Transmission-line met Kef B139

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

meest ideale TL met mathcad MJKing
(met dank aan Planet10 van DIYaudio)

plaatje tekening, 3 d schets en grafiek
Bijlagen
Uitgangspunt 3 driehoek TL
Uitgangspunt 3 driehoek TL
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

nog een idee voor de gein
als je nog wat hout hebt te liggen

zet die B139, B200 en T 27 hier eens in :)
Bijlagen
ok
ok
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Open baffle neem ik aan?

Ik zit zelf nu heel erg te denken aan mijn laatste schetsje.. Zou in theorie een goede kast moeten worden.

Die jij hier bovenaan de pagina hebt gezet, wordt voor mij iets te lastig denk ik, met dat middelste schot.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

lees dit eens door

http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... &thread=15

helemaal onderaan staat een ontwerp met Peerless SLS 10
denk dat de B139 daar ook prima zijn werk zou kunnen doen :)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Die 1/3 vouwtruc op de laatste blz van die link is zo eenvoudig dat ik mezelf nu voor de kop sla...Erg goed.

Groet Roland
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Die 1/3 vouwtruc op de laatste blz van die link is zo eenvoudig dat ik mezelf nu voor de kop sla...Erg goed.

Groet Roland
ja.... ook is deze ontwerper/tl onderzoeker een voorstander
om de poort aan de achterkant van de kast toe te passen :)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Wat is dan het verschil tussen de diverse plekken van een poort? Aangezien op die frequenties de geluidsgolf als een soort cirkel rond de speaker bevind.

Gisteren het hout voor de speaker gehaalt, morgen maar eens zagen. Het wordt het laatste ontwerp van mij. Eerst maar 1 kast bouwen, en kijken hoe dat klinkt.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Implo schreef:
Wat is dan het verschil tussen de diverse plekken van een poort? Aangezien op die frequenties de geluidsgolf als een soort cirkel rond de speaker bevind.

Gisteren het hout voor de speaker gehaalt, morgen maar eens zagen. Het wordt het laatste ontwerp van mij. Eerst maar 1 kast bouwen, en kijken hoe dat klinkt.
De plaats van de tunnel opening bij een TL wordt meestal
aan de voorkant bij de vloer (bodem) net te ver van de woofer
als meest prettig ervaren....
maar simulaties van Roland met AJHorn en van het TL onderzoek
van onze oosterburen met simulaties en metingen laten toch iets
anders zien.... TL opening aan de achterzijde heeft dan toch
de voorkeur...

Zie dat je de KEF B 139 in de verkoop hebt gedaan...
valt de klank van de proefkast tegen ?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Yup.. testkast met TL viel erg tegen, en daarna een BR van 80 liter @ 27hz van gemaakt. Ging aardig laag, maar toch klonk het niet muzikaal, ondanks dat in WinISD alles aardig leek, niet te hoge group delay, niet teveel air velocity.. Maarja blijkbaar heb ik nog een hoop te leren :D

Ik blijf voorlopig bij mijn huidige setje (KEF T27 + B200 in 60L gesloten), en spaar ik even door, over een tijdje eens kijken naar een leuk ontwerp om na te bouwen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Implo schreef:
Yup.. testkast met TL viel erg tegen, en daarna een BR van 80 liter @ 27hz van gemaakt. Ging aardig laag, maar toch klonk het niet muzikaal, ondanks dat in WinISD alles aardig leek, niet te hoge group delay, niet teveel air velocity.. Maarja blijkbaar heb ik nog een hoop te leren :D

Ik blijf voorlopig bij mijn huidige setje (KEF T27 + B200 in 60L gesloten), en spaar ik even door, over een tijdje eens kijken naar een leuk ontwerp om na te bouwen.
Jammer.... dat de test TL niet goed klinkt...

heb je maar een kast gemaakt ...mono
als dat zo is welke van de B 139 heb je getest ?
Ken de rest van je set ook niet...
maar om de TL tot "leven" te brengen heb je
een goede stabiele versterker nodig :)

Mogelijk dat de lijn de lang is ... lijkt mij niet
maar heb je ook met kortere lijn getest...
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik heb eerst 1 kast gemaakt ja, enja de rest is ook niet bepaald highend ;)

PC -> Sony STR GX-311 -> Luidsprekers.

Lijn was 2,80, driver op 1/3, begin van de lijn 1,5 Sd, eind van de lijn 1x Sd.

Huidige set is een gesloten kast van 60liter met de B200 en de T27 van KEF, met het scheidingsfilter uit de 104ab. Aangezien deze beter is dan de Chorale filters (waar ik de units ook uit heb).

In de keuken staat een setje TL's met een zelfbouw setje van conrad. Goedkope rommel, maar toch klinkt die TL wel lekker.
6" drivertje, maar gaat verbazend laag. Afgestemd op 30 hz, driver aan het begin van de lijn, losjes gedempt.
Plaats reactie