Hypex Nieuws!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Tommy

Bericht door Tommy »

Nogmaals de vraag hoe de SMPS kwalitatief wordt gepositioneerd. Tussen ST en HG, beter dan HG? Onder de ST?
fluppie

Bericht door fluppie »

Tommy schreef:
Nogmaals de vraag hoe de SMPS kwalitatief wordt gepositioneerd. Tussen ST en HG, beter dan HG? Onder de ST?
Het is een voeding ? Je zou beter de vraag zo kunnen stellen: Hoe verhoudt de SMPS zich tot een voeding met ringkerntrafo en afvlak elco's.
En wat zijn bv. de positieve eigenschappen ( kleiner, lichter, goedkoper?, ... ) en wat zijn de nadelen ( heeft minder vermogenreserve dan een ringkern, schakelgeluiden?, ... ). Ik noem maar wat hé...
ronvla

SMPS al leverbaar?

Bericht door ronvla »

J-P,

Is de SMPS al leverbaar? Of kunnen we wellicht al inschrijven op een earste levering?

Ronald
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Re: SMPS al leverbaar?

Bericht door Jan-Peter »

ronvla schreef:
J-P,

Is de SMPS al leverbaar? Of kunnen we wellicht al inschrijven op een earste levering?

Ronald
Hallo Ronald,

Bijna zijn ze leverbaar.... later deze week kunnen we ze vrij geven in de webshop.

Hierbij alvast wat foto's van het eerste productie model;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Formaat aangepast!

Mvg,

Jan-Peter
Laatst gewijzigd door Jan-Peter op wo 13 aug 2008, 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.
AatV

Bericht door AatV »

Ik geloof dat ik nu toch een veel groter beeldscherm moet kopen... :wink:

groeten,
Aat
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuke plaatjes, maar kun je ze idd wat resizen ????
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
Leuke plaatjes, maar kun je ze idd wat resizen ????
Inderdaad, done.... :)

Jan-Peter
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door SpikyTim »

Houd deze smps nu in dat je met deze module en de ucd module samen al een volwaardige versterker hebt? Komt er ook zo een smps voor de ucd 400 module?
Sorry voor de misschien stomme vragen maar ik heb wel interesse om achter een tijd een ucd versterker te bouwen. De ucd lijkt me net interessant omdat het nog redelijk plug and play is als ik het goed voor heb. En die smps maakt het misschien nog wat interessanter.
alvast bedankt voor de info
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SpikyTim schreef:
Houd deze smps nu in dat je met deze module en de ucd module samen al een volwaardige versterker hebt? Komt er ook zo een smps voor de ucd 400 module?
Sorry voor de misschien stomme vragen maar ik heb wel interesse om achter een tijd een ucd versterker te bouwen. De ucd lijkt me net interessant omdat het nog redelijk plug and play is als ik het goed voor heb. En die smps maakt het misschien nog wat interessanter.
alvast bedankt voor de info
Inderdaad met de SMPS heb je alleen nog de versterker nodig. Met een SMPS en een UcD180 kan je een super compacte versterker bouwen. Compacter dan een linieare voeding (toroidel transformator, brugcel, elco's en DC protectie).

'T is ook nog plug and play!

Jan-Peter
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door SpikyTim »

komt de SMPS er dan ook ooit voor de UCD 400? anders ga ik achter een tijdje gewoon eens beginnen met een 180 dual mono dan 8)
wat gaat de prijs trouwens zijn van de smps?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

SpikyTim schreef:
komt de SMPS er dan ook ooit voor de UCD 400? anders ga ik achter een tijdje gewoon eens beginnen met een 180 dual mono dan 8)
wat gaat de prijs trouwens zijn van de smps?
Jazeker, er gaat een zwaardere komen. Maar dat gaat zeker nog wel enkele maanden overheen.

De prijs van de SMPS 180W gaat worden EUR 125,00 ex. BTW en verzendkosten.

Jan-Peter
SpikyTim

Bericht door SpikyTim »

geen probleem hoor want het gaat ook nog minstens een paar maanden duren voor ik aan de versterker begin.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Even een vraagje betreffende de OEM producten.

