Tricone, een kleine vloerstaander met ambitie

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 03 nov 2006, 13:25

Het idee om zoiets te bouwen bestond al een tijdje maar wegens tijdgebrek kwam er maar weinig van. Bovendien is deze niet voor mijzelf en zitten er ook ernstige restricties aan het budget hetgeen de nodige creativiteit vergt. Binnen het budget gaan we uiteraard voor maximum performance. Kleine vloerstaanders zijn er legio te koop vanaf 100-200€ /stuk. Dit moet uiteraard flink beter worden, tenslotte doen we het
ergens voor en wel voor de kwaliteit.

De wens is een kleine smalle vloerstaander. De afmetingen worden in cm 18b*100h*30d. De configuratie van de luidsprekers wordt MTM aan de voorzijde met een kleine basunit aan de zijkant.

De units:
Mid: TB W4-657SC (2 stuks). De keuze is hierop gevallen vanwege de relatief goede midkwaliteiten. Origineel staat deze unit als breedbander te boek maar dat heeft zo zijn beperkingen. De conus is van een aluminium magnesium legering en vertoont cone-break-up verschijnselen by 6 en 13kHz. Ondanks de relatief grote lineaire X-max van +/-3.3mm neemt de HD toe onder de 100Hz. Het voornemen is om de unit in te zetten boven de 125Hz en de tweeter het te laten overnemen op 2,5-3Khz. De unit speelt dan in het frequentiegebied waar die het beste preseteerd (en volgend de K&T doet ie dat meer dan uitstekend). Het filter aan de bovenkant wordt als basis het filter van de "Ducone". Een meting moet uitwijzen of dat zo blijft. Wel overweeg ik om flink betere condensatoren te gebruiken (tenslotte zijn er wel enige high end aspiraties). Aan de onderkant van het frequentiegebied moet het F3 punt op 125hz komen te liggen. Dit kan eenvoudig bereikt worden door de unit in een gesloten behuizing te plaatsen met een Q van 0.7. Dit zou dan 2.1 liter worden. Ik kom hier bij de beschrijving van de kast nog even op terug want met zo'n kleine behuizing denk ik dat de backwave mogelijk problemen veroorzaakt. De units hebben een ongefilterde efficiency van 88db/1w/1m) en een area van 57cm. door er twee te gebruiken kom ik een beetje in de buurt van een 6,5" unit aan oppervlak

Tweeter: TB 28-847s
28mm dome tweeter met nedium magneet en een 72mm frontplaat. Normaal zou ik misschien eerder voor een seas tweet gaan maar deze heeft gunstige afmetingen voor een MTM en past wat beter in het budget. Bovendien is de K&T uitermate goed te spreken over deze tweeter en schijnt ie zich niet te hoeven schamen voor zijn prestaties mits pas boven de 2,5kHz ingezet. De unit heeft vanwege het aangekoppelde volume een relatief lage resonantiefrequentie. We gaan het gewoon uitproberen. Effieciency is opgegeven als 90db/1w/1m

Bas:
Aan de zijkant een MDS08. Ik heb deze unit ooit eens gebruikt in een klein mini budget subje en ik was daar absoluut over te spreken op het gebied van muzikaliteit. De unit is door z'n beperkte afmetingen en
relatief lichte stijve kevlar membraan uitstekend bruikbaar voor dit doel. Nadelen zijn de beperkte x-max van 7mm p-p en uiteraard het beperkte conus oppervlak van 243cm^2. Dit zal ongetwijveld consequenties hebben voor de maximale spl. De unit komt behoorlijk laag in een relatief kleine ruimte. Ik heb hier 20 liter voor ter beschikking. Zonder boost kom ik hiermee slechts tot 38Hz. De unit heeft 88db/1w/1m.

In het ideale geval (budget restrictie) worden beide MDS-en aangedreven door een subversterker en wel de AM-80 van mivoc. Deze unit heeft een lichte oplopende curve in het laag (bass boost) en het F3 punt van de MDS zou daarmee ergens op de 33 a 34Hz komen te liggen. Voor het doel is dit ruim voldoende. De unit kan veel lager in een grotere kast maar gezien de beperkte x-max is dat niet verstandig. Door niet te laag te gaan wordt de unit wat ontlast. Ik moet nog uitzoeken of er een rumble filterop de AM-80 zit, dit zou in ieder geval helpen met de belastbaarheid van de unit. Ik weet dat de xxl sub nog goedkoper is maar ik heb meer vertrouwen in de mivoc. Bovendien is de mivox 18cm breed en kan later worden vervangen door een hypex D die nagenoeg dezelfde afmetingen heeft. Voor de subversterkers is een aparte ruimte voorzien aan de achterzijde.

