Marmer bewerken tbv subchassis?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Marmer bewerken tbv subchassis?

Bericht door Pjotr »

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik een Thorens TD160 gescoord voor een tientje bij de spullenhulp. Voor dat bedrag kon ik hem echt niet laten staan. Hij is werkelijk nog in topconditie, alleen de naald van het element is zoek :D Lagers vertonen geen spoortje van slijtage en het plateau loopt nog loepzuiver. Ook de synchroonmotor is nog in perfecte staat.

Nu loop ik al een tijdje rond met het idee van een zelfbouwdraaitafel en dacht eerst aan Scheu. Maar met dit meevallertje denk ik er over om het plateau en motor van de Thorens te gaan gebruiken en een nieuw subchassis te maken van marmer op een onderchassis van ook marmer.

Ben dus eigenlijk op zoek naar een bedrijf wat marmer nauwkeurig kan bewerken, liefst CNC.

Iemand een idee?
daniel

Bericht door daniel »

Misschien een beetje een morbide idee, maar ik zou eens naar de grafstenengigant gaan. Ik denk dat die je wel verder moet kunnen helpen.
Headshell
In memoriam †

Bericht door Headshell »

Sorry, maar ik snap dat niet met dat marmer. Als het een subchassis is, dan hoeft het niet te smoelen. Dan kan je zoveel materialen nemen: beton, hrdhout, enz.

Maar waarom een subchassis. Je kunt met de edele delen van die 160 ook een prima massa- loopwerk maken. Daar ben ik mee bezig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha ha Daniel, dat heb ik dus al nagevraagd, die lui kunnen prima hakken maar niet echt nauwkeurig frezen. Bovendien vragen ze daar zo'n bedrag voor dat daar gelijk de hele erfenis in verdwijnt :lol:

@Headshell

Het oog wil ook wat :)

In het subchassis zit niet alleen het plateaulager maar daarop zit ook de arm gemonteerd. Dat steekt dus onder het plateau uit en wil je meerdere armen monteren dan heb je ook meer ruimte nodig op het subchassis om het plateau heen. Het wordt niet echt een massaloopwerk want ik wil het subchassis wel apart verend en gedempt ophangen.
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Peter,

Ik heb thuis als drempels onder de deuren hardstenen dorpels. Hierin wordt ook een profiel geslepen t.b.v. de deur. Dus in de bouwwereld komt dit soort bewerkingen ook voor.
Is het dan misschien ook een idee om dat, wat je wilt, uit delen op te bouwen door ze op maat te laten slijpen en in de juiste vorm, om ze vervolgens aan elkaar te lijmen. De voet zou dan bv bestaan uit twee zijpanelen, een voorpaneel, een achterpaneel en een bodem.
Ik denk dan bv aan die mooie voet van een Thorens, waar hier elders een foto van staat gepost.
http://home.planet.nl/~minke980/
Is van Marley
sietse

Bericht door sietse »

Is de keukenindustrie ook een idee. Daar bewerken ze ook marmer voor aanrechtbladen. Heb je het ook mooi glad efgewerkt.
richard

Bericht door richard »

sietse schreef:
Is de keukenindustrie ook een idee. Daar bewerken ze ook marmer voor aanrechtbladen. Heb je het ook mooi glad efgewerkt.
Die bestellen het meestal ook bij de grafboer. Betaal je de marge van de grafboer en de keukenboer.
Is kunststeen geen optie? Je maakt een goede mal en giet die vol met polyesterbeton.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Is kunststeen geen optie? Je maakt een goede mal en giet die vol met polyesterbeton.
Heb ik aan gedacht. Dat is dus eerst een mal maken => veel werk. Nadeel is ook de krimp en kans op krom trekken.

Een goede startsite is deze: http://www.natuursteensector.nl/

Ben overigens niet van plan om die Thorens te modden maar met de goede onderdelen iets nieuws te bouwen.

Nee mijn besluit staat vast, het wordt marmer. In "Verde Noir" dat is groen tegen zwart aan met een hele diepe glans.

Heb er al wat afgebeld, zagen en polijsten kunnen ze allemaal wel, maar CNC frezen noppes, naadje, niente :( Aan de andere kant is marmer niet zo hard en is het met de hand prima met hardmetalen freesjes wel te bewerken en te boren.