Er viel me nl. iets op.
De THD vs Freq is bij de standaard UCD180 heel erg mooi constant, echter loop hij bij de OEM versie (maar ook bij anderen) op.

Waar ligt dat aan, zijn in feite toch nagenoeg hetzelfde ?
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

b_force schreef:
Even een vraagje betreffende de OEM producten.

Er viel me nl. iets op.
De THD vs Freq is bij de standaard UCD180 heel erg mooi constant, echter loop hij bij de OEM versie (maar ook bij anderen) op.

Waar ligt dat aan, zijn in feite toch nagenoeg hetzelfde ?
De meting in de datasheet van de 180OEM was een van de eerste types, even een snelle meting op de huidige versie geeft;

Meting bij 1W, 10W en 50W in 8 ohm.

Excuses voor de wat slechte leesbaarheid, de huidige AP's schitteren niet met hun fraaie export functies.... :cry:

Jan-Peter
Bijlagen
1_10_50W_8_180OEM.jpg
Jasper

Bericht door Jasper »

Tommy schreef:
Hoe wordt de SMPS gepositioneerd? Als 'leek' denk ik; duurder = beter. :D
Eigenlijk heb ik alleen interesse in SMPS als het goedkoper is dan conventioneel. Verder zie ik niet veel voordelen. Die power fluctuaties op het net zijn volgens mij niet echt hoorbaar, dus leuke feature maar niet heel nuttig. Betere protectiemethodes (voor mens en apparatuur) zijn natuurlijk wel een pre die SMPS als potentieel hebben.

Ik begrijp dat Hypex de R&D kosten eruit wil halen. Als we echter naar de componenten kijken dan is een SMPS enkele malen goedkoper dan een ringkern bij dezelfde performance. Aangezien er meer beweging is in de markt zal het in de toekomst dus wel goedkoper worden.
Als we naar de low power power supplies kijken (bv opladers voor je mobiel) zie je dat SM de lompe trafos al hebben vervangen, hoewel dat voor de consument natuurlijk ook fijner is (compacter en lichter) zijn hier vooral financiele overwegingen geweest die een rol spelen. De markt voor proffesionele audio is natuurlijk een stuk kleiner, maar vroeg of laat zal ik hier de grote lompe trafos gaan verdwijnen.

Een ander interessant potentieel is het combineren van PS en AMP. Nu doe je eigenlijk twee switching mode stappen, eerst gelijktrekken van spanning om vervolgens weer te gaan moduleren. Theoretisch kun je veel componenten besparen door dit te combineren.
Helemaal interessant zou zijn om dit direct te koppelen aan een digitaal signaal (het liefst nog met waterdichte error-correctie) waardoor er een hoop geld bespaard kan worden aan interlinks en dure A/D convertors.... ;)
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Jasper schreef:
Tommy schreef:
Eigenlijk heb ik alleen interesse in SMPS als het goedkoper is dan conventioneel. Verder zie ik niet veel voordelen. Die power fluctuaties op het net zijn volgens mij niet echt hoorbaar, dus leuke feature maar niet heel nuttig. Betere protectiemethodes (voor mens en apparatuur) zijn natuurlijk wel een pre die SMPS als potentieel hebben.

Ik begrijp dat Hypex de R&D kosten eruit wil halen. Als we echter naar de componenten kijken dan is een SMPS enkele malen goedkoper dan een ringkern bij dezelfde performance. Aangezien er meer beweging is in de markt zal het in de toekomst dus wel goedkoper worden.
Als we naar de low power power supplies kijken (bv opladers voor je mobiel) zie je dat SM de lompe trafos al hebben vervangen, hoewel dat voor de consument natuurlijk ook fijner is (compacter en lichter) zijn hier vooral financiele overwegingen geweest die een rol spelen. De markt voor proffesionele audio is natuurlijk een stuk kleiner, maar vroeg of laat zal ik hier de grote lompe trafos gaan verdwijnen.

