driver keuze en aanpassing

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

solitaire

Bericht door solitaire »

Interficior schreef:
Even tussendoor: Deze Beyma lijkt in ieder geval binnen de T/S-specificaties te vallen. Breekt ook niet heel bruut op: http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 8MI100.pdf
heb voor de zekerheid even gechecked, maar deze Beyma drive heb ik al in een model verwerkt, en werkt met de FR-driver van mijn keuze (Sonido SFR 144-8) niet optimaal samen

nou heb ik grote moeite om die FR-driver te kopen, dus wellicht moet alles weer op de schop, en komt ook deze bas-driver weer terug in een nieuw model ... :cry:

W
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

solitaire schreef:
Met excuse voor de gang van zaken, maar de discussie gaat verder op een forum waar leden, en zeker nieuwe leden, niet in de verdediging worden gedreven om hun ideen, en het aanzienlijk minder close minded en openlijk 'negatief-om-het-negatief' toeven is:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... msg1241087
Jammer net nu we enigzins weten waar het over gaat, ik meen me positief opgesteld te hebben. Ik denk dat het gedeeltelijk ook misloopt omdat je er vanuit gaat dat "men" hier weet wat een gecombineerde driver is. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Ik heb geen enkel probleem met controversiele speakers of een andere aanpak. Ik ben er juist wel nieuwsgierig naar.

Vriendelijke groet
Roland
solitaire

Bericht door solitaire »

Roland schreef:
Jammer net nu we enigzins weten waar het over gaat, ik meen me positief opgesteld te hebben. Ik denk dat het gedeeltelijk ook misloopt omdat je er vanuit gaat dat "men" hier weet wat een gecombineerde driver is. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Ik heb geen enkel probleem met controversiele speakers of een andere aanpak. Ik ben er juist wel nieuwsgierig naar.

Vriendelijke groet
Roland
Jammer, inderdaad. Echter de toonsetting direct vanaf het begin van deze thread was negatief, ondanks de enkele meer uplifting reactie. Misschien heb ik er zelf toe aan gezet, misschien ben ik er allergisch voor, maar mij stoord het.

Op het HTforum ben ik gewoon als vanouds aanwezig, ook met threads inhoudelijk identiek aan deze. Deze thread op ZBA zal ik blijven voeden (wie A zegt moet ook ...), en wellicht is mij nadien in andere threads nog een bijdrage te ontfrutselen, maar me begeven in een omgeving waar ik me niet happy voel heb ik al te lang gedaan in m'n leven.

W.
richard

Bericht door richard »

Sorry hoor, maar over het algemeen zijn ze hier helemaal niet hatelijk en juist behulpzaam tegenover nieuwkomers.

Dat er wat vreemd wordt gereageerd komt waarschijnlijk ook omdat jouw introductie niet in een keer werd begrepen en de werkelijke bedoeling pas na een aantal postings wat duidelijker werd. Ook denk ik dat degenen die wat minder tactisch hebben gereageerd hun excuses hebben gemaakt en mochten mijn antwoorden als ontactisch zijn overgekomen ook mijn excuses daarvoor.

Bedenk maar dat het een wat valse start is op dit over het algemeen toch gastvrije forum, want ook na een valse start kunnen er nog records worden gebroken.
solitaire

Bericht door solitaire »

richard schreef:
want ook na een valse start kunnen er nog records worden gebroken.
8)

Dank voor je opbeurende post.

Dat mijn teksten niet altijd even duidelijk zijn, die klacht komt me bekend voor. De reden laat ik maar even in het midden, maar ik zal iig. met nog meer zorg mijn gedachten proberen te formuleren.

W.
solitaire

Re: driver keuze en aanpassing

Bericht door solitaire »

solitaire schreef:
1/ Wie kan me uitleggen wat er met een bas-mid driver gebeurd als je de conus vuld, met een 'opgerekte' stofkap dan wel een met schuim opgevulde ruimte rondom de centrale kegel.

- de massa veranderd (en alle extra massa gecentreerd gelocaliseerd)
- de afstraling veranderd

> is er sprake van frequentie afval voor de hogere tonen en een verder doorlopen in het bas bereik ?
> is de gevoeligheid van de driver afgenomen wegens gewichtstoename ?

