Visaton FRS8M in br kastje van 2,3 liter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Visaton FRS8M in br kastje van 2,3 liter

Bericht door amanda »

Hallo, ben net nieuw op dit forum en heb een paar vragen.

Volgens het blad K&T kan de FRS8M in een br kastje van 2,3 liter tot 95Hz gaan. Dit wil ik dan ook gaan maken.

Snel heb ik wat op papier gezet en kom op een hxbxd 25,4 x 12,4 x 12,4cm
Uitgaande van 12mm MDF is dit dan precies 2,3 liter
Moet ik nog rekening houden met de verhouding in verband met staande golven enzo of is dit niet hoorbaar?

Bij Conrad heb ik 2 br pijpjes besteld, eentje die gebogen is en een rechte dus kan een beetje uitproberen....

Misschien nog iemand suggesties? Zou de kast eventueel wat kleiner kunnen met behulp van schapenwol? Zijn de wanden dik genoeg?

Alvast bedankt, Amanda
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Als je het luidsprekertje tegen de muur plaatst dan krijg je wat meer laag en kan je het kastje misschien nog iets kleiner maken.

- Het kastje vullen met te veel wol verhinderd de werking van de basreflexpoort wat dan weer ten koste gaat van de laagweergave. Dus hier valt niet heel veel meer te halen.

- Staande golven zullen niet een heel groot probleem vormen, deze zullen > 500 Hz liggen en dat is met een heel klein beetje wol achter de woofer wel te dempen.

- Voor het geweld van een 8 cm woofertje in een kastje van deze bescheiden afmetingen zal 12 mm volstaan. Het verschil met 18mm zal in dit geval niet de moeite zijn. Belangrijker is dat alle lijmverbindingen goed worden gemaakt.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb deze breedbandertjes weleens in hetzelfde kastje als het projectje "Solo" van Tony Gee gebouwd. Klinkt best aardig.
Kijk maar even op www.humblehomemadehifi.com

Mijn kastjes waren niet om aan te zien, ik moest even een nieuwe cirkelzaag uitproberen... Gelukkig kon ik ze destijds in de schuur gebruiken.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hoi,

heb je de juiste afmeting Br pijp?
Bedenk ook wel dat het volume dat de BRpijp in neemt van je 2,3 liter af gaan. Je kastje moet dus wel iets groter zijn. Misschien helpt de wol die je er in stopt je aan genoeg extra volume. Ik zou er niet van uit gaan, in het kastje dat KnT voorstelt zit waarschijnlijk ook dempingsmateriaal. Dan is de volumetoename al meeberekend.
De kastwandjes zijn met 12 millimeter denk ik voldoende dik, maar niet echt stevig.
Ik heb ooit een 2 literboxje van 18 mm mdf gemaakt, dat was ontzettend stijf. 18 mm is zeker voldoende.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Bedankt alvast voor de reacties, ik zal deze zeker meenemen met de bouw!

Ik heb br pijpjes besteld van 35mm recht en 38mm gebogen. Ik neem aan dat dit de uitwendige diameter is. Volgens K&T moet de br pijp 3cm zijn....

Later deze week ga ik een en ander laten zagen en kom ik met foto's :D

Amanda
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

amanda schreef:
Later deze week ga ik een en ander laten zagen en kom ik met foto's :D
Afgaande op je website zullen dat wel bijzonder fraaie plaatjes worden. ;)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Inderdaad een hele mooie website heb je!
Leuk Project Amada, ik ga dit zeker volgen en welkom op het forum.

De foto's in je website spreken me erg aan, zeker die bij de Tenellaplas bij Oostvoorne waar ik met regelmaat wandelde.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Bedankt voor de complimenten :)

Nadeel is nu dat ik niet met snapshots aan kan komen!

Uiteindelijk heb ik voor 18mm MDF gekozen, dit is inmiddels op maat gezaagd bij de gamma. Zijn wel kleine stukjes mdf geworden en is best lastig te bewerken.
Ik ga de rechte br pijpjes gebruiken, die gebogen moet ik zover afkorten dat ze in de bocht door moeten.

