Best metende 6,5"driver is PA!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Best metende 6,5"driver is PA!

Bericht door Martijn H »

De 18sound 6N430 lijkt me een extreem goede basmid driver. Hij presteert wb vervormingsprestaties beter dan elke haaifaaidriver die ik ken.

Voor de mensen die nog een 6,5"driver zoeken! 8)

18sound 6N430
Afbeelding

Voor het vergelijk een van de best metende 6,5" hifidrivers
Afbeelding

(bron:Zaphaudio)
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Ík heb nooit getwijfeld aan 18sound. ;) De vraag is natuurlijk of het ding niet teveel eigenklank gaat hebben. Maar ik ben ook bang dat het woord basmid een beetje teveel eer is voor het laag dat hij kan produceren.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Eigenklank ???

Nou het ding heeft zo weinig vervorming, zou niet weten waar dat vandaan zou moeten komen.
jantje-secuur

Tja. Veel PA-drivers hebben daar last van. Maar dit is wellicht ook een leuk ding voor bij mijn hoorntweet. Heh. Moeilijk in te frezen alleen.

Toch chapeau voor de italiaanse designers om met zo'n aparte rolrand dergelijke prestaties neer te zetten. Zo te zien gaat ie nog redelijk laag, hierdoor heb je alleen niet zoveel rendement (voor PA-dan).

Let nog even op dat de grafiekjes op de site van 18sound allemaal in een kast zijn en derhalve dat je er een bafflestep bij ziet.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Bedoel je hier de 18sound 6ND430 mee, want de 18sound 6N430 kan ik niet vinden, heb je een link naar de unit ?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is de 18Sound 6ND430-16 om precies te zijn :)

Maar ik kan me niet voorstellen dat dit ding eigenklank geeft. Wat er denk ik gebeurt, is dat veel PA drivers dan niet goed genoeg gecrossed worden.
(waarschijnlijk om geld te besparen)

Dan kun je idd wel wat kleuring krijgen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Camiel,

Wat is volgens jou het verschil tussen een PA en een hifi driver?

Ik noem het maar even een PA midbas, omdat het van 18sound komt. wb prestaties is het meer HIFI dan de drivers die gewoonlijk als hifi worden gezien.

Eigenklank=vervorming en gelukkig heeft die 6ND430 dat nauwelijks. De frequentie respons is niet ultiem boven 1kHz, dus het is niet een makkelijke driver. Als je het onder controle kan krijgen wel een zeer neutrale!

edit type aanduiding
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 23 aug 2008, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Uiteraard zijn er dingen anders zoals de stijvere ophanging, en hufterproof-heid.

Ik denk echter dat bij deze kleine driver de eigenklank daar ergens bij 5,5 kHz zit. Met een beetje tweeter zit je in de safe zone.

Hoezo is die grafiek zo moeilijk dan? Zoals ik al zei is dit mét bafflestep, volgens mij is het dus niet zoveel anders als een andere driver.

http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=243

Jij begint opeens over een 18" driver? Typefoutje?
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Wat zitten we weer heerlijk te kicken op meet gegevens.
Tuurlijk heeft elke driver zijn eigen klank....

De klank van een driver is toch niet puur gebazeerd op de THD metingen?
Conus materiaal, ophanging, afstraling etc.

Deze meting vind ik nou niet echt denderend:
Even iets verder kijken dan ons neusje lang is :)
Bijlagen
Afbeelding 1.png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

als je een driver full-range draait wel.

Maar als je een driver gebruikt waar zijn vervorming minimaal is (lees onhoorbaar), zijn CSD zeer goed en je de driver ook gebruikt waar hij goed is, volgens mij is kun je dan geen onderscheid maken tussen twee drivers.

(die dus beiden in dat gebied zo presteren dat die effecten niet meer hoorbaar zijn).

Punt is dat er (helaas) een hoop drivers worden gebruikt waar ze eigenlijk dus niet geschikt zijn, en dus ga je vervorming (op welke manier dan ook) horen.

Kort samen gevat.
Hoe kun je in hemelsnaam een eigen klankkleur van een driver horen, als die in een bepaald frequentie gebied afwezig is (lees onhoorbaar) ?

Dat is nu juist de reden waarom je kijkt naar CSD, THD, freq respons etc.

Maar ok, ok, ik geef toe heeeeeel vaak moet je een compromis maken waar je helaas de driver in kwestie niet optimaal gebruikt.
Dan kan het best hoorbaar zijn ja.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Soundexcel schreef:

nja.. Wel de unit gebruiken in zijn bedoelde inzetgebied he. Daar waar hij opbreekt is niet zo boeiend, daar kraak je een seas alu ook niet op af als hij goed gefilterd is.

Wordt THD volgens jou dan niet veroorzaakt door het conusmateriaal, ophanging etc? Het is het resultaat van het hele design!

Maar ik daag iedereen uit om een basmidunit te vinden die beter meet! :twisted:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Montana schreef:
Maar ik daag iedereen uit om een basmidunit te vinden die beter meet! :twisted:
Dan si natuurlijk wel de vraag aan onze kant.
Moet hij over het gehele spectrum zo goed zijn ?

Of enkel maar voor een bepaald frequentie gebied ?

Dat maakt of een driver juist goed of minder goed.

Voorbeeldje is bv de AL130 die Jeroen zo goed vind. Hij is ook wel goed, maar je moet hem niet lager gaan gebruiken dan, pak ehm beet, 200Hz.

Snap je een beetje mijn punt ?