In deze richting zit ik te denken, maar wat is waarheid ...
drie voorbeelden die eea. wellicht iets verduidelijken

een 100% opvulling bij de Celestion UL6
een gedeeltelijke opvulling bij de Von Schweikert VR4

W.
Bijlagen
Celestion UL6.jpg
vr4g3_005klein.jpg
richard

Bericht door richard »

De eerste pied piepers hadden ook gevulde conussen. Het toevoegen van massa op het membraan zorgt voor hogere mechanische verliezen, een hogere Q (Qms, Qes, Qtc en Qts), lagere spl en lagere Fs. De resonantiefrequentie zal ingebouwd ook lager worden, net als het rendement.

Waarschijnlijk zal bij een woofer de afstraling weinig veranderen, maar bij een middentoner lijkt het me dat het wel invloed heeft.

Ik weet niet of je het luidsprekerkookboek van Vance Dickason hebt, maar hoofdstuk 2.11.1 en 2.11.2 gaan er uitgebreid op in. In dat boek staan ook voorbeelden hoe je de verschillende parameters kan meten en berekenen.
solitaire

Bericht door solitaire »

richard schreef:
Ik weet niet of je het luidsprekerkookboek van Vance Dickason hebt, maar hoofdstuk 2.11.1 en 2.11.2 gaan er uitgebreid op in. In dat boek staan ook voorbeelden hoe je de verschillende parameters kan meten en berekenen.

%^*%*&*, dat boek heb ik ooit van iemand gekregen, maar 'k heb er eigenlijk nog nooit echt in gelezen :oops:

dank je voor het wakker maken !!

W.
richard

Bericht door richard »

solitaire schreef:
%^*%*&*, dat boek heb ik ooit van iemand gekregen, maar 'k heb er eigenlijk nog nooit echt in gelezen :oops:
Ik moet eerlijk zeggen dat het ook niet lekker wegleest, ik vind het in ieder geval vrij moeilijke lectuur.

Uit de voorbeelden die in het boek zijn gegeven daalt de resonantiefrequentie aanzienlijk, maar het rendement ook. Voor jouw toepassing lijkt het dat je als uitgangspunt een woofer met sterke aandrijving moet nemen om nog enig rendement over te houden die bij de breedbander past, of de woofer misschien actief aansturen zodat het aanpassen van de geluidssterkte bij de breedbander relatief eenvoudig is. In dat laatste geval moet de belastbaarheid voldoende zijn omdat je er veel meer stroom doorheen jaagt.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

solitaire schreef:
Martijn M schreef:
Solitaire, met alle respect, je verhaal raakt kant noch wal. Het beste advies dat ik je kan geven, is om een luidspreker na te bouwen.
Als je écht zelf wilt gaan experimenteren met het ombouwen van drivers, begin dan eens met je wat te verdiepen in de Thiele Small parameters. WIKI
Misschien heb je gelijk, en moet ik na meer dan 20 jaar luidsprekers ontwerpen en bouwen, en experimenteren met geluidsweergave in het algemeen, me maar eens op Wiki verdiepen in Thiele Small parameters.

We komen elkaar daar vast niet tegen, aangezien de info daar niet voldoende zal zijn je te laten inzien waar de 'kant en wal' tegenwoordig liggen ...

Dat de door mij gekozen invalshoek voor veel mensen nieuw is kan ik me indenken, maar als een lid van dit forum met 2000 post op zijn naam concludeerd dat mijn "verhaal kant noch wal raakt" is dat een lelijke smet op het blazoen van dit forum.

Wolf
Sorry hoor, wat heeft een lid te maken met dit forum in het algemeen. Dit is een dermate sterk staaltje van bagatelliseren dat ik er geen brood van lust. Ook de denigrerende manier van reply-en vind ik vervelend. Je komt hier als nieuw lid binnen zonder jezelf nu echt duidelijk voor te stellen. Wij moeten maar raden wat jou ervaring en expertise is.

Wat mij betreft maak je een erg slechte start, en het siert de jongens dat ze je nog hun excuzes aanbieden voor iets waar je nota bene ZELF debet aan bent.

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 24 aug 2008, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
solitaire

Bericht door solitaire »

Ja ja, we leren van elkaar waar de pijnplek zit.

Hoe wil je dat ik hier op reageer dusdanig dat het inhoudelijk deze thread niet verder laat ontsporen ?

