Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
Het enige wat nog kan gebeuren is dat de kast iets voorover of achterover kan gaan hellen, en dat wil ik oplossen door op die plaats tijdens het lijmen een haakse steunplaat te voorzien.
eigenlijk kan die steun ook binnenin de kast geplaatst worden.
Alle 4 de steunen moeten dan mooi haaks op de bodemplaat gelijmd worden vooraleer de schijven erop komen.
Bijlagen
Concave Mk2 rev2 haakse steun.PNG
Concave Mk2 rev2 haakse steun.PNG (4.16 KiB) 2399 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wat die bracings en steunen betreft ben ik er nog niet uit.

Rob heeft in het Concave topic ooit geadviseerd om de baskast te ontwikkelen op dezelfde intensieve manier als de middenkast.
Om het beste resultaat te behalen en daarbij verschillende openstaande vragen te beantwoorden lijkt mij dat dan ook een voor de hand liggende opgave.

Het zal in ieder geval niet eenvoudig zijn om een tijdelijke kast te bouwen van die afmetingen, waarmee dan binnenin met verschillende vormen geëxperimenteerd kan worden.

Hier alvast een paar eenvoudige mogelijkheden.
Bijlagen
Concave Mk2 rev2 bracings01.PNG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zou dit geen nadelig effekt op de luchtstroom kunnen hebben?
indertijd zaten in de filigran van vifa naar een ontwerp van rolph smulders 2 schuine plankjes waar iets speciaals aan toegeschreven werd(ik weet niet juist meer wat )
mvg
audioot
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

audioot schreef:
zou dit geen nadelig effekt op de luchtstroom kunnen hebben?
indertijd zaten in de filigran van vifa naar een ontwerp van rolph smulders 2 schuine plankjes waar iets speciaals aan toegeschreven werd(ik weet niet juist meer wat )
mvg
audioot
Dat was een V-transmissie,had ongeveer het zelfde effect als een briggs-filter en diende dacht ik ook voor een gecontroleerde bas weergave.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Die Filigran oplossing lijkt me zowat dezelfde denkpiste. Ik neem aan dat de ontwerper ook daar de stande golf heeft proberen in te tomen.
Als dat op die manier gelukt is dan benne we op de goede weg.

Tegen het weekend probeer ik alvast een meet- en testkastje klaar te hebben.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik heb het nog eens opgezocht waartoe deze 2 schuin geplaatste plankjes diende.Het was voor versteviging voor de zijpanelen maar vomde ook een zekere belasting voor de woofer waardoor de schijnbare kastvolume iets vergroot werd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Forumlid en buurjongen 'Fluppie007' heeft zich aangemeld om een Concave te bouwen.
Als student wil Philippe het betaalbaar houden, we gaan voor hem dan een versie maken met prijsgunstige drivers terwijl ikzelf voor een gelijkaardige set ga met duurdere units.

'Volksconcave' versus 'Edelconcave' :lol:

Op het einde van de rit kunnen we dan kijken in hoeverre kostprijs en performance gelijk opgaan.

Mijn persoonlijk idee voor de prijsgunstige set gaat naar de Dayton bas RS225-S, de W150 of AL150 van seas als mid en een TAF 22 of 29, eveneens Seas, voor het hoog.

De duurdere set krijgt dan voorlopig de door Tony voorgestelde Alubassen van Scan Speak, de Illuminator GU15 mid, ook Scan Speak en een nog niet gekende tweeter.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ed,dat zal ik zeker met veel belangstelling volgen je kent mijn gedachte gang hier in :wink: .Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

meanman64 schreef:
Ed,dat zal ik zeker met veel belangstelling volgen je kent mijn gedachte gang hier in :wink: .Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat.
het woordje loodkorrel/massatoevoeging is een paar keer gevallen ;)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

fluppie007 schreef:
meanman64 schreef:
Ed,dat zal ik zeker met veel belangstelling volgen je kent mijn gedachte gang hier in :wink: .Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat.
het woordje loodkorrel/massatoevoeging is een paar keer gevallen ;)
Dat bedoel ik eigenlijk niet,ik ben iemand die graag tegen de stroom in gaat als het met audio te maken heeft.Mijn visie is duurder is niet altijd beter.Als je rekening houd met het gedrag van de units en je houd rekeing met verschillende eigenschappen van bv: filteronderdelen en hun klankeigenschappen kun je wel eens tot verbluffende resultaten komen.Dat is mijn mening er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat ik het verkeerd heb maar zoals ik al zei ik bewandel het platgetreden pad niet. :lol: Das de reden dat ik uw project volg en hoop zo een beetje gelijk te krijgen.Wat de korrel betreft levering geen probleem.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

