Ik had een paar vragen die ongetwijfelt ongelooflijk dom overkomen, maar toch moet ik het zeker weten dus stel ik ze hier.
1. Een luidspreker/speaker heeft een RMS vermogen, maar ook een maximaal vermogen. Nu weet ik wat dit beiden is, maar stel ik heb een luidspreker met een RMS vermogen van 200 watt, die maximaal 400 watt aankan. Maar toch vraag ik me af wat er gebeurt met het volume/DB als ik er meer dan 200 watt opzet via de versterker. Dus in andere woorden, als een speaker 200 watt als rms rating heeft, heeft hij dan ook daadwerkelijk meer volume als je er meer dan het RMS vermogen opzet? En zo ja, net zoveel als dat je een normale speaker die gewoon meer RMS vermogen heeft zou gebruiken?
Dat was vraag een ^___^.
2. Ik weet dat je door middel van de Qts en de Vas het optimale volume voor je box/enclosure kan vinden, maar kent iemand een site die hier goede berekeningen heeft over gitaar speakers?
Het betreft hier de Celestion G12T 'Hot 100' die een diameter van 12" (305mm) heeft met een vermogen van 100 Watt bij een weerstand van 4, 8 of 16 Ohm en een frequentiebereik van 80Hz tot en met 5kHz.
Nu vraag 3
3. De speaker bij vraag 2 kan op 4, 8 en 16 ohm "draaien". Maar heo gaat dit in zijn werk? Geeft een versterker 4 ohm, draait hij dan op 4 ohm? en idem dito met de 8 en 16 ohm? Want hoe doen ze dit bij Celestion? Gezien speakers met een vast vermogen dus ook vaak op een lager-ohmige versterker kunnen (4 ohm versterker met 8 ohm boksen bijv.), of past de versterker zich dan aan? En als de versterker dit doet, hoe doet hij dat bij deze speakers die 3 weerstanden aankunnen? Dit vat ik echt niet
Als simpel voorbeeld, een gitaar cabinet heeft bij 4 ohm 240 watt output, bij 8 ohm 200. Maar hij past zich automatisch aan, maar hoe doet de amp dat met deze speakers? O.o
Nu vraag 4
4. Ik had een vraagje over "hoogohmige weerstandbeveiligingen" of iets dergelijks. Deze vergroten de weerstand in een stroomkring zodra er teveel vermogen/ohm/ampere in de stroomkring komt, zodat je dus heel moeilijk boven een bepaald vermogen kan komen en dus bijna niet je boksen kan opblazen. Maar moet je dit gewoon in je stroomkring plaatsen, en heeft het dan geen invloed op het geluid of de signaal sterkte? Als ik een tweeter en woofer van beiden 200 watt maximaal heb, en er dus zo een weerstand tussenzet die tot 200 watt gaat, is er dan niets nadeligs?
Ik wilde mensen die deze vragen gaan beantwoorden alvast zeer vriendelijk bedanken
ik ga volgende week mijn eigen luidsprekers maken voor mijn normale receiver (2x Sony GX40, is voor een student prima
Met vriendelijke groeten,
Merlijn
PS: Ik zal deze thread in de gaten houden ^___^.
Edit: paar typfouten eruit gehaald, er zijn er nog 5 miljoen, maar boeien ^^