W.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

solitaire schreef:
Met excuse voor de gang van zaken, maar de discussie gaat verder op een forum waar leden, en zeker nieuwe leden, niet in de verdediging worden gedreven om hun ideen, en het aanzienlijk minder close minded en openlijk 'negatief-om-het-negatief' toeven is:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... msg1241087

Wolf
Op zowel het HT-Forum als dit forum worden alle nieuwe leden goed ontvangen. Je maakt het er zelf van dat we hier een soort van "elite-clubje" zouden zijn.......en daar heb ik zeer grote moeite mee!

JIJ voelt je in de verdediging gedreven, dat past wel bij je slachtoffer rol trouwens. Heel je posts zijn hiervan doordrenkt. Wat is er toch gebeurd dat je je zo defensief opstelt? We zijn allemaal gelijk, en al helemaal op dit forum. Ook al heb je 20 jaar ervaring, je bent niks meer of minder dan iemand die net begint. Of iemand die 4000 posts heeft, of iemand die vrouw is, of iemand die.....is.

Nota bene, ik hoop serieus, echt van harte dat je hier toch nog een leuk en opbouwend en constructief en hulpvaardig lid word. serieus! Je mag het aan IEDER lid van hier vragen, ook aan de andere mod's dat ik een van de meest ruimhartige leden ben van dit forum, maar jou manier van doen is me echt in het verkeerde keelgat geschoten......

Wowly
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 24 aug 2008, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

solitaire schreef:
Ja ja, we leren van elkaar waar de pijnplek zit.

Hoe wil je dat ik hier op reageer dusdanig dat het inhoudelijk deze thread niet verder laat ontsporen ?

W.
Ik vind het prima dat we van elkaar leren waar de pijnplekken bij elkaar zitten, maar wel op een nette en opbouwende manier (respect). Daar heb ik zelfs bewondering voor. Het valt niet altijd mee iets van jezelf bloot te geven. De kans bestaat dat je geraakt word op een plaats waar je dat niet wil. Maar dat is inherent aan communiceren. Denk eraan dat via het forum/typen het lastig communiceren is! Je verstaat elkaar makkelijk verkeerd. Maar daarom zijn er de mods om het te PROBEREN in goede banen te leiden. En wat mij betreft ontspoorde het hier een beetje.

Om het draadje het draadje te laten laat ik het hierbij zitten. Mocht je willen, dan kunnen we via PM even verder praten.

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ow ja, ik vind het draadje verreweg interessant genoeg om te volgen, dus ik hoop dat je er mee doorgaat.

Wowly
solitaire

Bericht door solitaire »

Wowly schreef:
Ow ja, ik vind het draadje verreweg interessant genoeg om te volgen, dus ik hoop dat je er mee doorgaat.

Wowly
Dank je, en zoals ik volgens mij eerder ook al gezegd heb in deze thread, zijn mijn vragen in deze thread vragen waar ik echt mee rondloop, dus zie ik geen reden een punt achter de thread te zetten zolang de vragen nog vragen zijn ...

En je posts in deze thread zo eens lezende, zeker de laatsten, zitten we volgens mij meer op een lijn dan dat wellicht oppervlakkig gezien lijkt. Laten we de tweede kans dan maar benutten.

W.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goede zaak!, ik zal mijn posts wat opschonen, zodat het draadje verder kan gaan.

Dank je wel

Wowly
SARK

Bericht door SARK »

Respect voor alle partijen :!:
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

eerst over het onderwerp; (Roland zal mijn idee vast nog wel kennen) wil ik ook iets maken met een zo minimalistisch mogelijk filter. Ik heb mijn tanden dan gezet in enkel 1 condensator voor het hoog. Daarom trok je vraag direct mijn aandacht. Ik moet dus ook een basdriver hebben die zich zo netjes mogelijk gedraagt aan de bovenkant van zijn gebied.

Wat mijn zoektocht me heeft geleerd is dat je dan al snel bij groot en papier uitkomt. En dat is dus precies wat ik niet wil. :P Want ik wil snel en strak.
Nou ben ik net tegen een paar Focals aangelopen \:D/ (6V415 polyglass cone van Pjotr). Die zijn zeer netjes gedempt (zeggen ze) maar heeft alleen een piekje rond de 4,5 kHz. Nou kan ik die volgens mij zonder filtermaatregelen verhelpen door de conus wat achterover te laten hellen. Dat komt dan overeen met mijn Reference3A MC's die dat ook hebben (zelfde 'filter') die mij zeer goed bevallen. Ook al zitten er wat bergen en dalen in de frequentiekarakteristiek.

