Mijn eerste speakerbouw: Saba, openbaffle, 15 inch

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

:D wat een hoop goede tips :D Ik ga dit weekend flink studeren op jullie aangeleverde materiaal, heel erg bedankt!!!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Het blijft om één of andere reden een beetje door m'n hoofd spoken, maar waarom zou het niet werken met de woof zijwaards?
Vermits twee en halfweg gefilterd?
Het komt me niet zo goed uit en ik heb geen tweet's, maar anders zou ik even van 4 plankjes 2 baffltjes maken om het uit te proberen. Ik denk nog steeds dat het zal werken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
ikke schreef:
Het blijft om één of andere reden een beetje door m'n hoofd spoken, maar waarom zou het niet werken met de woof zijwaards?
Vermits twee en halfweg gefilterd?
Het komt me niet zo goed uit en ik heb geen tweet's, maar anders zou ik even van 4 plankjes 2 baffltjes maken om het uit te proberen. Ik denk nog steeds dat het zal werken.
het zal niet als een zuivere meerweg dipool werken....
(meer als een qaudropool !!!!)
als de de woofer haaks op de midden en hoog sectie
toepast... het hele symetrische afstraalpatroon
voor en achter de baffle wordt omzeep geholpen
door de haaks gemonteerde woofer :)

kijk maar het plaatje met de bolletjes van Richard ?
het

klankmatig zal het minder ruimtelijk en versmeerd
niet transparant klinken volgens mij :)

lang luisteren zal met deze oplossing tot snel tot
luistermoeheid leiden ... :)

het zal best wel leuk klinken maar ik heb zo mijn twijfels
:roll: ...

plaatje dipool
zwarte cirkeltje is negatieve pool
witte cirkeltje is postieve pool
Bijlagen
dipool
dipool
Dipole-t.gif (3.62 KiB) 2713 keer bekeken
Sietses ontwerp is een qaudropool
Sietses ontwerp is een qaudropool
LatQuad-t.gif (3.8 KiB) 2712 keer bekeken
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

En ik denk, dat het zelfs wel es positief zou kunnen uitpakken in vooral de wat kleinere ruimtes!
We zullen zien.....hoop ik... :roll:
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

volgens mij maak je een denkfout hoor weidok. Het lijkt alsof je diagram voor het complete frequentiespectrum geldt ,aar dat is natuurlijk niet zo. De basspeaker geeft geen middentonen weer en kan die dus ook niet beinvloeden. De situatie zoals de quadrapool zal dan ook bij geen enkele situatie/frequentie voorkomen.
Sowieso is het dan

CODE: Selecteer alles

  +
-    +
  -  
Je moet eerder denken aan een zuivere dipool die bij de scheidingsfrequentie van de bas naar de mid (die heel laag ligt en dus moeilijk plaatsbaar) langzaam een slag van 90 graden draait. En in die draaiing (freq.gebied) zal het wel wat minder zuiver (plaatsbaar) worden maar je moet volgens mij een knappe jongen zijn als je bij 300Hz een 10dB zwakker signaal aan kunt wijzen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

]eep schreef:
volgens mij maak je een denkfout hoor weidok. Het lijkt alsof je diagram voor het complete frequentiespectrum geldt ,aar dat is natuurlijk niet zo. De basspeaker geeft geen middentonen weer en kan die dus ook niet beinvloeden. De situatie zoals de quadrapool zal dan ook bij geen enkele situatie/frequentie voorkomen.
Sowieso is het dan

CODE: Selecteer alles

  +
-    +
  -  
Je moet eerder denken aan een zuivere dipool die bij de scheidingsfrequentie van de bas naar de mid (die heel laag ligt en dus moeilijk plaatsbaar) langzaam een slag van 90 graden draait. En in die draaiing (freq.gebied) zal het wel wat minder zuiver (plaatsbaar) worden maar je moet volgens mij een knappe jongen zijn als je bij 300Hz een 10dB zwakker signaal aan kunt wijzen.