meanman64 schreef:
fluppie007 schreef:
meanman64 schreef:
Ed,dat zal ik zeker met veel belangstelling volgen je kent mijn gedachte gang hier in :wink: .Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat.
het woordje loodkorrel/massatoevoeging is een paar keer gevallen ;)
Dat bedoel ik eigenlijk niet,ik ben iemand die graag tegen de stroom in gaat als het met audio te maken heeft.Mijn visie is duurder is niet altijd beter.Als je rekening houd met het gedrag van de units en je houd rekeing met verschillende eigenschappen van bv: filteronderdelen en hun klankeigenschappen kun je wel eens tot verbluffende resultaten komen.Dat is mijn mening er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat ik het verkeerd heb maar zoals ik al zei ik bewandel het platgetreden pad niet. :lol: Das de reden dat ik uw project volg en hoop zo een beetje gelijk te krijgen.Wat de korrel betreft levering geen probleem.
Vandaar de volksconcave... Ik noem hem liever studentconcave ;).
Dat was voor mij dus de aldoor grote vraag. Hoe presteert die Concave met minder dure units, wel we gaan het binnenkort meten & weten ! Al moet ik zeggen dat ik die Scanspeak units erg weet te waarderen. Dat is misschien iets voor later. Verder ben ik op de moment super super benieuwd wat gaan mogen verwachten uit de studentenversie. Een goed filter lijkt mij hier inderdaad veel goed te kunnen maken.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Nee Ed, studenten en volk zijn iets heel anders! :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

JAh, studenten zijn GEEN burgers :P

Ze hebben ook hele andere rechten :lol: :lol:
8)

(vinden sommigen :P)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

't is een beetje van de hak op de tak dat ik nu spring.
Midunit. Ik was aan het denken hoe de midunit kast nog verder kan verbeterd worden.
Marc had graag wat meer volume gezien en de 2 parallele wanden (boven en onderkant) diffuser.
Rob had zo zijn twijfels bij de vervorming in het laag door een te grote lineaire uitslag.
Verder had Jeroen nog wat aan te merken op de roll-off in het laag.
Zelf zou ik de unit nog iets rustiger wensen zonder verlies van detail.

Vast staat een verhoging van kastvolume. Bij de Concave was dat dacht ik ergens rond de 2,5 liter (inclusief hoorn).
Simulatie van de unit in 3 verschillende kast toont 4 liter als een interessant startvolume.
Op die basis kan een kritisch gesloten afstelling (Q=0.5) bekomen worden, een Hoges reflex afstelling en zelfs een TL'etje behoort tot de mogelijkheden.

Verklaring AJHorn simulatie
- Groen : kritisch gedempte gesloten kast. Inhoud 4 liter.
- Blauw : reflexkast met 4 liter inhoud en afgesteld op 60 hz (poort 7cm, 20cm lang).
- Rood : transmissielijn met 2 liter baskamer en lijn van 40 cm met 95cm² mond en sterk vernauwd (2,8 cm²) uiteinde.
Bijlagen
Concave Mk2 Midkast simulatie 15M4531.PNG
Concave Mk2 Midkast afstemming TS par 15M4531.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

4 liter inclusief hoorn lijkt me prima, groter is echt niet nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
- Groen : kritisch gedempte gesloten kast. Inhoud 4 liter.
- Blauw : reflexkast met 4 liter inhoud en afgesteld op 60 hz (poort 7cm, 20cm lang).
- Rood : transmissielijn met 2 liter baskamer en lijn van 40 cm met 95cm² mond en sterk vernauwd (2,8 cm²) uiteinde.
in de legenda van de grafiek staat t toch anders :?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
- Groen : kritisch gedempte gesloten kast. Inhoud 4 liter.
- Blauw : reflexkast met 4 liter inhoud en afgesteld op 60 hz (poort 7cm, 20cm lang).
- Rood : transmissielijn met 2 liter baskamer en lijn van 40 cm met 95cm² mond en sterk vernauwd (2,8 cm²) uiteinde.
in de legenda van de grafiek staat t toch anders :?
HenkJan,
de eerste grafiek komt uit Boxcalc en de tweede uit AJHorn. Boxcalc gebruikt Thiele Small paramters, AJHorn gebruikt de impedantiegegevens. Hoedanook, dit zijn mathematische simulaties en zouden overeen moeten komen.
En dat doen ze volgens mij ook.
Waar zie jij een verschil? een paar centiliter niet in acht genomen!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
4 liter inclusief hoorn lijkt me prima, groter is echt niet nodig.
en zo is hij nu ook getekend! 8)
Ik heb het zo gemaakt dat de kast in een latere fase nog als Reflex of Transmissielijn kan worden omgebouwd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het speciaal MDF was bij de handelaar toegekomen. Ben het vandaag gaan keuren en gelijk een pak platen meegebracht.

