Visaton FRS8M in br kastje van 2,3 liter
Moderator: Beheerdersteam
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Visaton FRS8M in br kastje van 2,3 liter
Hallo, ben net nieuw op dit forum en heb een paar vragen.
Volgens het blad K&T kan de FRS8M in een br kastje van 2,3 liter tot 95Hz gaan. Dit wil ik dan ook gaan maken.
Snel heb ik wat op papier gezet en kom op een hxbxd 25,4 x 12,4 x 12,4cm
Uitgaande van 12mm MDF is dit dan precies 2,3 liter
Moet ik nog rekening houden met de verhouding in verband met staande golven enzo of is dit niet hoorbaar?
Bij Conrad heb ik 2 br pijpjes besteld, eentje die gebogen is en een rechte dus kan een beetje uitproberen....
Misschien nog iemand suggesties? Zou de kast eventueel wat kleiner kunnen met behulp van schapenwol? Zijn de wanden dik genoeg?
Alvast bedankt, Amanda
Volgens het blad K&T kan de FRS8M in een br kastje van 2,3 liter tot 95Hz gaan. Dit wil ik dan ook gaan maken.
Snel heb ik wat op papier gezet en kom op een hxbxd 25,4 x 12,4 x 12,4cm
Uitgaande van 12mm MDF is dit dan precies 2,3 liter
Moet ik nog rekening houden met de verhouding in verband met staande golven enzo of is dit niet hoorbaar?
Bij Conrad heb ik 2 br pijpjes besteld, eentje die gebogen is en een rechte dus kan een beetje uitproberen....
Misschien nog iemand suggesties? Zou de kast eventueel wat kleiner kunnen met behulp van schapenwol? Zijn de wanden dik genoeg?
Alvast bedankt, Amanda
Als je het luidsprekertje tegen de muur plaatst dan krijg je wat meer laag en kan je het kastje misschien nog iets kleiner maken.
- Het kastje vullen met te veel wol verhinderd de werking van de basreflexpoort wat dan weer ten koste gaat van de laagweergave. Dus hier valt niet heel veel meer te halen.
- Staande golven zullen niet een heel groot probleem vormen, deze zullen > 500 Hz liggen en dat is met een heel klein beetje wol achter de woofer wel te dempen.
- Voor het geweld van een 8 cm woofertje in een kastje van deze bescheiden afmetingen zal 12 mm volstaan. Het verschil met 18mm zal in dit geval niet de moeite zijn. Belangrijker is dat alle lijmverbindingen goed worden gemaakt.
- Het kastje vullen met te veel wol verhinderd de werking van de basreflexpoort wat dan weer ten koste gaat van de laagweergave. Dus hier valt niet heel veel meer te halen.
- Staande golven zullen niet een heel groot probleem vormen, deze zullen > 500 Hz liggen en dat is met een heel klein beetje wol achter de woofer wel te dempen.
- Voor het geweld van een 8 cm woofertje in een kastje van deze bescheiden afmetingen zal 12 mm volstaan. Het verschil met 18mm zal in dit geval niet de moeite zijn. Belangrijker is dat alle lijmverbindingen goed worden gemaakt.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Ik heb deze breedbandertjes weleens in hetzelfde kastje als het projectje "Solo" van Tony Gee gebouwd. Klinkt best aardig.
Kijk maar even op www.humblehomemadehifi.com
Mijn kastjes waren niet om aan te zien, ik moest even een nieuwe cirkelzaag uitproberen... Gelukkig kon ik ze destijds in de schuur gebruiken.
Kijk maar even op www.humblehomemadehifi.com
Mijn kastjes waren niet om aan te zien, ik moest even een nieuwe cirkelzaag uitproberen... Gelukkig kon ik ze destijds in de schuur gebruiken.
Hoi,
heb je de juiste afmeting Br pijp?
Bedenk ook wel dat het volume dat de BRpijp in neemt van je 2,3 liter af gaan. Je kastje moet dus wel iets groter zijn. Misschien helpt de wol die je er in stopt je aan genoeg extra volume. Ik zou er niet van uit gaan, in het kastje dat KnT voorstelt zit waarschijnlijk ook dempingsmateriaal. Dan is de volumetoename al meeberekend.
De kastwandjes zijn met 12 millimeter denk ik voldoende dik, maar niet echt stevig.
Ik heb ooit een 2 literboxje van 18 mm mdf gemaakt, dat was ontzettend stijf. 18 mm is zeker voldoende.
heb je de juiste afmeting Br pijp?
Bedenk ook wel dat het volume dat de BRpijp in neemt van je 2,3 liter af gaan. Je kastje moet dus wel iets groter zijn. Misschien helpt de wol die je er in stopt je aan genoeg extra volume. Ik zou er niet van uit gaan, in het kastje dat KnT voorstelt zit waarschijnlijk ook dempingsmateriaal. Dan is de volumetoename al meeberekend.
De kastwandjes zijn met 12 millimeter denk ik voldoende dik, maar niet echt stevig.
Ik heb ooit een 2 literboxje van 18 mm mdf gemaakt, dat was ontzettend stijf. 18 mm is zeker voldoende.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Bedankt voor de complimenten 
Nadeel is nu dat ik niet met snapshots aan kan komen!
Uiteindelijk heb ik voor 18mm MDF gekozen, dit is inmiddels op maat gezaagd bij de gamma. Zijn wel kleine stukjes mdf geworden en is best lastig te bewerken.
Ik ga de rechte br pijpjes gebruiken, die gebogen moet ik zover afkorten dat ze in de bocht door moeten.
Groetjes, Amanda
Nadeel is nu dat ik niet met snapshots aan kan komen!
Uiteindelijk heb ik voor 18mm MDF gekozen, dit is inmiddels op maat gezaagd bij de gamma. Zijn wel kleine stukjes mdf geworden en is best lastig te bewerken.
Ik ga de rechte br pijpjes gebruiken, die gebogen moet ik zover afkorten dat ze in de bocht door moeten.
Groetjes, Amanda
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Hier een aantal foto's van het speakertje:





