HongKongDAC en aanverwanten items
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Het was ook te mooi om waar te zijn als de DAC met haar eigen output-stage en een JRC5532 al gelijk op even hoog nivo presteerde. Jammer dat je geen LM4562/LME49720 tot je beschikking hebt om de standaard schakeling wat beter te kunnen vergelijken.
--
Is het trouwens iets als we verder gaan in een draadje buiten "Te koop aangeboden"? We kunnen wel een deel van dit topic of van het oorspronkelijke DAC-topic afsplitsen, wat in 1e instantie mijn bedoeling was, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik de splitsing zou moeten leggen. Een openingspost met verwijzingen naar een bepaalde post in deze draadjes is wellicht overzichtelijker?
--
Is het trouwens iets als we verder gaan in een draadje buiten "Te koop aangeboden"? We kunnen wel een deel van dit topic of van het oorspronkelijke DAC-topic afsplitsen, wat in 1e instantie mijn bedoeling was, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik de splitsing zou moeten leggen. Een openingspost met verwijzingen naar een bepaalde post in deze draadjes is wellicht overzichtelijker?
Puur realisme. TEAC gaat dieper, meer vibrato, meer real aanwezig, op een bepaalde manier meer dynamiek. De HK-Dac gaat oppervlakkiger, sneller, overigens in het hoog goed gecontroleerd trouwens, goed te horen bij de snaren als Nils wat feller speelt. Maar goed, de DAC gaat nog ontzettend veel modificatie's krijgen, dus ze zijn pas inhet begin van de tocht naar een betere DAC.mischa72 schreef:Mooi nummer, hoe legt de HongKong Dac het af?
Groeten,
Mischa
Overigens, in de TEAC zit de volgende DAC 2 x TDA1547 (– SAA7350 – SM5840)
Wel top notch toegepast, check ff die gast van Lampizator over een 25 (andere DAC overigens, maar let op de superbly built way): http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... layer.html
Jan
Gisterenavond nog even serieus geluisterd. De HK-DAC doet zijn werk prima, maar zoals ik hierboven schreef, die indruk bleef. Imaging van de TEAC is fors beter, alsmede meer rust en autoriteit. Zo zijn teksten van Roger Waters goed te volgen met de TEAC, waar de HK-dac het niet meer voor elkaar krijgt.
Jan
Jan
Amused to Death, nummer 13, it's a Miracle, duurt 8 minuten ongeveer met enkele zeer fraaie effecten. Nils Lofgren wist je al, dat is echt een zeer fraaie opname (beter dan die van Roger Waters). Roger Waters' nummer heeft echter heel veel emotionele impact met veel vibrato, en is voor mij een belangrijk nummer om emotionele betrokkenheid te testen (voor mij althans). Overigens, de testen zijn dus gedaan met de DAC koud uit de verpakking (nauwelijks 2 uur gespeeld) en met de NE opamp erop (waarschijnlijk de meest goedkope opamp die er is). En zonder de Tube output stage erin die de opamp kan vervangen.
Laten degene die nu denken dat de HongkongDac allemaal niets is zich niet op het verkeerde been zetten, de HK-Dac presteert erg goed!, echter alleen geen match met de TEAC dus, maar goed, dat is dan ook een zeer goed apparaat (lees nog even het vergelijk door met de top-wadia van Asterduc, en dan weet je op welk nivo die TEAC opereert). Ik schat in dat deze DAC op een medium budget speler een flinke verbetering zal geven, en ik denk daarbij dat een andere opamp een forse verbetering zal geven. Nog steeds een no-brainer dus voor die prijs......
Jan
Laten degene die nu denken dat de HongkongDac allemaal niets is zich niet op het verkeerde been zetten, de HK-Dac presteert erg goed!, echter alleen geen match met de TEAC dus, maar goed, dat is dan ook een zeer goed apparaat (lees nog even het vergelijk door met de top-wadia van Asterduc, en dan weet je op welk nivo die TEAC opereert). Ik schat in dat deze DAC op een medium budget speler een flinke verbetering zal geven, en ik denk daarbij dat een andere opamp een forse verbetering zal geven. Nog steeds een no-brainer dus voor die prijs......
Jan
hoi wowly,
ik lees met plezier dat mijn teac'je het zo goed doet bij jou(begin al spijt te krijgen dat ik het ding uberhoupt verkocht heb maar jij kan er maar gelukkig mee zijn)
als je het grote aantal schroeven niet schuwd zou ik eens kijken om de njm21 huppeldepup te vervangen door lm4562 oid.ik denk dat daar een serieuze winst te behalen is
mvg
audioot
ik lees met plezier dat mijn teac'je het zo goed doet bij jou(begin al spijt te krijgen dat ik het ding uberhoupt verkocht heb maar jij kan er maar gelukkig mee zijn)
als je het grote aantal schroeven niet schuwd zou ik eens kijken om de njm21 huppeldepup te vervangen door lm4562 oid.ik denk dat daar een serieuze winst te behalen is
mvg
audioot
tweak
Ik heb deze dac inmiddels een half jaar en heb de volgende tweaks uitgevoerd.
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... ucera.html
Als uitgangscondensator gebruik ik een Audyn cap van 10 uF.
Verder gebruik ik 2 x opa627 op een verloopstuk als opamp.
Ook beviel de opa 2107 erg goed.
De LM4562 beviel niet goed, klinkt iets te saai.
Zet wel een goed afgeschermd netsnoer aan de trafo.
Hij speelt nu samen met de Squeezebox en klinkt gelijkwaardig aan de Arcam cd 72.
A. hak
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... ucera.html
Als uitgangscondensator gebruik ik een Audyn cap van 10 uF.
Verder gebruik ik 2 x opa627 op een verloopstuk als opamp.
Ook beviel de opa 2107 erg goed.
De LM4562 beviel niet goed, klinkt iets te saai.
Zet wel een goed afgeschermd netsnoer aan de trafo.
Hij speelt nu samen met de Squeezebox en klinkt gelijkwaardig aan de Arcam cd 72.
A. hak
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: tweak
Zou je iets kunnen vertellen over het verschil tussen de 2107 en de 627?ahak schreef:Verder gebruik ik 2 x opa627 op een verloopstuk als opamp.
Ook beviel de opa 2107 erg goed.
De LM4562 beviel niet goed, klinkt iets te saai.
Wat is jouw definitie van saai voor wat betreft de 4562?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
De 2107 en de 627 ontlopen mekaar niet veel.Leeuwarden schreef:Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
Het hoog en midden is nagenoeg identiek, het laag van de 627 klinkt bij mij iets warmer.
De 4562 legt iets te veel nadruk op het midden en laag waardoor het hoog iets te terughoudend is. Geeft dan een enigzins mat geluid.
Het blijft allemaal subjectief, ik heb de opamps allemaal (incl. een (AD8066) nog liggen.
Als je in niet te ver van Leusden woont, kom een keer luisteren naar de verschillen.?
A. Hak
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Thanks. Doe eens een wilde gok waar ik woon!ahak schreef:Als je in niet te ver van Leusden woont, kom een keer luisteren naar de verschillen.?Leeuwarden schreef:Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
A. Hak
Beetje ver ja, zag het later pas.Leeuwarden schreef:Thanks. Doe eens een wilde gok waar ik woon!ahak schreef:Als je in niet te ver van Leusden woont, kom een keer luisteren naar de verschillen.?Leeuwarden schreef:Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
A. Hak
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
