Een paar vraagjes van een newbie.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Merlijn

Een paar vraagjes van een newbie.

Bericht door Merlijn »

Goedendag allen,

Ik had een paar vragen die ongetwijfelt ongelooflijk dom overkomen, maar toch moet ik het zeker weten dus stel ik ze hier.

1. Een luidspreker/speaker heeft een RMS vermogen, maar ook een maximaal vermogen. Nu weet ik wat dit beiden is, maar stel ik heb een luidspreker met een RMS vermogen van 200 watt, die maximaal 400 watt aankan. Maar toch vraag ik me af wat er gebeurt met het volume/DB als ik er meer dan 200 watt opzet via de versterker. Dus in andere woorden, als een speaker 200 watt als rms rating heeft, heeft hij dan ook daadwerkelijk meer volume als je er meer dan het RMS vermogen opzet? En zo ja, net zoveel als dat je een normale speaker die gewoon meer RMS vermogen heeft zou gebruiken?

Dat was vraag een ^___^.

2. Ik weet dat je door middel van de Qts en de Vas het optimale volume voor je box/enclosure kan vinden, maar kent iemand een site die hier goede berekeningen heeft over gitaar speakers?
Het betreft hier de Celestion G12T 'Hot 100' die een diameter van 12" (305mm) heeft met een vermogen van 100 Watt bij een weerstand van 4, 8 of 16 Ohm en een frequentiebereik van 80Hz tot en met 5kHz.

Nu vraag 3 :D

3. De speaker bij vraag 2 kan op 4, 8 en 16 ohm "draaien". Maar heo gaat dit in zijn werk? Geeft een versterker 4 ohm, draait hij dan op 4 ohm? en idem dito met de 8 en 16 ohm? Want hoe doen ze dit bij Celestion? Gezien speakers met een vast vermogen dus ook vaak op een lager-ohmige versterker kunnen (4 ohm versterker met 8 ohm boksen bijv.), of past de versterker zich dan aan? En als de versterker dit doet, hoe doet hij dat bij deze speakers die 3 weerstanden aankunnen? Dit vat ik echt niet :shock: :cry:
Als simpel voorbeeld, een gitaar cabinet heeft bij 4 ohm 240 watt output, bij 8 ohm 200. Maar hij past zich automatisch aan, maar hoe doet de amp dat met deze speakers? O.o

Nu vraag 4 :P

4. Ik had een vraagje over "hoogohmige weerstandbeveiligingen" of iets dergelijks. Deze vergroten de weerstand in een stroomkring zodra er teveel vermogen/ohm/ampere in de stroomkring komt, zodat je dus heel moeilijk boven een bepaald vermogen kan komen en dus bijna niet je boksen kan opblazen. Maar moet je dit gewoon in je stroomkring plaatsen, en heeft het dan geen invloed op het geluid of de signaal sterkte? Als ik een tweeter en woofer van beiden 200 watt maximaal heb, en er dus zo een weerstand tussenzet die tot 200 watt gaat, is er dan niets nadeligs?

Ik wilde mensen die deze vragen gaan beantwoorden alvast zeer vriendelijk bedanken :D

ik ga volgende week mijn eigen luidsprekers maken voor mijn normale receiver (2x Sony GX40, is voor een student prima :P) en daarna een simpel gitaar cabinetje, en vandaar nog even deze vragen ter verheldering. Ik heb hierna nog een vraag die denk ik wat moeilijker is :P, maar misschien wordt die al beantwoord dooe iemand als reactie op deze vraag, dus die laat ik nog even achterwege ^^.

Met vriendelijke groeten,

Merlijn

PS: Ik zal deze thread in de gaten houden ^___^.

Edit: paar typfouten eruit gehaald, er zijn er nog 5 miljoen, maar boeien ^^
Laatst gewijzigd door Merlijn op di 19 aug 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Vraag 1: RMS én maximaal opgegeven vermogens zijn zonder verregaande verdere testgegevens niet zinnig. Je kunt er geen betrouwbare info uit halen hoe hard de speaker kan.

Vraag 2: Een gitaarspeaker moet je lekker in een houten (liefst écht hout) kistje gooien die naar jouw maatstaven er goed uitziet. Open aan de achterkant, wel even twee schotten ter versteviging boven en onder. Een gitaarspeaker is een instrument, waag het niet hem dood te willen maken ofzo! :o

Vraag 3: Ik denk dat het gewoon meerdere speakers zijn. Bovendien heeft elke speaker zijn eigen impedantiekarakteristiek, dus de weerstand over de speaker bij wisselspanning verandert met de frequentie. Je kan wel pieken hebben van 200 Ohm en dippen van 2 Ohm op een speaker met een nominale impedantie van 4 Ohm.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Hallo Interficior,

Allereerst, bedankt voor je antwoorden, vervolgens nog een vraag XD,

Vraag 1.1: Maar, zal een speaker met 200 watt RMS luider/harder klinken/zijn als er meer dan 200 watt op komt, dan 200 watt? Of zal dit hetzelfde blijven?

