastische ervaring! Waarom eerst een pool kenteken eigenlijk? Moet je dadelijk nog BPM gaan betalen?

Oja, ik wil ook zo'n frees 8)

Wowly
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Hoi Wowly,

Dat poolse kenteken is er omdat de poolse wetgeving het toelaat dat dit soort auto's op de weg komen. Nederland mag daarna weer geen auto's weigeren te importeren met een europees kenteken. Leve Europa!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

wees welgekomen
mannen met zoveel 'skils'moeten we hier houden niet wowly?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zeer wel dirk!
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik dacht dat kitcar keuren meestal ging over de UK. Zo heeft mijn vriend het in ieder geval gedaan. Heeft ook een Lotus Super7 replica, gebouwd door een Nederlandse botenbouwer. Echt netjes gedaan. Ligt een halve Sierra in, 2.0 met 120 pk ofzo geloof ik. Ik vind persoonlijk dat hij nog wat vermogen mist. 140-150pk zou een mooi streefdoel zijn. Hoeveel vermogen heeft jouw kitcar ? Oh ja, het wordt altijd wel warm aan mijn voeten als ik meerij :). En bij 100mph duw ik mijn rechteroor en rechterneusgat toe :D. Leuke is wel dat 100mph gigantisch snel lijkt in zon autootje.
Wat wel wennen is, is zo ver naar achteren zitten. Daardoor is driften moeilijker vind ik. Als je meer tussen je 2 assen zit is het beter aan te voelen. Maar dat kan een kwestie van gewoonte zijn ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

fluppie007 schreef:
..... 140-150pk zou een mooi streefdoel zijn.
nee joh, gewoon Cossie blok er in, grotere turbo, chippen, en hop dik 300 pk :twisted: geen Porsche of Ferrari die je dan nog bijhouden 8)

lijkt me heerlijk speelgoed zo'n ding zeg....
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ha Mensen,

Het is inderdaad een super ervaring om met zo'n auto te rijden. Tijdens het testen heb ik hem een paar keer op circuit zandvoort gehad. Het is een enorm verschil met de BMW 535 die ik normaal voor circuit gebruik. Het is net een trein, zo vast op de weg. En de beleving!!!!

De kitcar is uitgerust met een 800cc VFR V4 motor. Vermogen is 'maar' 110Pk. Maar in combinatie met het lage gewicht van iets boven de 500 Kilo, het sequentiele schakelen en de complete beleving geeft het wel een kick! Mischien komt er ooit nog wel een ander blok in, maar deze heb ik destijds goedkoop kunnen bemachtigen.

Driften met zo'n auto vind ik eigenlijk nog wel eenvoudig. Mischien juist omdat je met je reet op de achterwielen zit en je zo goed voelt wat er gebeurt. Maar he is wel wennen omdat alles anders reageerd.

In the UK, waar deze auto's van origine vandaan komen was het lange tijd redelijk eenvoudig om de auto op kenteken te krijgen. Maar door de grote toeloop van buitenlanders hebben ze de regels aangescherpt. Nu polen bij de EU hoort, mag nederland geen poolse auto's meer weigeren. Maar zoals te begrijpen is er in polen wat meer te regelen tijdens een glaasje vodka in de kroeg. :lol:

Cheers!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha zo mag ik het horen! Iemand die weet waar de centen kunnen worden bespaard. Heb je de Freestafel gebruikt bij de bouw van de lotus?

Wowly
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Henkjan schreef:
fluppie007 schreef:
..... 140-150pk zou een mooi streefdoel zijn.
nee joh, gewoon Cossie blok er in, grotere turbo, chippen, en hop dik 300 pk :twisted: geen Porsche of Ferrari die je dan nog bijhouden 8)

lijkt me heerlijk speelgoed zo'n ding zeg....
Dan heb je er veel moeilijker nog controle over. Turbo is gevaarlijk als je terugschakelt in bochten enzo...
Wat mij wel geinig lijkt is de Honda S2000 blok in zon kitcar fixen :). 240pk, 9000rpm, 6bak die lekker kort schakelt. Zolang je onder de 6000 blijft gaat die vlot, ga je boven de 6000, dan begint het feestje. Enkel wordt het laten passen een andere zaak :? .
Speelgoed is wel de correcte omschrijving van zon auto. Kan je niet echt als dagelijkse wagen gebruiken.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Fluppie007,

Zo'n blok past redelijk eenvoudig. Grote nadeel van deze geweldige motor is de beschikbaarheid en daarmee de prijs. Maar ben met je eens dat het een leuke motor voor zo'n project kan zijn.

Wowly,

Freestafel hebben we wel wat gebruikt voor de kitcar, maar we hebben hem meer gebouwd met het oog op hobby. Ik heb een tijd bij een machinefabriek gewerkt als engineer. Ik stond vaak vol bewondering bij de grote CNC machines te kijken. Ik dacht, dat wil ik ook......
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ikke jaloers
kwijl-kwijl :cry: :cry: :cry:
mvg
audioot dirk
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”