Een ander interessant potentieel is het combineren van PS en AMP. Nu doe je eigenlijk twee switching mode stappen, eerst gelijktrekken van spanning om vervolgens weer te gaan moduleren. Theoretisch kun je veel componenten besparen door dit te combineren.
Helemaal interessant zou zijn om dit direct te koppelen aan een digitaal signaal (het liefst nog met waterdichte error-correctie) waardoor er een hoop geld bespaard kan worden aan interlinks en dure A/D convertors.... ;)
Kleine reactie;
Pur sang is de SMPS transformator is inderdaad zo'n 7x goedkoper dan alleen een 50Hz toroidel transformator. Voor het gemak vergeet je dat je een fikse hoeveelheid actieve electronica nodig heb om een SMPS voeding te bouwen. Al met al zien we dat voor ons de kostprijs van de SMPS 180W ongeveer op hetzelfde niveau ligt als een 160VA transformator en een losse voeding met DC protectie. De SMPS 180W kost ook maar een fractie meer dan onze losse voeding met ingegoten transformator.

Waarbij de SMPS in vergelijking met een linieare voeding de volgende grote voordelen heeft;
- stabiele uitgangsspanning onafhankelijk van de ingang, ook bij een netspanning van 180V heb je nog full power. Eigenlijk door de PFC vanaf 100V.
- geen last meer met DC op het lichtnet waardoor een ringkerntrafo zo lekker op kan staan 'knorren'...., deze voeding is gewoon muisstil.
- geen soft start meer nodig, de voeding komt lekker stil in. Bij zo'n kleine trafo heb je ook niet echt een softstart nodig, maar het is wel fraai als je met een klein signaal de voeding 'wakker'wilt maken. Dit zit hier dus automatisch in.

Een ander interessant potentieel is het combineren van PS en AMP. Nu doe je eigenlijk twee switching mode stappen, eerst gelijktrekken van spanning om vervolgens weer te gaan moduleren. Theoretisch kun je veel componenten besparen door dit te combineren. Helemaal interessant zou zijn om dit direct te koppelen aan een digitaal signaal (het liefst nog met waterdichte error-correctie) waardoor er een hoop geld bespaard kan worden aan interlinks en dure A/D convertors.... ;)

De weg waar we nu voor gekozen hebben is toch wel de meest optimale manier, de SMPS is maar één stap inclusief PFC en de tweede stap is de versterker. Als je ideen hebt voor een betere oplossing houden we ons zeer aanbevolen, zomaar iets roepen wat beter is niet echt nuttig.

Jan-Peter
Jasper

Bericht door Jasper »

Jan-Peter schreef:
Jasper schreef:
Tommy schreef:

Kleine reactie;
Pur sang is de SMPS transformator is inderdaad zo'n 7x goedkoper dan alleen een 50Hz toroidel transformator. Voor het gemak vergeet je dat je een fikse hoeveelheid actieve electronica nodig heb om een SMPS voeding te bouwen. Al met al zien we dat voor ons de kostprijs van de SMPS 180W ongeveer op hetzelfde niveau ligt als een 160VA transformator en een losse voeding met DC protectie. De SMPS 180W kost ook maar een fractie meer dan onze losse voeding met ingegoten transformator.

Waarbij de SMPS in vergelijking met een linieare voeding de volgende grote voordelen heeft;
- stabiele uitgangsspanning onafhankelijk van de ingang, ook bij een netspanning van 180V heb je nog full power. Eigenlijk door de PFC vanaf 100V.
- geen last meer met DC op het lichtnet waardoor een ringkerntrafo zo lekker op kan staan 'knorren'...., deze voeding is gewoon muisstil.
- geen soft start meer nodig, de voeding komt lekker stil in. Bij zo'n kleine trafo heb je ook niet echt een softstart nodig, maar het is wel fraai als je met een klein signaal de voeding 'wakker'wilt maken. Dit zit hier dus automatisch in.