denk et niet bij 2 1/2 filering geeft de basmiddentoner wel bastonen weer
met een grote woofer haaks op de basmiddentoner op een soort
openbaffle krijg je een dipool afstraalgedrag van een bananentros..
dat wil ik Sietse duidelijk maken.... :)

de woofer in een br of tl omgeving haaks op de openbaffle zal het
stukken beter doen ...... :idea:
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Zo, aangezien ik met mijn vrouw een "zelfbouwproject" Afbeelding verwacht over 5 maanden, heeft dit speakerproject wat haast gekregen :wink: Mijn hobby "maakjeeigenspeaker"-kamer heeft dus plaats moeten maken voor een kindvriendelijke kamer. Ik ben dus vriendelijk verzocht om mijn werkplek in de schuur in te richten. Dat is dus een ruimte van 3m3. Helaas ben ik daardoor een maand niet aan de speakes toegekomen.
Afbeelding

Aangezien het nu dus redelijk snel afmoet heb ik toch besloten om de woofer aan de voorzijde te plaatsen. Front wordt gemaakt van 3 lagen 18mm MDF.

Ik ben nogal veel tijd kwijt geweest om de perfect cirkels te kunne frezen, maar uiteindelijk is het gelukt met mijn zelfgemaakte circelhulpstuk.
Afbeelding

Hier heb ik al 4 frontplanken gefreest.
Afbeelding

De woofer is netjes verzonken(natuurlijk moet ik nog wel ff schuren)
Afbeelding

Nu moet ik nog een manier zien te vinden om de midden ovale saba mooi uit te frezen en te verzinken. Iemand ideeeën???
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Man man, wat hou je weinig 'vlees' over aan de zijkanten van die woofergaten... Bijna een wonder dat het bij het frezen één stuk is gebleven..

Groeten Walter
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

zie ik dat goed...
open baffle met zijwieltjes... coool..

je moet de midden- en hogetonen speakers niet opsluiten aan de achterkant :)

ze komen zo in een tunnel te zitten... 12 - 18 mm is voldoende dik :oops:
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Walt schreef:
Man man, wat hou je weinig 'vlees' over aan de zijkanten van die woofergaten... Bijna een wonder dat het bij het frezen één stuk is gebleven..
Ja, ik vroeg me ook al af of dat goed ging, maar het lijkt te kunnen(ik heb als zo'n 10 proefplankjes gemaakt). Het dunste stukje is 8mm breed. Als ik 3 planken op elkaar lijm lijkt het redelijk stevig te zijn. Daarnaast verstevig ik het geheel doordat de zijkanten er nog tegenaan gelijmd worden. De zijkanten gaan zoiets worden:
Afbeelding
weidok schreef:
ze komen zo in een tunnel te zitten... 12 - 18 mm is voldoende dik
Ja, ik vermoedde zoiets al, maar die man van lampizator doet alsof het niks uitmaakt, hij schroeft die saba's gewoon op 6cm dikke massieve planken.
Ik denk dat ik de achterste 2 planken scheef ga afzagen net onder de middentonen, is dat een goed idee?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

hemaworst schreef:
weidok schreef:
ze komen zo in een tunnel te zitten... 12 - 18 mm is voldoende dik
Ja, ik vermoedde zoiets al, maar die man van lampizator doet alsof het niks uitmaakt, hij schroeft die saba's gewoon op 6cm dikke massieve planken.
Ik denk dat ik de achterste 2 planken scheef ga afzagen net onder de middentonen, is dat een goed idee?
achterste 2 planken scheef afzagen lijkt mij toch beter :

zie plaatje
Bijlagen
tunnel effect midden en hoog
tunnel effect midden en hoog
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

weidok schreef:
achterste 2 planken scheef afzagen lijkt mij toch beter :
zie plaatje
Volgens het plaatje is het niet erg goed om de tweeter bovenop de plank te schroeven, maar halverwege. Wat ik zou kunnen doen is het tweeter gedeelte 2 planken dik te maken, de tweeter tussen de 2 planken te monteren (bijvoorbeeld bovenop de 2e plank, verzonken) en de randen met een verstekfrees af te ronden. Op die wijze verkrijg ik plaatje D.
Of denk je dat het meerwerk niet opweegt tegen de winst op audio gebied?
weidok schreef:
open baffle met zijwieltjes... coool..
Die zijwieltjes ga ik gebruiken voor een karretje waarmee ik deze speakers kan vervoeren. Dan kan ik ze eens mee nemen naar kantoor :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

