Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Toename van de paneeltrillingen is een inherent nadeel van het bracen van de unit. En uiteraard breedbandig van karakter, want niet meer afhankelijk van de eigen resonanties in je plaatmateriaal. (brace een A= 440 stemvork aan een subwooferunit en de stemvork zal ook 20 Hz gaan weergeven ....)

Ik had overigens over het hoofd gezien dat je de unit gebraced had, plaatjes nogeens nazien ...

Hoe is de oorspronkelijke dip eigenlijk verklaard, een staande golf in tegenfase ofzo ?


Paul.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

hier nog een test waarbij tussenschotten in de drie dimensies zijn geplaatst. Op deze wijze moet duidelijk worden waar de dip in de frekwentiecurve vandaan komt.

Het schot in de diepte (blauwe kurve) is verklaarbaar. Door het verminderen van de diepte ontstaat de storing overeenkomstig op een hogere frekwentie.

Het schot dat de kast in de breedte in 2 deelt heeft geen effect op de kurve (kurve niet afgebeeld)

Het enkele en dubbele tussenschot in de hoogte heeft eveneens geen effect (enkel schot is niet afgebeeld, dubbel schot wel, zie rode kurve).

De dip bij 700 hz is mij nog een raadsel maar ik vermoed dat dit een mechanische terugslag is van het drivermembraan. De spreekspoel brengt het membraan in beweging, die beweging bereikt de rolrand die op zijn beurt een terugslag geeft aan het membraan. Datzelfde effect was ook bij de Concave middentoner metingen te zien. Daar zat die zo'n 300 hz hoger. waarschijnlijk gaan de Aluwofers (Dayton en Scan Speak) daar minder last van hebben.

Indien deze theory klopt dan is in de Mk2 kast alleen de staande golf in de diepte storend (max 2 db bij 400 hz). Die zou dan eventueel met een kleine helmholz resonator kunnen worden weggewerkt.

Ed
Bijlagen
concave Mk2 bass enclosure tussenschot 4.PNG
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Asterduc,

ik ga met je mee, fijn he ? :)
De 700 Hz dip ontstaat ook zonder deksel op de kast en zal dus zeer waarschijnlijk zijn oorsprong in de driver zelf hebben.

De 550 Hz dip is bij de kast zonder deksel niet aanwezig, sterker nog, daar bevindt zich juist een piek in de weergave. Ik vermoed daardoor dat de oorzaak nog steeds gelegen is in de driver zelf en dat daarna de kast zorgt voor ombuiging / wijziging van de resultaten. Iets met tegenfase ofzo.
Bij "normale" inhoud lijkt nagenoeg hetzelfde op te treden zij het op een lagere frequentie: De dip bij 400 Hz is zonder deksel wederom een piek geworden, zij het minder duidelijk.

Pfoe, was alles maar zo makkelijk voorspelbaar he ?


Paul.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ed, ik zit nog even te denken over de meetopstelling:
Het speakertje staat natuurlijk te klapperen en in tegenovergestelde richting krijg je dan een reactie van de kast. Dat is wat je meet.
Hoe kom ik nou op het volgende? Ik zie dat de stippellijn niet of nauwelijks afwijkt van de doorgetrokken zwarte lijn. Bij de stippellijn bouw je geen druk op omdat de kast dan open is (of begrijp ik dat verkeerd?)
Je zou dus, volgens mij, voor de trillingmeting, bijv. de onderzijde van de kast moeten verankeren op een zwaar stuk beton ofzo om niet de reactantie van het bewegen van de conus te meten maar alleen de trillingen die doorgegeven worden als gevolg van slapte/sterkte van de constructie..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul Jenner schreef:
De 700 Hz dip ontstaat ook zonder deksel op de kast en zal dus zeer waarschijnlijk zijn oorsprong in de driver zelf hebben.
Klopt
Paul Jenner schreef:
De 550 Hz dip is bij de kast zonder deksel niet aanwezig, sterker nog, daar bevindt zich juist een piek in de weergave
pas op, de dip rond 550 hz is zuiver de staande golf die bij de lege kst op 400 hz zit. bij de (lege) kast zonder deksel moet je bij 400 hz kijken wat hij doet.
audiomanics schreef:
Ik zie dat de stippellijn niet of nauwelijks afwijkt van de doorgetrokken zwarte lijn. Bij de stippellijn bouw je geen druk op omdat de kast dan open is (of begrijp ik dat verkeerd?)
Helemaal juist Kees.
audiomanics schreef:
Je zou dus, volgens mij, voor de trillingmeting, bijv. de onderzijde van de kast moeten verankeren op een zwaar stuk beton ofzo om niet de reactantie van het bewegen van de conus te meten maar alleen de trillingen die doorgegeven worden als gevolg van slapte/sterkte van de constructie.
Klopt. Dat is ook de reden dat ik de trillingsmetingen nog niet heb gepubliceerd. Tevens ben ik niet happy met het feit dat de tot nu toe gedane trillingsmetingen niet volledig reproduceerbaar zijn. Er zit altijd een klein verschil op, en dit om verschillende redenen.

