HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Het was ook te mooi om waar te zijn als de DAC met haar eigen output-stage en een JRC5532 al gelijk op even hoog nivo presteerde. Jammer dat je geen LM4562/LME49720 tot je beschikking hebt om de standaard schakeling wat beter te kunnen vergelijken.

--
Is het trouwens iets als we verder gaan in een draadje buiten "Te koop aangeboden"? We kunnen wel een deel van dit topic of van het oorspronkelijke DAC-topic afsplitsen, wat in 1e instantie mijn bedoeling was, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik de splitsing zou moeten leggen. Een openingspost met verwijzingen naar een bepaalde post in deze draadjes is wellicht overzichtelijker?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Mario,

Wellicht dat dit complete topic beter richting "Overige Electronica" kan worden verplaatst, met hier in "Te Koop" niet meer dan een verwijzing richting dat topic.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

goed idee
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

mischa72 schreef:
Mooi nummer, hoe legt de HongKong Dac het af?

Groeten,
Mischa
Puur realisme. TEAC gaat dieper, meer vibrato, meer real aanwezig, op een bepaalde manier meer dynamiek. De HK-Dac gaat oppervlakkiger, sneller, overigens in het hoog goed gecontroleerd trouwens, goed te horen bij de snaren als Nils wat feller speelt. Maar goed, de DAC gaat nog ontzettend veel modificatie's krijgen, dus ze zijn pas inhet begin van de tocht naar een betere DAC.

Overigens, in de TEAC zit de volgende DAC 2 x TDA1547 (– SAA7350 – SM5840)

Wel top notch toegepast, check ff die gast van Lampizator over een 25 (andere DAC overigens, maar let op de superbly built way): http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... layer.html

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Gisterenavond nog even serieus geluisterd. De HK-DAC doet zijn werk prima, maar zoals ik hierboven schreef, die indruk bleef. Imaging van de TEAC is fors beter, alsmede meer rust en autoriteit. Zo zijn teksten van Roger Waters goed te volgen met de TEAC, waar de HK-dac het niet meer voor elkaar krijgt.

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Jan,

Ik neem aan dat je voor dit soort testen een soort referentie-tracklist hebt? Misschien leuk om die eens te posten. Die Nils Lofgren ken ik wel, maar Roger Waters heeft zoveel gedaan....

Groetjes,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Amused to Death, nummer 13, it's a Miracle, duurt 8 minuten ongeveer met enkele zeer fraaie effecten. Nils Lofgren wist je al, dat is echt een zeer fraaie opname (beter dan die van Roger Waters). Roger Waters' nummer heeft echter heel veel emotionele impact met veel vibrato, en is voor mij een belangrijk nummer om emotionele betrokkenheid te testen (voor mij althans). Overigens, de testen zijn dus gedaan met de DAC koud uit de verpakking (nauwelijks 2 uur gespeeld) en met de NE opamp erop (waarschijnlijk de meest goedkope opamp die er is). En zonder de Tube output stage erin die de opamp kan vervangen.

Laten degene die nu denken dat de HongkongDac allemaal niets is zich niet op het verkeerde been zetten, de HK-Dac presteert erg goed!, echter alleen geen match met de TEAC dus, maar goed, dat is dan ook een zeer goed apparaat (lees nog even het vergelijk door met de top-wadia van Asterduc, en dan weet je op welk nivo die TEAC opereert). Ik schat in dat deze DAC op een medium budget speler een flinke verbetering zal geven, en ik denk daarbij dat een andere opamp een forse verbetering zal geven. Nog steeds een no-brainer dus voor die prijs...... :P

Jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi wowly,
ik lees met plezier dat mijn teac'je het zo goed doet bij jou(begin al spijt te krijgen dat ik het ding uberhoupt verkocht heb maar jij kan er maar gelukkig mee zijn)
als je het grote aantal schroeven niet schuwd zou ik eens kijken om de njm21 huppeldepup te vervangen door lm4562 oid.ik denk dat daar een serieuze winst te behalen is
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah, die Teac gaat echt nog wel eens open hoor. Maar dan laat ik het aan de professionals over. Hij is me veel waard om aan te gaan solderen. Hoe doet jou nieuwe het eigenlijk?

Jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

de teac was wel gebruiksvriendelijker maar klankmatig is de linn beter hoor(mag wel voor die prijs niet?)
groetjes thuis
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat moet het afscheid toch wel verzachten niet?? :P Ik en er erg mee in mijn sas in ieder geval :)

Ja :) n
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit doet mij enorm plezier jan en dat weet je niet? :wink:
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

tweak

Bericht door ahak »

Ik heb deze dac inmiddels een half jaar en heb de volgende tweaks uitgevoerd.
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... ucera.html
Als uitgangscondensator gebruik ik een Audyn cap van 10 uF.

Verder gebruik ik 2 x opa627 op een verloopstuk als opamp.
Ook beviel de opa 2107 erg goed.
De LM4562 beviel niet goed, klinkt iets te saai.
Zet wel een goed afgeschermd netsnoer aan de trafo.

Hij speelt nu samen met de Squeezebox en klinkt gelijkwaardig aan de Arcam cd 72.

A. hak
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heheeeee daar zijn we ook mee bezig :D :D :D

Kijk maar eens goed op dit forum, er zijn er meerdere die zo'n lampucera gaan doen.

Jan

EDIT: ik zie dat jij de Opamp vesien van die lampucera hebt gedaan. Heb je ook de normale Lampucera gebouwd?
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Ik heb geen ervaring met de normale Lampucera, alleen dus de opampversie.


Arie
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: tweak

Bericht door Leeuwarden »

ahak schreef:
Verder gebruik ik 2 x opa627 op een verloopstuk als opamp.
Ook beviel de opa 2107 erg goed.
De LM4562 beviel niet goed, klinkt iets te saai.
Zou je iets kunnen vertellen over het verschil tussen de 2107 en de 627?

Wat is jouw definitie van saai voor wat betreft de 4562?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Leeuwarden schreef:
Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
De 2107 en de 627 ontlopen mekaar niet veel.
Het hoog en midden is nagenoeg identiek, het laag van de 627 klinkt bij mij iets warmer.

De 4562 legt iets te veel nadruk op het midden en laag waardoor het hoog iets te terughoudend is. Geeft dan een enigzins mat geluid.

Het blijft allemaal subjectief, ik heb de opamps allemaal (incl. een (AD8066) nog liggen.
Als je in niet te ver van Leusden woont, kom een keer luisteren naar de verschillen.?

A. Hak
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

ahak schreef:
Leeuwarden schreef:
Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
Als je in niet te ver van Leusden woont, kom een keer luisteren naar de verschillen.?

A. Hak
Thanks. Doe eens een wilde gok waar ik woon! :mrgreen:
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Bericht door ahak »

Leeuwarden schreef:
ahak schreef:
Leeuwarden schreef:
Even een eventuele groepskoop voor OPA 2107's:
viewtopic.php?p=137870#137870
Als je in niet te ver van Leusden woont, kom een keer luisteren naar de verschillen.?

A. Hak
Thanks. Doe eens een wilde gok waar ik woon! :mrgreen:
Beetje ver ja, zag het later pas.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Zo. Vandaag de DAC aan de praat geholpen. In standaard uitvoering. Klinkt beter mijn ongemodificeerde Marantz CD-60. Klinkt echter wel erg "plat".
Volgende stap is een OPA 2134 er in stoppen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat was een makkelijke... Het klinkt beter... Breder geluidsbeeld, echter niet dieper... Het ding ligt best prettig in het gehoor. Ik kan me voorstellen dat mensen hier tevreden mee zouden kunnen zijn...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Klinkt goed (jouw XXS-review :D :D )

Nu maar afwachten wat de mods allemaal teweeg brengen. Deze eerste indruk is natuurlijk al niet verkeerd, zeker niet als je bedenkt wat het ding gekost heeft.

Experimenteert voort heren :P :P

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Poging gedaan om vanmiddag een LM 4562 tot geluid te dwingen. Jammerlijk mislukt: De pootjes van het adaptertje waren te dik en pasten niet in het voetje. Overigens wel per ongeluk ontdekt dat ie zonder opamp ook speelt.... zachtjes weliswaar maar er komt duidelijk geluid uit...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Sjips... Adaptertje bij het desolderen beschadigd... :?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”