Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Hoi Jurian,
Wat je kan doen ik een klein testkastje maken. Gewoon klein vierkant o.i.d. en wat goedkoop fineer halen. Het stuk wat ik gehaalt heb kost 7 euro en kan er twee filterkasten mee doen. Dus kost je de kop niet, maar je krijgt zo wel een idee hoe je het beste tewerk kan gaan. Nou ja, beste, er zijn natuurlijk veel manieren om te fineren, maar zoals ik het doe bevalt me goed. Misschien zijn er betere manieren, maar dit gaat goed. Na m;n vakantie zal ik verslag doen hoe ik die tweede kast maak.
De rede waarom het filter extern zit is ten eerste het handig was (en is) voor het tweaken, ten tweede vond ik het mooi (weer eens wat anders) en ten derde dat eventuele trillingen die ik de kast onstaan zich niet "mengen" met de filtercomponenten. Het filter is dus trillings-vrij.
Maar zo zacht als ik hier thuis draai en met de toch wel stijve kast maakt het minimaal verschil denk ik. Maar je gaat richting meest haalbare, dus goede materialen, stevige constructie, gesloten tweeter compartiment en dus ook het filter extern.
Wat je kan doen ik een klein testkastje maken. Gewoon klein vierkant o.i.d. en wat goedkoop fineer halen. Het stuk wat ik gehaalt heb kost 7 euro en kan er twee filterkasten mee doen. Dus kost je de kop niet, maar je krijgt zo wel een idee hoe je het beste tewerk kan gaan. Nou ja, beste, er zijn natuurlijk veel manieren om te fineren, maar zoals ik het doe bevalt me goed. Misschien zijn er betere manieren, maar dit gaat goed. Na m;n vakantie zal ik verslag doen hoe ik die tweede kast maak.
De rede waarom het filter extern zit is ten eerste het handig was (en is) voor het tweaken, ten tweede vond ik het mooi (weer eens wat anders) en ten derde dat eventuele trillingen die ik de kast onstaan zich niet "mengen" met de filtercomponenten. Het filter is dus trillings-vrij.
Maar zo zacht als ik hier thuis draai en met de toch wel stijve kast maakt het minimaal verschil denk ik. Maar je gaat richting meest haalbare, dus goede materialen, stevige constructie, gesloten tweeter compartiment en dus ook het filter extern.
Voor de mensen die graag willen gaan fineren:
In de nieuwste Hobby Hifi (nr. 4 / 2005) staat een "cursusje" fineren met wortelnoten-fineer en witte houtlijm.
Lijkt me een duidelijke handleiding met verduidelijkende foto's, maar het laat wel zien dat het een lastig klusje is
(en dat wortelnoten het nog moeilijker maakt dan het al is).
In de nieuwste Hobby Hifi (nr. 4 / 2005) staat een "cursusje" fineren met wortelnoten-fineer en witte houtlijm.
Lijkt me een duidelijke handleiding met verduidelijkende foto's, maar het laat wel zien dat het een lastig klusje is
(en dat wortelnoten het nog moeilijker maakt dan het al is).
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ondertussen nu weer paar dagen op Nederlands bodem en toch een klein probleempje ondervonden....de vingertjes van neefje en dochter.
Eerst de "drukknop" tweeter, toen de dustcap van de woofer. Die is vrij stug dus m.b.v. de stofzuiger was dit best een lastig klusje om hem weer in orginele staat te krijgen. Dit alles heeft me doen besluiten om toch maar een frontje erbij te gaan maken....(de "stropdas")
Even puntsgewijs wat ik gedaan heb (foto's volgen later).
- begonnen met een mal te maken van 4 mm MDF. Hierdoor is de vorm en afmeting geluik bij beide boxen en komt later bij het verlijmen van de latjes weer van pas.
- hardhouten latjes in verstek gezaagt
- alle latjes op de mal geplaatst en lijmen maar. door m.b.v. kleine spijkertjes de de latjes vast te zetten op de mal krijg je makkelijk alle latjes aan elkaar.
- Alle hoeken op de mal had ik nog voorzien van wat schilderstape. Dit om te voorkomen dat bij het lijmen van de latjes ook de mal vast zou komen te zitten. (de bruislijm die ik gebruikt heb blijft niet plakken aan schilderstape)
- Na nachtje drogen alle spijkertjes eruit gehaalt, beetje schuren en frame 1 was klaar.