Vraag 2. Zoiets dacht ik al, dan doe ik gewoon standaard maten van een 2 speaker-systeem cabinet :D. En dan wordt dus als ik je goed begrijp het horizontalle stuk middenin van de achterkant open? Want dat is geen probleem ^____^.
En nee ik beloof plechtig dat ik nooit een muziek instrument zal doodmaken :P (al heb ik af en toe moordneigingen jegens mijn 60 euro gitaartje die het tevaak flikt om in 1 minuut vals te zijn (hij is zelfs niet helemaal zuiver te stemmen door de onderster stemmechanieken die niet vast kunnen :oops: )

Vraag 3. Woot dat snap ik nog niet helemaal, maar het zal vast heel logisch zijn -____-. Het zijn dus losse speakers ja XD, was dom van mij. Dat is lastig, want ik wil een cabinet maken wat op 4 ohm en 8 ohm kan met een schakelaar, en met 4 speakers is dit geen probleem, maar 2 gaat een beetje... rot :P.

Vraag 4.
Iemand iemand? die dit weet :D

Vraag 5. Ik stel hem toch maar, mijn laatste vraag die echt heel dom zal klinken :P. Je speakers hebben een weerstand van bijvoorbeeld 8 ohm, ik kan er 2 in een parallele schakeling stoppen om 4 ohm te krijgen, of in serie, maar dan krijg je 16 ohm. Kan ik als ik er 1 heb, en deze is 8 ohm, niet een weerstand van 4 ohm tussenzetten om er zo 4 ohm van te maken? Of is dit echt niet te doen? (Ik snap het niet super :P).

Alvast bedankt, en bedankt @ Interficior ;)
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

4. Dat zijn PTC's en dat zijn temperatuursafhankelijke weerstanden. In filters vaak gebruikt om tweeters te beschermen. Hoe meer vermogen wordt toegevoerd hoe warmer ze worden en hoe hoger de weerstand wordt. En daarmee dus de stroom weeer wordt beperkt.

5. Weerstand niet gaan gebruiken, bedenk ook wat je doel is met het maken van die 4 ohm als totale vervangingsweerstand.
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op za 16 aug 2008, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

Okee bedankt bertje/Rob ^___^, weet ik dat ook weer.
fredze

Bericht door fredze »

is het niet newbIE ? :lol: maar dat kan een newbie dan ook niet weten eh (grapje..)
richard

Re: Een paar vraagjes van een newby.

Bericht door richard »

Merlijn schreef:
3. De speaker bij vraag 2 kan op 4, 8 en 16 ohm "draaien". Maar heo gaat dit in zijn werk?
Er zitten twee spreekspoelen in van elk 8 Ohm. Zet je beide spreekspoelen parallel (naast elkaar elektrisch gezien) is de woofer 4 Ohm, de versterker ziet dat dan als belasting. Gebruik je maar één spreekspoel is hij 8 Ohm en zet je de twee spreeksoelen in serie (achter elkaar) dan is hij 16 Ohm.

In gitaarversterkers worden vaak buizen gebruikt, de transformator heeft vaak verschillende aansluitingen. In principe zo je de 16 Ohm tap op de transformator op de 16 Ohm wooferaansluitingen kunnen zetten. Maar ook hier geldt dat een andere combinatie veel lekkerder kan klinken. Een gitaarversterker is immers geen hifi, het is juist de bedoeling om het geluid met vervorming lekker te laten klinken.
richard

Bericht door richard »

Merlijn schreef:
Hallo Interficior,

Allereerst, bedankt voor je antwoorden, vervolgens nog een vraag XD,

Vraag 1.1: Maar, zal een speaker met 200 watt RMS luider/harder klinken/zijn als er meer dan 200 watt op komt, dan 200 watt? Of zal dit hetzelfde blijven?
Het zal minder worden want hij gaat kapot.
sietse

Bericht door sietse »

Maar waarom wil je eigenlijk die impedantie omschakel mogenlijkheden?
Merlijn

Bericht door Merlijn »

sietse schreef:
Maar waarom wil je eigenlijk die impedantie omschakel mogenlijkheden?
Dat klinkt misschien vreemd, maar ik wil tussen 4 en 8 ohm kunnen schakelen omdat mijn eigen versterker best veel vermogen geeft bij 4 ohm, en deze bij 8 ohm ongeveer 25% minder vermogen geeft. Ook heb ik ergens anders een versterker die simpelweg niet hoger dan 4 ohm kan, dan leek mij 4 ohm in totaal aan "load/weerstand" het beste :P. Dus eigenlijk meer uit mierenneukerij, maar ook omdat mijn 50 watt versterker al zo weinig vermogen geeft :P. Maar ik koop over een tijd een 200 watt versterker, die gewoon op 4 en 8 kan uiteraard, alleen dus ook zo een 20-25% verlies zal hebben bij 8 ohm, en verschil in geluid horen doet vrijwel niemand, dus boeien van die 8 ohm :P, maar het moet wel kunnen vind ik :P.