denk dat voorbeeld F en G de beste keus is.. :)

lees dit topic van Jeroend maar eens door

viewtopic.php?t=5765
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Ah, leuk topic van JeroenD. Ik ga dus voor plaatje G. Morgenavond ga ik dus weer de schuur in :D
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Even wat vragen over het ontwerp dat ik aan het maken ben. Ben het cookbook aan het doornemen, droge kost, dus kan wel even wat hulp gebruiken. Ik probeer stapje voor stapje te begrijpen wat ik eigenlijk probeer te bouwen.

Vraag: Tweeter Highpass
Ik zie dat de tweeter een condensator heeft van 4 uF. De tweeter is 5 Rh.
Klopt het dan ik dan dus en crossoverpoint heb van 7950 Herz?
Formule=0,159/(5*4uF)
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Vraag mid:Highpass
De mid heeft een bandpass. Mid is 5 Rh.
Hoog condensator=80Uf. Klopt het dat dat overeenkomt met 397,5Herz?

Laag spoel=0,39mH. Klopt het dat dat overeenkomt met 2040Herz?
Formule=5Rh/(6,283*0,39mH)

Ik ben nu bezig om te proberen te berekenen wat het filter met de bass doet, maar ik kan nog niet helemaal wijs uit worden wat dat parallelle ding doet. :? effe studeren nog maar denk ik
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hemaworst, aan de hand van welk filterschema stel jij je vragen?
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

@sietse,
Ik maak de endorphin van lampizator. Je kan het vinden op:

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJE ... tchen.html

Het filterschema.
Afbeelding

Nu ik bezig ben met het bouwen van de speaker vallen mij enkele dingen erg op:
1. De ontwerper geeft aan dat ik de baffle moet maken van 1 dik stuk hout van 6cm dik. Veel mensen op dit forum geven aan dat je dan een tunnel krijgt bij de tweeter en mid

2. Hij zegt dat het niet uitmaakt welke woofer ik pak, zolang hij maar meer dan 97 dB is.

3. Hij totaal geen uitleg geeft over de manier van ontwerpen en hoe hij aan cijfers is gekomen.

4. Hij heeft in een prototype een ovaal Saba horizontaal gemonteerd, wat blijkbaar (volgens mensen op fora) niet erg handig is.

5. Ik heb snel een prototype gemaakt(zie page 1) en alhoewel het erg aardig klinkt, denk ik niet dat het de beste speaker van de wereld is. Vooral de woofer klinkt wat slapjes.

Om bovenstaande redenen probeer ik te achterhalen wat Lampizator heeft ontworpen, en hoe hij aan het filter is gekomen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ja, beetje gek filter ja.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hey mister! and where are the mathematics, parameters, anechoic chamber test results?!
Ok, sez I, I have done the homework for you, you can just trust me on that one. Or you are on the wrong website.

Je moet hem maar gewoon vertrouwen! :lol:

Het maakt uit of je een 4 ohm of 8ohm woofer gebruikt. Ook is de informatie +97dB erg beholpen. Hest beste kan je gewoon exact gebruiken wat hij ook doet en anders zelf gaan optimaliseren.

Ah, ik zie dat je alle drivers al hebt. Ik vraag me af in hoeverre jouw drivers en die van hem overeenkomen qua verllopp en impedantie respons. Dikke kans dat zijn filter niet optimaal is voor jouw drivers.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Montana schreef:
Hey mister! and where are the mathematics, parameters, anechoic chamber test results?!
Ok, sez I, I have done the homework for you, you can just trust me on that one. Or you are on the wrong website.

Je moet hem maar gewoon vertrouwen! :lol:

Het maakt uit of je een 4 ohm of 8ohm woofer gebruikt. Ook is de informatie +97dB erg beholpen. Hest beste kan je gewoon exact gebruiken wat hij ook doet en anders zelf gaan optimaliseren.