- m.b.v. lijmklemmen het frame op de goede plaats op de speaker gezet en 5 kleine gaatjes, door het frame de speaker in geboort.
- m.b.v. lijmpistool het doek vastgezet
Ziet er strak uit (gelukkig)
De bevestiging van het frame op de speaker gebeurd d.m.v. 10 magneten per speaker. 5 in het frame en 5 in de speaker.
Over de magneten in de speaker komt nog fineer, dus je hebt later als het frame weg gaat geen zichtbare geten o.i.d. in je kast.
Door de gebruikte lijm die iets door het doek komt ontstaat een klein laagje (rubberachtig) zodat het frame goed blijft "plakken"op de speaker.
Ook de 5 kleine magneten zorgen ervoor dat het frame bijna niet kan verschuiven.
Eerst de "drukknop" tweeter, toen de dustcap van de woofer. Die is vrij stug dus m.b.v. de stofzuiger was dit best een lastig klusje om hem weer in orginele staat te krijgen. Dit alles heeft me doen besluiten om toch maar een frontje erbij te gaan maken....(de "stropdas")
Even puntsgewijs wat ik gedaan heb (foto's volgen later).
- begonnen met een mal te maken van 4 mm MDF. Hierdoor is de vorm en afmeting geluik bij beide boxen en komt later bij het verlijmen van de latjes weer van pas.
- hardhouten latjes in verstek gezaagt
- alle latjes op de mal geplaatst en lijmen maar. door m.b.v. kleine spijkertjes de de latjes vast te zetten op de mal krijg je makkelijk alle latjes aan elkaar.
- Alle hoeken op de mal had ik nog voorzien van wat schilderstape. Dit om te voorkomen dat bij het lijmen van de latjes ook de mal vast zou komen te zitten. (de bruislijm die ik gebruikt heb blijft niet plakken aan schilderstape)
- Na nachtje drogen alle spijkertjes eruit gehaalt, beetje schuren en frame 1 was klaar.
- m.b.v. lijmklemmen het frame op de goede plaats op de speaker gezet en 5 kleine gaatjes, door het frame de speaker in geboort.
- m.b.v. lijmpistool het doek vastgezet
Ziet er strak uit (gelukkig)
De bevestiging van het frame op de speaker gebeurd d.m.v. 10 magneten per speaker. 5 in het frame en 5 in de speaker.
Over de magneten in de speaker komt nog fineer, dus je hebt later als het frame weg gaat geen zichtbare geten o.i.d. in je kast.
Door de gebruikte lijm die iets door het doek komt ontstaat een klein laagje (rubberachtig) zodat het frame goed blijft "plakken"op de speaker.
Ook de 5 kleine magneten zorgen ervoor dat het frame bijna niet kan verschuiven.
Ga je er nog van die mooie stropdas frontjes voor maken?
Zeg niet dat ik het niet gezegd hebEerst de "drukknop" tweeter, toen de dustcap van de woofer. Die is vrij stug dus m.b.v. de stofzuiger was dit best een lastig klusje om hem weer in orginele staat te krijgen. Dit alles heeft me doen besluiten om toch maar een frontje erbij te gaan maken....(de "stropdas")
Maar nu weer helemaal terugJoost heb ik al een tijdje niet meer gezien hier op het forum
Erg mooi gemaakt de frontjes edo!
He Edo, klinken ze ook zoals ze eruit zien? Dan zit dat wel goed. Lijkt me heel mooi klinken.
Mocht het er een keer van komen dan mag je ze tzt wel een keer naast mijn scan speaks zetten. Mits je dat durft he

Om een beetje idee te geven. Deze klinken nu al vele malen beter dan mijn Dynaudio's. Logisch want deze heeft een extra woofer voor het laag.
Mocht het er een keer van komen dan mag je ze tzt wel een keer naast mijn scan speaks zetten. Mits je dat durft he

Om een beetje idee te geven. Deze klinken nu al vele malen beter dan mijn Dynaudio's. Logisch want deze heeft een extra woofer voor het laag.
- voodooless
- Contacteer:
Wow edo
Lijkt erop dat dat maar net goed is gegaan.
