Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank voor de tips. Ik ga het niet bestellen bij Caps & Foils omdat hij simpelweg duurder is, zelfs met de PX serie. Ik heb de wijzigingen die Edo aandroeg wel doorgevoerd behalve de upgrade naar de Plus Cap. Voor mij zal het kwaliteitsverschil niet opwegen tegen de prijs. Totaal kost het me nu zo'n 75 euro incl. verzendkosten en betalingskosten voor 2 filters. Dat is nog goed te doen.

Binnenkort de spullen bestellen.

Ter info: De uiteindelijke naam is bekend en ook de betekenis (zie eerste post, onderaan).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Vandaag de tekening voor de voet gemaakt. Word een flinke klus maar zal wel erg mooi worden. In 1 tekening staan nu alle maten.

Ik heb onderaan een soort luikje waar de kabel uit de kast uitkomt en de aansluitterminals aan de achterkant op uit komen. Dan kan ik veel makkelijker alles aansluiten maar vooral ook er nog eens bij mocht het nodig zijn. Vastzetten van de terminals is ook makkelijker. Zie bijlagen.
Bijlagen
De voet in zijn geheel.
De voet in zijn geheel.
Het "toegangs-luikje" onderin de voet.
Het "toegangs-luikje" onderin de voet.
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 11 jul 2008, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Natuurlijk mag een totaalplaatje niet ontbreken...
De kleurstelling is absoluut niet definitief. Ik zal zeggen wat het moet voorstellen: De baffel en voet is hoogglans zwart, de kast kersenhout.
Speakers uiteraard aluminium en de spikes (die ik nog moet toevoegen aan het plaatje) worden ook alu(look).

Ja ik weet dat de baspijpen nog ontbreken maar ik wacht nog op de berekening van Edo voor de pijp(en).
Bijlagen
Chimeara_achter.jpg
Chimeara.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Even een vergelijk met het orineel:
Bijlagen
Mijn model...
Mijn model...
Het origineel...
Het origineel...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vinculum schreef:
Ja ik weet dat de baspijpen nog ontbreken maar ik wacht nog op de berekening van Edo voor de pijp(en).
Bij deze:

Als je 1x de BR-45TR gebruikt kom je op een lengte van 9 cm.
Bij gebruik van 1x de BR-50HP kom je op 10 cm lengte.
En nog een stapje groter: Bij 1x de BR-70HP wordt het een lengte van 17 cm.

Groetjes,
Edo
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Wat is het verschil tussen deze 3? Welke is dus beter? En waar in de kast kan ik hem het beste monteren? In het midden van het achterpaneel?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou voor de grootste gaan (BR-70HP) en die redelijk bovenaan plaatsen, heb je de meeste ruimte.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok, baspoorten zijn besteld.
Ik heb de poort in het model gezet tussen de 2 woofers. Is dit correct?

Zaterdag heb ik op beide kasten de laatste 2 lagen aan 1 zijde toegevoegd en afgefreesd. Ook heb ik aan de binnenkant op de bodem nog een extra plankje gelijmd om wat meer vlees te geven aan de voetbevestiging. Helaas was ik mijn camera vergeten mee te nemen. Dus foto's volgen nog.
Je ziet het nu echt vorm krijgen. Ze zijn erg mooi slank!

In de bijlage zie je locatie van de baspoort.
Bijlagen
Locatie baspoort.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Baspoorten zijn binnen. Edo, is eerder genoemde locatie goed?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou ze persoonlijk wat hoger zetten. Meer beetje boven de bovenste woofer. Wel dat je voldoende ruimt overhoudt van de bovenkant natuurlijk.
De kast is hier wat dieper en je komt niet zo snel in de knoop met de magneten van je woofers.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb het aangepast in het model. De reden dat ik dacht dat het beter was om hem lager te zetten was omdat hoe hoger hij zit, des te dichter hij bij de achterliggende muur is. Je voorziet daar geen probelemen mee?
Bijlagen
Locatie Baspoort.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vinculum schreef:
Ik heb het aangepast in het model. De reden dat ik dacht dat het beter was om hem lager te zetten was omdat hoe hoger hij zit, des te dichter hij bij de achterliggende muur is. Je voorziet daar geen probelemen mee?
Dat was de rede waarom ik hem aan de onderkant heb gezet.... :D
De achtermuur zit bij mij thuis te dichtbij (20..30cm).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Daar was ik dus ook bang voor. Ik heb dus hetzelfde euvel. De top staat door de vorm het dichtste bij de muur en ik mijn geval zal hij er net niet tegenaan komen. Kan wel een paar cm schuiven maar niet veel.