Een ander interessant potentieel is het combineren van PS en AMP. Nu doe je eigenlijk twee switching mode stappen, eerst gelijktrekken van spanning om vervolgens weer te gaan moduleren. Theoretisch kun je veel componenten besparen door dit te combineren. Helemaal interessant zou zijn om dit direct te koppelen aan een digitaal signaal (het liefst nog met waterdichte error-correctie) waardoor er een hoop geld bespaard kan worden aan interlinks en dure A/D convertors.... ;)

De weg waar we nu voor gekozen hebben is toch wel de meest optimale manier, de SMPS is maar één stap inclusief PFC en de tweede stap is de versterker. Als je ideen hebt voor een betere oplossing houden we ons zeer aanbevolen, zomaar iets roepen wat beter is niet echt nuttig.

Jan-Peter

Beste Jan-Peter,

Aan de ene kant vind ik het natuurlijk fantastisch dat via een forum als deze direct in contact komen met proffesionals achter de produkten. Aan de andere kant blijf ik ook altijd met een skeptisch oog kijken naar de reacties, er zijn uiteraard ook belangen in het spel die de objectiviteit kunnen beinvloeden.
Ik vind het daarom ongepast dat je zegt dat ik zo maar wat roep als het misschien niet helemaal strookt met jouw visie.
Om mijn reactie wat uit te diepen:

- Ik vind dat de digitale protocollen die nu gebruikt worden voor audio data overdracht niet heel robuust. Dat is een goudmijn voor dure kabel verkopers en exotisch theorieen, maar een betere error-correctie zou een dure interlink verleden tijd kunnen maken (UTP kabel is bv erg goedkoop, alleen Eternet protocollen zijn dan wel robuust maar hebben teveel delay waardoor het minder voor audio geschikt is).
- Het koppelen van SMPS en een SMPA is theoretisch mogelijk en zal een aantal componenten schelen, maar de vraag is of de ontwikkelingskosten eruit kunnen worden gehaald en of modulariteit niet wenselijker is.
- Dat de veel kleinere trafo bij een SMPS 7 keer zo goedkoop is als bij een lineare voeding, bevestigd alleen maar mijn mening dat het in de toekomst goedkoper wordt. De hoeveelheid actieve compenenten zal beperkt kunnen blijven als er dedicated chips (massaproductie) komen voor dit soort voedingen. Dat wil niet zeggen dat ik de Hypex voedingen op dit moment onnodig duur vind, alleen dat ik denk dat in de toekomst SMPS ook financieel voordeel zullen bieden.
- Het moduleren a.d.h.v. een digitaal input signaal is echter zeer interessant! Hierbij sla je de hele D/A conversie over, waar ik de voordelen denk niet voor hoef te benoemen.

Overigens waardeer ik je technische uitleg erg, maar zou graag zien dat discussies over produkten levend gehouden kunnen worden op dit forum zolang het gefundeerd blijft.

Jasper
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Jasper,

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waar je nu heen wilt, je gooit hier wel veel tegelijk op 1 hoop :-s

De directe weg van digitaal --> speakers wordt al wel door sommigen bewandeld maar levert nog lang niet de kwaliteit van analoog --> speakers op zoals met de UcD versterkers.

Een PFC (Power Factor Corrector) heeft m.i. zeker voordelen t.o.v. een conventionele trafo. De laadstroom van de elco's wordt zo sinusvormig en ben je van de steile korte laadpieken af. Dat levert netto minder uitgestraalde herrie van het netsnoer op (die dan weer in zou kunnen stralen op je signaal interlinks).
Jasper

Bericht door Jasper »