Groetjes, Amanda
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hier een aantal foto's van het speakertje:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De boven en onderkant van het boxje moet ik nog op maat zagen en het gat maken voor de br pijp, dan kan er gelijmd worden!

Uiteindelijk is het boxje nu precies 2,31 liter, daar gaat dan nog vanaf de br pijp (iets van 75ml) en de magneet.
Volgend weekend zullen de boxjes luisterklaar zijn :)

Groetjes, Amanda
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

fotografie

Bericht door HansV »

Ik heb geen zeggies over je luidsprekers. Maar ik heb genoten van je website.
Fantastisch.
Hans
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die hoeken vindt ik zeer goed gedaan, mooie stevige verbinding zo
Bijlagen
hoek.jpg
hoek.jpg (9.14 KiB) 6179 keer bekeken
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Amanda: ziet er fantastisch uit, netjes gefreesd en degelijk inelkaar!!

Leuk project.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Hans, bedankt voor je compliment!

Dat frezen was meer een noodzakelijk iets want anders was het boxje iets te groot geworden dus ipv zagen maar wat weg gefreed, gelijk wat steviger zo!

Komende week hoop ik weer wat te kunnen doen...

Groetjes, Amanda
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Weer een stukje verder, zie foto's .....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook al even geluisterd. Ze moeten denk ik nog een beetje inlopen maar het klinkt goed, erg goed eigenlijk voor zo'n goedkoop drivertje!
Moest wel een beetje het hoog/midden naar beneden halen, heb dit met mijn mp3 speler gedaan dus daar luister ik eventjes naar.

Kan misschien iemand wat advies geven hoe ik die buld bij ongeveer 10-14 K naar beneden kan halen met een filtertje?

Hier een foto van een print (van een K&T pdfje) van het freqentiebereik ....

Afbeelding
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Leuk kastje Amanda!

Hoe je het filter aan moet passen weet ik niet, maar er zijn hier op het forum die daar erg veel verstand van hebben en komt goed.

Je foto's kun je ook nog op de server uploaden, dan blijven ze voor altijd staan (als de sever niet crashed teminste).

Trouwens ... die kasten die eronder staan, wat zijn dan?
Ook zelfgemaakt?, een bestaand ontwerp?
Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Erg cute! De kasten eronder zijn als ik mij niet vergis variaties op de Vifa Impulse?

Misschien kan je de piek in het hoog wat dempen/beinvloeden door je speakeropstelling iets te varieren? Dus niet op de luisterplek gericht maar recht naar voren, zodat je op de luisterplek een beetje de 30graden-versie hoort?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Pieken in het hoog kun je dempen door er een cilinder voor te zetten.

Zie ook hier: viewtopic.php?p=128356#128356
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of als je dat niet wil met een RCL sperkring
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dat hoog en midden wat veel is klopt. Dat is nl. de invloed van de kast.

Een mooie hippe fles kan wel maar een nettere oplossing is een goed bafflestep/notch filter (serie of parallel).

Je zou dan moeten meten, maar laat dezelfde driver nu in boxsim staan.
Ik denk dat het daarmee ook wel goed te simuleren is.

Hoe hoog heb jij die FRS8 zitten ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier een plaatje op geschatte hoogte van 19cm

Ik weet niet of je onderdeeltjes heb liggen maar probeer een een spoel van 1mH parallel met een 12ohm weerstand.

Dat zet je vervolgens in serie met je speaker.
Bijlagen
FRS8_M BR.png
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Het kastje is 30 cm hoog en de speaker zit op 22cm, het kastje is 12cm breed.
Jouw plaatje klopt denk ik wel aardig, m'n equalizer stond bij 2,5k en 6,3K op -1 en de bas op +2

Is het misschien beter om de baspoort aan de achterkant te houden?

De kast er onder is idd een vifa impuls, jaren geleden is een keer gemaakt 8)
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Ziet er netjes uit dat kastje. :) Dacht even dat het nogal lomp zou worden met die 18 mm MDF, maar dit ziet er prima uit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”