Maar ik heb nu een constructie bedacht die kan wat ik wil, al is het wat vreemd XD

Mvg,

Merlijn
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Beste Merlijn,

Als je versterker met 4 ohm als belasting slechts 25% meer vermogen levert dan met 8 ohm, zou ik mooi met 8 ohm speakers gaan draaien. Versterkers die echt gebouwd zijn voor 4 ohm, verdubbelen meestal het vermogen ten opzichte van een belasting van 8 ohm.

Groeten,
Mischa
fluppie

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Beste Merlijn,

Als je versterker met 4 ohm als belasting slechts 25% meer vermogen levert dan met 8 ohm, zou ik mooi met 8 ohm speakers gaan draaien. Versterkers die echt gebouwd zijn voor 4 ohm, verdubbelen meestal het vermogen ten opzichte van een belasting van 8 ohm.

Groeten,
Mischa
Niet bij klasse A :-)
Merlijn

Bericht door Merlijn »

mischa72 schreef:
Beste Merlijn,

Groeten,
Mischa
Was dat maar zo :( Dan zou hij in plaats van het te verdubbelen, het bij 4 ohm halveren. Maar dat doen gitaar versterkers niet :P (Iig niet die ik heb XD en ik heb er 3 verschillende O.o, maar maybe dat ik 3 rot dingen heb :P)
sietse

Bericht door sietse »

Ik denk dat er een klein misverstandje is over dat versterker vermogen bij verschillende impedanties.
Als een versterker 100W leverd aan 8 Ohm en 200W aan 4 Ohm, dan wil dat zeggen dat die versterker 200W bij 4 Ohm moet leveren om op het zelfde geluidsniveau te blijven als bij 8 Ohm. Voor veel versterkers is dat dus een probleem.
Ik zou dus jou box mooi op 8 Ohm houden, dan presteerd jou versterker het best.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

sietse schreef:
Ik denk dat er een klein misverstandje is over dat versterker vermogen bij verschillende impedanties.
Als een versterker 100W leverd aan 8 Ohm en 200W aan 4 Ohm, dan wil dat zeggen dat die versterker 200W bij 4 Ohm moet leveren om op het zelfde geluidsniveau te blijven als bij 8 Ohm. Voor veel versterkers is dat dus een probleem.
Ik zou dus jou box mooi op 8 Ohm houden, dan presteerd jou versterker het best.
Dus 4 ohm met 200 watt geeft hetzelfde geluidsniveau als 8 ohm met 100 watt? Dit heb ik ook gevraagt aan de fabrikant van mijn amplifier. Hij heeft teruggestuurd dat hij bij 4 ohm 200 watt output heeft, en bij 8 ohm in theorie de helft maar dat het er ook aan licht hoe heet hij wordt, hij kan op 2 ohm en zal dan veel meer vermogen leveren dan 200 watt, maar dan wordt hij ongelooflijk warm en dat was niet aan te raden.

Zou zo een amp dan ook op 16 ohm kunnen draaien? alleen dan maar 50 wat geven ofzo? (gewoon nieuwschierig :P, ik zou niet eens een cabinet van 16 ohm willen hebben namelijk).
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarschijnlijk geen enkel probleem, die 16 ohm.

Alleen denk ik dat je versterker 2 ohm niet zal trekken. Ik weet niet welke versterker je hebt.

Leg eens uit wat je nu eigenlijk precies wil en wat de achterliggende gedachte van je vragen is.

Dit is niet vervelend bedoelt, maar dan kunnen de mensen hier zich beter een beeld vormen waar je naartoe wil met je vragen :D .