Deze plaat is een ideale plaat voor het schijventype kast zoals bij de concave is toegepast.
De oppervlakte is aanzienlijk ruwer als normaal MDF. Dat geeft een beter lijmoppervlak om de schijven tegen elkaar te lijmen.

De kern is aanzienlijk harder als het normale MDF. Het is bij deze hardere plaat niet echt mogelijk om er een diepe kerf in te trekken met je nagel.

Ook de dikte en gewicht is voorbeeldig, ligt iets hoger als opgegeven in het prospect. 802 kg / m³ heb ik gewogen en de plaat is 18,2mm dik.

Om te vermijden dat de handelaar de platen 'per toeval' verkoopt als gewone plaat heb ik er maar gelijk een 'Concave' stempel opgezet 8)

Die stempel heeft hier thuis een paar dagen liggen rondzweven, met de nodige gevolgen! :mrgreen:

en je wil nie weten waar ik er nog ben tegengekomen!
Bijlagen
Concave MDF.JPG
Concave stempel 01.JPG
Concave stempel 01.JPG (13.56 KiB) 1897 keer bekeken
Concave stempel 02.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ahem... als België zich splitst en niet wenst samen te voegen met Nederland en Frankrijk, voorzie ik nog wel eens het ontstaan van EU-land Concavië.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
en je wil nie weten waar ik er nog ben tegengekomen!
Wat Vee al niet doet om jou op tijd mee naar bed te krijgen... haha
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Marp schreef:
Ahem... als België zich splitst en niet wenst samen te voegen met Nederland en Frankrijk, voorzie ik nog wel eens het ontstaan van EU-land Concavië.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Paul.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De schijven voor de middentoner kast.

Schijf 2 komt één boven en één onder.
Schijf 1 komt daar tussen, vijf stuks in totaal
Schijf 3 komt tussen de 2de en 3de schijf nr 1.

De bedoeling van schijf 2 is om variatie te brengen in de hoogte van de kast. De binnenwanden van deze schijf liggen onder een hoek van 45°.
Bij de Concave was die hoogte, door heel de kast, 146mm. In deze Mk2 configuratie verloopt de hoogte van 146mm naar 109mm.
Schijf 3 deelt deze hoogte dan nog ééns in 3 ongelijk kleinere hoogtes, dat geeft dat in de middenkast in totaal 5 verschillende hoogtes te vinden zijn, nml 45mm, 63mm, 81mm, 109mm en 146mm, waarvan geen enkele echt dominant is.
De halve manen bij schijf 3 worden niet volledig open gefreesd, maar slechts tot een bepaalde diepte. Deze diepte is de fijntuning van de tegenimpedantie naar de hoorn en zal bepaald worden door de grootte van het membraanoppervlak van de middentoner.
Zonder de frezing is er nu een totale opening van 80cm². Voor de Scan Speak worden 4 sleuven van 10x12mm in schijf 3 gefreesd, daardoor komt de totale oppervlakte op 95 cm².
Bijlagen
Concave Mk2 schijven midkast.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de eerste schijfjes zijn gefreesd. Deze zijn voor een testkastje waarmee staande golven en kastresonanties gaan worden opmeten.

De kwaliteit van de frezing is niet wat het zijn moet, maar dat komt door experimenteren met offsets en dergelijke. Het is tenslotte een 'test'kast! :lol:

... en er moet nog een rechtse kant in, maar dat hadden jullie al wel door zeker!
Bijlagen
HPIM2772.JPG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Nog een actiefotootje incl Ed's hand :)
Bijlagen
Frezen Mk2 20-07-2008 003.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”