Ik hou dan wel niet van stropdassen (ook niet die je om je nek moet binden, daar ben ik namelijk echt alergisch voor), maar dit is toch wel best netjes gelukt. Ook erg geslaagd dat het facet weer een beetje terug komt. Als je btw niet met dat saaie zwarte doek wil bijven zitten, kun je ook zeide overwegen. Dat schijnt acoustisch ook prima te werken, en je kunt het gewoon iedere kleur geven die je wil (of er een mooi kunstwerk op maken).
Ik hou dan wel niet van stropdassen (ook niet die je om je nek moet binden, daar ben ik namelijk echt alergisch voor), maar dit is toch wel best netjes gelukt. Ook erg geslaagd dat het facet weer een beetje terug komt. Als je btw niet met dat saaie zwarte doek wil bijven zitten, kun je ook zeide overwegen. Dat schijnt acoustisch ook prima te werken, en je kunt het gewoon iedere kleur geven die je wil (of er een mooi kunstwerk op maken).
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ja, gelukkig ging het net goed, maar ik schrok best wel even mag je gerust weten. Denk ook niet dat m'n dochter het nog een keer doet, maar ja....kinderen...niets is veilig.
Ik ben ook geen stropdassenmens (gelukkig), maar met deze kan ik wel leven. Ik zat eerst te denken om het frame uit 1 stuk MDF te zagen, maar deze manier met latjes (glaslatten, gamma) gaf inderdaad net die "facet"-look die ik zocht.
Ik ben ook geen stropdassenmens (gelukkig), maar met deze kan ik wel leven. Ik zat eerst te denken om het frame uit 1 stuk MDF te zagen, maar deze manier met latjes (glaslatten, gamma) gaf inderdaad net die "facet"-look die ik zocht.
Gewoon vertellen dat ze dan niet meer naar Nijntje kunnen luisteren, werkt perfect. Na één zo'n waarschuwing zijn mijn dochters er nooooit meer aangeweest. Inmiddels zijn ze het Nijntje stadium allang ontgroeit maar iets dat je leert als peuter dat blijft erin zitten. Vervolgens wel oppassen voor vriendinnetjes die niet zijn opgevoed met speakers zonder front.....
Groetjes, Jeroen
Groetjes, Jeroen
- voodooless
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Pics komen met frame 2 (net zoals het fineren van filter 2), maar een glaslat is een latje om je raam (het glas dus) in het kozijn te houden. Zie onderstaande foto. De rode pijl geeft de glaslat aan. In (bijna) elk huis te vinden.Wowly schreef:Hoe is het frontje gemaakt (pics?)? Met glaslatten? Wat zijn dat. kun je hier wat meer over zeggen?
Blijft het trouwens goed zitten zo, met die magneetjes, of kun je het frame er makkelijk afduwen?

Hieronder zie je een closeup van de glaslat die ik in het frame gebruikt heb.

Wat betreft magneetjes....dit werkt perfect. Twee magneten op elkaar resulteerd altijd erin dat ze recht op elkaar gaan zitten. Doordat in het frame en de speaker magneetjes zitten, zit het frame altijd recht.
Natuurlijk zijn dit zeeeeer sterke magneetjes dus ook met doek en fineer ertussen blijven ze perfect zitten. Er zijn er per speaker 10 gebruikt (5 in het frame en 5 in de kast) dus (na een test) bleek dit prima te gaan.
Ik moet nog de nodige kracht zetten om nu het frame eraf te trekken.
Edo schreef:Ik moet nog de nodige kracht zetten om nu het frame eraf te trekken.
Mooie oplossing Edo (serieus
Hoe heb je er voor gezorgd dat de magneten (van de kast en het frame) recht tegenover elkaar stonden
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Nee, Toen het frame (zonder magneten) in elkaar zat heb ik m.b.v. een lijmklem op de speaker geklemt. Toen met de boormachine en een 2 mm boortje 5 gaatjes dwars door het houten frame de speaker in geboord.SARK schreef:Hoe heb je er voor gezorgd dat de magneten (van de kast en het frame) recht tegenover elkaar stondenGoed uitmeten of met de magneten op elkaar het frontje lijmen
Daarna frame losgemaakt en met de 8 mm boor de gaatjes gemaakt voor de magneetjes....zitten nu exact tegenover elkaar. (binnen een paar minuten)...