De kast wordt plain 18mm mdf. Geen speciale truken behalve heel veel bracing om de stijfheid zo goed mogelijk te garanderen. Bovendien is bracing goedkoop en die haal ik uit de reststukjes van een hele plaat
MDF. Geen loodbitumen of sandwichconstructies. Misschien dat ik op essentiele punten bitumeuze tapijttegel gebruik als wanddemping. De wand ter plaatse van de MDS unit zal worden versterkt naar 24mm of meer om de unit in te kunnen frezen en nog voldoende sterkte over te houden. De MDS08 krijgt twee BR poorten aan de voorzijde van de kast.

Voor de W4-657sc midunits ben ik er nog niet helemaal uit. In ieder geval worden ze gesloten. Met een Q van 0.7 hebben ze 2.1 liter nodig (elk). Gezien de beperkte ruimte tot de achterwand bij zo'n kleine kamer ben ik wat bezord over de backwave die door de conus terugkomt. Ik had al zitten denken aan een bol met inverse hoorn maar heb daar geen plaats voor. Als alternatief had ik een taps toelopende kamer gedacht met triplex en de lege ruimtes te vullen met zand en/of beton. Dit is zoals op de tekening is te zien. Dankzij de continue efforts van Jeroen en Asterduc zie ik hier eventueel nog andere mogelijkheden. Dit zou resulteren in een kleine vierkante kamer en dan een inverse hoorn. Ik heb niet genoeg ruimte voor een hoorn van 30cm lang en overweeg om een kortere hoorn te gebruiken, eventueel met een agressievere (de macht verhogen in de formule) berekening. Ik ga niet alles uit MDF frezen. Ik wil proberen een mal te maken van PVC en dan in gips de hoorn te gieten. Uiteraard zal er worden gemeten maar mogelijk moet ik daarvoor de hulp van anderen inroepen. Ik heb alle onderdelen liggen voor een meetsysteem maar ben er nog niet toe gekomen me hier in te verdiepen.

Later meer, hieronder nog een plaatje van de kast

Afbeelding
Laatst gewijzigd door indoubt op vr 03 nov 2006, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Always be in doubt until sure

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 nov 2006, 14:32

leuk project!

je zou ook kunnen overwegen om die MDS08 gewoon gesloten in te zetten, in 20liter met wat basboost zo heb ik 'm thuis ook en ben dik tevreden over het laag (kom anders eens luisteren). mocht je t toch te weinig vinden dan kan je altijd nog die poorten er in zetten.

hoe ga je de mids af-filteren aan de onderkant? dikke elko?

wat betreft je mid behuizing: wat dacht je van klein kastje per mid, aan de achterkant een PVC buis bochtstuk met een verjonging eraan, e.e.a. redelijk gedempt met BAF. misschien de pijp zelfs open laten aan de achterkant?

PS: plaatje doet t bij mij niet

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 03 nov 2006, 15:57

Ik hoop de mids gewoon door natuurlijke roll-off in het laag te filteren vanwege de kleine gesloten kast. Dat betekend dat ze wel alle frequenties gevoed krijgen. Ik denk dat een dikke elco minder goed klinkt een dikke MKP van goede kwaliteit is misschien erg prijzig. Ik ben er nog niet helemaal uit.

De MDS klinkt ook gepoort erg strak weet ik uit ervaring. Dat was wel aangestuurd door een detonation 150, ik weet nog niet hoeveel verschil dat gaat maken.

Plaatje moet ik thuis even nakijken.

sietse

Berichtdoor sietse » vr 03 nov 2006, 16:19

Heb je twee en halfweg filtering overwogen? Gaat bij mij uitstekend. Heb ook twee W4-657SC als bas mids in de vierpitters. De mids affilteren met een C heb ik ook wel eens geprobeerd. Dat vond ik niks.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 03 nov 2006, 17:07

sietse schreef:Heb je twee en halfweg filtering overwogen? Gaat bij mij uitstekend. Heb ook twee W4-657SC als bas mids in de vierpitters. De mids affilteren met een C heb ik ook wel eens geprobeerd. Dat vond ik niks.

