Doe het zelfer in hart en nieren
Moderator: Beheerdersteam
Doe het zelfer in hart en nieren
Beste mede DIY'ers,
Na een tijdje op enkle forums te hebben rondgekeken, heb ik me hier aangemeld en wel om de volgende redenen:
- Het blijft hier altijd gezellig
- Elke vraag wordt beantwoord
- veel deskundigheid bij de leden
Dus al met al een fijne basis om te starten dacht ik zo.
Binnen de speakerbouw ben ik helemaal nieuw. Ben mezelf wel aan het verdiepen in alle aspecten, maar ik zal nog veel moeten leren. Wel heb ik behoorlijk wat ervaring als "doe het zelfer". Ik (met een team) heb onder andere een kircar gebouwd, diverse racewagens, een electronisch geregelde houtkachel, een software pakket voor mode retailers en ga zo maar door. Ook heb ik zelf een CNC-router gemaakt welke voorzien is van een frees. Deze machine heeft redelijke afmeting en is geschikt voor het frezen van staal, alu en dus zeker voor hout.
Mijn installatie bestaat uit een Marantz SR6200 surround versterker, en momenteel een set Kef IQ3 als stereo speakers. Uiteindelijk wil ik de set uitbreiden tot een volledige surround opstelling met tevens goede stereo eigenschappen.
Ik zit er over te denken om te beginnen met het bouwen van een (budget) sub.
-relatief eenvoudig om mee te beginnen
-uiteindelijk nodig voor een goede suround sound
-huidige speakers gaan niet erg laag
Maar ik zal met betrekking tot het bouwen een topic openen op de juiste plek.
Groeten Thom
Na een tijdje op enkle forums te hebben rondgekeken, heb ik me hier aangemeld en wel om de volgende redenen:
- Het blijft hier altijd gezellig
- Elke vraag wordt beantwoord
- veel deskundigheid bij de leden
Dus al met al een fijne basis om te starten dacht ik zo.
Binnen de speakerbouw ben ik helemaal nieuw. Ben mezelf wel aan het verdiepen in alle aspecten, maar ik zal nog veel moeten leren. Wel heb ik behoorlijk wat ervaring als "doe het zelfer". Ik (met een team) heb onder andere een kircar gebouwd, diverse racewagens, een electronisch geregelde houtkachel, een software pakket voor mode retailers en ga zo maar door. Ook heb ik zelf een CNC-router gemaakt welke voorzien is van een frees. Deze machine heeft redelijke afmeting en is geschikt voor het frezen van staal, alu en dus zeker voor hout.
Mijn installatie bestaat uit een Marantz SR6200 surround versterker, en momenteel een set Kef IQ3 als stereo speakers. Uiteindelijk wil ik de set uitbreiden tot een volledige surround opstelling met tevens goede stereo eigenschappen.
Ik zit er over te denken om te beginnen met het bouwen van een (budget) sub.
-relatief eenvoudig om mee te beginnen
-uiteindelijk nodig voor een goede suround sound
-huidige speakers gaan niet erg laag
Maar ik zal met betrekking tot het bouwen een topic openen op de juiste plek.
Groeten Thom
Ha Wowly,
Ik zal binnenkort van beide een foto uploaden.
De freesbank is een zelfbouw. Frame van de machine bestaat uit 15mm dikke waterstraalgesneden alu plate. Aandrijving door stappemotoren via kogelomloopspil. Afmeting van werkbereik is +- 1000 * 600 * 200 mm.
Besturing gebeurt via Mach3, programeren met Mastercam, tekenen via Solid Edge of Inventor.
De Kitcar is van het merk Luego. http://www.luegosportscars.com/. En wordt gepowerd door een Honda VFR blok. Schakelen gaat via knoppen op het stuur welke via een computer een pneumatisch ventiel schakelen. Deze auto staat nu op een tijdelik pools kenteken om hem nu een mooi geel kenteken te kunnen geven.
Groeten,
Ik zal binnenkort van beide een foto uploaden.
De freesbank is een zelfbouw. Frame van de machine bestaat uit 15mm dikke waterstraalgesneden alu plate. Aandrijving door stappemotoren via kogelomloopspil. Afmeting van werkbereik is +- 1000 * 600 * 200 mm.
Besturing gebeurt via Mach3, programeren met Mastercam, tekenen via Solid Edge of Inventor.
De Kitcar is van het merk Luego. http://www.luegosportscars.com/. En wordt gepowerd door een Honda VFR blok. Schakelen gaat via knoppen op het stuur welke via een computer een pneumatisch ventiel schakelen. Deze auto staat nu op een tijdelik pools kenteken om hem nu een mooi geel kenteken te kunnen geven.
Groeten,
Ik dacht dat kitcar keuren meestal ging over de UK. Zo heeft mijn vriend het in ieder geval gedaan. Heeft ook een Lotus Super7 replica, gebouwd door een Nederlandse botenbouwer. Echt netjes gedaan. Ligt een halve Sierra in, 2.0 met 120 pk ofzo geloof ik. Ik vind persoonlijk dat hij nog wat vermogen mist. 140-150pk zou een mooi streefdoel zijn. Hoeveel vermogen heeft jouw kitcar ? Oh ja, het wordt altijd wel warm aan mijn voeten als ik meerij
. En bij 100mph duw ik mijn rechteroor en rechterneusgat toe
. Leuke is wel dat 100mph gigantisch snel lijkt in zon autootje.
