Gewoon de pennen kiezen waarmee je de hoogste uitgangsspanning krijgt.
Wowly schreef:
Om deze trafo aan te sluiten op onze DAC zorg je ervoor dat je de twee buitenste pennen aan het net zet daar waar de pennetjes het verste uit elkaar staan (en er de tekst bedrukt staat op de behuizing).
mischa72 schreef:
Weer wat geleerd.
Vergissen jullie jezelf nu niet? Met de buitenste pinnen heb je de 230V aansluiting te pakken, en dus de laagste uitgangsspanning.
Gewoon de pennen kiezen waarmee je de hoogste uitgangsspanning krijgt.
Wowly schreef:
Om deze trafo aan te sluiten op onze DAC zorg je ervoor dat je de twee buitenste pennen aan het net zet daar waar de pennetjes het verste uit elkaar staan (en er de tekst bedrukt staat op de behuizing).
mischa72 schreef:
Weer wat geleerd.
Vergissen jullie jezelf nu niet? Met de buitenste pinnen heb je de 230V aansluiting te pakken, en dus een lagere secundaire uitgangsspanning.
Hey Mario,
Dat is toch precies wat Jan zegt in zijn post van Ma 28 Jul 2008 22:01 !
Volgens mij heeft mario gelijk, voor de hoogste spanning uit de trafo (14,6) moeten we idd de middenste en de re-onderpin pakken aan de primaire zijde. Heb ik het nóg verkeerd opgeschreven.......??? Ik zal de boel meteen aanpassen!
jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 28 jul 2008, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
net aansluiting: als je de trafo op zijn kop legt en hem zo legt dat je naar de tekst kijkt, dan sluit je het net aan op de middenonder en rechtsonderpen
voeding/DAC aansluiting: zwarte draad aan de middenbovenste, de rode draden aan de buitenste
meanman zal niet gemeten hebben en kan wellicht beter geen advies geven aan mensen die er nog minder vanaf weten dan hij.
Groeten,
Mischa
Ik vind het niet leuk om op deze manier aangevallen te worden.
Ik ga voort op sommige situaties in mijn praktijk ervaring en vergissen is menselijk.Krijg je een oplossing dan moet je die steeds toetsen aan de praktijk.
Overigens komt er uit de door mij gebruikte transformator ook 2 x 13,6V (onbelast) en de DAC werkt daar prima op hoor.
Stel dat de trafo belast 12VAC levert (effectieve waarde), dan is dit 12x1.41=16,9VAC (maximale waarde) . Trek daar 2x0.7V diodespanningsverlies van af en je komt mooi boven de 15VDC voor de spanningsregelaar uit (met een rimpeltje wellicht).
Ik ga morgen de boel eens aansluiten, en bij de uitgang van de voeing van de DAC meten of we mooi aan die voltage's komen. Komen we eraan met de 13,7 manier, dan is dat alleen maar makkelijker voor de voltgeregulatorchippie's (worden dan minder warm?)
Met die koelvinnetjes kunnen de regulatoren best wat warmte aan. De oorspronkelijk bijgeleverde trafo is ook 220V (110-0-110V), dus volgens mij maakt het niet zoveel uit welke aansluiting je neemt.
Ik kan deze http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... roductId=6 van harte aanbevelen, hij werkt als een droom! Heb net een half uurtje een medisch apparaat (mooie trafo's!) uit elkaar gehaald....leuk om te doen. en ik heb nu voldoende afstandsbusjes om mijn Dac-je netjes te monteren!
Ik post hier voor de 3e of 4e keer dit tabelletje.
+5V (+/- 5%) Maximum 100mA
+12V (+/- 10%) Maximum 40mA
-12V (+/- 10%) Maximum 40mA
Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.
Door de 7812 loopt dus maximaal zo´n 150mA en door de 7912 loopt maximaal zo´n 45mA. De 7805 staat of parallel aan de 7812 of erachter. In beide gevallen loopt daar niet meer doorheen dan dik 100mA.
Bij krap 17V ingangsspanning zal deze dus maximaal 1,2W moeten verstoken. Ik verwacht dat de regelaar dat voor elkaar krijgt zonder koelprofiel. Dat zul je even in de specs moeten kijken om zekerheid te verkrijgen.
Overigens, als de 7805 vanuti de elco gevoedt wordt en niet vanuit de 7812 hoeft deze laatste maar zo´n 45mA te regelen en zo´n 225mW te verstoken.
wol, volgens mij maakt het in dit geval geen ruk uit of je een ringkern of een bloktrafo neemt. De trafo is voor zijn functie zwaar overbemeten en we hebben ook niet te maken met zwaar kritische (gemakkelijke verstoorbare) signalen.
Groeten,
Mischa[/i]
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 31 jul 2008, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de mijne spelende.......de kids kijken nu Dora, dus echt luisteren is er niet bij. Maar vanavond ga ik er eens goed voor zitten....
Straks ga ik proberen zo'n LM te pakken te krijgen bij EPH. Wat zijn nog meer "audiofiele" opamps die goed verkrijgbaar zijn???
In ieder geval speelt ie over de coax (moest er nog een kopen.....) Wat is een coax anders dan een gewone interlink? En zit er veel verschil tussen??
Voor zover het nu te horen is klinkt ie lekker open. Waarschijnlijk die initieele "helderheid" die je wel vaker hoort bij gloednieuw spul.