Pjotr schreef:
Beste Jasper,
Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waar je nu heen wilt, je gooit hier wel veel tegelijk op 1 hoop :-s
OK, ik begrijp dat het niet verstandig is om zoveel technische punten aan te snijden in een comment en ook nog even te wijzen op het feit dat ik wat minder gecharmeerd ben van commentaar als deze:
Dit geeft voor mij duidelijk aan dat het besrpeken van Hypex producten op neutrale wijze niet gewaardeerd wordt. Nu weet ik niet in hoeverre dit forum gesponsord wordt door Hypex, maar ik zou toch graag zien dat we gewoon kunnen blijven discussieren over produkten (ik heb hun modules ook gebruikt en was tevreden, dus ik ben geen tegenstander). Dit is niet de eerste keer dat het me overkomt, toen ik een keer de modules van Hypex en 41Hz op prijs per Watt (zonder me over kwaliteit uit te spreken) tegen elkaar afzette kreeg ik ook al het commentaar dat het niet nuttig was.
Terug naar mijn stelling: SMPS maakt het wel degelijk mogelijk om de prijs van een voeding (toch een van de duurste onderdelen van een versterker) te reduceren. Voor prijsbewuste zelfbouwers als ik zelf zou ik het toejuichen als er zulke ontwikkelingen zouden zijn. Dat wil niet zeggen dat ik de SMPS van Hypex een slechte prijs kwaliteit verhoudingen toeschrijf (kan op dit moment niet eens), maar alleen dat het mogelijk is en dat ik niet geloof in een "optimale manier" omdat de persoonlijke belevenis van prijs/kwaliteit verhouding sterk bepaald wordt door je banksaldo en in hoeverre je de kleine nuance-verschillen nog kan horen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik kan me prima vinden in het commentaar van Jasper. Ik wacht ook met smart op het antwoord van Jan-Peter.

Wowly
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok Jasper,

Het gaat dus om de centen begrijp ik. Wellicht dat 125 eu wat aan de hoge kant is voor een versterkervoeding voor DIY. En idd kun je met een toroiide conventionele trafo goedkoper af zijn.

Aan een dergelijke voeding worden speciale eisen gesteld, zoals een hoge resistentie tegen pulsbelasting. Maar vergelijk het eens met een kwalitatief goede commerciële industriële SMPS voeding van 300W. Dan is de prijs redelijk en zit het nog aan de lage kant. Dergelijke industriele voedingen zijn bovendien flink groter. Bedenk ook dat dit een Nederlands product is en geen Chinees product wat in miljoenen in China geproduceerd wordt (zoals stekker voedinkjes en laptop voedinkjes)

Voor zover ik het kan overzien heeft Hypex behoorlijk zijn best er op gedaan. Maar uiteindelijk is The proof of the pudding in the eating ;)

N.B.
Ik heb verder geen bemoeienis met Hypex hoor en discussieer w.d.b. op neutraal terrein als een mede hobbyist.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Jasper schreef:

OK, ik begrijp dat het niet verstandig is om zoveel technische punten aan te snijden in een comment en ook nog even te wijzen op het feit dat ik wat minder gecharmeerd ben van commentaar als deze:
Dit geeft voor mij duidelijk aan dat het besrpeken van Hypex producten op neutrale wijze niet gewaardeerd wordt. Nu weet ik niet in hoeverre dit forum gesponsord wordt door Hypex, maar ik zou toch graag zien dat we gewoon kunnen blijven discussieren over produkten (ik heb hun modules ook gebruikt en was tevreden, dus ik ben geen tegenstander). Dit is niet de eerste keer dat het me overkomt, toen ik een keer de modules van Hypex en 41Hz op prijs per Watt (zonder me over kwaliteit uit te spreken) tegen elkaar afzette kreeg ik ook al het commentaar dat het niet nuttig was.

Ik waardeer het dat je met een idee komt, maar kan je dit ook onderbouwen? Zomaar roepen van "het auto rijden wordt wel heel erg duur, waarom maken ze geen auto die op water rijdt?", dat is wel heel erg makkelijk. Dat vind ik geen echte aanzet tot een discussie, maar alleen ongenuanceerd iets roepen "auto's op water laten rijden dat zou een goed idee zijn!!"
Terug naar mijn stelling: SMPS maakt het wel degelijk mogelijk om de prijs van een voeding (toch een van de duurste onderdelen van een versterker) te reduceren. Voor prijsbewuste zelfbouwers als ik zelf zou ik het toejuichen als er zulke ontwikkelingen zouden zijn. Dat wil niet zeggen dat ik de SMPS van Hypex een slechte prijs kwaliteit verhoudingen toeschrijf (kan op dit moment niet eens), maar alleen dat het mogelijk is en dat ik niet geloof in een "optimale manier" omdat de persoonlijke belevenis van prijs/kwaliteit verhouding sterk bepaald wordt door je banksaldo en in hoeverre je de kleine nuance-verschillen nog kan horen.
Inderdaad je kan hele goedkope producten proberen te ontwerpen, maar dat is niet onze filosofie, wij willen nu juist proberen om hele goede producten te ontwikkelen tegen een redelijk prijs. De goedkope producten ontwerpen laten we liever over aan anderen.... ;)