Wat standaard te krijgen is en ook betaalbaar is, zijn vloertegels (gezoet en gepolijst) en die kunnen ook verder op maat gezaagd worden. Het gaten boren moet ik dan maar zelf voor elkaar zien te krijgen. Het armboard wordt dan van aluminium gefreesd en er apart op geschroeft. Voor het lager moet dan ook maar iets aparts gedraaid worden en op het marmer met schroeven bevestigd worden. Voor de motor moet ook een apart (stalen) huis gedraaid worden en die komt dan los op de basis te staan.

Bedankt zover jongens, het helpt iig het denkproces op gang te houden ;)
Headshell
In memoriam †

Bericht door Headshell »

OK, als het van esthetisch belang is, kan ik het me voorstellen.
Een ambitieus plan. Kan erg imposant worden. Veel succes ermee. Hou ons op de hoogte.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Leuk idee! Heb daar ook wel eens over nagedacht, maar kwam er bij meer lezen achter dat marmer niet akoestisch dood is, m.a.w. als je er op klopt doet 't 'ping' en niet 'plok' (bedankt Sodejuu 8) ). Maar graniet is dan weer beter bruikbaar, ook een mooie steensoort, toch?

Waar ik ook een beetje vraagtekens bij heb is dat je het subchassis ook van marmer wilt maken. Vergeleken met een Thorens wordt het dan wel een heel gewichtige constructie, daar zul je flinke veren voor nodig hebben!

Succes!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Miniwatt,

Marmer heeft wel een hoge interne demping, alleen als losse plaat klinkt het als een klok maar ondersteund niet erg. Verder is er marmer in vele soorten, van tamelijk hard tot tamelijk zacht. Heb gemerkt dat als je een sandwich maakt met b.v. rubber er tussen het wel zo dood als een pier is. Nadeel van marmer is ook wel dat het tamelijk poreus is en vlekken er nauwelijks uit te krijgen zijn. Maar graniet kan idd ook. Heb gisteren een hele mooie zwarte soort bij een tuincentrum gezien.

Heb inmiddels ook een aardige natuursteenhandel in de buurt gevonden en ga daar komende weken maar eens langs en eens zien waar ik op uitkom.

W.b.t. die veren, dat is geen probleem. Alleen blijft de resonantiefrequentie van het massa-veersysteem vrij hoog. Een collega kwam met het idee om rubber binnenbandjes van grote zwenkwielen te gebruiken. Maar ja denk toch dat dat niet zolang meegaat.

Gr.
Headshell
In memoriam †

Bericht door Headshell »

Ik heb in jaren terug in een technisch boek gelezen dat als je de resonantiefrequentie gelijk wilt houden bij verschillende massa's dat voor al die gevallen een identieke statische vervorming van de veren in mm. geldt. Dat is de doorzakking: het lengteverschil tussen belaste en onbelaste veren.

Dus je bepaalt van je ouwe Thorensje de doorzakking en je selecteert gewoon nieuwe veren voor je mega- subchassis door te checken of de nieuwe veren het ding dezelfde doorzakking bieden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Jan,

Laat die resonantie van die Thorens nou iets van 5 Hz zijn en dat vind ik toch een tikkeltje hoog. Zou liever naar 2 Hz of lager gaan. Maar dan kom je toch op een vrij grote doorzakking. Dat idee van die luchtbandjes is nog niet zo gek eigenlijk of luchtveren? Maar om er nou een compressor aan te gaan hangen :lol:
telefunken

Bericht door telefunken »

speksteen is misschien wel een optie, makkelijk zelf te bewerken ook.

of een mooi chassie maken van alumminium met perspex in lagen en zo dik maken als je wilt.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

of een mooi chassie maken van alumminium met perspex in lagen en zo dik maken als je wilt
Kijk, zoiets heb ik nou in gedachten! Het huidige concept: (van onder naar boven) plaat aluminium (1 cm dik?), een laag of drie berkenmultiplex met holle ruimtes voor zand of loodkorrels, en tot slot een laag acryl, waarop het lager bevestigd wordt, en nog een armboard-sandwich van acryl en aluminium 8) 8) 8)

Oja, en dit alles aan elkaar bevestigd dmv dikke bouten, die -in ee punt gedraaid- ook als poten dienen. :arrow: 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja kan ook, lijkt mij eigenlijk bewerkelijker dan marmer of graniet. Dat laatste kun je voor niet al te veel geld op maat laten zagen/maken en laten polijsten.