Twee en een half weg heb ik tot nu toe niet overwogen maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft. Omdat K&T zo enorm te spreken was over de Ducone wilde ik dat filter als uitgangspunt nemen en dan van daaruit eventueel verder werken als het niet bevalt.

Heb je beide geprobeerd?

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 03 nov 2006, 18:53

eerste fotootje

Normaal frees ik nooit voordat ik de units in handen heb. Dat had ik nu ook moeten doen. het gat voor de tweeter is net te klein en zal handmatig moeten worden bijgewerkt.

Afbeelding

edit: plaatje goed gezet
Laatst gewijzigd door indoubt op za 04 nov 2006, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » vr 03 nov 2006, 19:13

Hoi

Leuk ontwerp. Ik zou proberen de zijbass zo dicht mogelijk in de buurt van de mids zetten. Dan heb je veel meer speelruimte om bijvoorbeeld hoger te gaan filteren als het filter niet pakt op een lagere frequentie.

Groeten Roland

sietse

Berichtdoor sietse » vr 03 nov 2006, 19:33

indoubt schreef:
sietse schreef:Heb je twee en halfweg filtering overwogen? Gaat bij mij uitstekend. Heb ook twee W4-657SC als bas mids in de vierpitters. De mids affilteren met een C heb ik ook wel eens geprobeerd. Dat vond ik niks.

Twee en een half weg heb ik tot nu toe niet overwogen maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft. Omdat K&T zo enorm te spreken was over de Ducone wilde ik dat filter als uitgangspunt nemen en dan van daaruit eventueel verder werken als het niet bevalt.

Heb je beide geprobeerd?

Ik deed vroeger niet anders dan twee- of drieweg. Zal het in ieder geval met een TL zo niet weer doen.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 04 nov 2006, 0:21

Roland schreef:Hoi

Leuk ontwerp. Ik zou proberen de zijbass zo dicht mogelijk in de buurt van de mids zetten. Dan heb je veel meer speelruimte om bijvoorbeeld hoger te gaan filteren als het filter niet pakt op een lagere frequentie.

Groeten Roland

Bedankt Roland, ik neem dat in overweging, ik hoop echter dat ik met de 125Hz redelijk goed zit qua overname punt. Als dat niet het geval is dan moet ik toch een en ander flink omgooien. Een actieve sub komt meestal niet heel veel hoger dan 150Hz en de mids zijn nu aan de onderkant ongefilterd.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » za 04 nov 2006, 0:23

indoubt schreef:eerste fotootje

Normaal frees ik nooit voordat ik de units in handen heb. Dat had ik nu ook moeten doen. het gat voor de tweeter is net te klein en zal handmatig moeten worden bijgewerkt.

Afbeelding

Als je de gaten met `n bovenfrees in `n cirkelgeleider gefreest hebt kun je `n plank met ventergat precies onder je tweetergat leggen en dit dan als nieuw hart gebruiken om je bestaande gat iets groter te maken.(hoop dat ik duidelijk ben en ander ffPB)

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 04 nov 2006, 0:24

sietse schreef:
indoubt schreef:

Heb je beide geprobeerd?

Ik deed vroeger niet anders dan twee- of drieweg. Zal het in ieder geval met een TL zo niet weer doen.

Sietse, Je filtert nu alleen 1e (elektrisch) orde begrijp ik? met alleen een enkele C voor het hoog? Je gebruikt een andere tweeter natuurlijk. Ik vermoed dat ik dat met mijn tweeter niet kan op het crossover punt wat ik nu voor ogen heb.

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 04 nov 2006, 0:27

CarloPJB schreef:
indoubt schreef:eerste fotootje

Afbeelding

Als je de gaten met `n bovenfrees in `n cirkelgeleider gefreest hebt kun je `n plank met ventergat precies onder je tweetergat leggen en dit dan als nieuw hart gebruiken om je bestaande gat iets groter te maken.(hoop dat ik duidelijk ben en ander ffPB)

Carlo, je bent duidelijk, ik hab hier zelf ook al aan gedacht en zelfs het oude uitgefreesde rondje bewaard. Ik zal van het weekend even kijken hoeveel het is, als het weinig is doe ik het liever op de hand.

Ik moet toch even kijken hoe ik een en ander ga regelen want mijn frees is er mee opgehouden.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » za 04 nov 2006, 0:33

Als Sweet Lake City toevallig zonder dat ik het weet in de buurt van Ridderkerk ligt mag je mijn frees wel ff beethouden....

