HongKongDAC en aanverwanten items

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mischa72 schreef:
b_force schreef:
HEt maakt dan niet uit welke spanning er uit je trafo komt.
Dat juist wel. Een 78xx heeft minimaal 3V meer spanning aan de ingang nodig (dan zijn uitgangsspanning) om goed te kunnen werken.

Een 12V trafo levert gelijkgericht 12x1,4=16,9V. Dit is dus ruim voldoende, ook al haal je de diodeverliezen er vanaf :wink: :wink:

Groeten,
Mischa
Dan werkt 13,6 V winding ook :) (scheelt net 1 volt)

Maargoed zoals ik ook al zei, die andere is idd safer :)

Maar probleem is opgelost, happy DAC buying. 8)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Jan,
Nu heb je ook wat bijgeleerd :wink:
Iedereen maakt al eens een foutje dus altijd dubbel checkken :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

mischa72 schreef:
Gewoon de pennen kiezen waarmee je de hoogste uitgangsspanning krijgt.
Wowly schreef:
Om deze trafo aan te sluiten op onze DAC zorg je ervoor dat je de twee buitenste pennen aan het net zet daar waar de pennetjes het verste uit elkaar staan (en er de tekst bedrukt staat op de behuizing).
mischa72 schreef:
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Weer wat geleerd.
Vergissen jullie jezelf nu niet? Met de buitenste pinnen heb je de 230V aansluiting te pakken, en dus de laagste uitgangsspanning.

Afbeelding
Afbeelding
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
mischa72 schreef:
Gewoon de pennen kiezen waarmee je de hoogste uitgangsspanning krijgt.
Wowly schreef:
Om deze trafo aan te sluiten op onze DAC zorg je ervoor dat je de twee buitenste pennen aan het net zet daar waar de pennetjes het verste uit elkaar staan (en er de tekst bedrukt staat op de behuizing).
mischa72 schreef:
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Weer wat geleerd.
Vergissen jullie jezelf nu niet? Met de buitenste pinnen heb je de 230V aansluiting te pakken, en dus een lagere secundaire uitgangsspanning.

Afbeelding
Afbeelding

Hey Mario,

Dat is toch precies wat Jan zegt in zijn post van Ma 28 Jul 2008 22:01 !

Hij heeft alleen de spanningen opgeteld.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Ik heb 'm aan de praat gekregen. Maar wel een beetje vals gespeeld met een andere trafo. Hij werkt prima en klinkt ook goed.

Ik moest wel zoeken hoe ik kon omschakelen van TOSlink naar Coax, maar dat gaat dus gewoon met de jumper (hoe makkelijk kan iets zijn).

Ik zou bijna zeggen: alsof er een gordijn werd weggetrokken... :lol:
Bijlagen
Tijdelijk in audiofiele IKEA behuizing.
Tijdelijk in audiofiele IKEA behuizing.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Klopt Mischa, maar de laatste berichten (welke ik dus quote) spreken elkaar weer tegen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Volgens mij heeft mario gelijk, voor de hoogste spanning uit de trafo (14,6) moeten we idd de middenste en de re-onderpin pakken aan de primaire zijde. Heb ik het nóg verkeerd opgeschreven.......??? Ik zal de boel meteen aanpassen!

jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Christian schreef:
Ik moest wel zoeken hoe ik kon omschakelen van TOSlink naar Coax, maar dat gaat dus gewoon met de jumper (hoe makkelijk kan iets zijn).
Ik vroeg me al af waar die jumper voor was. Ook weer opgelost. Goed om te horen dat het goed klinkt. Misschien morgen toch ook maar eens proberen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

FINAL CONCLUSION

net aansluiting: als je de trafo op zijn kop legt en hem zo legt dat je naar de tekst kijkt, dan sluit je het net aan op de middenonder en rechtsonderpen

voeding/DAC aansluiting: zwarte draad aan de middenbovenste, de rode draden aan de buitenste


Zie foto:
Bijlagen
IMG_5357.JPG
IMG_5358.JPG
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

mischa72 schreef:
Wowly schreef:
Die van meanman klopte dus niet.
meanman zal niet gemeten hebben en kan wellicht beter geen advies geven aan mensen die er nog minder vanaf weten dan hij.



Groeten,
Mischa
Ik vind het niet leuk om op deze manier aangevallen te worden. :cry:
Ik ga voort op sommige situaties in mijn praktijk ervaring en vergissen is menselijk.Krijg je een oplossing dan moet je die steeds toetsen aan de praktijk.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Overigens komt er uit de door mij gebruikte transformator ook 2 x 13,6V (onbelast) en de DAC werkt daar prima op hoor.