Kan ik hem dan niet beter verder naar onderen plaatsen (bijlage 1) of dubbele zoals het origineel (bijlage 2)?
Bijlagen
Locatie Baspoort.jpg
Locatie Dubbele Baspoort.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Naar ondere kan ook, mits je voldoende ruimte overhoud tussen het front en de "ingang" van de BR pijp.
Twee pijpen zou ik moeten narekenen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waarom wordt er niet voor het kortere pijpje gekozen? Die kun je dan toch makkelijk onderin de kast kwijt?

Wat is er beter aan een wijdere pijp? Verhoogt dat het rendement?
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Het brengt de luchtsnelheid in de poort omlaag. Een lagere luchtsnelheid leidt over het algemeen tot een betere lineariteit en minder ruis.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het is even stil geweest door wat tijdgebrek maar gister weer lekker even kunnen werken. Beide kasten hebben nu aan 1 kant 5 lagen zijkant gekregen en zijn mooi afgefreesd en bijgeschaafd en geschuurd. Onder in de bodem heb ik 3 slagmoeren geslagen voor de bevestiging aan de bodem. Verder nog wat kleine "touch-ups" en dat was het weer. De zijkant is supermooi rond geworden!

In de bijgevoegde foto's heb ik even 1 woofer gelegd om te kijken hoe het staat...
Bijlagen
100_0353.JPG
5 lagen en mooi rond.
5 lagen en mooi rond.
100_0349.JPG
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Vinculum schreef:
Dank voor de tips. Ik ga het niet bestellen bij Caps & Foils omdat hij simpelweg duurder is, zelfs met de PX serie.
Dat klopt niet helemaal, ik ben 4.85 euro goedkoper stereo, in een versie met een SA range voor het hoog en APW voor het laag. Het originele Neeper filter is toevallig ook een combinatie van Jantzen en ClarityCap :wink:

Beetje brutaal ik weet het. Maar wilde het toch even corrigeren. Erg mooie speakers worden het trouwens!

Groet Roland
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hmm, heb ik me dan zo vergist? Zodra ik het filter ga bestellen zal ik nog eens contact opnemen. Ik kan me ook herinneren dat ik niet alles bij C&C kon bestellen, ik mistte 1 onderdeel. Maar zoals gezegd, zodra aan de orde zullen we weer eens babbelen... ;)

Thanx voor de kudos overigens.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Goed man! Ik vind je afwerking mooier dan die van het origineel. dat schreeuwerige brandgeel/oranje, bah 8)
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Bijzonder fraai, ik zou zo op 't fietsje stappen om het eens "live" te zien !!
We zijn immers bijna buren :wink:

Keep up the good work :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank je! Inderdaad we zitten 5 minuten van elkaar. Er is nu nog niet bijster veel te zien hoor maar dat komt wel. Ik heb nu vakantie dus hoop ergens de komende 2 weken nog wat tijd te vinden om wat te doen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De vakantie zit er weer op. Helaas was de zon toch iets aanlokkelijker dan klussen aan de speakers (het feit dat ik 3000 km verderop zat had er niets mee te maken). Maar wees niet getreurd! Gister het hout gehaald om de voet(en) te maken dus daar gaan we ons mee bezighouden.

Even een vraag over de demping. Moet ik nog iets aan de binnenkant plakken (bitumen oid) of is alleen opvullen met wol genoeg? Dat vraag ik nu nl omdat nu de kast nog open is aan 1 kant het veel makkelijker is om de demping aan te brengen.
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 02 sep 2008, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ben bezig geweest met wat kleine dingetjes zoals gaten boren, slagmoeren inslaan en wat lijmwerk netjes maken.
Het filter is inmiddels ook compleet. Ga nu experimenteren met de layout.

Inmiddels heb ik ook de baffle getekend zoals te zien is in de bijlage.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn dempingvraag hierboven?
Bijlagen
Baffle_3D.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vanwege z'n ronde vormen heb je al een stevigere kast gemaakt dan gewone rechte platen. Ik zou zelf alleen de binnenkant bekleden met vilt (of ondertapijt dus), klein beetje pritex achter de woofers en rest wat wol (BAF). Dat laatste expirimenteel vaststellen qua hoeveelheid.
Gesloten