De boven en onderkant van het boxje moet ik nog op maat zagen en het gat maken voor de br pijp, dan kan er gelijmd worden!
Uiteindelijk is het boxje nu precies 2,31 liter, daar gaat dan nog vanaf de br pijp (iets van 75ml) en de magneet.
Volgend weekend zullen de boxjes luisterklaar zijn
Groetjes, Amanda





De boven en onderkant van het boxje moet ik nog op maat zagen en het gat maken voor de br pijp, dan kan er gelijmd worden!
Uiteindelijk is het boxje nu precies 2,31 liter, daar gaat dan nog vanaf de br pijp (iets van 75ml) en de magneet.
Volgend weekend zullen de boxjes luisterklaar zijn
Groetjes, Amanda
fotografie
Ik heb geen zeggies over je luidsprekers. Maar ik heb genoten van je website.
Fantastisch.
Hans
Fantastisch.
Hans
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Weer een stukje verder, zie foto's .....




Ook al even geluisterd. Ze moeten denk ik nog een beetje inlopen maar het klinkt goed, erg goed eigenlijk voor zo'n goedkoop drivertje!
Moest wel een beetje het hoog/midden naar beneden halen, heb dit met mijn mp3 speler gedaan dus daar luister ik eventjes naar.
Kan misschien iemand wat advies geven hoe ik die buld bij ongeveer 10-14 K naar beneden kan halen met een filtertje?
Hier een foto van een print (van een K&T pdfje) van het freqentiebereik ....





Ook al even geluisterd. Ze moeten denk ik nog een beetje inlopen maar het klinkt goed, erg goed eigenlijk voor zo'n goedkoop drivertje!
Moest wel een beetje het hoog/midden naar beneden halen, heb dit met mijn mp3 speler gedaan dus daar luister ik eventjes naar.
Kan misschien iemand wat advies geven hoe ik die buld bij ongeveer 10-14 K naar beneden kan halen met een filtertje?
Hier een foto van een print (van een K&T pdfje) van het freqentiebereik ....

Leuk kastje Amanda!
Hoe je het filter aan moet passen weet ik niet, maar er zijn hier op het forum die daar erg veel verstand van hebben en komt goed.
Je foto's kun je ook nog op de server uploaden, dan blijven ze voor altijd staan (als de sever niet crashed teminste).
Trouwens ... die kasten die eronder staan, wat zijn dan?
Ook zelfgemaakt?, een bestaand ontwerp?
Ziet er goed uit!
Hoe je het filter aan moet passen weet ik niet, maar er zijn hier op het forum die daar erg veel verstand van hebben en komt goed.
Je foto's kun je ook nog op de server uploaden, dan blijven ze voor altijd staan (als de sever niet crashed teminste).
Trouwens ... die kasten die eronder staan, wat zijn dan?
Ook zelfgemaakt?, een bestaand ontwerp?
Ziet er goed uit!
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Erg cute! De kasten eronder zijn als ik mij niet vergis variaties op de Vifa Impulse?
Misschien kan je de piek in het hoog wat dempen/beinvloeden door je speakeropstelling iets te varieren? Dus niet op de luisterplek gericht maar recht naar voren, zodat je op de luisterplek een beetje de 30graden-versie hoort?
Misschien kan je de piek in het hoog wat dempen/beinvloeden door je speakeropstelling iets te varieren? Dus niet op de luisterplek gericht maar recht naar voren, zodat je op de luisterplek een beetje de 30graden-versie hoort?
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Pieken in het hoog kun je dempen door er een cilinder voor te zetten.
Zie ook hier: viewtopic.php?p=128356#128356
Zie ook hier: viewtopic.php?p=128356#128356
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
dat hoog en midden wat veel is klopt. Dat is nl. de invloed van de kast.
Een mooie hippe fles kan wel maar een nettere oplossing is een goed bafflestep/notch filter (serie of parallel).
Je zou dan moeten meten, maar laat dezelfde driver nu in boxsim staan.
Ik denk dat het daarmee ook wel goed te simuleren is.
Hoe hoog heb jij die FRS8 zitten ?
Een mooie hippe fles kan wel maar een nettere oplossing is een goed bafflestep/notch filter (serie of parallel).
Je zou dan moeten meten, maar laat dezelfde driver nu in boxsim staan.
Ik denk dat het daarmee ook wel goed te simuleren is.
Hoe hoog heb jij die FRS8 zitten ?
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Het kastje is 30 cm hoog en de speaker zit op 22cm, het kastje is 12cm breed.
Jouw plaatje klopt denk ik wel aardig, m'n equalizer stond bij 2,5k en 6,3K op -1 en de bas op +2
Is het misschien beter om de baspoort aan de achterkant te houden?
De kast er onder is idd een vifa impuls, jaren geleden is een keer gemaakt
Jouw plaatje klopt denk ik wel aardig, m'n equalizer stond bij 2,5k en 6,3K op -1 en de bas op +2
Is het misschien beter om de baspoort aan de achterkant te houden?
De kast er onder is idd een vifa impuls, jaren geleden is een keer gemaakt