Ik heb nu de nieuwe ATB 701 besteld inclusief hardware en enkele extra sensoren. Op die manier kunnen:
- de sensoren op hunzelfde plaats blijven zitten
- de stuursignalen steeds dezelfde zijn omdat de in- en outputs dan dedicated zijn voor het meetsysteem
- geen nieuwe hercallibratie nodig is bij elke nieuwe meetopstelling
- de versterkingsratios voor mic en signaal steeds dezelfde zijn
- het systeem op mijn Vista HTPC kan aangesloten worden.
... en als het goed is, er geen stoorsignalen van de USB geluidskaart meer komen!

Een solide opstelling zoals je aangeeft, zal mogelijk ook een vereiste zijn. Dat kan eerst als proef gemeten worden, weten we gelijk in hoeverre dit de meting gaat beïnvloeden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
Indien deze theory klopt dan is in de Mk2 kast alleen de staande golf in de diepte storend (max 2 db bij 400 hz). Die zou dan eventueel met een kleine helmholz resonator kunnen worden weggewerkt.
en dat lijkt prima te lukken.

hierbij 4 metingen (van de 15!!!) die ik het meest relevant vind.
Zwart: driver zonder kast.
Rood: driver in een kast met en zonder wol
Blauw: kast met een aparte 2.9 liter kamer op het einde, afgestemd met een poort van 150 cm² opp en 25mm lengte. Dit geeft volgens mijn voorhistorische reflexkastberekeningen een resonantiefrekwentie van 337 hz.

De stiplijnen zijn de metingen zonder wol.
Bij de doorlopende lijnen is de afgestemde kamer voorzien van een dichte laag schapenwol.
Bijlagen
Concavz Mk2 bass enclosure test IHA 01.png
Concave Mk2 bass enclosure test IHA 02.png
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voor de analisten, hier nog een meting met de microfoon binnenin de kast.
De microfoon is geplaatst in het midden van de kast (waar de snelheid hoog is).
Bijlagen
Concave Mk2 bass test enclosure IHA 03.png
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voor de curvekijkers hier nog een verzameling metingen waarbij meerdere poortlengtes zijn gebruikt. Links onder staat de legende.

Deze metingen zijn uitgevoerd met de kamer evenwijdig aan de achterzijde.
De oranje curve vormt een uitzondering, dit is een meting van de schuine kamer. Opvallend hoe deze curve zich vanaf 900 begint te gedragen ten opzichte van de andere metingen.
Bijlagen
Concave Mk2 bass enclosure IHA 04.PNG
Concave Mk2 bass enclosure IHA 06.PNG
Concave Mk2 bass enclosure IHA 05.PNG
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Wow, dat is fijn om te weten dat die HH resonator echt lekker werkt. Kan helaas (hier op het laptoppie) al die kleuren niet zo goed onderscheiden. Als je die lijnen allemaal dikker zou kunnen plotten zou je mij daar een plezier mee doen.