Groeten,
Mischa
sietse

Bericht door sietse »

Kijk Merlijn, neem een accu als voorbeeld.
Sluit op een accu, 12V, een gloeilamp aan. Veronderstel dat die lamp bij 12V, 1 amp trekt. Dan is het door de lamp gevraagde vermogen 1 x 12 = 12 Watt.
Dan heeft die lamp zijn max. lichtopbrengst.
Sluit nu nog zo'n lamp aan. Als de accu goed is, blijft de spanning 12V. Maar die accu zal nu 2 amp. moeten leveren om beide lampen de zelfde lichtopbrengst te laten hebben. Het geleverde vermogen is dan dus 2 x 12 = 24W.
Zo zit het ongeveer ook met het belasten van versterkers. Een lagere impedantie zal meer vermogen van de versterker vragen om tot de zelfde prestatie te komen als bij een hogere impedantie. De moderne versterkers van tegenwoordig zijn meestal "afgestemd" op 8 Ohm en doen het daar goed mee. Hogere of lagere impedanties kunnen, ook in de prestaties van de versterker, negatieve effecten hebben.
Dus, mijn advies, niet prutsen met impedanties van je box, maar maak hem 8 Ohm. Niks mis mee. :wink:
Merlijn

Bericht door Merlijn »

mischa72 schreef:
Waarschijnlijk geen enkel probleem, die 16 ohm.

Alleen denk ik dat je versterker 2 ohm niet zal trekken. Ik weet niet welke versterker je hebt.

Leg eens uit wat je nu eigenlijk precies wil en wat de achterliggende gedachte van je vragen is.

Dit is niet vervelend bedoelt, maar dan kunnen de mensen hier zich beter een beeld vormen waar je naartoe wil met je vragen :D .

Groeten,
Mischa
Ik wil niets behalve meer weten hierover XD. De vragen die ik oorspronkelijk had zijn al beantwoord ;-)
En 2 ohm trekt hij wel, alleen dan wordt hij beetje heet :P.
Merlijn

Bericht door Merlijn »

sietse schreef:
Kijk Merlijn, neem een accu als voorbeeld.
Sluit op een accu, 12V, een gloeilamp aan. Veronderstel dat die lamp bij 12V, 1 amp trekt. Dan is het door de lamp gevraagde vermogen 1 x 12 = 12 Watt.
Dan heeft die lamp zijn max. lichtopbrengst.
Sluit nu nog zo'n lamp aan. Als de accu goed is, blijft de spanning 12V. Maar die accu zal nu 2 amp. moeten leveren om beide lampen de zelfde lichtopbrengst te laten hebben. Het geleverde vermogen is dan dus 2 x 12 = 24W.
Zo zit het ongeveer ook met het belasten van versterkers. Een lagere impedantie zal meer vermogen van de versterker vragen om tot de zelfde prestatie te komen als bij een hogere impedantie. De moderne versterkers van tegenwoordig zijn meestal "afgestemd" op 8 Ohm en doen het daar goed mee. Hogere of lagere impedanties kunnen, ook in de prestaties van de versterker, negatieve effecten hebben.
Dus, mijn advies, niet prutsen met impedanties van je box, maar maak hem 8 Ohm. Niks mis mee. :wink:
Kijk dit voorbeeld owned ^^, dan snap ik het wat beter.
Probleem met de 8 ohm is dat ik 2 cabinetten heb, 1 voor thuis met 2 luidsprekers en 1 voor grotere ruimten die dan bij de eerste komt. de 4 speakers zijn allemaal 8 ohm, en zoals je nu al wel doorhebt heeft 1 cabinetje dus 4 of 16 ohm, en samen 8 of 32. Dus daarom mijn vragen erover, snappie nu? :P. Samen wilde ik ze hoe dan ook 8 ohm hebben omdat 8 ohm gewoon prima is, maar los van elkaar (dit is meer een methode om niet nog een derde cabinet te moeten maken/kopen + kleinere versterker) kan het niet op 8 :(, ja 1 aansluiten ipv 2 kan, maarja of dat wat is XD.

In ieder geval, nu kan ik dus 2 luidsprekertjes aanhebben in een kleine ruimte, en grotere de volle 4 ^^. (Of vind je me nu ongelooflijk gek en gestoord? :P)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Merlijn schreef:
nu al wel doorhebt heeft 1 cabinetje dus 4 of 16 ohm, en samen 8 of 32.
Als deze cabinets ook op 16 ohm kunnen draaien, zet je er toch 2 parallel?

Los zijn ze 4 of 16 ohm
In serie zijn ze samen 8 of 32 ohm (niet doen)
Parallel zijn ze samen 2 of 8 ohm.

Volgens mij ben je er dan, toch?

Groeten,
Mischa
Merlijn

Bericht door Merlijn »

mischa72 schreef:
Merlijn schreef:
nu al wel doorhebt heeft 1 cabinetje dus 4 of 16 ohm, en samen 8 of 32.
Als deze cabinets ook op 16 ohm kunnen draaien, zet je er toch 2 parallel?

Los zijn ze 4 of 16 ohm
In serie zijn ze samen 8 of 32 ohm (niet doen)
Parallel zijn ze samen 2 of 8 ohm.

Volgens mij ben je er dan, toch?

Groeten,
Mischa
Ja, dat staat er al :P. Ik was er ook al maar vroeg me nog wat dingen af :P
Plaats reactie