Je zou dus ook de oplossing kunnen zoeken in kantelen, of zelfs nog helemaal omhoog (of omlaag?) laten stralen tegen een kegel aan die je bekleed met rubber+vilt+fluweel om de hoge tonen te dempen. Of een interne woofer (heeft Ref..3A ook gebruikt).
Ik heb even een Reference3A Baccarat gehad en die had ook 2 verschillende drivers voor de bas: 1 interne 6,5" carbon en een 5,25" kevlar midwoofer die de rest op zich nam. Die deelden ook 1 bovenste kamer en de interne had aan 1 kant een eigen basreflex kamer. Nog wat ingewikkelder dus. Bij mij geen succes omdat de bas inkakte rond de 300-700Hz door de lage impedantie. En er zat een gewoon wisselfilter in. Was dus lang niet zo open en helder van klank.

Mijn intuitie (voor wat die waard is) zegt me dat de oplossing uit je foto met die stopverf op die mooie carbon woofer niet de manier is. De hele zoektocht naar het ultieme conusmateriaal is juist die naar stijfheid en demping bij zo laag mogelijk gewicht. Je gaat geen bakstenen op je achterrekje binden om minder schokkerig en zwabberig de berg over te fietsen.
Buiten alle hiervoor door anderen genoemde argumenten zou het frappant zijn dat in bijna 100 jaar ontwikkeling van de dynamische luidsprekerbouw nog niemand dit zou hebben geprobeerd en goed bevonden.

verder offtopic over je posts: je naam (solitaire) spreekt al boekdelen. Je moet inderdaad eens uit die slachtofferrol stappen. En zeg gewoon duidelijk en geartikuleerd wat je bedoelt. Vertel wat je al gedaan hebt, welke fullrange driver je bedoelt ed. Het heet hier niet voor niets zelf-bouw-audio en niet "raad wat ik bedoel". Ik kom hier niet om geaaid te worden maar voor de fantastische ideeen en uitwerkingen daarvan die ik van mensen zie.
solitaire

Bericht door solitaire »

Hey Jeep,

Wij gaan elkaar vast nog vaker tegenkomen: je mening over filters / drivers ed. is in grote lijnen te vergelijken met die van mezelf. Reference3A maakt een van de beste luidsprekers uberhaupt. En we blijken alletwee met Pjotr's 6V415 aan het puzzelen te zijn :shock: .

Je opmerking "bakstenen op je achterrekje binden" is wel gekozen. D'r zitten weer wat nieuwe ideeen in m'n hoofd, dus ik kom in deze thread daar weer op terug. Een hele simpele is bv. het aanhechten van de opvulling aan de rubberrand. Maar 'k kom er op terug.

Dat is trouwens mijn manier van werken: in mijn hoofd borrelen allerhande gedachten / oplossingen voor problemen, en kom ik er bij een niet uit stel ik een vraag op een forum. De vragen zullen hierdoor chaotisch / onsamenhangend overkomen wellicht, maar dat is ook exact zoals ze in m'n hoofd zitten. Echter in mijn gedachte heb ik natuurlijk wel de context bij een vraag, en als ik de vraag stel op een forum doe ik dat vaak zonder een context. Domweg omdat al m'n gedachte structureren om een vraag toe te lichten vaak domweg te veel moeite is. Gewoon zeggen bv. met welke FR driver ik werk komt niet bij me op, aangezien ik daarover geen beslissing genomen heb, en vele afwegingen daaromtrend nog door m'n hoofd spoken.
Van kleins af aan heb ik zelf mijn problemen moeten oplossen, vindt dat ook absoluut niet erg. Ik ben er eerder trots op dan dat ik hierbij me een slachtoffer voel. Dat lees ik nu twee maal, ik zal het dus wel zo uitstralen, maar 'k heb zelf zoals gezegd absoluut niet het idee dat er een link is tussen solitaire en slachtoffer.

Bedankt voor je reactie, en snel zal er van mij een vervolg komen in deze thread.