Mede ivm. de matige leesbaarheid: wat is de conclusie inzake het verschil tussen een krokodil ? Euh, ik bedoel natuurlijk de rechte en de scheve HH resonator :oops: :oops:


Paul.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul Jenner schreef:
Wow, dat is fijn om te weten dat die HH resonator echt lekker werkt. Kan helaas (hier op het laptoppie) al die kleuren niet zo goed onderscheiden. Als je die lijnen allemaal dikker zou kunnen plotten zou je mij daar een plezier mee doen.
nee, kan niet in ATB. Sluit gewoon een 26" op je laptop aan, doe ik ook, daar gaat een wereld voor je open! :lol:
Bijlagen
016.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik snap niet veel van curves, maar die curve rechts-boven snap ik helemaal niet.... :wink:

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ik snap niet veel van curves, maar die curve rechts-boven snap ik helemaal niet.... :wink:
volgens mij is dat de enige die jij WEL snapt! :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en nog een paar metingen met verschillende poortafstellingen van de IHA.

Leuk om te zien dat bij een ondermaatse afstelling IHA 030, die ik theoretisch niet kan verklaren, de langste staande golf op 380 hz spoorloos is verdwenen.
Er is wel een ander probleem voor in de plaats gekomen (600 hz).

Ed.
Bijlagen
Concave Mk2 bass enclosure IHA 07.2.png
Concave Mk2 bass enclosure IHA 07.PNG
Concave Mk2 bass enclosure IHA 07.1.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
... die ik theoretisch niet kan verklaren ...
of misschien toch wel.
Hieronder de resonantiefrekwenties van de 5 verschillende Helmholtz resonatoren. De kleuren van deze Boxcalc simulatie zouden moeten overeenkomen met de kleuren van de ATB meting.
Met andere woorden, de blauwe curve met resonantie op 285 hz is de blauwe ATB meting IMA 030.

Voor Bart met zijn kleine schermpje en Paul met zijn zwart/wit weergave, de blauwe curve is die linkse schuine lijn! :wink: :D
Bijlagen
Concave Mk2 bass enclosure IHA 07.3.png
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Om de functie van de IHA beter te kunnen vergelijken mistte er eigenlijk nog een meting van de kast zonder IHA, maar dan met wol op de plaats van de IHA.

Op deze grafiek staat ie erbij.
Het is de grijze doorlopende.
Bijlagen
Concave Mk2 bass enclosure IHA 07.4.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

door het integreren van een tweede IHA zag ik door het bos de bomen niet meer, een probleem eigen aan het werken met veel variabelen.

Daarom ben ik terug gegaan naar de zuiver theoretische benadering en heb twee 'vallen' berekend, ééntje voor 380 hz en ééntje voor 700 hz.

Dat leverde onderstaand resultaat.

Vergeleken met dezelfde kast en dezelfde demping is er een duidelijke winst gehaald door toepassing van de Helmholtz Absorbers, zonder dat dit ten koste gaat van de laagweergave.
Ook het faseverloop toont geen problemen.

De layout van de twee kamers is bewust zo gekozen dat er:
- een tussenschot geplaatst moet worden dat dienst kan doen als centrering voor het achterpannel
- door de assymetrische opstelling van de kamers nu 3 verschillende dieptes ontstaan die op hun beurt de staande golf van 46 cm uitsplitsen in 29, 36 en 46 cm
Bijlagen
HPIM2840.JPG
Concave Mk2 bass enclosure IHA calculation.PNG
Concave Mk2 bass enclosure dual IHA 380_700 spl.PNG
Concave Mk2 bass enclosure dual IHA 380_700.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ikea concave :lol:

wijzigingen ten opzichte van de vorige testkasten:

- wanddikte egaal 30 mm over de gehele lengte.

- 6 centreergaten ipv 4. Hierdoor liggen de zijwanddelen stabieler op de freestafel en gaan ze tijdens het frezen niet vibreren. Perfect is het nog niet. In de close-up foto zie je nog een klein gegolft oppervlak. Dit kan echter vermeden worden door het gebruik van een scherpere frees en een afwerkpas. die heb ik bij de huidige frezing niet toegepast.

- een nieuwe zijwand shape, met dank aan Kees die mijn hobbelmodel een exotische Halle Berry ronding heeft gegeven.

