Ben tot het volgende gekomen:
Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
Moderator: Beheerdersteam
Na een hoop gepruts is er weer wat uitgerold. De maten komen niet 100% overeen met de berekening, maar extreem veel afwijking zal er niet inzitten. Neem ook niet aan dat het zo kritisch komt. De kast is nu 15cm breed, en zonder voet (die wel nodig is uiteraard) 82,5cm hoog. 
Ben tot het volgende gekomen:
Ben tot het volgende gekomen:
Spreekt mij tot nu toe het meest aan. Als je nu de voet voldoende hoog maakt, heb je de uitgang aan de onderkant en dat zou ik liever hebben dan aan de achterkant. Maar da's puur gevoelsmatig. Als je dan de bodem van dat onderkompartiment, aan de voorkant, demontabel houd, kun je daar prima je filter kwijt.
Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, een klepje in het voorste gedeelte voor het filter. Zo zat ik ook nog even te denken waar ik de terminal moet laten, want die heb ik het liefst niet in de line.
Die denk ik dan maar in het klepje aan de onderkant. 
Het is min of meer het zelfde dan wat Simon ook heeft gemaakt, alleen wordt die van mij wat smaller.
Het is min of meer het zelfde dan wat Simon ook heeft gemaakt, alleen wordt die van mij wat smaller.
Maar ff kijken hoe ik dat ga doen, zie ik wel als ze voor het grootste gedeelte inelkaar zitten
Heb inmiddels ook 'pootjes' bedacht om ze van de grond af te krijgen. Weet niet hoeveel ruimte er nodig is t.o.v. de vloer, maar hoop dat wat ik bedacht heb genoeg is. Dat zal ongeveer 18mm + de hoogte van een spike zijn, wat op een totaal komt van ongeveer 4,5-4,8cm 
hi DualdudE,
Dat ziet er goed uit. Heb ook de maten even nagerekend en het klopt volgens mij wel. Alleen 10mm is wel erg dun om een kast van te maken. Waarom neem je toch niet iets dikker hout?
De loze ruimte onder het voorste gedeelte van de line heb ik ook open gehouden en toegankelijk met een klepje om daar uiteindelijk het filter in te monteren. Zo gaat er toch geen ruimte verloren!
Dat ziet er goed uit. Heb ook de maten even nagerekend en het klopt volgens mij wel. Alleen 10mm is wel erg dun om een kast van te maken. Waarom neem je toch niet iets dikker hout?
De loze ruimte onder het voorste gedeelte van de line heb ik ook open gehouden en toegankelijk met een klepje om daar uiteindelijk het filter in te monteren. Zo gaat er toch geen ruimte verloren!
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
Het is even geleden, maar dit project gaat ook weer uit de koelkast.
Ik ga ze bouwen op de manier zoals in de bovenste post op deze pagina. Binnenkort maar eens de definitieve maten uitwerken en nog hard nadenken over de materiaal dikte. Daarna maar eens een zaagplan maken en kijken waar ik in Enschede hout kan kopen en netjes laten zagen.
Het idee van een tweeter toevoegen spookt ook weer door m'n hoofd. Ook nog maar eens goed over nadenken. Het grootste probleem is dat ik niet de mogelijkheid heb om te meten zodat ik een goed filter kan maken.
Het idee van een tweeter toevoegen spookt ook weer door m'n hoofd. Ook nog maar eens goed over nadenken. Het grootste probleem is dat ik niet de mogelijkheid heb om te meten zodat ik een goed filter kan maken.
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
Ik besef me dat ik mijn originele topic nooit meer heb geupdate. Die speakers heb ik inmiddels al weer verkocht. De tweeter (Dayton ND28F) die ik daar had gebruikt is geloof ik nog wel te koop, dus als je die tweeter gebruikt heb ik wel een filter voor je.
Ook heb ik ontdekt dat er nog wel echt een helmholtz-resonator nodig is op 300Hz. Die frequentie komt erg hard uit de poort en is niet per se heel storend maar brengt wel kleuring aan. Voordat je hout gaat laten zagen wil ik je nog wel even helpen met het berekenen van zo'n helmholtz-resonator.
Ook heb ik ontdekt dat er nog wel echt een helmholtz-resonator nodig is op 300Hz. Die frequentie komt erg hard uit de poort en is niet per se heel storend maar brengt wel kleuring aan. Voordat je hout gaat laten zagen wil ik je nog wel even helpen met het berekenen van zo'n helmholtz-resonator.
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
Beviel die tweeter een beetje? Lees er op Zaph|Audio wel positieve berichten over in de tweeter mishmash. De Vifa XT25SC-90/04 leek me ook wel een mooie tweeter. Als ik voor de Dayton ga dan is het ontwerp min of meer 1:1 qua binnenmaten dus dan zou je filter inderdaad prima moeten werken! 
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
Ja het is een prima tweeter, en nog goedkoop ook. Als je ervoor kiest om die tweeter te gebruiken kun je misschien het beste het complete ontwerp overnemen, dan klopt de BSC iig ook. In mijn ontwerp was ook nog wel ruimte voor een Helmholtz resonator alleen wist ik niet zeker of die nodig was.
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
Als ik de Helmholtz tool op de lautsprechershop.de site gebruik zou ik voor een 300Hz frequentie een Helmholtz absorber van 10x10x13cm nodig hebben met daarin een 'poort' van 1cm diep en 5cm diameter. Na wat geklus in Sketchup kom ik daarmee tot het volgende ontwerp:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
kan je wat varieren met die diepte/lengte van de poort, zodat je uitkomt op de dikte van je hout (probeert HH ook altijd)DualdudE schreef:....een 'poort' van 1cm diep en 5cm diameter.
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
In plaats van een ruimte bovenop de lijn, kun je ook de loze ruimte aan het begin van de lijn gebruiken. Dan hoeft de speaker niet groter te worden dan noodzakelijk.
Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)
En toen kon ik m'n W4's nergens weer vinden... 