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 04 nov 2006, 0:39

CarloPJB schreef:Als Sweet Lake City toevallig zonder dat ik het weet in de buurt van Ridderkerk ligt mag je mijn frees wel ff beethouden....

bedankt voor het aanbod maar ik kan ook nog wel een frees lenen van een goede vriend die in Sweet Lake City (Zoetermeer) woont. Bovendien ga ik hem morgen even checken om te zien of die nog gangbaar te maken is. Anders zal er toch een nieuwe moeten komen

What can I say, I'm a toolman :wink:

Thuis kan ik af en toe tenminste wat met m'n handen maken, werkt af en toe zeer rustgevend na dagenlange vergaderingen

sietse

Berichtdoor sietse » za 04 nov 2006, 11:49

Ik cross op ca 4500 Hz. Gaat prima met die TB'tjes. Voor de tweeters is het tot nu toe nog geen probleem. Maar ik blijf je hier wel volgen.

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 05 nov 2006, 21:16

Ik heb de kamers voor de midunits veranderd naar aanleiding van het topic van Asterduc en de commentaren die Jeroen daarin gegeven heeft.

Het idee is nu om de kamers (bijna) vierkant te maken met een hoorn.

Het idee staat nog niet helemaal vast. Ik probeer uit te vinden wat het effect is van een verkorte hoorn of in ieder geval enige voorspelbaarheid over het eindresultaat vanuit de theorie. Ik ben aan het spelen met de hoornformule maar ik moet eerst wat meer inzicht hebben welke criteria van invloed zijn. De hoorn gewoon inkorten is volgens mij niet de beste optie. Het uiteinde van de hoorn blijft te groot en ik weet niet wat er van de werking overblijft. De formule aanpassen zodat de 5:1 verhouding blijft gewaarborgd geeft een heel ander exponentieel verloop en het gewenste effect zou wel eens goeddeels verloren kunnen gaan. De reflecties moeten in de hoorn uitdoven en als de hoek van de raaklijn met de wand van de hoorn te groot wordt vermoed ik dat het principe niet meer zo goed werkt.

Ik heb op de site van B&W zitten speuren maar kan daar de onderliggende gedachte niet vinden (de white papers van de 800D en zo heb ik)

Jeroen, indien je dit leest, heb je specifiek iets kunnen vinden over de kritische lengte van de hoorn?

Voorlopig heb ik de hoorns even globaal getekend in de ruimte die ik daarvoor beschikbaar heb.

De basunit is ook omhoog gegaan, welliswaar is dit bij de 125Hz nog niet zo kritisch maar ik weet nog niet of dat zo blijft. De luidspreker krijgt wel een hoog zwaartepunt en grote "voeten" zijn uit den boze.

Afbeelding

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 06 nov 2006, 17:41

Ik heb even gekeken naar de vorm van de hoorn indien je deze inkort en een andere formule grbruikt. Als je kijkt naar de verwachte reflecties denk ik niet dat dit de oplossing is.

hier een grafiekje
Afbeelding

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 20 nov 2006, 12:59

Change of plans.

De Q wordt te hoog voor de middentoner behuizing. Ik wil een lagere Q voor de middentoner behuizing maar met de (forse) magneet en een inverted hoorn gaat dit niet lukken tenzij het hoorntje iets van 8 cm lang gaat worden. Als je kijkt naar de eerder gemaakte grafiek dan kan het niet anders zijn dan dat het afstraalgedrag van de hoorn afneemt met een korter wordende hoorn (naarmate de hoorn korter is worden er meer reflecties weerkaatst richting conus). Waar de grens precies ligt weet ik niet maar met de beperkte ruimte die ik tot m'n beschikking heb denk ik dat ik beter af ben met de configuratie zoals op de eerste tekening.

Ik heb al even een testplankje gemaakt. Het idee lijkt goed uitvoerbaar. De vorm vand de curve kan verder afgedwongen worden met bracing tussen de curve en de bovenzijde of onderzijde. De rest kan dan bijvoorbeeld opgevuld worden met zand. Dit kan later vanaf de achterzijde door "vul" gaten te maken in de binnenste achterwand van de middentoner kamer.