- montage van de frontplaat met geïntegreerde profielen. Schuin verlijmen kan nu niet meer! Het gebruik van een massief houten paneel zoals op het voorbeeld schept nieuwe afwerkmogelijkheden 8) De hoekprofielen moeten natuurlijk nog wel schuin gelegd worden.

- verder is de tekening nu opgemaakt door het ingeven van parameters en niet meer door klassiek tekenwerk. Op deze manier kan eenvoudig en snel met een grotere nauwkeurigheid gewerkt worden (onder de 2/1000ste mm ben ik niet geraakt :roll: )

Ed.
Bijlagen
017 [800x600].JPG
014 [800x600].JPG
010 [800x600].JPG
freesplan baskast.png
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Zo, dat zijn weer goede ontwikkelingen !
Zijn er al nieuwe metingen op deze testkast gedaan ? Of gaan we hier de alternatieve unit in bezetten ? Of eerst verder testen met de Peerless ( beetje ter referentie ) ? Waar heeft Kees precies een wijziging in de kromming gemaakt ?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooie constructie. dat frontpaneel!!

Ik volg nog steeds ademloos!

jan
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heel erg mooi zo !!

Is er nu nog geschuurd of komt het werkelijk zo mooi van tafel?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

kijk kijk, niet iedereen is blijkbaar op verlof!
fluppie007 schreef:
Zijn er al nieuwe metingen op deze testkast gedaan
nee, de schijven zijn gewoon op elkaar gelegd, is nog niet gelijmd
fluppie007 schreef:
Of gaan we hier de alternatieve unit in bezetten ? Of eerst verder testen met de Peerless ( beetje ter referentie )
ik heb net de Dayton's binnen. Die ga ik er zeker eens inzetten uit nieuwsgierigheid, maar de testen zou ik verder willen doen met de Peerless omdat dit een mooi metende unit is. Ik wil nml de storing van de kast zien, niet die van de unit.
Wowly schreef:
Ik volg nog steeds ademloos!
Hyper ventilatie, heb ik ook last van. Lang uitademen zegt mijn kinesist!
CarloPJB schreef:
Is er nu nog geschuurd of komt het werkelijk zo mooi van tafel?
nope. het is zo onder de frees uitgekomen. Bij de echte kasten gaat het echter nog rechter en gladder zijn omdat daar eerst een ietsje 'oversized' gefreesd gaat worden, gevolgd door een afwerk freesgang.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pfff, het ziet er zo niet uit, maar dit is tot op heden toch wel mijn moeilijkste teken / freesjob. De hoek en de breedte van de frontplaat moet 100% aansluiten op de zijwand van de kast. Het scheelt nog een haartje maar dat is omdat ik de juiste frees nog niet ter beschikking had.

De volgende fase in de constructie is om de achterkant van diezelfde frontplaat te gaan ruimen rond de driver.

Daarna moet ook nog de tussenfrontplaat gefreesd worden, maar daarover later meer.
Bijlagen
HPIM2878.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 29 aug 2008, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ed,het ziet er bijlange niet slecht uit.Ik heb de eer gehad om dit in real time te zien en ik vind het tot nu toe klasse werk.Toen ik bij u op bezoek was ben ik wel iets vergeten te zeggen,ik heb namelijk ook een paar ideën in mijn hoofd zitten met betrekking tot de binnenwand van deze behuizing.Dat zal dan voor het volgende bezoek zijn :wink:
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

asterduc schreef:
2878
Pfff, het ziet er zo niet uit, maar dit is tot op heden toch wel mijn moeilijkste teken / freesjob. De hoek en de breedte van de frontplaat moet 100% aansluiten op de zijwand van de kast. Het scheelt nog een haartje maar dat is omdat ik de juiste frees nog niet ter beschikking had.

De volgende fase in de constructie is om de achterkant van diezelfde frontplaat te gaan ruimen rond de driver.

Daarna moet ook nog de tussenfrontplaat gefreesd worden, maar daarover later meer.
Is het niet een idee om hem iets met overmaat te maken, te monteren en dan heel de kast onder de frees te leggen voor een laatste passage?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”