eerst over het onderwerp; (Roland zal mijn idee vast nog wel kennen) wil ik ook iets maken met een zo minimalistisch mogelijk filter. Ik heb mijn tanden dan gezet in enkel 1 condensator voor het hoog. Daarom trok je vraag direct mijn aandacht. Ik moet dus ook een basdriver hebben die zich zo netjes mogelijk gedraagt aan de bovenkant van zijn gebied.
Wat mijn zoektocht me heeft geleerd is dat je dan al snel bij groot en papier uitkomt. En dat is dus precies wat ik niet wil.

Want ik wil snel en strak.
Nou ben ik net tegen een paar Focals aangelopen

(6V415 polyglass cone van Pjotr). Die zijn zeer netjes gedempt (zeggen ze) maar heeft alleen een piekje rond de 4,5 kHz. Nou kan ik die volgens mij zonder filtermaatregelen verhelpen door de conus wat achterover te laten hellen. Dat komt dan overeen met mijn Reference3A MC's die dat ook hebben (zelfde 'filter') die mij zeer goed bevallen. Ook al zitten er wat bergen en dalen in de frequentiekarakteristiek.
Je zou dus ook de oplossing kunnen zoeken in kantelen, of zelfs nog helemaal omhoog (of omlaag?) laten stralen tegen een kegel aan die je bekleed met rubber+vilt+fluweel om de hoge tonen te dempen. Of een interne woofer (heeft Ref..3A ook gebruikt).
Ik heb even een Reference3A Baccarat gehad en die had ook 2 verschillende drivers voor de bas: 1 interne 6,5" carbon en een 5,25" kevlar midwoofer die de rest op zich nam. Die deelden ook 1 bovenste kamer en de interne had aan 1 kant een eigen basreflex kamer. Nog wat ingewikkelder dus. Bij mij geen succes omdat de bas inkakte rond de 300-700Hz door de lage impedantie. En er zat een gewoon wisselfilter in. Was dus lang niet zo open en helder van klank.
Mijn intuitie (voor wat die waard is) zegt me dat de oplossing uit je foto met die stopverf op die mooie carbon woofer niet de manier is. De hele zoektocht naar het ultieme conusmateriaal is juist die naar stijfheid en demping bij zo laag mogelijk gewicht. Je gaat geen bakstenen op je achterrekje binden om minder schokkerig en zwabberig de berg over te fietsen.
Buiten alle hiervoor door anderen genoemde argumenten zou het frappant zijn dat in bijna 100 jaar ontwikkeling van de dynamische luidsprekerbouw nog niemand dit zou hebben geprobeerd en goed bevonden.
verder offtopic over je posts: je naam (solitaire) spreekt al boekdelen. Je moet inderdaad eens uit die slachtofferrol stappen. En zeg gewoon duidelijk en geartikuleerd wat je bedoelt. Vertel wat je al gedaan hebt, welke fullrange driver je bedoelt ed. Het heet hier niet voor niets
zelf-bouw-audio en niet "raad wat ik bedoel". Ik kom hier niet om geaaid te worden maar voor de fantastische ideeen en uitwerkingen daarvan die ik van mensen zie.