Stel dat de trafo belast 12VAC levert (effectieve waarde), dan is dit 12x1.41=16,9VAC (maximale waarde) . Trek daar 2x0.7V diodespanningsverlies van af en je komt mooi boven de 15VDC voor de spanningsregelaar uit (met een rimpeltje wellicht).

Ik ben benieuwd naar jullie luisterervaringen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ga morgen de boel eens aansluiten, en bij de uitgang van de voeing van de DAC meten of we mooi aan die voltage's komen. Komen we eraan met de 13,7 manier, dan is dat alleen maar makkelijker voor de voltgeregulatorchippie's (worden dan minder warm?)

Welterusten

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oja, goed dat ik het bij christian zie: zorgen voor een propere zekering!

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mensen, waar hebben we het over, 1-1,5V :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Met die koelvinnetjes kunnen de regulatoren best wat warmte aan. De oorspronkelijk bijgeleverde trafo is ook 220V (110-0-110V), dus volgens mij maakt het niet zoveel uit welke aansluiting je neemt.
Bijlagen
dac_set_met_trafo.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die DAC zal samen met wat opampjes niet teveel stroom trekken.

Ook is de spannings val van voor- en na de spanningsregelaar niet groot.

Koelblokjes zijn niet echt nodig dan.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Knap dat je dat zo al weet zeg. Maar.. Jij was toch de man van het rekenen in plaats van gissen? :wink:

Ik denk dat die vinnen zo'n 40-50 graden worden als ie een tijdje aanstaat. Ik denk dat de regelaar zonder vinnen niet lang zou werken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Christian schreef:
Knap dat je dat zo al weet zeg. Maar.. Jij was toch de man van het rekenen in plaats van gissen? :wink:

Ik denk dat die vinnen zo'n 40-50 graden worden als ie een tijdje aanstaat. Ik denk dat de regelaar zonder vinnen niet lang zou werken.
Heeft niks met rekenen te maken, maar met ervaring :)

MAargoed wie weet zit er wil iets supers in deze print dat veel stroom trekt, dan kan je idd een koelvin gebruiken.

De spannings val is laag daarom de temperatuur ook niet al te hoog.

Kijk anders even in de datasheet, daar vind je het zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik kan deze http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... roductId=6 van harte aanbevelen, hij werkt als een droom! Heb net een half uurtje een medisch apparaat (mooie trafo's!) uit elkaar gehaald....leuk om te doen. en ik heb nu voldoende afstandsbusjes om mijn Dac-je netjes te monteren!

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heren,

Ik post hier voor de 3e of 4e keer dit tabelletje.

+5V (+/- 5%) Maximum 100mA
+12V (+/- 10%) Maximum 40mA
-12V (+/- 10%) Maximum 40mA

Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.

Door de 7812 loopt dus maximaal zo´n 150mA en door de 7912 loopt maximaal zo´n 45mA. De 7805 staat of parallel aan de 7812 of erachter. In beide gevallen loopt daar niet meer doorheen dan dik 100mA.

Bij krap 17V ingangsspanning zal deze dus maximaal 1,2W moeten verstoken. Ik verwacht dat de regelaar dat voor elkaar krijgt zonder koelprofiel. Dat zul je even in de specs moeten kijken om zekerheid te verkrijgen.

Overigens, als de 7805 vanuti de elco gevoedt wordt en niet vanuit de 7812 hoeft deze laatste maar zo´n 45mA te regelen en zo´n 225mW te verstoken.

Groeten,
Mischa
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

christian

jij speelt vals, door de ringkern klinkt de dac gewoon beter :D :)

zitten wij met een e kern te spelen :D :( :( :(
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

wol, volgens mij maakt het in dit geval geen ruk uit of je een ringkern of een bloktrafo neemt. De trafo is voor zijn functie zwaar overbemeten en we hebben ook niet te maken met zwaar kritische (gemakkelijke verstoorbare) signalen.

Groeten,
Mischa[/i]
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 31 jul 2008, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de mijne spelende.......de kids kijken nu Dora, dus echt luisteren is er niet bij. Maar vanavond ga ik er eens goed voor zitten....
Straks ga ik proberen zo'n LM te pakken te krijgen bij EPH. Wat zijn nog meer "audiofiele" opamps die goed verkrijgbaar zijn???

In ieder geval speelt ie over de coax (moest er nog een kopen.....) Wat is een coax anders dan een gewone interlink? En zit er veel verschil tussen??

Voor zover het nu te horen is klinkt ie lekker open. Waarschijnlijk die initieele "helderheid" die je wel vaker hoort bij gloednieuw spul.


Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oeps, net geluisterd naar Nils Lofgren, keith please don't go.

Helaas let de Hongkong DAC het fors af tegen de TEAC-DAC...... :?


Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mooi nummer, hoe legt de HongKong Dac het af?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”