Heb nog even over de veren nagedacht en misschien zijn magnetische veren ook wel een idee:

Afbeelding

Neodynium magneten zijn voor een paar euro te krijgen in 30 mm rond bij 10 mm dik en die kunnen wel een tiental kilo's dragen. Mooie ervan is dat de veercurve kwadratisch is en ze zo zich zelf instellen. Nadeel van bovenstaande constuctie is dat het enigszins instabiel is, het glijdt naar de zijkant weg. Misschien nog wat kleine magneetpaartjes aan de zijkant rondom voor de stabiliteit.
sietse

Bericht door sietse »

Best leuk bedacht Peter, maar gaan die magnetische velden je element niet beinvloeden?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Sietse,

Zou kunnen. Daarom heb er ook een flink stuk zacht staal (St37) omheen getekend om de veldlijnen op te sluiten. Of dat voldoende is? Zal een kwestie van proberen worden.
Headshell
In memoriam †

Bericht door Headshell »

Ik heb ook ergensop het web iets gezien met een binnenband van een kruiwagen eronder. Gevuld met wat lucht, welteverstaan... Ik heb in een bepaalde periode werkelijk heel fanatiek het web afgezocht naar van alles op het gebied van DT's. Kan ik me nu eigenlijk niet meer voorstellen, dat fanatisme.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach ik zie het maar als therapie: leuk bezig zijn met helemaal nix. Kan ook met steentjes aan de waterkant gaan zitten spelen maar dit vind ik ook leuk. Het gaat om het doen en minder om het resultaat (alhoewel dat wel belangrijk is als ik toch bezig ben) :P :P ;)
telefunken

Bericht door telefunken »

eh veren,waarom niet je draaitafel bouwen in een oliebad,of zelf dempers maken van bussen gedempt in olie.

en een binnenband klinkt wel leuk,maar ik denk eerder dat het een nadeel is.

en afschermen kun je ook met mu-metaal.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

telefunken schreef:
en afschermen kun je ook met mu-metaal.
Hoi Telefunken,

Jij maakt het helemaal wild :D

Met olie gaan knoeien zie ik niet zo zitten. Zou ik nog eerder voor siliconenvet kiezen. Eddy current demping zou misschien ook nog kunnen. Wel eens zo'n rond noedynium magneetje door een koperen pijp laten vallen? Duurt vrij lang voor het aan de andere kant is ;)

Mu-metaal (50% ijzer en 50% nikkel) schermt idd erg goed af maar wel voor niet al te hoge velden. Het komt tamelijk snel in de verzadiging (0,6 T). Het is behoorlijk duur en is lastig te bewerken en na het bewerken moet je het weer nagloeien om het zijn goede magnetische eigenschappen terug te geven.

Waar het om gaat is dat de magnetische weerstand er laag is (hoge µr) om het veld goed af te schermen en dat is voor mu-metaal idd het geval. Maar koolstofarm zacht constructiestaal werkt ook erg goed hoor zoals C10 staal en staal 37. Staal 37 is bovendien lekker goedkoop en komt pas in verzadiging bij ca. 1,5 T.
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Peter,

Ik zat nog even na te denken over die magn. afscherming. Als ik het me goed herinner, is het goed om meerdere afschermingsplaten met tussenruimte te plaatsen dan 1 dikke plaat. Misschien ook makkelijker te verwerken.
Sietse
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Sietse,

Weer boven water :D

Ja dat klopt, het werkt idd beter met een tussenruimte. Maar of dat ook eenvoudiger gaat worden? Ik betwijfel het.

Afijn, ga denk ik toch maar eerst met gewone spiraalveren aan de slag. Het is al moeilijk genoeg om er tijd voor te maken. Voorlopig hanteer ik eerst even de diamantzaag bij het aanleggen van het terras in de tuin ;)
Headshell
In memoriam †

Bericht door Headshell »

Wat jammer dat al sinds 1994 St 37 al niet meer te koop is. Je zult het dus met S235 JRG2 moeten doen. Probleem van de hele staalindustrie. Ik weet het. Pech.
Plaats reactie