Help een beginner te beginnen...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jered vd O
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 17:39
Locatie: Vlissingen

Help een beginner te beginnen...

Bericht door Jered vd O »

Hallo allemaal!

Na enkele weken rondgeneusd te hebben op dit forum, ben ik zeer onder de indruk geraakt van enkele DIY-projecten die enkelen hebben uitgevoerd. Nu heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken voor mijn eerste post op dit forum.

Misschien eerst even mezelf voorstellen...
Ik ben Jered, ben 25 jaar jong en woon in Vlissingen. Ik ben getrouwd en heb een zoontje van anderhalf jaar. Doordeweeks werk ik voor een fabrikant van persoonlijke beschermingsmiddelen op de sales-afdeling. Ik ben nogal een "Pietje-Precies" met een uitgesproken smaak. Hoewel ik redelijk wat technisch inzicht bezit, heb ik niet zoveel audiokennis. Dit wil ik wel graag leren, en kan jullie hulp zeker gebruiken! ;-)

Samen met een goede vriend willen we voor mij en voor hem zelf luidsprekers ontwerpen en bouwen. Die vriend is zeer handig met hout en beschikt over goed gereedschap.

Hoewel ik wel wat gedachten heb over hoe mijn luidspreker er ongeveer uit moet gaan zien, weet ik eigenlijk niet goed waar te beginnen. Kunnen jullie mij helpen?

Allereerst nog even een paar belangrijke dingen:
- luidspreker moet een goed en zuiver geluid voortbrengen
- luidspreker moet niet te duur zijn, want het budget is beperkt
- 2-weg of 3-weg moet nog bepaald worden
- luidspreker in de vorm van een zuil(tje)


Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Welkom jered

als je het niet erg vind wat tegenvragen:

- wat is je budget exact
- wat mogen de buitenmaten zijn van de kast
- wat zijn de maten van de luisterruimte
- wil je persé zelf ontwerpen, kast, filter etc etc? Of is een bestaand ontwerp nabouwen (evt in afwijkende vorm) ook een optie?

Wowly
Gebruikersavatar
Jered vd O
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 17:39
Locatie: Vlissingen

Bericht door Jered vd O »

Wowly schreef:
als je het niet erg vind wat tegenvragen:

- wat is je budget exact
- wat mogen de buitenmaten zijn van de kast
- wat zijn de maten van de luisterruimte
- wil je persé zelf ontwerpen, kast, filter etc etc? Of is een bestaand ontwerp nabouwen (evt in afwijkende vorm) ook een optie?
Budget: max. €250,- totaal

Buitenmaten: nog niet gedefinieerd, maar mogen geen hele grote kasten worden... Ik denk aan ca. 90 cm á 1 meter hoog, 30 cm breed en 40 cm diep.

Luisterruimte: woonkamer (5,0x7,2m) met open keuken (3,0x3,0m).

Compleet zelf ontwerpen hoeft niet, een bestaand ontwerp aanpassen qua vormgeving is zeker een goede optie, en wellicht ook wel de makkelijkste...
Gebruikersavatar
Jered vd O
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 17:39
Locatie: Vlissingen

Bericht door Jered vd O »

Zelf had ik al zitten denken aan een ontwerp á la Tricone, een 3-weg luidspreker met de woofer aan de zijkant vanwege slanke formaat van de zuil:
- viewtopic.php?t=2933
- http://home.wxs.nl/~werve040/mtm_final.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou vanwege de grootte van je kamer een speaker nemen met toch een aardig oppervlak aan mid-laag of zelfs een aparte mid en grotere laagkonus om de kamer goed genoeg te vullen.

Gezien je budget spreken we toch over een low-budget, hoe vreemd dat ook klinkt. De speaker is namelijk niet af als ie speelt, hij moet ook top-notch zijn afgewerkt, anders pikt je vrouw het gewoon niet. Vanwege je kinderen is het verstandig om de speakers te beschermen met een grille.