Vergis je niet hoe moeilijk het is om een goede SMPS voeding te ontwerpen, wij hebben er hier al 6 maanden werk inzitten. Daarbij wordt de voeding in Europa gemaakt en niet in China waar het uurtarief op zo'n USD 1~2 ligt. Pas bij hele grote aantallen (>50.000 stuks!) kan een SMPS goedkoper worden dan een linieare transformator, bij kleine aantallen van 500~5000 stuks is het al ene hele prestatie als het niet duurder wordt.

Jan-Peter
Jasper

Bericht door Jasper »

Goed, mijn laatste reaktie om te discussie op een nette manier af te sluiten.
Technische onderbouwing wil ik altijd graag leveren net als een verdieping van argumenten indien er onduidelijkheden zijn. Een auto op water zal ik dan ook nooit voorstellen omdat in water geen toegankelijke energie zit. Ik riep echter 10 jaar geleden wel al dat de elektrische auto op den duur de verbrandingsmotor econonomisch minder rendabel zou maken. Als losse stelling zou dit opgevat kunnen zijn als zo maar iets roepen, maar als er naar gevraagd werd was ik altijd bereid om het uit te leggen. Ondertussen zijn er genoeg mensen die dezelfde visie hebben en uitleg is er genoeg te vinden.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn stelling dat schakelende voedingen op den duur de lineare voeding economisch minder rendabel zal maken. Dit kan uiteraard alleen maar door reductie van componenten (door het te integreren in ICs) i.c.m. massaproduktie.
Hypex bedient de high-end markt en die is beperkt in potentiele afzet. Als je dit forum leest zijn er desondanks vele zelfbouwers zeer tevreden met de prijs/kwaliteit verhouding van de modules.
Ik zwalk zelf een beetje tussen de hifi en high-end, dus let ook altijd op de centen.

Eigenlijk zijn we het waarschijnlijk wel met elkaar eens: het is zeer waarschijnlijk dat er uit China in de toekomst wel eens een hele partij schakelende voedingen voor de hifi (en lo-fi) markt kunnen komen die de lineare voeding in die markt weg zal concurreren. En wie weet zijn de grote Europese spelers ook al hard bezig. Zolang Hypex in de high-end markt blijft zitten en vooruitstrevend blijft zal de concurrentie wel mee vallen.
En om van een van mijn stellingen maar een vraag te maken: gaat Hypex in de toekomst een UcD-achtige module te maken die met een digitaal signaal overweg kan? (oftewel een high power DAC) ?
Hiervoor zal de analoge vergelijker moeten worden vervangen voor een chip of microcontroller die bijvoorbeeld PCM omzet in PWM.
bunky

Bericht door bunky »

Jasper schreef:
Ik zwalk zelf een beetje tussen de hifi en high-end,
Kan iemand mij het verschil tussen hifi en high-end verduidelijken.
Laatst gewijzigd door bunky op ma 18 aug 2008, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jasper schreef:
En om van een van mijn stellingen maar een vraag te maken: gaat Hypex in de toekomst een UcD-achtige module te maken die met een digitaal signaal overweg kan? (oftewel een high power DAC) ?
Hiervoor zal de analoge vergelijker moeten worden vervangen voor een chip of microcontroller die bijvoorbeeld PCM omzet in PWM.
En moet het dan ook dit kunnen:
Jasper schreef:
Dan een vraag aan jou: Hoe denk je dat te verwezenlijken, direct een 230V @ 50 Hz wisselspanning moduleren met een muzieksignaal?
Plaats reactie