Afbeelding

Ik vermoed dat ik minder reflecties krijg als ik bijvoorbeeld tapijttegel tegen de curves aanlijm. Ik wil dit echter graag testen dus ik ben ook bezig om een meetsysteem aan te leggen en mezelf daarmee bekend te maken. Tot nu toe besteedde ik het meten uit maar het is wel handig als je de basis metingen zelf kunt uitvoeren. Voorlopig wordt het een combi van ARTA met een met zelfgeknutselde mic van een electret capsel en een M-audio losse usb soundkaart. Ik heb ook wel eens met andere software gespeeld maar ARTA lijkt me voor dit soort metingen eenvoudig in gebruik.

Ook even bezig geweest met de br poortjes en nee, het wordt geen orgel :)

Afbeelding

mlbnss

Voeding

Berichtdoor mlbnss » do 30 nov 2006, 9:38

Hai Big B,

Eindelijk gelukt om aan te melden. Maar even over het onderwerp. Als de voeding onderin blijft geeft dat misschien wel voldoende gewicht onderin en zijn grote voeten niet nodig. :)

indoubt

Berichtdoor indoubt » do 30 nov 2006, 12:46

Ik had al begrepen dat je niet op grote voet wilde leven :)

Met het zwaartepunt kijken we wel even hoe het gaat, Ik denk dat het meevalt. Anders misschien verzwaren met verarmd uranium :lol: of heb je nog wat van die loden bakstenen?

mlbnss

Berichtdoor mlbnss » vr 01 dec 2006, 10:31

Heb nog wat polonium 210 van een rus gekregen maar is niet zo zwaar. Zullen we woensdagavond weer verder gaan met hakken en zagen, dan hebben we de sint achter de rug. :?: :lol:

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 30 mar 2007, 0:12

Voor diegene die zich afvragen waarom al die isotopen hier rondvliegen: M(y) L(ittle) B(rother) en mijzelf hadden al een geigerteller en schilfers van de meeste ongevaarlijke isotopen toen we 8 waren. Pappie was werkzaam bij het IRI, yep bij de reactor dus.

Maar even verder DIY. Alle bracings gezaagd, gefreesd indien nodig en gelijmd. De curves zoals bedacht lijken constructief in ieder geval in orde. Het positieve effect zal later uit metingen moeten blijken.

Ik weet het, Jullie willlen fotootjes 8)

Vooruit dan maar
Afbeelding

mlbnss

Berichtdoor mlbnss » zo 01 apr 2007, 10:09

Hai BB, ziet er goed uit, hoe heb je dat 2de schotje er ingekregen zonder te breken? :?: :D

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 01 apr 2007, 11:51

Ziet er weer goed uit zeg! Lekker werken met dit weer zo hé. Ik heb dat ook. Moet erg veel met mensen werken en praat de blaren op m'n tong. Heerlijk om dan lekker met wat hout of metaal aan de slag te gaan.

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar deze speaker.....

Jan

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 01 apr 2007, 12:21

mlbnss schreef:Hai BB, ziet er goed uit, hoe heb je dat 2de schotje er ingekregen zonder te breken? :?: :D

Als n egeltje: heel voorzichtig!. Ik heb ze voorgebogen een nachtje laten staan en dan voorzichtig spanning gezet op de achterwand. Telkens de klem een klein stukje verder aandraaien.

Wowly, inderdaad lekker weer om wat te klussen. De speakertjes moeten welliswaar tussendoor maar komen zo toch elke keer weer een stukje verder.

De tweede kast is nu aan de beurt en zal in eerste instantie "schottenloos" blijven. Met het veranderen van de afmetingen van de gesloten kast van de middentoner kunnen we kijken welk effect dat op het geluid heeft en of de schotten ook inderdaad zo functioneren zoals geplanned.

Ik verwacht niet dezelfde accoustische effecten te krijgen van de geinverteerde hoorn zoals jeroen en asterduc maar ik hoop dat ik wel een beetje in die richting kom.

Ik heb al eerder ge-experimenteerd met gebogen wanden en dat is toen goed bevallen. Je hebt in ieder geval minder last van de staande golven en ook de backwave is waarschijnlijk minder scherp alhoewel we dat niet specifiek gemeten hebben (wel gemeten maar geen verschilmeting met standaardkast)

Enfin. verder maar weer. zodar er weer leuke fotootjes zijn meld ik me wel weer.

Ik vraag me wel langzaam af of dit topic niet naar de "showcase" moet. Aan de ander kant is de config nog niet vast. de schotten zouden alsnog kunnen verdwijnen als ze een negatief effect hebben. Ik laat het aan de mods

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”