Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Na een hoop gepruts is er weer wat uitgerold. De maten komen niet 100% overeen met de berekening, maar extreem veel afwijking zal er niet inzitten. Neem ook niet aan dat het zo kritisch komt. De kast is nu 15cm breed, en zonder voet (die wel nodig is uiteraard) 82,5cm hoog. :)

Ben tot het volgende gekomen:
Bijlagen
W4-655_TL_02.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Spreekt mij tot nu toe het meest aan. Als je nu de voet voldoende hoog maakt, heb je de uitgang aan de onderkant en dat zou ik liever hebben dan aan de achterkant. Maar da's puur gevoelsmatig. Als je dan de bodem van dat onderkompartiment, aan de voorkant, demontabel houd, kun je daar prima je filter kwijt.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, een klepje in het voorste gedeelte voor het filter. Zo zat ik ook nog even te denken waar ik de terminal moet laten, want die heb ik het liefst niet in de line. :) Die denk ik dan maar in het klepje aan de onderkant. :)

Het is min of meer het zelfde dan wat Simon ook heeft gemaakt, alleen wordt die van mij wat smaller. :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

waar ik de terminal moet laten
Achterkant is het handigst. Een draadje door de line is niet erg. Heb ook vaak zo.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Maar ff kijken hoe ik dat ga doen, zie ik wel als ze voor het grootste gedeelte inelkaar zitten :) Heb inmiddels ook 'pootjes' bedacht om ze van de grond af te krijgen. Weet niet hoeveel ruimte er nodig is t.o.v. de vloer, maar hoop dat wat ik bedacht heb genoeg is. Dat zal ongeveer 18mm + de hoogte van een spike zijn, wat op een totaal komt van ongeveer 4,5-4,8cm :)
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Bericht door simon »

hi DualdudE,

Dat ziet er goed uit. Heb ook de maten even nagerekend en het klopt volgens mij wel. Alleen 10mm is wel erg dun om een kast van te maken. Waarom neem je toch niet iets dikker hout?

De loze ruimte onder het voorste gedeelte van de line heb ik ook open gehouden en toegankelijk met een klepje om daar uiteindelijk het filter in te monteren. Zo gaat er toch geen ruimte verloren!
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Zoals al wel was te verwachten was m'n vrije week compleet anders dan verwacht dus is we niks van bouwen terecht gekomen. Dus het zit voorlopig weer op de lange baan. :)
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door DualdudE »

Het is even geleden, maar dit project gaat ook weer uit de koelkast. ;) Ik ga ze bouwen op de manier zoals in de bovenste post op deze pagina. Binnenkort maar eens de definitieve maten uitwerken en nog hard nadenken over de materiaal dikte. Daarna maar eens een zaagplan maken en kijken waar ik in Enschede hout kan kopen en netjes laten zagen.

Het idee van een tweeter toevoegen spookt ook weer door m'n hoofd. Ook nog maar eens goed over nadenken. Het grootste probleem is dat ik niet de mogelijkheid heb om te meten zodat ik een goed filter kan maken. :)
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door simon »

Ik besef me dat ik mijn originele topic nooit meer heb geupdate. Die speakers heb ik inmiddels al weer verkocht. De tweeter (Dayton ND28F) die ik daar had gebruikt is geloof ik nog wel te koop, dus als je die tweeter gebruikt heb ik wel een filter voor je.

Ook heb ik ontdekt dat er nog wel echt een helmholtz-resonator nodig is op 300Hz. Die frequentie komt erg hard uit de poort en is niet per se heel storend maar brengt wel kleuring aan. Voordat je hout gaat laten zagen wil ik je nog wel even helpen met het berekenen van zo'n helmholtz-resonator.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door DualdudE »

Beviel die tweeter een beetje? Lees er op Zaph|Audio wel positieve berichten over in de tweeter mishmash. De Vifa XT25SC-90/04 leek me ook wel een mooie tweeter. Als ik voor de Dayton ga dan is het ontwerp min of meer 1:1 qua binnenmaten dus dan zou je filter inderdaad prima moeten werken! :)
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door simon »

Ja het is een prima tweeter, en nog goedkoop ook. Als je ervoor kiest om die tweeter te gebruiken kun je misschien het beste het complete ontwerp overnemen, dan klopt de BSC iig ook. In mijn ontwerp was ook nog wel ruimte voor een Helmholtz resonator alleen wist ik niet zeker of die nodig was.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door DualdudE »

Als ik de Helmholtz tool op de lautsprechershop.de site gebruik zou ik voor een 300Hz frequentie een Helmholtz absorber van 10x10x13cm nodig hebben met daarin een 'poort' van 1cm diep en 5cm diameter. Na wat geklus in Sketchup kom ik daarmee tot het volgende ontwerp:
Bijlagen
tbtl_v0.3.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door Henkjan »

DualdudE schreef:
....een 'poort' van 1cm diep en 5cm diameter.
kan je wat varieren met die diepte/lengte van de poort, zodat je uitkomt op de dikte van je hout (probeert HH ook altijd)
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door simon »

In plaats van een ruimte bovenop de lijn, kun je ook de loze ruimte aan het begin van de lijn gebruiken. Dan hoeft de speaker niet groter te worden dan noodzakelijk.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat te doen met Tangband W4-655A (TL 'na-aap' topic :P)

Bericht door DualdudE »

En toen kon ik m'n W4's nergens weer vinden... :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”