Een perfecte driver bestaat helaas niet en je zult altijd moeten kijken naar waar jij het voor wilt gaan gebruiken.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

120-2200hz "geen" vervorming en een nette frequentie respons.

Een driver met een nette frequentierespons is makkelijk te vinden, maar een met de laagste THD niet.
fluppie

Bericht door fluppie »

Ligt het nu aan mij of is die driver, heel geschikt voor gebruik in de auto ? Als ik zo op het eerste gezicht kijk is het daar een prima ding voor. Wat kost deze driver en waar is hij te verkrijgen ?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Er is ook een 4 en 8 ohm versie te koop.

Ik denk dat je hem in duitsland moet kopen. Goedkoopste die ik vond was 100 euro per stuk.

Hij is goed beschermd tegen vocht staat in de beschrijving!

In de auto hoor je een beetje meer of minder vervorming niet en heb je misschien meer aan een vlakke breedbandige frequentie respons grotere xmax en lage f3?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

fluppie

Bericht door fluppie »

Montana schreef:
Er is ook een 4 en 8 ohm versie te koop.

Ik denk dat je hem in duitsland moet kopen. Goedkoopste die ik vond was 100 euro per stuk.

Hij is goed beschermd tegen vocht staat in de beschrijving!

In de auto hoor je een beetje meer of minder vervorming niet en heb je misschien meer aan een vlakke breedbandige frequentie respons grotere xmax en lage f3?
Dan misschien toch maar de SDX 7 :D. Xmax = 11,1mm one-way !!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SDX7 is helaas geen mid woofer, enkel te gerbruiken tot 500Hz max ofzo.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Soundexcel schreef:

Vind ik ook. De waterval van de W18EX001 bv is veel mooier en toont dat behalve bij 5kHz de driver vrijwel volledig vrij is van resonanties. Wat heeft nu minder eigenklank, de resonanties van de 18sound of de wat hogere K3 en K5 van de W18? Ik vermoed de laatste, vooral indien je een laag overnamepunt kiest voor de W18.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De csd van de W18 is nou ook weer niet zoveel mooier. Hij heeft gewoon een hele mooie frequentie respons. Vooral boven de 800Hz is de 3e harmonische véél lager bij de 18sound. Misshcien heeft de 18sound ook wel een kleine notch nodig op 1kHz

Waarom zijn die csd plotjes nou zo boeiend de laatste tijd? :? :shock:

Als csd zoveel zeggend is waarom wordt de SS 18W dan niet veel meer afgekraakt?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Nou, ik weet niet of ik de enige ben, maar in luistertesten blijkt telkens weer dat resonanties belangrijker zijn, sneller te horen, dan THD. Zeker als THD beneden 0,1% zit, maar ook al indien K2 niet hoger zit dan 1%, K3 niet hoger dan 0,3% en K5 niet hoger dan 0,1%. Ik heb dit getest met zuivere sinussen en zo'n sinus luistertest is nog veel kritischer dan dat je luistert met muziek. En ik vind de CSD van de W18 er echt veel beter uitzien, vooral als je niet alleen kijkt naar uitslingertijd maar ook de gelijkmatigheid hiervan als functie van de frequentie. Ja, ik weet dat de K3 bij 1700Hz listig is van de W18, vandaar ook het lage kantelpunt bij het project van hondasnl.

N.B. dit is natuurlijk allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken, maar je hebt het hier over de best metende driver en bij die stelling zijn gewoon wat kanttekeningen te plaatsen. :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Over ultieme drivers gesproken, ik zou heel graag zo'n Seas W15CY001 willen. Extreem vlakke response en een k3 piek ruim boven waar je de driver met het oog op afstraalgedrag zou filteren (ongeveer 2800 hz). Zelfs de k5 piek bevindt zich op 1700 hz (beide correlerend met de membraanresonantie bij ongeveer 8,5 khz).

http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=86

http://zaphaudio.com/5.5test/compare.html
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, en tov toen Zaph de testen deed heeft SEAS de resonantiepiek hoger weten te leggen. En dan zou ik die CH versie nog mooier vinden voor OB.
nlmb

Bericht door nlmb »

Montana schreef:
De csd van de W18 is nou ook weer niet zoveel mooier. Hij heeft gewoon een hele mooie frequentie respons. Vooral boven de 800Hz is de 3e harmonische véél lager bij de 18sound. Misshcien heeft de 18sound ook wel een kleine notch nodig op 1kHz

Als csd zoveel zeggend is waarom wordt de SS 18W dan niet veel meer afgekraakt?
Misschien lees je mijn reacties nooit :).

De Scanspeak revelators vind ik persoonlijk kleuren, is een van de weinige woofers die je meteen opvalt. Wat zou de illuminator doen, jammer dat ze productie problemen hebben zou er graag eentje willen horen. De 18sound zal vermoedelijk minder resolutie hebben dan wat de lage vervorming doet vermoeden (door de stugge ophanging, vroege cone breakup).
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ja, en tov toen Zaph de testen deed heeft SEAS de resonantiepiek hoger weten te leggen. En dan zou ik die CH versie nog mooier vinden voor OB.
Misschien wel, maar die heeft de resonantiepiek en dus ook de vervormingspieken wat lager liggen. De frequentiemeting op Zaphaudio laat voor de CH een iets minder mooie curve zien, maar ik zie zojuist op de site van Seas zelf dat de CH juist iets vlakker is. Maar ik denk inderdaad dat hij vanwege de mooie open constructie aan de achterzijde wel mooier zou zijn voor OB.

Goeie vakantie gehad?
Plaats reactie