Ik weet niet wat de seas classic van Rho prcies heeft gekost, maar ik denk dat dat degene is die je wil nabouwen. Gebruik de search functie maar eens :D

Wowly
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Welkom jered

als je het niet erg vind wat tegenvragen:

- wat is je budget exact
JIJ zou toch moeten weten dat dat vrijwel nooit vast ligt :D :!: Tijdens de bouw ga je er toch meestal overheen dankzij de suggesties die je hier krijgt om je al dan niet "low budget" setup nog beter te laten klinken.

Om eerlijk toe te geven heb ik er een klein beetje spijt van dat ik niet hiermee begonnen ben: viewtopic.php?t=2655&highlight=sb25jm . Lijkt mij erg leuk om mee te beginnen en RUIM binnen budget, dus je hebt veel mogelijkheden voor finetuning.

Waarom ik toen die beslissing gemaakt heb? Ik wilde persé geen vloerstaander, als ik dat nu weer zou moeten beslissen, zou het best mogen, maar ik heb inmiddels de units al geruime tijd thuis.

Veel succes bij je keuze, je zult het nodig hebben. Een kleine tip: Probeer eens wat rond te gaan luisteren, eventueel bij leden van dit forum.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Hallo Jered,

Er zijn in Nederland winkels waar je de kans hebt om een heleboel zelfbouwontwerpen te belusiteren en te vergelijken. Op deze manier kun je voor jezelf een goede keuze maken en ben je niet afhankelijk van meningen van anderen. Je kunt er bovendien van op aan dat de ontwerpen ook echt in technische zin correct zijn, iets wat bij ontwerpen 'op het net' nog maar de vraag is.
Je kunt in die winkels ook nog eens alle benodigde onderdelen aanschaffen.

Kortom, een ideale oplossing voor een beginnende luidsprekerhobbyist.

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb misschien wel wat voor je, heb je even een PM verstuurd daarover.

Ik sluit me ook aan bij Ruud, ga eens langs bij audio zaken als Speaker en co oid en ga eens kijken wat je wel en niet bevalt.

250 euro wordt wel erg krap, maargoed, misschien vind je mijn optie wat.
Gebruikersavatar
Jered vd O
Berichten: 24
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 17:39
Locatie: Vlissingen

Bericht door Jered vd O »

Dames, heren, audiofielen,

Een bestaand bouwpakket (Vifa Quint Mk II) is mij aangeboden, deze ben ik zeker aan het overwegen.

Nu zit ik er aan te denken om het dempingsmateriaal zo goed mogelijk te doen, passend binnen mijn budget. In hoeverre hangt het geluidsbeeld hier van af? Oftewel, waar moet ik rekening mee houden als ik het dempingsmateriaal kies? Zou dit het ontwerp teniet kunnen doen, of juist (veel) kunnen verbeteren? Moet ik rekenings houden met een wijziging in het ontwerp van het filter bij een betere demping?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hoi jereD,

een 2.1 setup, is dat geen optie?

Dan kun je een eenvoudig bestaand 2-weg ontwerp wat meer ballen geven in het laag, met een (sub)woofer.

Maar ik heb geen inzicht in de versterkers die je eventueel hebt natuurlijk.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waarom niet de "Low Budget" vloerstaander van Edo? Dat lijkt me een heel fatsoenlijke speaker die volgens mij best aan jouw wensen voldoet.

Het ontwerp is volgens mij al door andere forumleden nagebouwd en ziet er heel leuk uit.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... erstaander
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jered, wat sowieso een flinke verbetering kan opleveren, is de woofers in 2 losse compartimenten zetten ipv 1 grote.

Hiermee krijg je minder last van flinke staande golven die ontstaan en heb je geen rare interacties tussen beide woofers.
Overigens zijn de woofers ook geschikt om in een TL te zetten, dus als je dat fijner klinkt, zijn die opties er ook nog.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”