Wat wel wennen is, is zo ver naar achteren zitten. Daardoor is driften moeilijker vind ik. Als je meer tussen je 2 assen zit is het beter aan te voelen. Maar dat kan een kwestie van gewoonte zijn ?
Wat wel wennen is, is zo ver naar achteren zitten. Daardoor is driften moeilijker vind ik. Als je meer tussen je 2 assen zit is het beter aan te voelen. Maar dat kan een kwestie van gewoonte zijn ?
Ha Mensen,
Het is inderdaad een super ervaring om met zo'n auto te rijden. Tijdens het testen heb ik hem een paar keer op circuit zandvoort gehad. Het is een enorm verschil met de BMW 535 die ik normaal voor circuit gebruik. Het is net een trein, zo vast op de weg. En de beleving!!!!
De kitcar is uitgerust met een 800cc VFR V4 motor. Vermogen is 'maar' 110Pk. Maar in combinatie met het lage gewicht van iets boven de 500 Kilo, het sequentiele schakelen en de complete beleving geeft het wel een kick! Mischien komt er ooit nog wel een ander blok in, maar deze heb ik destijds goedkoop kunnen bemachtigen.
Driften met zo'n auto vind ik eigenlijk nog wel eenvoudig. Mischien juist omdat je met je reet op de achterwielen zit en je zo goed voelt wat er gebeurt. Maar he is wel wennen omdat alles anders reageerd.
In the UK, waar deze auto's van origine vandaan komen was het lange tijd redelijk eenvoudig om de auto op kenteken te krijgen. Maar door de grote toeloop van buitenlanders hebben ze de regels aangescherpt. Nu polen bij de EU hoort, mag nederland geen poolse auto's meer weigeren. Maar zoals te begrijpen is er in polen wat meer te regelen tijdens een glaasje vodka in de kroeg.
Cheers!
Het is inderdaad een super ervaring om met zo'n auto te rijden. Tijdens het testen heb ik hem een paar keer op circuit zandvoort gehad. Het is een enorm verschil met de BMW 535 die ik normaal voor circuit gebruik. Het is net een trein, zo vast op de weg. En de beleving!!!!
De kitcar is uitgerust met een 800cc VFR V4 motor. Vermogen is 'maar' 110Pk. Maar in combinatie met het lage gewicht van iets boven de 500 Kilo, het sequentiele schakelen en de complete beleving geeft het wel een kick! Mischien komt er ooit nog wel een ander blok in, maar deze heb ik destijds goedkoop kunnen bemachtigen.
Driften met zo'n auto vind ik eigenlijk nog wel eenvoudig. Mischien juist omdat je met je reet op de achterwielen zit en je zo goed voelt wat er gebeurt. Maar he is wel wennen omdat alles anders reageerd.
In the UK, waar deze auto's van origine vandaan komen was het lange tijd redelijk eenvoudig om de auto op kenteken te krijgen. Maar door de grote toeloop van buitenlanders hebben ze de regels aangescherpt. Nu polen bij de EU hoort, mag nederland geen poolse auto's meer weigeren. Maar zoals te begrijpen is er in polen wat meer te regelen tijdens een glaasje vodka in de kroeg.
Cheers!
Dan heb je er veel moeilijker nog controle over. Turbo is gevaarlijk als je terugschakelt in bochten enzo...Henkjan schreef:nee joh, gewoon Cossie blok er in, grotere turbo, chippen, en hop dik 300 pkfluppie007 schreef:..... 140-150pk zou een mooi streefdoel zijn.geen Porsche of Ferrari die je dan nog bijhouden
![]()
lijkt me heerlijk speelgoed zo'n ding zeg....
Wat mij wel geinig lijkt is de Honda S2000 blok in zon kitcar fixen
Speelgoed is wel de correcte omschrijving van zon auto. Kan je niet echt als dagelijkse wagen gebruiken.
Fluppie007,
Zo'n blok past redelijk eenvoudig. Grote nadeel van deze geweldige motor is de beschikbaarheid en daarmee de prijs. Maar ben met je eens dat het een leuke motor voor zo'n project kan zijn.
Wowly,
Freestafel hebben we wel wat gebruikt voor de kitcar, maar we hebben hem meer gebouwd met het oog op hobby. Ik heb een tijd bij een machinefabriek gewerkt als engineer. Ik stond vaak vol bewondering bij de grote CNC machines te kijken. Ik dacht, dat wil ik ook......
Zo'n blok past redelijk eenvoudig. Grote nadeel van deze geweldige motor is de beschikbaarheid en daarmee de prijs. Maar ben met je eens dat het een leuke motor voor zo'n project kan zijn.
Wowly,
Freestafel hebben we wel wat gebruikt voor de kitcar, maar we hebben hem meer gebouwd met het oog op hobby. Ik heb een tijd bij een machinefabriek gewerkt als engineer. Ik stond vaak vol bewondering bij de grote CNC machines te kijken. Ik dacht, dat wil ik ook......