W.

edit: mijn nickname is 'solitaire' omdat ik al jaren de trotse eigenaar ben van een Metaxas Solitair. Die ben ik trouwens aan het verkopen, dus 'k moet m'n naam eigenlijk wijzigen in 'First' :wink: Een Audio Innovations First Audio Triode mk3 is m'n nieuwe versterker. Zal wat foto's posten.
richard

Bericht door richard »

solitaire schreef:
edit: mijn nickname is 'solitaire' omdat ik al jaren de trotse eigenaar ben van een Metaxas Solitair.
Een single ended ontwerp?
solitaire

Bericht door solitaire »

richard schreef:
solitaire schreef:
edit: mijn nickname is 'solitaire' omdat ik al jaren de trotse eigenaar ben van een Metaxas Solitair.
Een single ended ontwerp?
:lol:

edit, twee foto's toegevoegd
Bijlagen
_DSC00406.jpg
_DSC00394.jpg
Laatst gewijzigd door solitaire op za 30 aug 2008, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
solitaire

Bericht door solitaire »

Sinds een aantal dagen loop ik er nu mee in m'n hoofd te spelen ...

Als ik op een 'mechanische manier' (iit. electro technisch) bij een laag(-mid) driver de afstraling wil laten afnemen van frequenties in het bovenste frequentie-weergave gebied van die driver, is het opvullen van het gebied rond de dustcone idd. wel erg grof. De opmerking "bakstenen op je achterrekje binden" ...

Maar zoals je in het mid/hoog bij een 'FR-driver met whizzer' de afstraling kan beinvloeden door achterop de whizzer een strookje dempingsmateriaal te situeren, kan ik volgens mij ook bij een laag(-mid) driver de afstraling beinvloeden door aan de afstraalkegel (vermits die er is) een schijfje stevig en dempend materiaal te bevestigen (gewicht ervan heeft dan geen uitwerking op de beweging van de conus). En zelfs, voor een wat meer drastische ingreep, zou ik zo'n zelfde schijfje voor het midden van de driver situeren maar vastmaken aan de ophang-rol (de massa van het schijfje heeft dan enige uitwerking op de beweging van de conus).
Ik realiseer me dat een relatief licht materiaal / schijfje meer invloed op mid/hoge tonen heeft dan op laag(-mid) tonen. Het materiaal kan echter ook bv. zwaarder gemaakt worden om toch de werking nog te optimaliseren.

De moeite van het proberen waard, denk ik. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Wolf
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Je zou een soort van dempingsconstructie kunnen maken voor de conus. Een groot kussen met glaswol bijvoorbeeld. Zo hou je de laagoutput en het geluid dat omnidirectioneel is tot ongeveer zo een 200 Hz waarna het omni afstraalgedrag afneemt en het geluid meer bundelt. Dat gebundelde geluid vang je op met het dempingsmateriaal voor de conus. Ik denk niet of je daarmee een soort van constante 6dB afval inzet vanaf ongeveer 400 Hz, maar je kan het proberen.
solitaire

Bericht door solitaire »

Aan glaswol als materiaal voor deze contructie had ik nog niet gedacht. Is glaswol niet een takke materiaal (jeuk ?) om mee te werken ? Ik bedoel: het is bedoeld om buiten de kast z'n werk te doen ...

Mijn 'preferred weapon of choice' (:wink: ) als het aankomt op dempingsmateriaal is Russ Andrews Acousti-Wool of iets vergelijkbaars.

Als ik dat tot een bolletje ietswat samenpers en voor het middengebied van de driver installeer ? Met wat creaBea kan ik dat ook nog wel mooi afwerken.

Zal beide maar eens gaan proberen, dat's volgens mij de enige manier om er achter te komen.

W.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Je hebt een heel groot dempend opp nodig denk ik, misschien wel 2 keer zo breed als de conus en dan moet het ook bijna de conus raken.. Anders gaat het geluid langs het dempende opp. Glaswol vind ik zeer goed dempen. Scheelt wel 20% met Baf denk ik. Dat acousti wool zal wel net zo goed zijn als glaswol dnek ik. Het is inderdaad niet erg prettig en het kan zich ook door de lucht verspreiden als je het niet goed verwerkt. Je wil zoveel mogelijk dempen, dus misschien moet je een sandwich maken van heel fijn pritex en goed aangedrukt glaswol.

Waarschijnlijk zal de output boven 400 Hz dalen met misschien 8dB ofzo, maar je creeert denk ik niet een soort van constante 4/6dB/octaaf hoogafval. De woofer moet van zichzelf dan nauwelijks opbreken en een eigen afval hebben naar het hoog toe. Dan compenseer je wellicht de bafflestep met het dempende kussen.

Iig succes!
Plaats reactie