Voor de mensen die nog een 6,5"driver zoeken!
18sound 6N430

Voor het vergelijk een van de best metende 6,5" hifidrivers

(bron:Zaphaudio)
Moderator: Beheerdersteam

nja.. Wel de unit gebruiken in zijn bedoelde inzetgebied he. Daar waar hij opbreekt is niet zo boeiend, daar kraak je een seas alu ook niet op af als hij goed gefilterd is.Soundexcel schreef:Wat zitten we weer heerlijk te kicken op meet gegevens.
Tuurlijk heeft elke driver zijn eigen klank....
De klank van een driver is toch niet puur gebazeerd op de THD metingen?
Conus materiaal, ophanging, afstraling etc.
Deze meting vind ik nou niet echt denderend:
Even iets verder kijken dan ons neusje lang is
Dan si natuurlijk wel de vraag aan onze kant.Montana schreef:Maar ik daag iedereen uit om een basmidunit te vinden die beter meet!
Dan misschien toch maar de SDX 7Montana schreef:Er is ook een 4 en 8 ohm versie te koop.
Ik denk dat je hem in duitsland moet kopen. Goedkoopste die ik vond was 100 euro per stuk.
Hij is goed beschermd tegen vocht staat in de beschrijving!
In de auto hoor je een beetje meer of minder vervorming niet en heb je misschien meer aan een vlakke breedbandige frequentie respons grotere xmax en lage f3?
Vind ik ook. De waterval van de W18EX001 bv is veel mooier en toont dat behalve bij 5kHz de driver vrijwel volledig vrij is van resonanties. Wat heeft nu minder eigenklank, de resonanties van de 18sound of de wat hogere K3 en K5 van de W18? Ik vermoed de laatste, vooral indien je een laag overnamepunt kiest voor de W18.Soundexcel schreef:Wat zitten we weer heerlijk te kicken op meet gegevens.
Tuurlijk heeft elke driver zijn eigen klank....
De klank van een driver is toch niet puur gebazeerd op de THD metingen?
Conus materiaal, ophanging, afstraling etc.
Deze meting vind ik nou niet echt denderend:
Even iets verder kijken dan ons neusje lang is
Nou, ik weet niet of ik de enige ben, maar in luistertesten blijkt telkens weer dat resonanties belangrijker zijn, sneller te horen, dan THD. Zeker als THD beneden 0,1% zit, maar ook al indien K2 niet hoger zit dan 1%, K3 niet hoger dan 0,3% en K5 niet hoger dan 0,1%. Ik heb dit getest met zuivere sinussen en zo'n sinus luistertest is nog veel kritischer dan dat je luistert met muziek. En ik vind de CSD van de W18 er echt veel beter uitzien, vooral als je niet alleen kijkt naar uitslingertijd maar ook de gelijkmatigheid hiervan als functie van de frequentie. Ja, ik weet dat de K3 bij 1700Hz listig is van de W18, vandaar ook het lage kantelpunt bij het project van hondasnl.Montana schreef:Waarom zijn die csd plotjes nou zo boeiend de laatste tijd?![]()
![]()
Misschien lees je mijn reacties nooitMontana schreef:De csd van de W18 is nou ook weer niet zoveel mooier. Hij heeft gewoon een hele mooie frequentie respons. Vooral boven de 800Hz is de 3e harmonische véél lager bij de 18sound. Misshcien heeft de 18sound ook wel een kleine notch nodig op 1kHz
Waarom zijn die csd plotjes nou zo boeiend de laatste tijd?![]()
Als csd zoveel zeggend is waarom wordt de SS 18W dan niet veel meer afgekraakt?
Misschien wel, maar die heeft de resonantiepiek en dus ook de vervormingspieken wat lager liggen. De frequentiemeting op Zaphaudio laat voor de CH een iets minder mooie curve zien, maar ik zie zojuist op de site van Seas zelf dat de CH juist iets vlakker is. Maar ik denk inderdaad dat hij vanwege de mooie open constructie aan de achterzijde wel mooier zou zijn voor OB.jeroen_d schreef:Ja, en tov toen Zaph de testen deed heeft SEAS de resonantiepiek hoger weten te leggen. En dan zou ik die CH versie nog mooier vinden voor OB.