Ah, ik zie dat je alle drivers al hebt. Ik vraag me af in hoeverre jouw drivers en die van hem overeenkomen qua verllopp en impedantie respons. Dikke kans dat zijn filter niet optimaal is voor jouw drivers.
heb al eens filters gemaakt voor de sabagreencone's
en Altec 19" WOOFERS (97 db)

uiteindelijk kwam dit op dat moment als meest
muzikale uit de "filtertestkoker" :)
Bassectie ( bv) 12 db ompolen als midden boven de tweeter komt

Seriespoel 3,9 - 4,7 mH luchtspoel min. 1,4 mm dik
Parallel condensator 68 - 60 uF mag bipolair


Midden 20 cm Saba 6 / 12 db

Serie condensator (goede kwaliteit !!!)

80 - 100 uF

Seriespoel dik 1,4 mm lucht

0,3 - 0,4 mH hierdoor klinkt de saba breedbander minder neuzig

parallel condensator 10 uF goede kwaliteit


Saba tweeter kan 6 db of 12 db

serie condensator 3,3 - 4,7 uF

evt. parallel spoel 0,39 mH
als deze waarden aanhoudt kom je er vast wel uit

als het niet lukt kan iemand misschien de speakers voor
je opmeten...
seraph1nia
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
Locatie: Utrecht

Bericht door seraph1nia »

Ik denk dat het midden en het hoog wel klopt. Gezien de driver gelijk zijn (misschien ietsjes verschillend)
Weidok geeft eigenlijk de zelfde waardes aan als fikus.

Volgens mij is het een kwestie van jouw woofer afstellen op de mid saba.


Kan je ze meten/laten meten? Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

Fikus is erg tegen op meten en kloten met software, maar meet elke driver apart met filter en heb je microfoon op de luisterpositie. Ik denk dat dit de beste manier is om de drivers op elkaar aan te laten sluiten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Fikus is een erg enthousiaste persoon, maar naar mijn mening soms ook wel ERG enthousiast. Ik denk dat alles met een korreltje zout moet worden genomen.

Jan
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Bericht door hemaworst »

Dank voor alle input, ik heb er erg veel aan :D
En ik dacht 3 maanden geleden eventjes binnen een weekje de beste speaker ter wereld te maken, hahaha. Valt dat ff tegen zeg :wink: . Die Ficus(lampizator) heeft me goed voor de gek gehouden. Gelukkig is het een leuke hobby gebleken. Bijkomend voordeel is dat ik nu zo handig al ben geworden dat ik voor het eerst planken in mijn huis heb opgehangen:).

Ontwerp 1
Afbeelding
Op basis van de input heb ik een nieuw ontwerpje gemaakt.
De baffle wordt 3 platen dik. De voorste plaat wordt net onder de tweeter schuin afgezaagd. Daar monteer ik de Mid en Woofer.
De tweeter monteer ik op de middelst plaat. Op deze wijze zijn de poolplaten van de tweeter en de mid gelijk in het verticale vlak(op basis van input Richard).

De achterste plaat is schuin afgezaagd onder de mid. Op deze wijze voorkom ik het tunnel effect voor de tweeter(op basis van input Weidok).

De woofer is gemonteerd op de voorste plaat, wat dus afwijkt van het ontwerp van Lampizator (hij heeft de woofer op hetzelfde verticale vlak als de tweeter). Ik neem aan dat de 18mm afwijking verwaarloosbaar is ten opzichte van de golflengte. Klopt dat?

Wat denken jullie van bovenstaand ontwerp?

Ontwerp b(lelijker)
@Weidok. Je geeft aan dat 18 mm genoeg is voor tweeter en mid. Gaat dan de hele bovenkant niet enorm trillen? Als ik voor de mid het gat uitfrees zoals in plaatje G, voorkom ik dan niet het tunneleffect?
Mocht het nog steeds te dik zijn voor de mid, dan weet ik niet goed hoe ik de poolplaten mooi in hetzelfde verticale vlak krijg. Ik zou de mid op een plankje kunnen monteren, maar ik vind dat er een beetje leijk.
Het zou dan zoiets worden
Afbeelding

Alle drivers zijn dan op dezelfde verticale vlakken als in het ontwerp van lampizator, maar ik vind het nogal lelijk.

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door hemaworst op zo 19 okt 2008, 15:33, 9 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”